COMUNICARE INFORMATII DE INTERES PUBLIC - CA Cluj, decizia nr. 5886/01.10.2015, cauza H.M.A. vs. Baroul Cluj: „Din analiza statutului legal al paratului rezulta ca baroul de avocati ca structura judeteana a UNBR nu are conform Legii nr. 51/1995 statut de autoritate sau institutie publica in sensul textului legal precitat... Instanta de fond a nesocotit, aplicat si interpretat gresit art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001”. Principiul „Lex specialia generalibus derogant”
Data: 14 April 2016, 13:19 | autor: A.P. | 0 comentarii | 2190 afisari
Prin decizia civila nr. 5886/01.10.2015 pronuntata in dosarul nr. 5685/117/2014, Curtea de Apel Cluj-Sectia a II-a civila a admis recursul paratului Baroul Cluj impotriva sentintei civile nr. 927/17.03.2015 a Tribunalului Cluj, a casat sentinta recurata si, rejudecand, a respins actiunea reclamantului Hanyadi Matyas Akos prin care acesta a solicitat instantei sa oblige paratul sa comunice, in baza Legii nr. 544/2001, informatii de interes public.
Decizia nr. 5886/01.10.2015. Curtea de Apel Cluj-Sectia a II-a civila
pres. Monica DIACONESCU
jud. Radu Rares DUSA
jud. Liviu UNGUR
Obiectul dosarului: comunicare informatii de interes public (Legea nr. 544/2001).
Solutia: "Admite recursul declarat de recurentul Baroul Cluj, sediul in Cluj-Napoca, str. Pavel Rosca, nr. 4 ap. 15, jud. Cluj, avand cod fiscal 4288020, impotriva sentintei civile nr. 927 din 17.03.2015 in dosarul nr. 5685/117/2014 al Tribunalului Cluj pe care o caseaza in tot si rejudecand cauza respinge actiunea formulata de reclamantul Hanyadi Matyas Akos, (...), si il obliga la plata a 25 lei cheltuieli de judecata fata de recurent. Decizia este definitiva si executorie".
Extras din decizie:
"Cu privire la fondul cauzei, Curtea retine ca recurentul invoca si critica sentinta primei instante pe considerentul ca aceasta ar fi interpretat si aplicat gresit dispozitiile art. 2 lit. b) din legea nr. 544/2001, dand eronat caracter prioritar prevederilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 554/2004.
Curtea retine ca acest motiv de recurs, privit sub umbrela art. 488 alin. 1 pct. 8 C.pr.civ., este fondat pentru urmatoarele considerente:
Raportul juridic de drept material generat de efectele produse de Legea nr. 544/2001 are ca subiecte de drept, pe de o parte persoana, careia i se recunoaste accesul liber si neingradit la informatiile de interes public asa cum sunt definite de aceasta lege, iar pe de alta parte, autoritatea sau institutia publica in sensul acestei legi, careia i se recunoaste obligatia pozitiva de a furniza informatia de interes public la cerere sau din oficiu, in conditiile legii.
Astfel fiind, subiectul pasiv al acestui raport este autoritatea sau institutia publica asa cum este configurata de prevederile art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001. Asadar, conform acestei norme legale si in aplicarea Legii nr. 544/2001, prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate ori institutie publica ce utilizeaza sau administreaza resurse financiare publice, orice regie autonoma, companie nationala, precum si orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si la care statul roman sau, dupa caz, o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic ori majoritar.
Din analiza statutului legal al paratului rezulta ca baroul de avocati ca structura judeteana a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (UNBR) nu are conform Legii nr. 51/1995 statut de autoritate sau institutie publica in sensul textului legal precitat.
Si este asa, deoarece una din conditiile impuse de lege pentru a dobandi calitatea de autoritate ori institutie publica in sensul Legii nr. 544/2001 este ca entitatea respectiva sa utilizeze sau sa administreze resurse financiare publice.
Or, atat recurentul cat si UNBR, aceasta din urma chiar daca are calitatea de persoana juridica de interes public, nu utilizeaza ori administreaza resurse financiare publice, bugetul acestora fiind constituit din resurse de alta natura.
Astfel, conform art. 60 alin. 1-3 din Legea nr. 51/1995, UNBR este formata din toate barourile din Romania, este o persoana juridica de drept public, are patrimoniu si buget propriu format din contributia barourilor in cote stabilite de Congresul avocatilor.
Fata de cele ce preceda, neputand fi parte in raportul de drept material administrativ grefat pe exercitarea dreptului recunoscut de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public nu poate avea nici calitate procesuala pasiva in raportul juridic de drept conflictual/ procesual dedus judecatii.
Asa fiind, instanta de fond a nesocotit, aplicat si interpretat gresit dispozitiile art. 2 lit. b) din legea nr. 544/2001.
Si este asa, deoarece aceasta norma legala desi contine o definitie a notiunii de autoritate publica are natura juridica a unei dispozitii speciale in raport de norma de la art. 2 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 554/2004 care desi contine o definitie a aceleiasi notiuni de autoritate publica este reliefata intr-o dispozitie generala de drept comun.
Or, in raport de cele doua notiuni se aplica principiul de drept consacrat de adagiul roman lex specialia generalibus derogant, care implica faptul ca norma speciala este cea care deroga de la norma generala precum si ca norma speciala este de stricta interpretare la cazul respectiv.
In aceasta situatie, norma generala nu poate fi aplicata si extinsa atunci cand raportul de drept este guvernat de o norma speciala. Norma generala poate fi aplicata doar in completarea normei speciale atunci cand pentru conturarea raportului de drept aceasta din urma este insuficienta dar norma speciala nu poate fi inlocuita cu norma generala.
Pe cale de consecinta, aplicarea, retinerea si interpretarea de catre instanta de fond a normei consacrate de art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 in speta de fata este gresita.
A admite in sens contrar, ar insemna ca, pentru conturarea si calificarea subiectului pasiv de drept in raportul de drept administrativ grefat pe Legea nr. 544/2001, sa dam prioritatea normei generale consacrate de legea de drept comun ignorand faptul ca pentru calificarea subiectului pasiv exista o norma speciala strict aplicabila la cazul dat, ceea ce este evident inadmisibil fata de principiul de drept enuntat mai sus".
sursa: http://dialogcivic.gov.ro/
In aceeasi materie:
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii