TAXA RADIO. ADMITEREA EXCEPTIEI DE NELEGALITATE - ICCJ, decizia nr. 2/06.01.2011: "Legislatia comunitara si recomandarile europene permit statelor sa stabileasca plata unor taxe radio-tv, indiferent de existanta calitatii de beneficiar. Aceasta reprezinta insa o optiune, nu o obligatie. Prin Constitutie nu s-a impus plata taxei radio-tv indiferent de existenta calitatii de beneficiar, iar componentele dreptului la informare prev. de art. 31 trebuie interpretate in favoarea cetateanului"

Data: 07 October 2015, 14:39 | autor: A.P. | 1 comentarii | 10194 afisari

Prin decizia nr. 2/06.01.2011, Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectia de contencios administrativ si fiscal a respins ca nefondat recursul formulat de reclamanta Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) impotriva sentintei civile nr. 317/20.09.2010 a Curtii de Apel Cluj-Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal de admitere a exceptiei de nelegalitate a prevederilor art. 3 alin. (2) din H.G. nr. 977/2003, actualizata, potrivit carora:


"(2) Persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele acestora, precum si sucursalele si celelalte subunitati ale lor fara personalitate juridica si sucursalele sau reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune".

>>Decizia nr. 2/06.01.2011 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectia de contencios administrativ si fiscal, in dosarul nr. 1075/33/2010

Obiectul dosarului: exceptie nelegalitate act administrativ.

Solutia: "Respinge recursul formulat de recurenta-reclamanta Societatea Romana de Radiodifuziune impotriva sentintei civile nr. 317 din 20 septembrie 2010 a Curtii de Apel Cluj-Sectia Comerciala, Contencios Administrativ si Fiscal, ca nefondat. Respinge recursul formulat de recurentul-parat Guvernul Romaniei impotriva sentintei civile nr. 317 din 20 septembrie 2010 a Curtii de Apel Cluj-Sectia Comerciala, Contencios Administrativ si Fiscal, ca nefondat. Irevocabila".

Minuta sentintei nr. 317/20.09.2010 recurate: "Admite exceptia de nelegalitate a prevederilor art. 3 alin. (2) din H.G. nr. 977/2003, actualizata, invocata din oficiu de instata in dos. nr. 22843/211/2009 al Judecatoriei Cluj Napoca, cauza privind pe reclamanta S.R.R. si parata SC AMFP SRL. Cu recurs in 5 zile de la comunicare. Pronuntata in sedinta publica din 20.09.2010".

Extras din decizie:

"Potrivit art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 republicata, 'persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele, sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de televiziune, in calitate de beneficiari ai acestor servicii'.

Conform art. 40 alin. (2) din Legea nr. 41/1994 republicata, si persoanele fizice, in calitate de beneficiari ai acelorasi servicii, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de televiziune.

Nicaieri in cuprinsul Legii nr. 41/1994 republicata nu se regaseste o definitie a notiunii de 'beneficiar', astfel incat sensul acestei notiuni nu poate fi decat cel comun, respectiv, 'cel care beneficiaza de ceva' sau 'autoritate, institutie, societate, etc., pentru care se face o lucrare'.

Prin Decizia nr. 297/2007 a Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 a fost respinsa cu motivarea ca 'obligatia prevazuta de text este doar in sarcina persoanelor juridice care beneficiaza, in diferite modalitati, de serviciile publice respective''.

Aceleasi considerente au fost avute in vedere si prin pronuntarea Deciziei nr. 331/2006 a Curtii Constitutionale.

In ceea ce priveste jurisprudenta Inaltei Curti in materie, se retine ca prin Decizia nr. 4949 din 10.11.2009 s-a constatat, pe cale de exceptie, nelegalitatea dispozitiilor art. 3 din H.G. nr. 977/2003.

Este adevarat ca prin Decizia nr. 1930 din 02.04.2009, aceeasi instanta a constatat legalitatea dispozitiilor art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 977/2003, imbratisand astfel punctul de vedere al recurentilor, ce nu este insa acceptat si de prezenta instanta.

Legislatia comunitara si recomandarile europene cu privire la taxa radio permit statelor sa stabileasca plata unor taxe radio-tv, indiferent de existanta calitatii de beneficiar.

Aceasta reprezinta insa o optiune a statului membru, si nu o obligatie.

Prin Constitutia Romaniei nu s-a impus plata taxei radio-tv indiferent de existenta calitatii de beneficiar, iar componentele dreptului la informare prevazut de art. 31 alin. (15) trebuie interpretate in favoarea cetateanului.

Se constata astfel ca prevederile art. 3 alin. (2) din H.G. nr. 977/2003 adauga la prevederile art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 republicata, ca motivele de recurs formulate impotriva sentintei de fond nu sunt intrunite, astfel incat in temeiul (...), urmeaza sa se dispuna respingerea recursurilor ca nefondate".

Cititi si:

>>ANULARE TAXA RADIO-TV - ICCJ, decizia nr. 2102/09.04.2009

Comentarii

# ilie alex date 10 October 2015 21:06 +1

nelegala taxa radio

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.