TAXA RADIO. ADMITEREA EXCEPTIEI DE NELEGALITATE - ICCJ, decizia nr. 2/06.01.2011: "Legislatia comunitara si recomandarile europene permit statelor sa stabileasca plata unor taxe radio-tv, indiferent de existanta calitatii de beneficiar. Aceasta reprezinta insa o optiune, nu o obligatie. Prin Constitutie nu s-a impus plata taxei radio-tv indiferent de existenta calitatii de beneficiar, iar componentele dreptului la informare prev. de art. 31 trebuie interpretate in favoarea cetateanului"
Data: 07 October 2015, 14:39 | autor: A.P. | 1 comentarii | 11341 afisari
Prin decizia nr. 2/06.01.2011, Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectia de contencios administrativ si fiscal a respins ca nefondat recursul formulat de reclamanta Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) impotriva sentintei civile nr. 317/20.09.2010 a Curtii de Apel Cluj-Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal de admitere a exceptiei de nelegalitate a prevederilor art. 3 alin. (2) din H.G. nr. 977/2003, actualizata, potrivit carora:
"(2) Persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele acestora, precum si sucursalele si celelalte subunitati ale lor fara personalitate juridica si sucursalele sau reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune".
Obiectul dosarului: exceptie nelegalitate act administrativ.
Solutia: "Respinge recursul formulat de recurenta-reclamanta Societatea Romana de Radiodifuziune impotriva sentintei civile nr. 317 din 20 septembrie 2010 a Curtii de Apel Cluj-Sectia Comerciala, Contencios Administrativ si Fiscal, ca nefondat. Respinge recursul formulat de recurentul-parat Guvernul Romaniei impotriva sentintei civile nr. 317 din 20 septembrie 2010 a Curtii de Apel Cluj-Sectia Comerciala, Contencios Administrativ si Fiscal, ca nefondat. Irevocabila".
Minuta sentintei nr. 317/20.09.2010 recurate: "Admite exceptia de nelegalitate a prevederilor art. 3 alin. (2) din H.G. nr. 977/2003, actualizata, invocata din oficiu de instata in dos. nr. 22843/211/2009 al Judecatoriei Cluj Napoca, cauza privind pe reclamanta S.R.R. si parata SC AMFP SRL. Cu recurs in 5 zile de la comunicare. Pronuntata in sedinta publica din 20.09.2010".
Extras din decizie:
"Potrivit art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 republicata, 'persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele, sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de televiziune, in calitate de beneficiari ai acestor servicii'.
Conform art. 40 alin. (2) din Legea nr. 41/1994 republicata, si persoanele fizice, in calitate de beneficiari ai acelorasi servicii, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de televiziune.
Nicaieri in cuprinsul Legii nr. 41/1994 republicata nu se regaseste o definitie a notiunii de 'beneficiar', astfel incat sensul acestei notiuni nu poate fi decat cel comun, respectiv, 'cel care beneficiaza de ceva' sau 'autoritate, institutie, societate, etc., pentru care se face o lucrare'.
Prin Decizia nr. 297/2007 a Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 a fost respinsa cu motivarea ca 'obligatia prevazuta de text este doar in sarcina persoanelor juridice care beneficiaza, in diferite modalitati, de serviciile publice respective''.
Aceleasi considerente au fost avute in vedere si prin pronuntarea Deciziei nr. 331/2006 a Curtii Constitutionale.
In ceea ce priveste jurisprudenta Inaltei Curti in materie, se retine ca prin Decizia nr. 4949 din 10.11.2009 s-a constatat, pe cale de exceptie, nelegalitatea dispozitiilor art. 3 din H.G. nr. 977/2003.
Este adevarat ca prin Decizia nr. 1930 din 02.04.2009, aceeasi instanta a constatat legalitatea dispozitiilor art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 977/2003, imbratisand astfel punctul de vedere al recurentilor, ce nu este insa acceptat si de prezenta instanta.
Legislatia comunitara si recomandarile europene cu privire la taxa radio permit statelor sa stabileasca plata unor taxe radio-tv, indiferent de existanta calitatii de beneficiar.
Aceasta reprezinta insa o optiune a statului membru, si nu o obligatie.
Prin Constitutia Romaniei nu s-a impus plata taxei radio-tv indiferent de existenta calitatii de beneficiar, iar componentele dreptului la informare prevazut de art. 31 alin. (15) trebuie interpretate in favoarea cetateanului.
Se constata astfel ca prevederile art. 3 alin. (2) din H.G. nr. 977/2003 adauga la prevederile art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 republicata, ca motivele de recurs formulate impotriva sentintei de fond nu sunt intrunite, astfel incat in temeiul (...), urmeaza sa se dispuna respingerea recursurilor ca nefondate".
Cititi si:
>>ANULARE TAXA RADIO-TV - ICCJ, decizia nr. 2102/09.04.2009
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# ilie alex 10 October 2015 21:06 +1