ANULARE TAXA RADIO-TV - ICCJ, decizia nr. 2102/09.04.2009: "Este evident ca fiecare persoana fizica sau juridica isi poate manifesta dreptul de optiune de a beneficia de serviciile publice de radiodifuziune si televiziune, insa acest drept nu poate fi transformat intr-o obligatie". Anularea art. 3 alin. (1) din H.G. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si a art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de televiziune
Data: 09 October 2015, 13:31 | autor: C.G. | 1 comentarii | 6700 afisari
Prin decizia nr. 2102/09.04.2009, Inalta Curte de Casatie si Justitie-Sectia de contencios administrativ si fiscal a admis actiunea formulata de reclamanta SC KART CONSTRUCT SRL Cluj-Napoca in contradictoriu cu paratul Guvernul Romaniei si intervenienta accesorie Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) si a dispus anularea art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 si a art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 978/2003, care prevad urmatoarele:
H.G. nr. 977/2003 art. 3 alin. (1): "Persoanele juridice cu sediul in Romania, care se incadreaza in categoria microintreprinderilor potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2003, cu modificarile ulterioare, au obligatia sa plateasca pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune".
H.G. nr. 978/2003 art. 3 alin. (1): "Persoanele juridice cu sediul in Romania, care se incadreaza in categoria microintreprinderilor potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2003, cu modificarile ulterioare, au obligatia sa plateasca pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de televiziune".
Obiectul dosarului: anulare act administrativ.
Solutia: "Admite recursul formulat de Societatea Comerciala KART CONSTRUCT SRL Cluj-Napoca impotriva Sentintei civile nr. 712/2008 din 13 noiembrie 2008 a Curtii de Apel Cluj-Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal. Caseaza sentinta atacata si admite actiunea formulata de reclamanta Societatea Comerciala KART CONSTRUCT SRL Cluj-Napoca, in contradictoriu cu paratul Guvernul Romaniei si intervenienta Societatea Romana de Radiodifuziune, in sensul ca anuleaza art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 si art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 978/2003. Irevocabila".
Incheierea din 06.10.2009 (Camera de Consiliu): "Dispune publicarea deciziei nr. 2102 pronuntate in sedinta publica de la 09.04.2009 de ICCJ-SCAF in dosarul nr. 1427/33/2008, in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I. Dispune indreptarea erorilor si omisiunilor strecurate in considerentele deciziei nr. 2102 pronuntate in sedinta publica de la 09.04.2009 de ICCJ-SCAF in dosarul nr. 1427/33/2008, in sensul ca se va mentiona art. 3 alin. (1) din H.G. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de televiziune in loc de art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 977/2003 si art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 978/2003; art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Soc. Romane de Radiodif. si Soc. Romane de Telev., republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in loc de art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 art. 2 pct. 40 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice in loc de art. 2 alin. (40) din Legea nr. 500/2002, art. 20 din Legea nr. 554/2004 a cont. adm. cu modificarile si completarile ulterioare, art. 18 alin. (1) coroborate cu art. 8 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a cont. adm., cu modificarile si completarile ulterioare, in loc de art. 20 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare si art. 18 alin. (1) coroborate cu art. 8 alin. (1); dispozitiile art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind org. si funct. Soc. Romane de Radiodif. si Soc. Romane de Telev. Republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevad persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele, sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodif. si o taxa pentru serviciul public de telev., in calitate de beneficiari ai acestor servicii in loc de dispozitiile art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 prevad 'persoanele juridice cu sediul in Romania inclusiv filialele, sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodif. si o taxa pentru serviciul public de telev. in calitate de beneficiar al acestor servicii'. Prezenta incheiere face parte integranta din decizia nr. 2102 din 09.04.2009 pronuntata de ICCJ-SCAF in dos. nr. 14237/33/2008. Irevocabila".
Extras din decizie:
"Cele retinute de instanta de fond in sustinerea acestei interpretari sunt eronate si pentru faptul ca este evident ca fiecare persoana fizica sau juridica isi poate manifesta dreptul de optiune de a beneficia de serviciile publice de radiodifuziune si televiziune, insa acest drept nu poate fi transformat intr-o obligatie, cu atat mai mult instituirea si plata taxei acestor servicii nu pot fi obligatorii, indiferent daca se beneficiaza sau nu de aceste servicii. (...)
Cele mentionate de parat si intervenienta, in sensul ca taxa radio se regaseste in legislatia si practica europeana in domeniu, fiind cunoscut ca in toate tarile Uniunii Europene, dar si pe plan mondial, aceasta taxa reprezinta principala sursa de finantare a activitatii posturilor publice din domeniul audiovizualului, nu pot fi folosite ca argumente in sustinerea legalitatii prevederilor contestate din cele doua hotarari ale Guvernului, intrucat, asa cum s-a retinut anterior, dreptul la informare al cetatenilor, prin mijloacele de informare, radioul si televiziunea publica, nu poate fi transformat intr-o obligatie, cu atat mai mult cu cat dispozitiile art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, impun plata acestor taxe beneficiarilor de aceste servicii. (...)
A interpreta in sens contrar, fara a se face aceasta distinctie, inseamna a impune plata acestor taxe, spre exemplu, si persoanelor juridice carora legiuitorul le recunoaste dreptul de a-si suspenda temporar activitatea sau de a declara ca nu desfasoara activitate la sediul social, or, acest lucru nu este posibil, aducandu-se prejudicii acestor persoane juridice, acestea fiind vatamate practic in drepturile lor".
Cititi si:
>>TAXA RADIO. ADMITEREA EXCEPTIEI DE NELEGALITATE - ICCJ, decizia nr. 2/06.01.2011
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# Bolo 22 October 2015 19:27 0