TAXA DE POLUARE. INCUVIINTARE EXECUTARE SILITA – Tribunalul Cluj, decizia nr. 227/A/18.02.2015: „Tribunalul, vazand ca s-a formulat cerere de restituire a taxei in temeiul OG 92/2003, fara succes insa, tinand cont ca nu exista o alta posibilitate de recuperare a taxei prevazuta in titlul executoriu, in conditiile in care OUG 8/2014 ramane neaplicata, apreciind ca se impune restituirea taxelor percepute nelegal cu incalcarea dreptului UE, va admite apelul”
Data: 02 November 2015, 13:14 | autor: A.P. | 0 comentarii | 3679 afisari
Prin decizia civila nr. 227/A/18.02.2015, Tribunalul Cluj-Sectia mixta de contencios administrativ si fiscal, de conflicte de munca si asigurari sociale a admis apelul formulat de creditorul L.T. impotriva incheierii civile nr. 8068/22.07.2014 pronuntate in dosarul nr. 15824/211/2014 al Judecatoriei Cluj-Napoca, pe care a modificat-o in tot in sensul ca a admis cererea de incuviintare a executarii silite pentru suma de 2.611 lei reprezentand taxa de poluare asupra autovehiculelor achitata de L.T. si a dobanzii legale aferente acestei sume, in contradictoriu cu debitoarea Administratia Judeteana a Finantelor Publice Cluj-Napoca.
Decizia nr. 227/A/18.02.2015. Tribunalul Cluj-Sectia mixta de contencios administrativ si fiscal, de conflicte de munca si asigurari sociale
pres. Monica TROFIN
jud. Maria Francesca BUJOR
Obiectul dosarului: incuviintarea executarii silite.
Solutia: "Admite apelul formulat de Turdean Lenuta, (...), impotriva debitoarei Administratia Judeteana a Finantelor Publice Cluj-Napoca, cu sediul in Cluj-Napoca, Piata Avram Iancu, nr. 19, jud. Cluj, impotriva incheierii civile nr. 8068/22.07.2014 pronuntate in dosarul nr. 15824/211/2014 al Judecatoriei Cluj-Napoca, pe care o modifica in tot in sensul ca admite cererea. Definitiva".
Minuta incheierii civile nr. 8068/22.07.2014: "Respinge cererea de incuviintare a executarii silite".
Extras din decizie:
"Analizand cererea de apel formulata, in baza art. 466 si urmatoarele din Codul de procedura civila, tribunalul retine ca aceasta este intemeiata.
Astfel, Tribunalul retine ca in favoarea creditoarei a fost pronuntata Sentinta civila nr. 710/2014 a Tribunalului Cluj, devenita definitiva si executorie.
Potrivit sentintei mentionate, s-a dispus restituirea in favoarea creditoarei a sumei platite cu titlul de taxa de poluare in valoare de 2611 RON, dobanda legala aferenta si cheltuielile de judecata in valoare de 722 lei.
Sentinta a ramas definitiva la data de 22.02.2014, insa ulterior, la data de 28.02.2014, a intrat in vigoare Ordonanta de Urgenta a Guvernului 8/2014 care prevede ca plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare ... dobanzile si cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2015 se va realiza pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20 la suta din valoarea acestora.
Reclamanta a facut cerere de restituire conform prevederilor Ordonantei Guvernului 92/2003, insa, nebeneficiind de restituirea sumei din cauza adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului 8/2014, cererea sa nu a fost solutionata favorabil.
Ulterior, creditoarea a formulat cererea de executare silita, respectiv de incuviintare a executarii silite care face obiectul prezentului dosar, prima instanta dispunand respingerea cererii de incuviintare a executarii silite, retinand ca executarile silite incepute dupa intrarea in vigoare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului 8/2014 se suspenda de drept.
Tribunalul retine ca taxa de poluare achitata de catre reclamanta si a carei restituire s-a dispus prin titlul executoriu a fost perceputa de catre statul roman cu incalcarea dreptului comunitar, respectiv art. 110 TFUE.
Un stat membru nu poate profita, iar contribuabilul nu poate suferi o pierdere, ca urmare a aplicarii unei dispozitii fiscale nationale incompatibila cu dreptul european.
Prin urmare, Statului roman ii revine obligatia de a restitui sumele incasate cu nesocotirea dispozitiilor art. 110 din TFUE.
Potrivit dispozitiilor art. XV din Ordonanta de Urgenta a Guvernului 8/2014, se suspenda de drept toate procedurile de executare silita aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a ordonantei si se esaloneaza plata sumelor incasate cu incalcarea dispozitiilor art. 110 din TFUE pe un termen de cinci ani.
Tribunalul retine insa ca esalonarea restituirii acestor sume pe o perioada de cinci ani reprezinta in fapt o limitare in timp a efectelor hotararilor CJUE prin care se creeaza obligativitatea restituirii de catre statul roman a taxelor, intrucat se amana pentru viitor producerea acestor efecte.
Astfel, dispozitiile OUG 8/2014 contravin dreptului comunitar si pot fi lasate neaplicate.
CJUE a stabilit prin cauzele Tatu si Nisipeanu ca toate formele reglementarii nationale cu privire la perceperea taxelor de poluare din perioada 2008-2010 sunt incompatibile cu art. 110 TFUE.
In aceste cauze nu s-a decis si limitarea in timp a efectelor hotararilor Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
In cauza Tatu, Guvernul nu a solicitat o asemenea interpretare, iar in cauza Nisipeanu, Curtea a respins cererea de limitare in timp a efectelor hotararii.
Pe cale de consecinta, efectul hotararilor este in sensul obligatiei Statului Roman de a restitui integral taxa de poluare prelevata dupa data de 1 iulie 2008.
In cauza Nisipeanu, ca urmare a cererii Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii, s-a retinut ca numai in mod exceptional, in aplicarea principiului general al securitatii juridice, inerent ordinii juridice a Uniunii, Curtea poate sa fie determinata sa limiteze posibilitatea de a se invoca o dispozitie pe care a interpretat-o. Pentru a putea impune o astfel de limitare, este necesara intrunirea a doua criterii esentiale, si anume, buna-credinta a celor interesati si riscul unor perturbari grave.
In ceea ce priveste riscul unor perturbari grave, trebuie amintit ca existenta unor consecinte financiare care ar rezulta pentru un stat membru dintr-o hotarare preliminara nu justifica, prin ea insasi, limitarea in timp a efectelor acestei hotarari .
Statului membru care solicita o astfel de limitare ii revine obligatia de a prezenta in fata Curtii date cifrice care sa stabileasca riscul unor repercusiuni economice grave.
Or, in ceea ce priveste repercusiunile economice care pot decurge dintr-o hotarare prin care Curtea declara ca articolul 110 TFUE se opune unui regim de impozitare precum cel instituit prin OUG nr. 50/2008, Guvernul s-a limitat in esenta la mentionarea numarului mare de cereri de rambursare a taxei percepute, care s-ar ridica la aproximativ 40.000, si sa faca referire la criza economica de care este afectata Romania.
In lipsa unor date cifrice mai precise care sa permita sa se concluzioneze ca economia romaneasca risca sa fie serios afectata de repercusiunile hotararii, conditia privind existenta unor perturbari grave nu a putut fi considerata stabilita.
In aceste conditii, a stabilit Curtea ca nu mai este necesar sa se verifice indeplinirea criteriului privind buna-credinta a celor interesati.
Ca urmare, s-a apreciat ca nu este necesar sa fie limitate in timp efectele hotararii.
Adoptarea OUG 8/2014 si instituirea suspendarii de drept a procedurilor de executare in curs cu esalonarea restituirii taxelor percepute cu incalcarea art 110 din TFUE, in opinia instantei, reprezinta tocmai o limitare a efectelor hotararii pe care Guvernul a instituit-o cu ignorarea dreptului comunitar si a hotararilor CJUE pronuntate in materia restituirii taxelor de poluare, astfel incat dispozitiile acesteia pot fi inlaturate de la aplicare, in baza art. 148 alin. (2) din Constitutie.
Prin urmare, tribunalul vazand si ca s-a formulat cerere de restituire a taxei in temeiul OG 92/2003, fara succes insa, tinand cont ca nu exista o alta posibilitate de recuperare a taxei prevazuta in titlul executoriu, in conditiile in care OUG 8/2014 ramane neaplicata, apreciind ca se impune restituirea taxelor percepute nelegal cu incalcarea dreptului Uniunii Europene, va admite apelul declarat si va schimba incheierea atacata in sensul admiterii cererii de incuviintare a executarii silite".
Cititi si:
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii