ccf

INMATRICULAREA AUTO FARA PLATA TIMBRULUI DE MEDIU – CAO, decizia nr. 200/27.01.2016: „Chiar daca hotararea data in cauza Manea C-76/14 vizeaza compatibilitatea cu dreptul UE a taxei pe emisii poluante prevazute de Legea nr. 9/2012, curtea de apel apreciaza ca cele statuate de CJUE prin aceasta hotarare sunt pe deplin aplicabile si in cazul timbrului de mediu, intrucat si O.U.G. nr. 9/2013 contine dispozitii similare cu cele analizate de Curte, din Legea nr. 9/2012”

Data: 07 March 2016, 16:41 | autor: A.P. | 4 comentarii | 10344 afisari

Prin decizia civila nr. 200/CA/27.01.2016 pronuntata in dosarul nr. 1084/83/2015, Curtea de Apel Oradea-Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal a respins ca nefondat recursul declarat de recurentul-parat Prefectul Judetului Satu Mare-Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, in contradictoriu cu intimata-reclamanta Margareta Man, impotriva sentintei nr. 631/CA/17.09.2015 a Tribunalului Satu Mare, pe care a mentinut-o in totalitate.


Prin sentinta recurata, Tribunalul Satu Mare a admis cererea de revizuire formulata de revizuenta, in sensul ca a schimbat in tot sentinta nr. 1353/CA/10.04.2014 pronuntata de Tribunalul Satu Mare in dosarul nr. 4859/83/2013 si, rejudecand cauza, a admis actiunea reclamantei obligand parata sa inmatriculeze autoturismul marca SEAT numar de identificare (...) fara plata timbrului de mediu prevazut de O.u.G. nr. 9/2013.

Decizia nr. 200/CA/27.01.2016. Curtea de Apel Oradea-Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal

pres. Laura BAICAN

jud. Irina GALEA

jud. Claudia RUS

Obiectul dosarului: obligatia de a face (revizuire).

Solutia: "Respinge ca nefondat recursul declarat de recurentul-parat Prefectul Judetului Satu Mare pentru SPCRPCIV SM, (date personale), in contradictoriu cu intimata-reclamanta Man Margareta, (date personale), impotriva Sentintei nr. 631/CA din 17.09.2015 pronuntate de Tribunalul Satu Mare, pe care o mentine in totul. Obliga partea recurenta sa plateasca partii intimate reclamante suma de 500 lei cheltuieli de judecata in recurs".

>>Decizia nr. 200/CA/27.01.2016 pronuntata de Curtea de Apel Oradea-Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal, in dosarul nr. 1084/83/2015

Extras din decizie:

"Instanta de recurs, analizand recursul declarat prin prisma motivelor invocate, retine ca este nefondat, pentru urmatoarele considerente:

In cauza sunt aplicabile prevederile OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu, avand in vedere ca reclamanta a solicitat inmatricularea autoturismului la data de 02.09.2013.

Potrivit art. 4 din OUG nr. 9/2013, 'obligatia de plata a timbrului intervine o singura data, astfel:

a) cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare;

b) la reintroducerea in parcul auto national al unui autovehicul, in cazul in care, la momentul scoaterii din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a timbrului, in conformitate cu prevederile art. 7;

c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autovehicule, taxa pe poluare sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii;

d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule'.

Prin acest mod de reglementare, legiuitorul a stabilit, implicit, si o scutire de la plata timbrului de mediu in situatia acelor autovehicule pentru care a fost achitata in trecut taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Acest aspect, al compatibilitatii unei astfel de reglementari cu dreptul Uniunii Europene, a fost supus analizei Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cauza Manea C-76/14. E adevarat ca au fost suspuse analizei Curtii dispozitiile similare cu cele de mai sus din Legea nr. 9/2012, insa, fiind vorba de dispozitii similare, cele statuate de CJUE se aplica si in privinta timbrului de mediu reglementat de OUG nr. 9/2013.

Astfel, in cauza mai sus-aratata, Curtea a statuat in sensul ca articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii.

Potrivit interpretarii date de catre CJUE in considerentele deciziei enuntate, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003 sau taxa pe poluare pentru autovehicule nu pot fi luate in considerare de catre legiuitor intrucat ele constituie taxe neconforme dreptului comunitar, si astfel nelegale. Prin urmare, nu se poate stabili o scutire de la plata unei taxe motivat de achitarea in trecut a unei taxe nelegale. Nu are relevanta restituirea taxei de poluare pe calea actiunii in justitie, intrucat in opinia CJUE, statul trebuie sa isi indeplineasca obligatia pozitiva de a restitui taxele neconforme dreptului Uniunii Europene, insotite de dobanda, independent de existenta sau nu a unei actiuni in justitie in acest sens.

Or, atat timp cat pe piata nationala exista autovehicule scutite de la plata taxei pentru emisii poluante, pentru simplul fapt al platii anterior a unei alte taxe nelegale, acestea creeaza in piata o discriminare a autovehiculelor pentru care plata taxei este obligatorie, determinand cumpararea de autovehicule din prima categorie, in defavoarea celor pentru care se achita taxa, printre care se regasesc si autovehicule inmatriculate pentru prima oara in Romania. Faptul platii taxei speciale pentru autoturisme sau a taxei pe poluare nu poate determina o astfel de scutire, intrucat cel care a platit o taxa neconforma dreptului Uniunii Europene poate, in termenul de prescriptie, sa ceara restituirea ei, chiar si dupa vanzarea autovehiculului, care tocmai din acest motiv fusese scutit de la plata noii taxe, caz in care se ajunge la situatia ca pentru acel autovehicul sa nu se achite nici un fel de taxa.

Astfel, CJUE a aratat ca scutirea de o noua taxa a autovehiculelor rulate care au fost supuse taxei in vigoare anterior, declarata ulterior incompatibila cu dreptul Uniunii, nu poate inlocui restituirea cu dobanda a acestei taxe. 'O astfel de scutire a avut ca efect sustragerea de la plata taxei in cauza a primei transcrieri, in perioada pertinenta in cauza principala, a dreptului de proprietate asupra autovehiculelor rulate nationale inmatriculate in Romania intre 1 ianuarie 2007 si 1 ianuarie 2013, in timp ce aceasta taxa a fost perceputa invariabil cu ocazia inmatricularii in Romania, in perioada pertinenta in cauza principala, a autovehiculelor similare provenite din alte state membre. O scutire precum cea in discutie in litigiul principal favorizeaza astfel vanzarea autovehiculelor de ocazie nationale si descurajeaza importul unor autovehicule similare'.

Rezulta, asadar, ca prin Decizia preliminara pronuntata in data de 14.04.2015 Curtea de Justitie a Comunitatii Europene in cauza cu numarul C-76/14 (MM impotriva Institutiei Prefectului Bv) a statuat incompatibilitatea Legii 9/2012 in forma in vigoare in perioada 01.01.2013-14.03.2013 cu art. 110 TFUE prin aceea ca scutirea de la plata acestei taxe pentru autovehiculele rulate nationale inmatriculate in Romania care au fost supuse taxei in vigoare anterior, declarata ulterior incompatibila cu Dreptul Uniunii, nu poate inlocui restituirea cu dobanda a acestei taxe si o astfel de scutire precum cea in discutie favorizeaza astfel vanzarea autovehiculelor de ocazie nationale si descurajeaza importul unor autovehicule similare.

Chiar daca hotararea data in cauza M C-76/14 vizeaza compatibilitatea cu dreptul Uniunii Europene a taxei pe emisii poluante prevazuta de Legea nr. 9/2012, curtea de apel apreciaza ca cele statuate de CJUE prin aceasta hotarare sunt pe deplin aplicabile si in cazul timbrului de mediu, intrucat si OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu contine dispozitii similare cu cele analizate de Curte, din Legea nr. 9/2012".

Comentarii

# magearu vasile date 7 September 2016 14:55 -1

Am achizitionat o masina din 2002 cum pot sa o imatriculez fara a plati timbru anaf? Multumesc

# petcu adrian renus date 4 July 2016 13:45 0

am achizitionat o.masina.pe germania.din 2008si vreau sa o inmatriculez pe romania ce pot face sa njmai platesc taxa de mediu

# BARCEA STELIAN date 19 May 2016 23:56 0

Va rpg frumos dacă m-a puteți ajuta cu niște sfaturi sa pot înmatricula un autoturism fără taxa de mediu Va mulțumesc

# Cristi date 8 March 2016 22:25 0

Adevarat!!!

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.