CSM a avut nevoie de 11 luni ca sa le ia apararea procurorilor SIIJ
Data: 07 April 2020, 13:17 | autor: L.J. | 1 comentarii | 2056 afisari
Consiliul Superior al Magistraturii a avut nevoie de unsprezece luni ca sa le ia apararea procurorilor din Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie.
Mai precis, CSM a publicat marti, 7 aprilie 2020, Hotararea nr. 43 din 5 martie 2020, prin care a aparat independenta magistratilor SIIJ, dupa ce acestia sesizasera Consiliul in data de 3 aprilie 2019 cu privire la declaratiile facute de catre trei procurori-activisti.
Este vorba despre procurorii Bogdan Ciprian Pirlog (foto 1) – prim-adjunctul Parchetului Militar Bucuresti – si Sorin Marian Lia (foto 2) – prim-procurorul Parchetului de pe langa Judecatoria Corabia –, co-presedinti ai Asociatiei Initiativa pentru Justitie, precum si despre procurorul DNA Cosmin Iordache. CSM a stabilit ca toti trei au facut afirmatii nepotrivite la adresa SIIJ: primii doi intr-un comunicat al AIJ, iar al treilea intr-un interviu.
Plenul CSM a solutionat pozitiv solicitarea procurorilor SIIJ cu 10 voturi „pentru”, 5 „impotriva” si un vot nul.
Cele mai importante pasaje din hotararea CSM:
„Analizand afirmatiile domnilor procurori Pirlog Bogdan si Lia Sorin (...), precum si afirmatiile facute de domnul procuror lordache Cosmin cu ocazia interviului acordat la data de 01.04.2019, din perspectiva compatibilitatii cu libertatea de exprimare, Plenul apreciaza ca acestea sunt de natura sa genereze suspiciuni cu privire la independenta si impartialitatea procurorilor din cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie, numirea lor si, nu in ultimul rand, in ceea ce priveste sistemul judiciar in ansamblul sau.
Mai mult, afirmand ca prin infiintarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie a fost instituit un mecanism de control si presiune asupra magistratilor, iar aceasta sectie speciala de 'represiune impotriva magistratilor' 'apare ca fiind infiintata din doua motive principale: pe de o parte, pentru a asigura impunitatea magistratilor corupti, agreati de putere, (...) pe de alta parte, pentru a actiona ca un organ represiv, care sa poata fi folosit impotriva magistratilor incomozi (...)', in conditiile in care aceasta sectie a fost infiintata prin vointa unicei autoritati legiuitoare, respectiv a Parlamentului Rornaniei, prin Legea nr. 207/2018, fiind promulgata de presedintele Romaniei la data de 20.07.2018, si trecand controlul de constitutionalitate post-promulgare, domnii procurori Pirlog Bogdan si Lia Sorin acrediteaza ideea indepartarii acestei structuri de la un scop legitim, fiind sugerata lipsa de independenta a magistratilor procurori din cadrul acestei sectii, in instrumentarea dosarelor, in afara cadrului legal, fiind pusa sub semnul intrebarii si procedura de numire.
Totodata, afirmatiile domnului procuror lordache Cosmin care, la aceeasi data de 01.04.2019, a sustinut ca 'Temerea e, in primul rand, ca SIIJ a aparut pentru aducerea in "matca lor constitutionala" a magistratilor cu gura mare sau care au deranjat oameni politici' depasesc limitele unor critici admisibile si constituie, in mod evident, elemente de natura a afecta autoritatea de care magistratii ar trebui sa se bucure in exercitarea functiei.
Impactul afirmatiilor celor trei procurori este cu atat mai puternic, cu cat provin din interiorul sistemului, fiind concertate prin aparitia lor in cursul aceleasi zile.
Atat afirmatiile publice facute de domnii procurori Pirlog Bogdan si Lia Sorin, cat si cele facute de domnul procuror lordache Cosmin reprezinta, in fapt, opinii personale tendentioase, de natura a pune in discutie credibilitatea procurorilor din cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie, incercandu-se acreditarea ideii unei functionari anormale si incorecte a sistemului judiciar, pe componenta de exercitare a atributiilor de serviciu ce le revin procurorilor Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie, parte a mecanismului justitiei, in sensul ca instrumenteaza dosare penale irnpotriva magistratilor incomozi si pentru aducerea in 'matca lor constitutionala' a magistratilor cu gura mare sau care au deranjat oameni politici, si nu pe baza de probe. De altfel, dupa cum s-a evidentiat in considerentele expuse anterior, aceste afirmatiile ale domnilor procurori, anterior expuse, nu au nici un suport probator.
Prin urmare, desi preocuparea legitima asupra functionarii justitiei este justificata, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii apreciaza ca remarcile proferate, nesustinute probator, cu conotatii grave; limbajul inadecvat utilizat in aprecierea colegilor, precum si acreditarea ideii numirii unor procurori in functii de executie / de conducere in cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie in afara cadrului legal depasesc limitele unor critici admisibile si sunt de natura sa produca un impact negativ asupra credibilitatii sistemului judiciar, aducand atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau”.
>> Hotararea nr. 43/2020 a Plenului CSM
Sursa foto: EVZ.ro
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# N.C. 7 April 2020 20:14 0