A crescut numarul dosarelor de mare coruptie aflate pe rolul instantelor. IJ: "De la 474 de cauze la finele anului 2016 la 535 de dosare la sfarsitul anului 2017".
Data: 12 July 2018, 13:32 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1368 afisari
La nivelul intregii tari, numarul dosarelor de mare coruptie aflate pe rolul instantelor judecatoresti a inregistrat o crestere de la 474 de cauze la finele anului 2016 la 535 de dosare la sfarsitul anului 2017. Concluzia apartine Inspectiei Judiciare si se regaseste in Raportul intocmit de Directia de Inspectia judiciara pentru judecatori privind monitorizarea dosarelor de mare coruptie aflate pe rolul instantelor judecatoresti, activitate cu caracter permanent a Inspectiei Judiciare, care se desfasoara incepand cu anul 2012.
In cuprinsul aceluiasi Raport, Inspectia Judiciara a stabilit ca a crescut si durata de timp de la care dosarele se afla in sistemul judiciar a dosarelor mai vechi de 5 ani, de de la 8 la 15 cauze, aspecte care, precizeaza Inspectia, „se explica in contextul complexitatii dosarelor, dar si al cresterii numarului total cauze”.
Totusi, verificarile au relevat si ca in cazul a cinci curti de apel din tara numarul dosarelor de mare coruptie a inregistrat o scadere fata de anul 2016, dupa cum urmeaza: Curtea de Apel Bucuresti de la 102 la 93 dosare, Curtea de Apel Cluj de la 33 dosare la 29; Curtea de Apel Iasi, de la 40 la 33 de dosare; Curtea de Apel Oradea de la 22 la 21 de dosare; Curtea Militara de Apel, de la 2 dosare la 1 dosar.
Potrivit Inspectiei Judiciare, la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, numarul total al dosarelor de mare coruptie aflate pe rol era, la data ultimei monitorizari, respectiv sfarsitul lunii decembrie 2017, de 26 de dosare, iar pe rolul Completelor de 5 Judecatori in materie penala se aflau in curs de solutionare 3 dosare.
Situatia la 31 decembrie 2017 la Inalta Curte de Casatie si Justitie:
„Numarul total al dosarelor de mare coruptie aflate pe rol, in cursul judecatii in prima instanta la Inalta Curte de Casatie si Justitie, era la data de referinta, de 26 dosare de mare coruptie, iar pe rolul Completelor de 5 judecatori in materie penala se aflau in curs de solutionare 3 dosare de mare coruptie.
In semestrul al doilea al anului 2017, Sectia penala a solutionat un numar de 15 dosare de mare coruptie, precum si 1 dosar inregistrat pe rolul completului de 5 judecatori.
Din analiza datelor expuse privind modalitatea de instrumentare a dosarelor care au ca obiect infractiuni de mare coruptie, se poate concluziona ca managementul de caz in aceste dosare este realizat in mod constant de catre judecatorii Sectiei Penale si Completele de 5 judecatori cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la solutionarea cu celeritate a cauzelor.
In acest sens, s-a putut constata ca judecatorii investiti cu solutionarea acestor cauze au conferit o atentie deosebita, in egala masura, atat administrarii probatoriului in regim de celeritate, cat si respectarii drepturilor procesuale ale partilor, astfel cum acestea sunt prevazute de Codul de procedura penala sau de Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Astfel, din analiza situatiei statistice s-a constatat o gestionare adecvata a dosarelor de mare coruptie aflate in prezent pe rolul Sectiei penale si a Completelor de 5 Judecatori ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, fara a fi identificate situatii de natura a conduce la temporizarea procedurilor.”
Concluzii si propuneri
„Analizand datele statistice relevate de monitorizarea dosarelor de mare coruptie, a reiesit ca solutionarea acestora se realizeaza intr-un ritm care poate fi considerat adecvat, dar nu trebuie omis faptul ca in anul 2017 s-a inregistrat o crestere numarului total de dosare, inclusiv al celor mai vechi de 5 ani in sistem, situatie care impune o atentie sporita a managementului instantelor, dar si a modului concret de gestionare a fiecarui dosar in vederea evitarii implinirii termenului de prescriptie a raspunderii penale.
Cu privire la aspectele cu caracter disciplinar, Inspectia Judiciara s-a sesizat din oficiu cu privire la doamna judecator ... de la Curtea de Apel Cluj pentru savarsirea abaterii disciplinare prevazuta de art. 99 lit. h teza I din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si s-a exercitat actiune disciplinara in dosarul Inspectiei Judiciare nr. ...; prin Hotararea nr. ... din 14.03.2018 a Sectiei pentru judecatori in materie disciplinara a fost admisa actiunea si s-a dispus aplicarea sanctiunii avertisment.
Asa cum s-a aratat si cu ocazia ultimei monitorizari, consideram ca un rol eficient in reducerea duratei procedurilor il au atat masurile dispuse de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, care prin Hotararea nr. 651 din 19.06.2014 a propus instantelor activitati concrete de management al cauzelor a caror judecata este temporizata, cat si controlul propriu-zis efectuat de Inspectia Judiciara prin solicitarea instantelor judecatoresti a referatelor semestriale de monitorizare, precum si a bunelor practici identificate si a masurilor manageriale dispuse de conducerile instantelor.
In fine, trebuie subliniat faptul ca dosarele de mare coruptie au in general un caracter complex, dat pe de o parte de situatiile de fapt deduse judecatii, iar pe de alta parte de comportamentul participantilor la proces care, in multe cazuri, manifesta intentia vadita de temporizare a procedurii.
La nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, s-a constatat o gestionare adecvata a dosarelor de mare coruptie aflate in prezent pe rolul Sectiei penale si a Completelor de 5 Judecatori ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, fara a fi identificate situatii de natura a conduce la temporizarea procedurii. Asa cum s-a aratat si in capitolul rezervat Inaltei Curti de Casatie si Justitie, un aspect important care se impune a fi retinut este dat de bunele practici identificate la nivelul instantei supreme in materia acordarii termenelor de judecata, de natura a contribui in mod eficient la evitarea temporizarii procedurilor in cauzele de mare coruptie.
In concluzie, din analiza comunicarilor efectuate de instantele judecatoresti cu privire la masurile dispuse si bunele practici identificate, se constata ca la nivelul conducerilor manageriale exista o implicare constanta in gestionarea dosarelor de mare coruptie, iar masurile dispuse pot fi considerate ca fiind adecvate scopului propus, respectiv reducerea duratei de solutionare a acestei categorii de dosare.
Controlul efectuat cu privire la procedurile judiciare reprezinta o problema actuala a instantelor judecatoresti, care insa nu poate fi depasita decat prin actiunile conjugate, atat ale conducerilor instantelor judecatoresti, astfel cum reiese din comunicarile analizate mai sus, cat si si ale judecatorilor de caz in fiecare dosar in parte.
In raport de situatia de fapt care se desprinde din monitorizarea dosarelor de mare coruptie, la nivelul Directiei de inspectie judiciara pentru judecatori s-a apreciat ca desfasurarea activitatii de monitorizare a acestei categorii de dosare se justifica a fi continuata si in anul 2018, in considerarea rolului preventiv al acestei activitati.”
>>Raportul Inspectiei Judiciare
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii