Raportul MCV pentru Romania (documentul)
Data: 27 January 2016, 14:17 | autor: C.G. | 0 comentarii | 2417 afisari
Comisia Europeana a dat publicitatii, miercuri 27 ianuarie 2016, Raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si verificare (MCV).
Concluziile Raportului MCV:
„Rapoartele privind MCV ale Comisiei din anii 2014 si 2015 au putut scoate in evidenta o serie de domenii in care reforma a fost consolidata prin obtinerea unor rezultate pozitive in timp. Continuarea acestei tendinte este in sine un semn de evolutie in sensul durabilitatii. Rezultatele obtinute de principalele institutii judiciare si de integritate in ceea ce priveste combaterea coruptiei la nivel inalt sunt in continuare impresionante. Sistemul judiciar in ansamblul sau a continuat sa dea dovada de profesionalism, inclusiv de capacitate de adaptare la schimbarile semnificative ale codurilor civile si penale, de eforturi in vederea unificarii jurisprudentei si de vointa de a apara independenta sistemului judiciar. Romania a continuat sa faca progrese in directia indeplinirii obiectivelor de referinta ale MCV.
In acelasi timp, faptul ca mai multe dintre recomandarile din raportul privind MCV din 2015 raman valabile arata ca reforma nu se bucura de consensul deplin necesar pentru asigurarea progresului durabil. Independenta sistemului judiciar si respectarea hotararilor judecatoresti continua sa se confrunte cu provocari. Reforma codurilor penale este pusa sub semnul intrebarii in Parlament. Deciziile adoptate de Parlament cu privire la faptul de a permite sau nu organelor de urmarire penala sa ii trateze pe parlamentari ca pe niste cetateni obisnuiti sunt in continuare lipsite de criterii obiective. Exista masuri imbunatatite de combatere a coruptiei generale, dar nu la scara si cu vointa politica necesara pentru a remedia aceasta problema, care este recunoscuta pe scara larga drept o problema sistemica. Reforma sistemului judiciar si lupta impotriva coruptiei continua sa fie chestiuni importante pentru societatea romaneasca, capabile sa inspire demonstratii publice la scara larga, si este nevoie in continuare de sprijin pentru consolidarea reformei in vederea asigurarii caracterului ireversibil al progreselor.
Comisia saluta cooperarea constructiva pe care a avut-o cu autoritatile romane pe parcursul anului trecut, precum si angajamentul politic al guvernului de a continua reforma si de a combate coruptia. Anul 2016 va constitui un an-test in multe privinte. Se va putea evalua cat de profund este ancorata reforma in functie de proeminenta aspectelor legate de integritate in numirile in functii de conducere din cadrul sistemului judiciar si in verificarea candidaturilor la viitoarele alegeri. Continuarea tendintei de reforma va fi, de asemenea, un indicator de durabilitate. Comisia isi exprima dorinta de a continua sa colaboreze indeaproape cu Romania pentru atingerea obiectivelor MCV.
Comisia invita Romania sa ia masuri in urmatoarele domenii:
1. Independenta sistemului judiciar
Increderea publicului in sistemul judiciar este in parte o reflectare a dorintei acestuia de a-si juca rolul de actor independent in guvernarea Romaniei. Procedurile de numire deschise si bazate pe merit vor juca un rol deosebit de important in 2016. De asemenea, ar trebui luate masuri pentru a remedia tendinta continua ca magistratii sa faca obiectul unor critici personale in exercitarea functiilor lor.
- Ar trebui sa se asigure instituirea in timp util a unor proceduri clare si solide pentru numirile in functiile de conducere din cadrul magistraturii prevazute in 2016. Pentru aceasta este nevoie ca, inainte cu cateva luni de fiecare procedura, sa se stabileasca diferitele etape si criteriile care vor sta la baza deciziilor. Ar trebui sa se utilizeze o abordare diferita pentru numirile in posturi care nu sunt posturi de conducere la cel mai inalt nivel in cadrul serviciilor de urmarire penala, acordandu-li-se persoanelor nounumite un rol important in selectarea echipelor lor. Ar trebui sa se asigure transparenta tuturor procedurilor;
- Ulterior, ar trebui introdus prin lege, cu sprijinul Comisiei de la Venetia, un sistem mai robust si independent de numire a procurorilor de rang inalt;
- Dupa cum s-a recomandat in 2015, ar trebui sa se asigure ca in Codul de conduita al parlamentarilor sunt incluse dispozitii clare in ceea ce priveste respectarea independentei sistemului judiciar de catre parlamentari si in cadrul procesului parlamentar;
- Noul Consiliu Superior al Magistraturii ar trebui sa stabileasca daca pot fi intreprinse masuri suplimentare pentru a furniza un sprijin adecvat magistratilor impotriva carora sunt indreptate critici ce submineaza independenta justitiei.
2. Reforma sistemului judiciar
Ar trebui sa continue activitatea de promovare a reformelor, putandu-se considera ca acestea au consolidat profesionalismul magistratilor. in acest context, un cadru legislativ stabil ar fi benefic. Recomandarile anterioare privind rationalizarea instantelor si imbunatatirea executarii hotararilor judecatoresti raman valabile.
- Asa cum s-a recomandat anul trecut, faza actuala a reformei codurilor juridice ale Romaniei ar trebui incheiata rapid printr-un acord in Parlament privind modificarea codurilor, adoptandu-se numai modificarile care respecta opiniile institutiilor judiciare, astfel cum au fost prezentate de guvern;
- Guvernul si Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa elaboreze un plan clar prin care sa se asigure ca noul termen-limita pentru punerea in aplicare a dispozitiilor restante din Codul de procedura civila poate fi respectat;
- Noul Consiliu Superior al Magistraturii ar trebui sa instituie masuri clare de promovare a transparentei si a responsabilitatii, inclusiv prin asigurarea unui program regulat de reuniuni deschise cu adunari ale judecatorilor si procurorilor la toate nivelurile, a unui dialog permanent cu societatea civila si a unui raport anual.
3. Integritatea
Integritatea ar trebui sa fie principiul calauzitor in viata publica, iar cadrul juridic si institutiile din domeniul integritatii sa fie concepute pentru a promova acest obiectiv. Este important sa se imbunatateasca acceptarea publica si punerea in aplicare eficace a normelor in materie de incompatibilitate si sa se puna accentul pe prevenirea in amonte a incompatibilitatii si a conflictului de interese.
- Ar trebui sa se continue eforturile in directia consecventei jurisprudentei privind deciziile referitoare la integritate si sa se puna la dispozitia instantelor inferioare jurisprudenta consolidata;
- Astfel cum s-a recomandat anterior, ar trebui sa se reexamineze modul in care se poate garanta faptul ca hotararile judecatoresti referitoare la suspendarea din functie a parlamentarilor sunt aplicate in mod automat de catre Parlament;
- Ar trebui sa se puna in aplicare verificarea ex ante a conflictelor de interese in cadrul procedurilor de achizitii publice prin intermediul programului 'Prevent';
- Ar trebui sa se ia masuri pentru a asigura respectarea normelor in materie de integritate in organizarea alegerilor locale si generale din 2016.
4. Lupta impotriva coruptiei
Mentinerea eforturilor institutiilor judiciare care combat coruptia la nivel inalt ramane cel mai important semnal de consolidare a luptei impotriva coruptiei. Legislatia in domeniul coruptiei trebuie sa se aplice tuturor in mod egal si la toate nivelurile.
- Ar trebui sa se utilizeze fondurile UE pentru diseminarea masurilor de prevenire eficace impotriva micii coruptii prin intermediul Strategiei nationale anticoruptie si al reformelor generale ale administratiei publice;
- Ar trebui sa se asigure ca noua agentie de administrare a bunurilor indisponibilizate are o conducere puternica, dispune de resurse suficiente si beneficiaza de sprijinul tuturor celorlalte institutii pentru a imbunatati ratele de recuperare efectiva. Alte segmente ale administratiei publice ar trebui sa fie in mod clar responsabile daca se dovedesc incapabile sa urmareasca aceste aspecte;
- Ar trebui sa se puna in aplicare noua strategie si planul de actiune in materie de achizitii publice, asigurand un cadru anticoruptie solid din punct de vedere al cadrului juridic, al mecanismelor institutionale si al capacitatii administrative, aplicand masuri de prevenire si depistare a conflictelor de interese si demonstrand ca incalcarile sunt sanctionate in totalitate. 16
- Ar trebui sa se adopte criterii obiective pentru luarea si motivarea deciziilor cu privire la ridicarea imunitatii parlamentarilor si sa se asigure faptul ca imunitatea nu este folosita pentru a se evita cercetarea si urmarirea penala a infractiunilor de coruptie”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii