White paper FJR: „Necesitatea eliminarii din legislatie a categoriei personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor”
Data: 17 June 2016, 12:32 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1717 afisari
Asociatia „Forumul Judecatorilor din Romania” a intocmit un white paper in materia personalului asimilat judecatorilor si procurorilor, intitulat „Necesitatea eliminarii din legislatie a categoriei personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor”.
Documentarea si redactarea materialului a fost realizata de copresedintii FJR – judecatorii CAB Dragos Calin (foto) si Ionut Militaru, impreuna cu judecatorii Gabriel Mustata (Judecatoria Constanta) si Claudiu Dragusin (JS4 Bucuresti), membri ai Asociatiei.
Fragment din white paper-ul FJR:
„Motto: 'Zic: curat! De-o pilda, conul Fanica: mosia mosie, fonctia fonctie, coana Joitica, coana Joitica: trai, neneaco, cu banii lui Trahanache... babachii... Da' eu, unde? Famelie mare, renumeratie dupa buget mica.'1
I. Sediul materiei
Potrivit art. 1 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, '[m]agistratura este activitatea judiciara desfasurata de judecatori in scopul infaptuirii justitiei si de procurori in scopul apararii intereselor generale ale societatii, a ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor'.
Recunoasterea in legislatia romana a personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor (in continuare 'personal asimilat') s-a realizat, initial, prin art. 47 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, pentru ministrul justitiei, loctiitorii sai si personalul de specialitate juridica din Ministerul Justitiei, pe durata indeplinirii functiei.
Reglementarea actuala a largit aproape nelimitat sfera 'personalului asimilat', art. 87 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 dispunand urmatoarele: 'Pe durata indeplinirii functiei, personalul de specialitate juridica din Ministerul Justitiei, Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National de Criminologie,2 Institutul National de Expertize Criminalistice si din Institutul National al Magistraturii este asimilat judecatorilor si procurorilor in ceea ce priveste drepturile si indatoririle, inclusiv sustinerea examenului de admitere, evaluarea activitatii profesionale, sustinerea examenului de capacitate si de promovare, dispozitiile prezentei legi aplicandu-se in mod corespunzator'.
De asemenea, potrivit art. 5 alin. (2) din Legea nr. 124/2000 privind structura personalului Curtii Constitutionale, '[p]ersonalul de specialitate juridica ce desfasoara activitate de cercetare sau documentare, de protocol, in domeniul relatiilor externe ale Curtii Constitutionale sau in domeniul resurselor umane este asimilat, ca rang si salarizare, magistratilor-asistenti sau, dupa caz, magistratilor-asistenti stagiari, beneficiind in mod corespunzator de drepturile acestora'. Prin urmare, exista asimilati ai magistratilor-asistenti din cadrul Curtii Constitutionale, asimilati, la randul lor, cu privire la salarizare, judecatorilor si procurorilor cu grad de tribunal.
In fapt, prin atributiile de serviciu indeplinite in activitatea fiecarei persoane ce ocupa o functie de personal asimilat nu sunt efectuate activitati specifice magistraturii, adica dintre cele realizate de judecatori sau procurori si nici nu sunt in stransa legatura cu activitatea acestora, incat sa justifice un statut asimilat celui de magistrat.
II. Situatia numerica a 'personalului asimilat'
Asociatia 'Forumul Judecatorilor din Romania' a solicitat, in temeiul Legii nr. 544/2001, Ministerului Justitiei, Ministerului Public, Consiliului Superior al Magistraturii, Inspectiei Judiciare si Institutului National al Magistraturii date relevante privind numarul persoanelor care reprezinta personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor si care isi desfasoara activitatea in cadrul acestor institutii, inclusiv gradele profesionale (de judecatorie, tribunal, curte de apel, Parchet de Inalta Curte de Casatie si Justitie) aferente fiecarei persoane aflate intr-o asemenea situatie, precizand compartimentul unde functioneaza.
Coroborand informatiile publice astfel obtinute, in perioada mai-iunie 2016, situatia numerica a personalului asimilat este urmatoarea:
1. La nivelul Ministerului Public exista 26 de functii pentru personal asimilat:
- 9 posturi (ocupate toate cu persoane care detin grad profesional PICCJ) la biroul juridic, dintre care 1 de conducere (sef birou);
- 15 posturi (ocupate toate cu persoane care detin grad profesional de curte de apel) – cate unul in aparatul propriu al fiecarui PCA;
- 1 post (ocupat de o persoana cu grad de PICCJ) la DIICOT;
- 1 post (ocupat de o persoana cu grad de PICCJ) la DNA.
2. La nivelul Inspectiei Judiciare sunt 13 functii pentru personal asimilat:
- 12 posturi la Directia sinteze, contencios si registratura, dintre care 2 ocupate cu persoane avand grad de PICCJ, 1 persoana cu grad de tribunal, 6 persoane cu grad de judecatorie si 3 persoane stagiar;
- 1 post la Directia economica si administrativ, ocupata de o persoana cu grad de judecatorie.
3. La nivelul Consiliului Superior al Magistraturii sunt 21 de functii pentru personal asimilat:
- 3 posturi de conducere – sef serviciu (cate 1 la Serviciul resurse umane pentru instante, la Serviciul programe europene si internationale si la Serviciul de sinteze si pregatirea lucrarilor CSM);
- 1 post de conducere – sef birou (la Biroul relatii cu publicul);
- 1 post de consilier juridic (ocupat de o persoana cu grad PICCJ) la Serviciul resurse umane pentru instante;
- 2 posturi de consilier juridic (ocupate cu persoane cu grad de judecatorie) la Serviciul resurse umane pentru parchete;
- 1 post de consilier juridic (ocupat de o persoana cu grad de judecatorie) la Serviciul formare profesionala si statistica judiciara;
- 2 posturi de consilier juridic (ocupate de o persoana cu grad de judecatorie si de o persoana cu grad de tribunal) la Serviciul legislatie si documentare;
- 3 posturi de consilier juridic (ocupate de o persoana cu grad de judecatorie, 1 cu grad de curte de apel si 1 cu grad de PICCJ) la Serviciul afaceri europene si relatii internationale;
- 4 posturi de consilier juridic (2 persoane cu grad de judecatorie, 1 cu grad de curte de apel si 1 cu grad de PICCJ) la Serviciul de sinteze si pregatirea lucrarilor sedintelor CSM;
- 1 post de consilier juridic (o persoana cu grad de judecatorie - detasat la MJ) la Biroul grefa sectiilor;
- 2 posturi de consilier juridic (1 persoana cu grad de tribunal – detasat la PICCJ si 1 cu grad de PICCJ) la Biroul relatii cu publicul;
- 1 post de consilier juridic (o ocupat de o persoana cu grad de judecatorie) la Serviciul de achizitii publice si protocol.
4. La nivelul Institutului National al Magistraturii sunt 26 de functii pentru personal asimilat:
- 4 posturi de conducere – sef departament (cate 1 la Departamentul de formare profesionala initiala, la Departamentul de formare profesionala continua, Departamentul de formare a formatorilor si la Departamentul de concursuri, examene si politici publice);
- 5 posturi la Departamentul de formare profesionala initiala (2 cu grad de judecatorie, 1 cu grad de tribunal, 1 cu grad de curte de apel si 1 cu grad de PICCJ);
- 9 posturi la Departamentul de formare profesionala continua (2 stagiari, 2 cu grad de tribunal, 1 cu grad de curte de apel si 4 cu grad de PICCJ);
- 3 posturi la Departamentul de formare a formatorilor (1 cu grad de stagiar, 1 cu grad de curte de apel si 1 cu grad de PICCJ);
- 5 posturi la Departamentul de concursuri, examene si politici publice (2 cu grad de judecatorie, 1 cu grad de tribunal si 2 cu grad de PICCJ).
5. La nivelul Ministerului Justitiei sunt 155 de functii pentru personal asimilat:
- 10 posturi la Corpul de control al ministrului, dintre care 3 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de tribunal si 2 cu grad de curte de apel), 5 sunt ocupate de judecatori/procurori detasati la MJ, iar 2 posturi sunt vacante;
- 28 posturi la Directia elaborare acte normative, dintre care 25 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de tribunal, 2 cu grad de curte de apel si 22 cu grad de PICCJ), 2 sunt ocupate de judecatori/procurori detasati la MJ, iar 1 post este vacant;
- 20 posturi la Directia avizare acte normative, dintre care 15 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de curte de apel si 14 cu grad de PICCJ), 2 sunt ocupate de judecatori/procurori detasati la M.J., 2 posturi sunt ocupate prin delegare, iar 1 post este vacant;
- 17 posturi la Directia contencios, dintre care 16 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de tribunal, 4 cu grad de curte de apel si 11 cu grad de PICCJ), 1 post este ocupat prin delegare;
- 16 posturi la Directia drept international si cooperare juridica, dintre care 15 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de curte de apel si 14 cu grad de PICCJ), 1 post este ocupat de procuror detasat la M.J. (magistrat de legatura cu Republica Franceza);
- 11 posturi la Directia afaceri europene si drepturile omului, dintre care 10 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de judecatorie, 1 cu grad de tribunal, 1 cu grad de curte de apel si 7 cu grad de PICCJ), 1 post este ocupat de judecator detasat la MJ;
- 12 posturi la Directia de prevenire a criminalitatii, dintre care 5 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de curte de apel si 4 cu grad de PICCJ), 1 post este ocupat de personal asimilat detasat de la CSM la MJ;
- 11 posturi la Directia resurse umane, dintre care 9 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de tribunal si 8 cu grad de PICCJ), 1 post este ocupat de procuror detasat la M.J., iar 1 post ocupat prin delegare;
- 12 posturi la Serviciul profesii juridice conexe, toate ocupate de personal asimilat (1 cu grad de judecatorie, 1 cu grad de tribunal, 4 cu grad de curte de apel si 6 cu grad de PICCJ);
- 1 post la Directia tehnologia informatiei, ocupat de personal asimilat (cu grad de curte de apel);
- 1 post la Directia statistica judiciara, ocupat de judecator detasat la M.J.;
- 13 posturi la Directia programe europene, dintre care 12 sunt ocupate de personal asimilat (3 cu grad de curte de apel si 9 cu grad de PICCJ), iar 1 post ocupat prin delegare;
- 3 posturi la Serviciul de comunicare si relatii publice, toate ocupate de personal asimilat (1 cu grad de tribunal si 2 cu grad de PICCJ);
6. La nivelul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie (din subordinea Ministerului Justitiei) sunt 38 de functii pentru personal asimilat:
- 19 posturi la Directia secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetatenie, dintre care 13 sunt ocupate de personal asimilat (1 cu grad de tribunal, 3 cu grad de curte de apel si 9 cu grad de PICCJ), iar 6 posturi sunt vacante;
- 2 posturi la Directia administrativ-economica si resurse umane, dintre care 1 este ocupat de personal asimilat (cu grad de tribunal), iar 1 post este vacant;
- 16 posturi la Directia contencios si relatii publice, dintre care 11 sunt ocupate de personal asimilat (7 cu grad de tribunal si 4 cu grad de PICCJ), 1 post este ocupat de procuror detasat de la PCA Ploiesti, iar 4 posturi sunt vacante;
- 1 post la Biroul comunicare si IT, ocupat de personal asimilat (cu grad de curte de apel).
7. La nivelul Directiei Nationale de Probatiune (din subordinea Ministerului Justitiei) sunt 11 de functii pentru personal asimilat:
- 3 posturi la Serviciul programe si relatii internationale, toate vacante;
- 3 posturi la Serviciul resurse umane, dintre care 1 este ocupat de personal asimilat (cu grad de tribunal), iar 2 posturi este vacante;
- 5 posturi la Serviciul juridic, dintre care 2 sunt ocupate de personal asimilat (cu grad de PICCJ), iar 3 posturi sunt vacante;
Totalizand, in cadrul tuturor institutiilor mentionate sunt 290 de posturi pentru personal asimilat, dintre care 261 sunt ocupate astfel:
- 9 functii de conducere (sef serviciu/birou/departament) ocupate de personal asimilat;
- 233 posturi ocupate de personal asimilat (6 stagiari, 22 cu grad profesional de judecatorie, 24 cu grad profesional de tribunal, 44 cu grad profesional de curte de apel/PCA si 137 cu grad profesional de PICCJ);
- 14 posturi sunt ocupate de judecatori/procurori detasati (13 la MJ si 1 la Autoritatea Nationala pentru Cetatenie);
- 5 posturi ocupate prin delegare”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii