ccf

Vulnerabilitati la Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie (Documentul)

Data: 30 January 2020, 15:34 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1016 afisari

Lumea Juridica prezinta Raportul Inspectiei Judiciare privind efectuarea unui control tematic la Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie (SIIJ) condusa de Nicolae Marin (foto).


Obiectivele controlului au vizat:

-situatia cauzelor penale inregistrate la Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie in perioada 24.10.2018-01.04.2019, urmare a declinarilor de competenta dispuse in baza art. 888 din Legea nr.304/2004;

-situatia cauzelor penale nou inregistrate potrivit datelor statistice evidentiate prin verificarea urmatoarelor elemente esentiale: data sesizarii/inregistrarii, data repartizarii, nume prenume procuror desemnat initial/ in urma redistribuirii, persoana vizata/instanta/unitatea de parchet la care functiona la data sesizarii, data inceperii urmaririi penale/punerii in miscare a actiunii penale, masuri preventive/data dispunerii, stadiul solutionarii;

- situatia plangerilor inregistrate in perioada 24.10.2018-01.04.2019 potrivit datelor statistice, cu evidentierea urmatoarelor elemente: data sesizarii/inregistrarii, data repartizarii, nume prenume procuror desemnat initial/urmare a redistribuirii, stadiul de solutionare/solutie;

-programele semestriale de activitate vizand activitatea de urmarire penala aferente perioadei 23.10.2018-01.04.2019 si informarile intocmite;

-identificarea eventualelor ordine/note/dispozitii luate de procurorul sef sectie pentru a se asigura prioritizarea solutionarii cauzelor penale inregistrate in cadrul sectiei.

La capitolul vulnerabilitati, IJ a identificat urmatoarele:

„Schema incompleta si insuficient dimensionata de personal dublata de fluctuatiile din schema de personal, ce poate crea grave disfunctionalitati in ce priveste modalitatea de exercitare atributiilor de catre procurori, respectiv solutionarea cu celeritate a cauzelor repartizate concomitent cu respectarea drepturilor subiectilor procesuali principali;

-Gradul scazut de ocupare a schemei de personal mai ales in randul procurorilor;

-Volumul deosebit de mare de activitate, respectiv gradul de incarcatura pe procuror;

-Diversitatea infractiunilor de competenta sectiei, ceea ce necesita o specializare diversa a procurorilor si ofiterilor de politie judiciara;

-Lipsa justificata in contextul factual retinut a unor programe semestriale de activitate ale sectiei prin care sa se stabileasca obiective/actiuni si termene care sa vizeze monitorizarea cauzelor mai vechi de 6 luni de la sesizare, un an de la inceperea urmaririi penale, etc.;

-Dezbaterile in spatiul public privind infiintarea sectiei si functionarea ulterioara a acesteia, de natura a crea o imagine publica negativa asupra procurorilor ce functioneaza in cadrul sectiei”.


IJ a facut si propuneri pentru inlaturarea disfunctionalitatilor.

Iata care sunt:

-ocuparea schemei de personal atat pe palierul functiilor de conducere, cat si pe palierul functiilor de executie in randul procurorilor;

redimensionarea schemelor de personal atat in randul procurorilor, cat si al celorlalte categorii de personal, de natura a asigura eficient functionarea sectiei si luarea masurilor adecvate in vederea ocuparii acestor scheme, in conditiile in care inclusiv in cursul anului 2019, la mai bine de 6 luni de la operationalizarea sectiei sunt inaintate prin declinare dosare de la diverse unitati si structuri de parchet in conditiile art.888 din Legea nr. 303/2004 si in conditiile constatarii unei supraaglomerari a activitatii tuturor procurorilor din cadrul sectiei;

elaborarea semestriala a programului de activitate al sectiei in care sa fie incluse obiective/actiuni si termene care sa vizeze monitorizarea cauzelor mai vechi de de 6 luni de la sesizare, respectiv un an de la inceperea urmaririi penale;

monitorizarea cauzelor penale in care s-a dispus inceperea urmaririi penale/punerea in miscare a actiunii penale/masuri preventive fata de suspecti ori inculpati prin stabilirea unor termene de solutionare a acestora sustenabile in raport de factorii de prioritizare;

crearea conditiilor adecvate in vederea stabilirii de catre fiecare procuror a unei agende de lucru referitoare la controlul si gestionarea eficienta a propriului volum de dosare in scopul prioritizarii solutionarii cauzelor prin raportare la criteriul legal al cauzelor in care s-au dispus masuri preventive/ a fost pusa in miscare actiunea penala/ s-a dispus inceperea urmaririi penale si nu in ultimul rand raportat la data primei sesizari/a savarsirii infractiunii.

>>Raportul IJ







 

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.