Vulnerabilitati la Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie (Documentul)
Data: 30 January 2020, 15:34 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1016 afisari
Lumea Juridica prezinta Raportul Inspectiei Judiciare privind efectuarea unui control tematic la Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie (SIIJ) condusa de Nicolae Marin (foto).
Obiectivele controlului au vizat:
-situatia cauzelor penale inregistrate la Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie in perioada 24.10.2018-01.04.2019, urmare a declinarilor de competenta dispuse in baza art. 888 din Legea nr.304/2004;
-situatia cauzelor penale nou inregistrate potrivit datelor statistice evidentiate prin verificarea urmatoarelor elemente esentiale: data sesizarii/inregistrarii, data repartizarii, nume prenume procuror desemnat initial/ in urma redistribuirii, persoana vizata/instanta/unitatea de parchet la care functiona la data sesizarii, data inceperii urmaririi penale/punerii in miscare a actiunii penale, masuri preventive/data dispunerii, stadiul solutionarii;
- situatia plangerilor inregistrate in perioada 24.10.2018-01.04.2019 potrivit datelor statistice, cu evidentierea urmatoarelor elemente: data sesizarii/inregistrarii, data repartizarii, nume prenume procuror desemnat initial/urmare a redistribuirii, stadiul de solutionare/solutie;
-programele semestriale de activitate vizand activitatea de urmarire penala aferente perioadei 23.10.2018-01.04.2019 si informarile intocmite;
-identificarea eventualelor ordine/note/dispozitii luate de procurorul sef sectie pentru a se asigura prioritizarea solutionarii cauzelor penale inregistrate in cadrul sectiei.
La capitolul vulnerabilitati, IJ a identificat urmatoarele:
„Schema incompleta si insuficient dimensionata de personal dublata de fluctuatiile din schema de personal, ce poate crea grave disfunctionalitati in ce priveste modalitatea de exercitare atributiilor de catre procurori, respectiv solutionarea cu celeritate a cauzelor repartizate concomitent cu respectarea drepturilor subiectilor procesuali principali;
-Gradul scazut de ocupare a schemei de personal mai ales in randul procurorilor;
-Volumul deosebit de mare de activitate, respectiv gradul de incarcatura pe procuror;
-Diversitatea infractiunilor de competenta sectiei, ceea ce necesita o specializare diversa a procurorilor si ofiterilor de politie judiciara;
-Lipsa justificata in contextul factual retinut a unor programe semestriale de activitate ale sectiei prin care sa se stabileasca obiective/actiuni si termene care sa vizeze monitorizarea cauzelor mai vechi de 6 luni de la sesizare, un an de la inceperea urmaririi penale, etc.;
-Dezbaterile in spatiul public privind infiintarea sectiei si functionarea ulterioara a acesteia, de natura a crea o imagine publica negativa asupra procurorilor ce functioneaza in cadrul sectiei”.
IJ a facut si propuneri pentru inlaturarea disfunctionalitatilor.
Iata care sunt:
-ocuparea schemei de personal atat pe palierul functiilor de conducere, cat si pe palierul functiilor de executie in randul procurorilor;
redimensionarea schemelor de personal atat in randul procurorilor, cat si al celorlalte categorii de personal, de natura a asigura eficient functionarea sectiei si luarea masurilor adecvate in vederea ocuparii acestor scheme, in conditiile in care inclusiv in cursul anului 2019, la mai bine de 6 luni de la operationalizarea sectiei sunt inaintate prin declinare dosare de la diverse unitati si structuri de parchet in conditiile art.888 din Legea nr. 303/2004 si in conditiile constatarii unei supraaglomerari a activitatii tuturor procurorilor din cadrul sectiei;
elaborarea semestriala a programului de activitate al sectiei in care sa fie incluse obiective/actiuni si termene care sa vizeze monitorizarea cauzelor mai vechi de de 6 luni de la sesizare, respectiv un an de la inceperea urmaririi penale;
monitorizarea cauzelor penale in care s-a dispus inceperea urmaririi penale/punerea in miscare a actiunii penale/masuri preventive fata de suspecti ori inculpati prin stabilirea unor termene de solutionare a acestora sustenabile in raport de factorii de prioritizare;
crearea conditiilor adecvate in vederea stabilirii de catre fiecare procuror a unei agende de lucru referitoare la controlul si gestionarea eficienta a propriului volum de dosare in scopul prioritizarii solutionarii cauzelor prin raportare la criteriul legal al cauzelor in care s-au dispus masuri preventive/ a fost pusa in miscare actiunea penala/ s-a dispus inceperea urmaririi penale si nu in ultimul rand raportat la data primei sesizari/a savarsirii infractiunii.
>>Raportul IJ
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii