UNJR solicita CSM amanarea intervievarii procurorului sef al DNA pana la clarificarea procedurii urmate de ministrul Justitiei
Data: 23 March 2016, 12:16 | autor: A.P. | 0 comentarii | 1291 afisari
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania a dat publicitatii, miercuri 23 martie 2016, prin intermediul unui comunicat de presa, continutul scrisorii transmise in aceeasi zi Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii cu solicitarea de amanare a intervievarii procuroului sef al DNA, Laura Codruta Kovesi, pentru reinvestirea in functia de conducere, pana la clarificarea procedurii urmate de ministrul Justitiei.
Comunicatul UNJR:
„Uniunea Judecatorilor solicita CSM sa amane audierea Laurei Codruta Kovesi pentru pozitia de procuror-sef DNA pana la clarificarea procedurii urmate de Ministrul Justitiei
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania a trimis o scrisoare sectiei de procurori a Consiliului Superior al Magistraturii pe data de 23 martie 2016, prin care a solicitat sa amane intervievarea Laurei Codruta Kovesi pentru pozitia de procuror-sef DNA 'pana in momentul in care Ministerul Justitiei va face publice atat criteriile pe care le-a avut in vedere la inaintarea acestei propuneri catre CSM, cat si motivele pentru care aceasta procedura nu a fost folosita pentru restul functiilor aflate intr-o situatie similara'.
'UNJR sublinieaza faptul ca propunerea Ministrului Justitiei privind reinvestirea doamnei Laura Codruta Kovesi in aceasta functie a fost facuta fara a se urma o procedura clara, deschisa si predefinita, asa cum a cerut nu doar sistemul judiciar, ci si Comisia Europeana in ultimele rapoarte MCV', se arata in scrisoare.
Raportul MCV pe 2015 mentioneaza ca 'in 2016 vor avea loc o serie de numiri in posturi-cheie si atat procesul, cat si rezultatele vor constitui un test important pentru capacitatea sistemului judiciar de a mentine procesul de reforma intr-o perioada de schimbari'.
'Posturile de presedinte al Curtii Supreme de Casatie si Justitie, de procuror general si de procuror-sef al Directiei Nationale Anticoruptie sunt toate posturi care necesita proceduri clare, deschise si predefinite', se mai arata in raportul MCV.
De asemenea, pe data de 29 februarie 2016, Comisarul European Vera Jourova, intrebata despre aceasta numire, a spus: 'Cred ca aceasta este decizia ministrului Justitiei si nu as vrea sa mi-o asum. Pentru mine, daca este permisa de actualele reguli, daca regulile sunt transparente si binecunoscute de public, poate fi facut asa'.
Mai mult, inclusiv Ministrul Justitiei Raluca Pruna, intrebata despre numirea sau reinvestirea urmatorului procurur-sef DNA, a spus pe data de 22 decembrie 2015 ca va face o procedura transparenta.
'Eu inteleg din motive de transparenta sa fac publice criteriile de profesionalism, integritate, performanta, astfel incat sa fiu impacata cu propunerile pe care le pun pe masa CSM-ului si, finalmente, pe masa presedintelui. Nu voi face o procedura complicata, pentru ca la aceste functii de conducere in parchete nu vorbim de concursuri. Am obligatia morala, si am sa fac asta, sa merg personal in tara, la curtile de apel si la parchetele de pe langa curtea de apel sa-i incurajez pe cei integri si foarte buni sa-si depuna candidatura', a spus aceasta.
'Este neclar ce a facut-o pe Ministrul Justitiei Raluca Pruna sa isi incalce propriile afirmatii si recomandarile Comisiei Europene, insa acest fapt a creat aparenta unei intelegeri politice, prin care rolul CSM in aceasta procedura devine practic lipsit de relevanta. Aceasta aparenta este intarita si de faptul ca Ministrul Pruna a afirmat ca deja Presedintele Iohannis este de acord cu numirea, desi doamna Laura Codruta Kovesi inca nu a primit avizul CSM', afirma judecatorii.
Procurorii sunt magistrati si parte a autoritatii judecatoresti, autoritate care e condusa de lege, reguli, proceduri si guvernata de transparenta. Independenta procurorilor, la fel ca cea a judecatorilor, are si o latura de aparenta: nu e sufient sa spui ca magistrat ca esti independent, trebuie sa se si vada ca esti independent, se afirma in scrisoare.
'Exact aceasta aparenta de independenta este pusa la indoiala in acest caz, cand pentru o singura persoana din conducerea parchetelor, Ministrul Justitiei Raluca Pruna a decis sa faca exceptie de la practica anterioara si recomandarile Comisiei Europene, propunandu-o pe doamna Laura Codruta Kovesi pentru un nou mandat la conducerea DNA fara 'proceduri clare, deschise si predefinite'", argumenteaza judecatorii.
Judectorii au aratat ca mai exista si alti procurori sefi, chiar in DNA, al caror mandat expira in curand. 'In acest context nu se justifica de ce procedura inedita aleasa de Ministerul Justitiei este dedicata unei singure persoane, cu atat mai mult cu cat rezultatele unei institutii au in spate eforturile intregii echipe de conducere'.”
'In situatia in care exista mai multe persoane in situatii identice, o astfel de exceptie, privind o anumita persoana, nedublata de o motivare transparenta, obiectiva si rezonabila a acestei alegeri, constituie nu doar un tratament discriminatoriu, dar pune din nou sub semnul intrebarii si sub auspicii politice numirea procurorului sef DNA, fapt ce contravine in mod evident recomandarilor din MCV, asumate ca atare de Romania', au spus judecatorii.
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania a militat de fiecare data pentru excluderea oricarei intelegeri politice in numirea in functii de conducere la varful parchetelor, solicitand in mod constant ca aceste numiri sa fie consecinta unui proces transparent, obiectiv si care sa asigure egalitate de sanse tuturor candidatilor.
'UNJR isi asuma in continuare acelasi demers pentru apararea unor valori fundamentale pentru bunul mers al justitiei, indiferent de persoanele implicate in acest proces', spun judecatorii.
'Crearea de exceptii de la reguli si proceduri, indiferent de persoana implicata, creaza un precedent periculos si vulnerabilizeaza, in cazul de fata, atat DNA-ul cat si persoana care doreste sa-l conduca', se mai afirma in scrisoare.
Judecatorii si-au incheiat scrisoarea, reiterand solicitarea adresata CSM pentru a amana interviul doamnei Laura Codruta Kovesi pentru functia de procuror-sef DNA 'pana cand procedura de selectie urmata de Ministrul Justitiei nu va fi facuta publica, asa cum a solicitat si Comisia Europeana prin rapoartele MCV'”.
foto: jud. Dana Girbovan, presedinte al UNJR
sursa foto: timpolis.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii