UNJR s-a intalnit cu membri ai CSAT pentru a lamuri problema agentilor acoperiti din Justitie
Data: 16 February 2016, 14:35 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1535 afisari
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania a dat publicitatii, marti 16 februarie 2016, un comunicat de presa privind intalnirea pe care reprezentantii UNJR, in frunte cu judecatorul Dana Girbovan (foto), presedinte al Uniunii, au avut-o cu membri ai CSAT pentru a discuta despre problema implicarii in Justitie a agentilor acoperiti si a serviciilor secrete.
Comunicatul UNJR:
„Reprezentantii Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania (UNJR) au avut o intalnire cu Secretariatul CSAT pe data de 11 februarie a.c, pentru a discuta aspecte ce tin de clarificarea implicarii SRI in actul de justitie si de verificarea existentei agentilor acoperiti ai serviciilor secrete intre magistrati.
Intalnirea a fost ceruta de catre domnul Ion Oprisor, Consilier prezidential pentru securitate nationala si membru CSAT, pe data de 03 februarie a.c. Invitatia a venit in urma mai multor solicitari trimise de UNJR in care s-au cerut, in baza legii 544/2001, clarificari in legatura cu deciziile CSAT referitoare la relatia dintre serviciile de informatii ale statului cu justitia, precum si lamurirea procedurii de verificare a declaratiilor magistratilor si personalului indicat in lege ca nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii.
UNJR a cerut in prealabil indeplinirea a doua conditii pentru defasurarea intalnirii. Prima conditie a fost ca orice informatii si documente care vor fi puse la dispozitie de Secretariatul CSAT sa fie de natura celor ce pot fi aduse la cunostiinta publicului. UNJR a subliniat ca demersul asociatiei vizeaza o chestiune de interes public, independenta justitiei fiind un drept fundamental al fiecarui cetatean roman, motiv pentru care nu doreste sa discute pe documente clasificate. A doua conditie a fost ca dupa intalnire se va da un comunicat de presa, unde opinia publica sa fie informata despre cele discutate.
Consilierul prezidential pentru securitate nationala a agreat acest cadrul al intalnirii, aceasta avand loc la data amintita.
Din partea UNJR a participat la intalnire judecator Dana Girbovan, presedinte, judecator Natalia Roman si judecator Iulia Craiu. Din partea CSAT a participat domnul Ion Oprisor, Consilier prezidential pentru securitate nationala, domnul general dr. Mihai Somordolea, secretar CSAT, si doamna prof. dr. Simina Tanasescu, consilier prezidential.
Reprezentantii UNJR au reiterat in cadrul intalnirii solicitarile facute in spatiul public vizand necesitatea transparentizarii totale a tuturor deciziilor si procedurilor CSAT ce au legatura cu justitia. Judecatorii au subliniat ca orice hotarare ce vizeaza justitia trebuie sa fie facuta publica, indiferent de institutia care a dat-o.
Cetatenii, ca titulari ai dreptului fundamental la o justitie independenta, sunt indreptatiti sa cunoasca aspectele fundamentale ale relatiei serviciilor secrete cu justitia. E important, de aceea, ca cetatenii sa stie concret daca au fost luate hotarari in CSAT ce privesc justitia si, de asemenea, care au fost procedurile utilizate de CSAT in indeplinirea obligatiei de verificare a declaratiilor date de magistrati ca nu sunt agenti acoperiti.
Reprezentantii UNJR au reiterat istoria recenta a SIPA, serviciu secret ce functiona la nivelul Ministerului Justitiei, care, dintr-un serviciu secret creat initial sa adune informatii despre coruptia din justitie, a devenit, datorita lipsei de control, un instrument de santaj al magistratilor. Introducerea expresa in lege a interdictiei magistratilor de a fi ofiteri acoperiti, colaboratori sau informatori ai serviciilor de informatii, determinata de consecintele grave relevate de activitatea unui serviciu secret in justitie, denota importanta atat a declaratiilor magistratilor ca nu sunt agenti acoperiti cat si a indeplinirii obligatiei de verificare temeinica a acestora.
In acest context, UNJR a subliniat necesitatea existentei unui control democratic, transparent si eficient al serviciilor secrete, ca si garantie esentiala in respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale tuturor cetatenilor.
Consilierul prezidential pentru securitate nationala a subliniat independenta justitiei ca drept fundamental si importanta clarificarii tuturor aspectelor invocate de magistrati.
In ceea ce priveste implicarea serviciilor in justitie, consilierul prezidential pentru securitate nationala, in calitatea sa de membru CSAT, a afirmat ca nu au fost date hotarari in CSAT prin care, in mod explicit, serviciile secrete sa fie implicate in justitie.
Acesta a spus ca singurele hotarari CSAT ce au avut impact asupra justitiei, intr-un mod implicit, au fost cele legate de clasificarea coruptiei, in 2005, ca risc pentru securitatea nationala. In prezent coruptia este mentinuta ca vulnerabilitate in Strategia nationala de aparare a tarii.
Pornind de la acest obiectiv strategic legat de coruptie, SRI a desfasurat operatiuni specifice, ce au fost insa concretizate prin protocoale incheiate direct intre acest serviciu de informatii si parchete, fara implicarea CSAT, au spus reprezentantii acestei institutii.
Mentionam ca in cadrul intalnirii s-a facut doar referire la aceste decizii si protocoale, fara ca acestea sa fie si prezentate reprezentantilor UNJR. Avand in vedere importanta acestor documente, respectiv atat hotarile CSAT cat si protocoalele in cauza facute de SRI, acestea trebuie facute publice, in masura in care declasificarea nu contravine dispozitiilor legale incidente, UNJR urmand a face demersuri in acest sens.
In ceea ce priveste verificarea declaratiilor date de magistrati ca acestia nu sunt agenti acoperiti ai serviciilor de infromatii, operatiunea de verificare s-a facut in limitele legii, tinand cont de specificul CSAT, conform legii de organizare a acestei institutii si a Constitutiei, a spus domnul Oprisor, Consilierul prezidential pentru securitate nationala.
Atributiile CSAT sunt legate de organizarea si coordonarea unitara a activitatilor care privesc apararea tarii si siguranta nationala, fiind in mod explicit trasate prin legea sa de organizare. In aceste conditii, obligatia noua stabilita in sarcina CSAT printr-o lege speciala a trebuit circumscrisa instrumentelor legale specifice a CSAT si desfasurate in aceste limite, a adaugat domnul Oprisor.
Consilierul prezidential pentru securitate nationala a inteles nevoia de transparenta in aceasta problema ce afecteaza justitia si increderea cetatenilor in independenta ei si va propune luarea in discutie a posibilitatii aducerii la cunostiinta publicului a procedurii de verificare a declaratiilor magistratilor, conform celor solicitate de asociatiile magistratilor.
Domnul Oprisor a mai afirmat ca apreciaza eforturile facute de asociatiile profesionale ale magistratilor pentru lamurirea unor probleme sensibile, dar extrem de importante pentru asigurarea independentei sistemului judiciar si, implicit, a statului de drept si a democratiei din Romania.
Consilierul prezidential pentru securitate nationala a mai subliniat, de asemenea, ca toate problemele ridicate de magistrati, generate inclusiv de un cadru legislativ ineficient si depasit de realitatile actuale, sunt in atentia CSAT si se cauta solutii.
'Dezbaterea onesta si deschisa a acestor probleme sunt un exercitiu democratic, absolut necesar pentru identificarea problemelor si gasirea de solutii practice de rezolvare a lor', a spus domnul Ion Oprisor, Consilierul prezidential pentru securitate nationala.
UNJR apreciaza deschiderea aratata de CSAT pentru gasirea unor solutii care sa puna in acord specificul unei structuri de aparare, ce tine de puterea executiva, cu necesitatea transparentei totale a activitatii judecatoresti, care e putere distincta in stat.
Facem precizarea ca acest comunicat a fost aratat anterior publicarii Consilierului prezidential pentru securitate nationala iar acesta a confirmat acuratetea afirmatiilor din prezentul comunicat.
Consideram precizarea importanta, in contextul in care Consilierul prezidential pentru securitate nationala, care e si membru CSAT, a vorbit despre chestiuni ce tin de relatia dintre servicii si justitie, unele chestiuni fiind de noutate si pentru reprezentantii UNJR.
UNJR asteapta raspunsurile oficiale, in termenul legal, la solicitarile trimise Secretariatului CSAT in temeiul legii 544/2001, urmand sa porneasca noi demersuri pentru transparentizarea tuturor aspectelor ce tin de relatia dintre serviciile secrete si justitie.
'Faptul ca un membru al CSAT, in persoana Consilierului prezidential pentru securitate nationala, a chemat la dialog reprezentantii UNJR este o dovada ca demersurile asociatiilor de magistrati sunt perfect legitime si institutiile implicate recunosc importanta clarificarii publice a relatiei dintre serviciile secrete si justitie', a spus judecator Dana Girbovan, presedinte UNJR.
'Fundamentul statului de drept este separatia puterilor in stat, din acest motiv nu putem accepta ideea ca servicii de informatii, care tin de putere executiva, se pot implica in justitie, care e putere de sine statatoare in stat, pe baza unor protocoale sau decizii necunoscute publicului. Tot ce tine de justitie trebuie sa fie transparent si public, altfel e greu sa vorbesti despre independenta justitiei', a adaugat Girbovan.
UNJR ramane deschisa la dialog, purtat in spiritul respectului fata de principiile fundamentale ale statului de drept, cu orice parte interesata, continuind insa absolut toate demersurile legale pentru transparentizarea tuturor aspectelor ce tin de relatia dintre serviciile secrete si justitie”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii