UNJR, CRJ si Asociatia „Militia Spirituala” critica absenta ministrului Justitiei de la dezbaterea cu societatea civila pe tema legislatiei ce implica responsabilitatea statului in respectarea vietii private
Data: 13 April 2016, 15:54 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1333 afisari
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania, condusa de judecatorul Dana Girbovan, Centrul de Resurse Juridice, prin directorul executiv Georgiana Iorgulescu - fost reprezentant al societatii civile in CSM, si Asociatia „Militia Spirituala”, condusa de Mihail Bumbes, au dat publicitatii, miercuri 13 aprilie 2016, un comunicat de presa privind dezbaterea publica organizata de Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC) cu tema Responsabilitatea Statului in respectarea vietii private asigurand securitatea nationala, in care critica absenta ministrului Justitiei de la dialogul cu organizatiile care au semnalat gravele probleme de constitutionalitate pe care le are Ordonanta de urgenta privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica.
Comunicatul UNJR-CRJ -AMS:
„Ministrul justitiei Raluca Pruna a refuzat din nou sa participe la dezbaterea cu societatea civila pe tema legislatiei ce implica responsabilitatea statului in respectarea vietii private
Ordonanta de urgenta privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica a fost abordata, impreuna cu proiectul de lege privind securitatea cibernetica, intr-o noua dezbatere publica organizata pe data de 12 aprilie 2016 de Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC) cu tema 'Responsabilitatea Statului in respectarea vietii private asigurand securitatea nationala'.
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania, Centrul de Resurse Juridice si Asociatia 'Militia Spirituala' apreciaza prezenta la aceasta dezbatere a Ministrului Comunicatiilor si Societatii Informationale, a Consilierului de Stat din cadrul Departamentul Securitatii Nationale, a Consiliului Superior al Magistraturii, DIICOT, SRI, STS, CERT-RO, Uniunea Nationala a Barourilor din Romania si a sefului Cancelariei Primului Ministru.
Apreciem, de asemenea, deschiderea spre dialog a MCPDC, insa subliniem faptul ca eforturile acestui minister sunt ineficiente in conditiile in care nu sunt dublate de un interes real din partea Ministerului Justitiei. Din partea acestui minister a participat Secretarul de stat Adrian Baboi-Stroe, care are ca portofoliu Politicile publice anticoruptie si managementul calitatii, portofoliu substantial diferit de fondul discutiilor.
Absenta ministrului justitiei Raluca Pruna si de la aceasta dezbatere este de neinteles, cu atat mai mult cu cat in invitatia si agenda trimise initial aceasta aparea ca si co-initiator al dezbaterii, pentru ca in final Ministerul Justitiei sa se retraga, iar dezbaterea sa fie asumata numai de MCPDC.
Reamintim ca Ministrul Pruna nu a dat curs nici invitatiei societatii civile de a participa la dezbaterea organizata pe aceeasi tema la Palatul Parlamentului, in data de 31 martie 2016.
Ordonanta de urgenta nr. 6/11 martie 2016 se dezbate in prezent in Parlament, iar Ministrul Justitiei participa in mod activ in comisiile de specialitate pentru a o sustine. Era important, de aceea, ca macar acum aceasta sa aiba un dialog cu organizatiile care au semnalat gravele probleme de constitutionalitate pe care aceasta ordonanta de urgenta le are, pentru ca acestea sa poata fi corectate.
Facem un apel public Primului Ministru Dacian Ciolos sa ii solicite Ministrului Justitiei Raluca Pruna sa participe la acest tip de dezbateri. Ordonantele de urgenta care afecteaza drepturile si libertatile cetatenilor, precum si functionarea sistemului de justitie, trebuie dezbatute in profunzime, iar problemele ridicate nu trebuie tratate cu indiferenta sau superficialitate.
Discutiile din cadrul acestei intalniri au relevat urmatoarele probleme:
1. Solutia adoptata de Guvernul Ciolos prin ordonanta tinde sa devina una permanenta, cu toate gravele carente de constitutionalitate semnalate in mod repetat, fapt ce va avea repercusiuni grave pe termen mediu si lung.
Reprezentantul Ministerului Justitiei a aratat ca, in prezent, nu exista niciun proiect de lege in lucru care sa reglementeze situatia Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor, in conditiile in care acesta a fost creat printr-o decizie secreta a CSAT-ului.
Este imperativ ca Guvernul sa isi asume in cel mai scurt timp elaborarea unui cadru legislativ pentru 'activitati de supraveghere tehnica' care sa respecte garantiile tehnice si juridice impuse de CEDO.
Pe de alta parte, atribuirea prin aceasta ordonanta de urgenta de competente Serviciului Roman de Informatii in zona de cercetare penala este inadmisibila.
Este necesara o delimitare clara si categorica a atributiilor organelor de informatii fata de cele de cercetare penala, rolul celor doua tipuri de activitati – adunarea de informatii, pe de-o parte, si administrarea de probe, pe de alta – fiind fundamental diferite.
2. Implicarea Serviciului Roman de Informatii in elaborarea acestei ordonante de urgenta, relevata de reprezentantul SRI la dezbateri, este contrara normelor ce reglemeteaza procesul legislativ, cu atat mai mult cu cat ordonanta priveste punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica reglementate de Codul de procedura penala si nu cele privind siguranta nationala.
3. Problema complexa a raportului dintre securitate si drepturi fundamentale necesita o dezbatere publica (online si offline) detaliata, si nu o trecere rapida, netransparenta si neprevizibila a legilor dedicate acestui subiect.
Principiul fundamental de la care trebuie pornit este acela ca orice masura de supraveghere generalizata (gen retentia datelor, cartele pre-pay, inregistrare WiFi) este contrara principiului proportionalitatii, astfel cum acesta rezulta din jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
In final, subliniem ca in elaborarea legilor privind securitatea nationala Guvernul trebuie sa solicite opinia unor institutii europene cu expertiza recunoscuta in domeniu, in special a Comisiei de la Venetia, pentru a evita adoptarea unor legi interne care sa incalce standardele europene in materia garantiilor ce trebuie sa insoteasca orice limitari ale drepturilor omului.
Jud. Dana Girbovan, Presedinte, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania
Georgiana Iorgulescu, Director Executiv, Centrul de Resurse Juridice
Mihail Bumbes, Presedinte, Asociatia Militia Spirituala”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii