UNJR condamna instituirea SRI ca organ de cercetare penala si solicita Avocatului Poporului sa sesizeze de indata Curtea Constitutionala
Data: 15 March 2016, 17:31 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1514 afisari
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania, condusa de judecatorul Dana Girbovan (foto), de la Curtea de Apel Cluj, a dat publicitatii, marti 15 martie 2016, un comunicat de presa privind Ordonanta de urgenta privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal, adoptata de Guvern in 11 martie 2016 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190/14.03.2016.
Comunicatul UNJR:
„Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania condamna in termeni categorici faptul ca Guvernul a acordat Serviciului Roman de Informatii, printr-o ordonanta de urgenta, statutul de 'organ special de cercetare penala', atribuind astfel unui serviciu de informatii secret un rol activ in procesul penal, fapt de natura a afecta drepturile fundamentale ale cetatenilor, inclusiv dreptul la un proces echitabil.
Modul in care Guvernul a inteles sa rezolve situatia rezultata in urma deciziei Curtii Constitutionale contravine in mod flagrant art. 115 alin. 6 din Constitutie, care prevede in mod neechivoc ca ordonantele de urgenta nu pot afecta drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie.
In mod eronat, atat Ministrul Justitiei cat si Prim Ministrul au afirmat in spatiul public ca, prin aceasta ordonanta, SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea pana la decizia 51/2016 a Curtii Constitutionale.
Aceasta afirmatie este contrazisa de insesi prevederile legale in vigoare, modificate prin textul ordonantei. Art. 13 din Legea 14/1992 de functionare a SRI prevede in mod ferm ca 'organele Serviciului Roman de Informatii nu pot efectua acte de cercetare penala, nu pot lua masura retinerii sau arestarii preventive si nici dispune de spatii proprii de arest'.
Aceasta prevedere a fost inclusa in mod expres in legea privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, tocmai pentru a se evita abuzurile permise de un astfel de amestec intre munca informativa si cea de cercetare penala. O astfel de competenta a permis Directiei VI – anchete penale – a fostei Securitatii comiterea, sub acoperirea legii, a celor mai atroce abuzuri si incalcari ale drepturilor omului.
Prin ordonanta data de Guvern, Serviciul Roman de Informatii dobandeste atributii de cercetare penala, fapt ce inseamna o indepartare de valorile europene si o intoarcere spre trecutul comunist.
Vulnerabilitatile generate de amestecul atributiilor serviciilor de informatii cu cele ale cercetarii penale au fost sesizate inca din 2006, intr-un raport intocmit de expertii Comisiei Europene. Acestia au subliniat ca nu exista nici un control asupra modului in care SRI, folosindu-se de structura sa strategica, colecteaza informatii despre investigatii si, daca este asa, cum foloseste aceste investigatii.
Aceasta veche vulnerabilitate este acum mult agravata. Dubla subordonare a ofiterilor de informatii, creata prin aceasta ordonanta, fata de procuror pe de-o parte si fata de superiorii din SRI, pe de alta parte, va crea probleme legate atat de securitate, cat si de dreptul la un proces echitabil.
In loc sa rezolve problemele, solutia adoptata de Guvern le adanceste. Romania are deja o structura specializata in domeniul terorisimului, si anume DIICOT, astfel incat stirbirea atributiilor sale, pentru a fi trecute unui serviciu secret, este de neinteles intr-un stat care a ales sa confere procurorilor statut de magistrati, tocmai pentru a permite anchete independente, si de neacceptat in situatia in care solutia este adoptata printr-o ordonanta de urgenta.
De asemenea, UNJR atrage atentia asupra faptului ca Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor, despre care se vorbeste in ordonanta, nu are o lege de fundamentare transparenta, care sa ii stabileasca in mod clar natura juridica, structura, functiile si modul de control, fapt ce ne situeaza, din nou, in afara principiului legalitatii.
Ordonanta mai adauga organelor de cercetare penala si 'lucratori specializati din cadrul politiei', ceea ce extinde din nou – in mod neclar – sfera persoanelor ce dobandesc dreptul de a face cercetare penala. Codul de Procedura Penala vorbeste de organe de cercetare penala speciale, o categorie mult mai restransa decat a lucratorilor specializati din cadrul politiei, acesta din urma incluzand si lucratorii din structurile de informatii ale Ministerului de Interne.
Nu in ultimul rand, UNJR atrage atentia ca orice probe stranse in baza acestei ordonante ar putea fi periclitate, motiv pentru care constitutionalitatea acestei ordonante trebuie verificata in integralitate de indata.
Fata de aceste vulnerabilitati grave, UNJR solicita Avocatului Poporului sesizarea de urgenta a Curtii Constitutionale cu o exceptie de neconstitutionalitate vizand aceasta ordonanata, pentru a se evita si riscul bulversarii unor acte procedurale importante in procese penale in curs.
UNJR trage un semnal serios intregii opinii publice sa constienteze faptul ca pana acum actele de cercetare penala erau atributul exclusiv al procurorilor, care sunt magistrati, parte a autoritatii judecatori si independenti de orice alta putere. Atribuirea dreptului de a face acte de cercetare penala unui serviciu secret ne duce inapoi in era comunista si compromite independenta anchetelor si implicit independenta justitiei”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii