UNBR. Informarea Uniunii Profesiilor Liberale din Romania privind preocuparile profesiilor liberale in plan european
Data: 12 June 2016, 09:09 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1480 afisari
Uniunea Nationala a Barourilor din Romania a publicat, vineri 10 iunie 2016, informarea primita de la Uniunea Profesiilor Liberale din Romania privind preocuparile profesiilor liberale in plan european.
„1) Comisia Europeana este preocupata de facilitarea furnizarii de servicii transfrontalier
La data de 25 mai 2016, Comisia Europeana a lansat o Consultarea publica cu privire la stabilirea de modalitati care sa conduca la facilitarea furnizarii de servicii intr-un alt stat membru de catre profesionistii liberali.
ELZBIETA BIENKOVSKA, Comisarul European pentru Piata Interna, Industrie, Antreprenoriat si Intreprinderi Mici si Mijlocii a afirmat ca serviciile reprezinta doua treimi din economia europeana. Dar furnizarea de servicii transfrontalier se afla la un nivel foarte scazut, cu deosebire in domenii in care activeaza contabilii si inginerii.
Introducerea Pasaportului pentru servicii va ajuta pe furnizorii unor astfel de servicii sa depaseasca barierele administrative. Prin promovarea dinamica a unor piete a serviciilor, Piata Unica va asigura servicii mai ieftine si mai bune pentru consumatori.
Scopul Pasaportului pentru servicii este acela de a asigura furnizorilor legali de servicii certitudine si claritate cu privire la regulile cu care trebuie sa se conformeze atunci cand intentioneaza sa opereze intr-un alt stat membru.
Pasaportul pentru Servicii va simplifica procedurile administrative fara a proceda la schimbarea unui anumit numar de reguli sau la reducerea cerintelor legii muncii sau a protectiei sociale carora furnizorii trebuie sa se conformeze.
Consultarea publica se va incheia la data de 26 iulie 2016.
2) Noi reglementari privind achizitiile publice in Ungaria
Directiva nr. 24/2014 a Uniunii Europene cu privire la reglementarea achizitiilor publice trebuia implementata in legislatia statelor membre pana in luna aprilie 2016.
Guvernul maghiar a decis sa intensifice activitatea de implementare din urmatoarele considerente:
a) Este mai indicat sa se inceapa proiecte in perioada fiscala europeana 2014-2020 cu o noua reglementare in loc sa fie introduse noi reglementari pe parcursul perioadei respective;
b) Exista in Directiva o serie de posibilitati de imbunatatire a procesului privind adoptarea deciziilor cum ar fi:
-Luarea in considerare a competentelor personale ale salariatilor firmei care depune cererea.
-Luarea in considerare a unei perioade de referinta potrivita.
-Diferite cai de alegere a celui mai avantajos proiect.
-Luarea in considerare a costurilor ciclice de viata a proiectelor.
Camera Maghiara a Inginerilor, membru al Federatiei Europene a Asociatiilor Inginerilor a avut un rol foarte important in discutiile cu Guvernul pentru elaborarea reglementarii.
Cele mai importante aspecte se refera la:
1.Decizia ca un nou Act este necesar in loc de amendarea celui anterior;
2.Reglementarea nu trebuie sa fie prea lunga urmand ca toate detaliile sa fie reglementate de Guvern prin acte normative;
3.Colaborarea ulterioara dintre Autoritatea pentru Achizitiile Publice si Camera Inginerilor este perceputa ca o posibilitate de a elabora ghiduri detaliate pentru legiuitori.
Legea achizitiilor publice a fost aprobata de Parlamentul maghiar si a intrat in vigoare la 1 noiembrie 2015.
3) Grupul Interprofesional din Marea Britanie a organizat o Conferinta cu privire la accesul in profesiile liberale
Grupul parlamentar britanic privind mobilitatea sociala a demarat o cercetare al carei scop este de a gasi calea cea mai buna pentru a imbunatati accesul in profesii.
Cercetarea are ca obiectiv identificarea punctelor de vedere ale profesiilor liberale cu privire la actiunile ce trebuie intreprinse pentru a oferi conditii mai bune pentru tinerii mai putin favorizati de a accede in profesiile liberale: ce masuri trebuie avute in vedere si care sunt cele mai mari obstacole in fata imbunatatirii accesului in astfel de activitati profesionale.
Urmare actiunii Grupului parlamentar mentionat, Grupul interprofesional din Marea Britanie, membru al Consiliului European al Profesiilor Liberale a organizat in data de 17 mai 2016 o masa rotunda oferind membrilor sai si celor ai Forumului pentru Dezvoltarea Pregatirii Continue posibilitatea de a discuta aspectele principale ale cercetarii demarate si de a schimba informatii intre acestia.
Si profesiile liberale din Marea Britanie sunt supuse actiunii de dereglementare. Astfel, recent, guvernul britanic a hotarat ca pentru o mai mare transparenta in activitatea profesiilor liberale, in organele lor de conducere sa fie inclusi reprezentanti ai autoritatilor publice si ai asociatiilor de pacienti/consumatori.
4) Reformarea Profesiilor Liberale in viziunea Comisiei Europene
La data de 18 mai 2016, Comisia Europeana a organizat la Charlemagne Building-Bruxelles o Conferinta a Forumului pentru Piata Unica cu tema 'Reformarea reglementarilor privind profesiile liberale. Rezultatele evaluarii si cai de urmat'.
La Conferinta au participat reprezentanti ai Comisiei Europene: LOWRI EVANS-Director General pentru Piata Interna, Industrie, Antreprenoriat si Intreprinderii Mici si Mijlocii, MARTIN FHRON-Seful Unitatii Calificari si Competente Profesionale din cadrul Directiei Generale pentru Crestere, IRMFRIED SCHWIMANN-Director General Adjunct la Directia Generala pentru Crestere, membri ai guvernelor francez, olandez, britanic, portughez, reprezentanti ai mediului academic si universitar.
Consiliul European al Profesiilor Liberale – CEPLIS a fost reprezentat de catre RUDOLF KOLBE-Presedinte, GAETANO STELLA-Prim-Vicepresedinte, FRANCOIS BLANCHECOTTE-Trezorier si THEODOROS KOUTROUBAS- Director General.
Conferinta a fost moderata de MARTIN WATSON, Senior Consultant al firmei Prospex si seful Biroului acesteia din Uniunea Europeana.
Totodata, in cadrul Conferintei a avut o interventie ELZBIETA BIENKOWSKA, Comisar European pentru Piata Interna, Industrie, Antreprenoriat si Intreprinderi Mici si Mijlocii.
Comisia Europeana a prezentat participantilor la Conferinta doua probleme de mare interes pentru profesiile liberale si anume:
a) Planurile Nationale de Actiune pentru evaluarea reciproca a profesiilor liberale;
b) Lansarea, in perioada ce urmeaza, a unei consultari publice privind aceste planuri nationale.
Printre cele 19 Planuri Nationale de Actiune figureaza si cel elaborat de Centrul
National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si care a fost difuzat de CNRED asociatiilor de profesii liberale de curand, la solicitarea UPLR.
Un aspect care a suscitat o dezbatere aprinsa s-a referit la dereglementarea profesiilor liberale si care ramane in continuare o problema deosebit de importanta.
Reprezentantul Poloniei s-a referit la efectele recentei dereglementari a profesiilor liberale din aceasta tara, iar cel al Germaniei a prezentat un studiu cu privire la potentialul dereglementarii profesiilor liberale in acest stat.
Din partea Consiliului European al Profesiilor Liberale -CEPLIS au avut interventii GAETANO STELLA, Prim-Vicepresedinte al CEPLIS si Presedinte al Confederatiei Profesiilor Liberale din Italia – Confprofessioni si FRANCOIS BLACHECOTTE, Trezorierul CEPLIS si Presedintele Comitetului International al Uniunii Nationale a Profesiilor Liberale din Franta.
Referitor la 'Consultarea cu privire la profesiile reglementate: Planurile Nationale de Actiune si proportionalitatea in reglementare' este de mentionat faptul ca ea a fost lansata de catre Comisia Europeana la data de 27 mai 2016.
Potrivit Comisiei Europene, profesiile reglementate reprezinta impreuna 22% din forta de munca din Uniunea Europeana si sunt supuse la circa 6.000 de reglementari diferite.
Aceasta inseamna ca 47 milioane de cetateni europeni au nevoie de o anumita autorizare pentru a putea lucra.
Comisia Europeana apreciaza ca reglementarea este uneori necesara pentru a asigura o anumita siguranta.
Totusi, riscurile existente in anumite profesii cum este cazul celor din sanatate nu sunt la acelasi nivel in toate profesiile.
De aceea, potrivit Comisiei Europene, reglementatorii nationali trebuie sa ia in calcul alte surse de reglementare precum ghidurile de protectie a consumatorilor nationali si pe cele ale Uniunii Europene, in loc sa adauge un instrument necesar de control.
Comisia Europeana a relevat faptul ca accesul in profesiile liberale difera de la un stat membru la altul in cee ace priveste calificarea, dar si perioada de pregatire practica, precum si modul de inregistrare la o autoritate competenta sau prin aderarea la o organizatie profesionala.
Unii profesionisti liberali trebuie sa achite o cotizatie anuala fiind obligati totodata sa urmeze o formare profesionala continua, sa se inregistreze etc.
Reglementarea poate limita activitatile profesionisttilor sau forma legala pe care compania lor ar putea sa o imbrace.
In timp ce in unele profesii exista o reglementare stricta, in unele tari s-a decis ca ele sa nu fie deloc reglementate.
Comisia Europeana este de parere ca o abundenta de reglementare are un impact negativ asupra economiei si consumatorului european, ca ea reprezinta o constrangere pentru mobilitatea profesionistilor, bunurilor si serviciilor pe Piata Unica, ca face dificil pentru cetatenii europeni sa furnizeze sau sa primeasca servicii intr-un alt stat membru. Mai mult, ea poate crea serioase probleme in ceea ce priveste politica in domeniul politicilor concurentiale, afecteaza preturile si submineaza abilitatea profesionistilor de a intra pe piata.
Asa cum se prevede in Directiva nr. 2013/55/UE privind Recunoasterea Reciproca a Calificarilor Profesionale, statele membre trebuie sa elaboreze Planuri Nationale de Actiune in care sa prezinte rezultatul evaluarii proportionalitatii lor in ceea ce priveste reglementarea profesiilor liberale si identificarea oricarei cerinte de reforma.
Consultarea de mai sus va solicita respondentilor sa prezinte punctele lor de vedere cu privire la Planurile Nationale de Actiune, in special referitor la:
-Schimbarile specifice propuse de catre statele membre;
-Orice alte schimbari pe care partile interesate le considera necesare, dar care nu au fost propuse de catre statele membre;
-Opiniile partilor interesate cu privire la modul in care statele membre trebuie sa revizuiasca reglementarile lor si efectele acestora in scopul formularii concluziilor lor in timp ce elaboreaza Planurile Nationale de Actiune.
In luna octombrie 2015, Comisia Europeana a adoptat o Strategie privind Piata
Unica pentru bunuri si servicii care are drept scop sa stimuleze cresterea economica si numarul locurilor de munca in Europa.
Una dintre masurile luata in cadrul Strategiei privind Piata Unica se refera la 'introducerea unui cadru analitic pentru uzul statelor membre ale Uniunii Europene atunci cand ele revizuiesc reglementarea cu scopul de a asigura ca masurile adoptate sunt proportionate si cel mai bine adaptate riscurilor pe care cauta sa le contracareze, dar fara a plasa sarcini care nu sunt necesare asupra profesiilor liberale'.
Respondentii sunt, de asemenea, chemati sa prezinte opinia lor cu privire la aceasta initiativa astfel:
-Valoarea de implementare a prevederilor analizelor in momentul in care reglementeaza;
-Posibilele criterii ce trebuie adoptate in efectuarea analizelor;
-Ce impact are o astfel de metodologie asupra cadrului de reglementare.
Respondentii vor trebui sa provina, in egala masura, din cadrul autoritatilor publice si sectorul privat.
Un astfel de raport reprezinta o ocazie unica pentru a aduce vocea profesiilor liberale in fata Comisiei Europene.
Aceasta Consultare creaza, cu adevarat, o oportunitate in ce mai mare parte pentru asociatiile nationale monoprofesionale penttru a impartasi punctele lor de vedere asupra reglementarilor nationale si cum statul lor pune in practica prevederile Directivei referitoare la calificarile profesionale.
Totodata, acesta este o posibilitate pentru ele de a lua parte la Strategia Pietei Unice a Comisiei Europene.
Profesiile interesate pot fi gasite in Baza de date a Comisiei Europene-Profesii Reglementate ( Regulated Professions ).
Respondentii trebuie sa transmita contributia lor pana la data de 19 august 2016 via online questionnaire.
Identitatea contributorilor si a contributiei lor va fi publicata de catre Comisia Europeana cu conditia ca acesta sa nu aiba obiectii cu privire la publicarea datelor sale personale.
In interesul transparentei, Comisia Europeana va transmite publicului informatii relevante despre profesiile liberale prin inregistrarea lor in Registrul de Transparenta si aderarea la Codurile de Conduita.
In cazul in care asociatia dvs. doreste sa-si aduca contributia la consultarea publica, va rugam sa transmiteti pe adresele mentionate mai sus, contributia dvs. informand despre aceasta si UPLR.
In continuarea actiunilor privind Piata Unica, Presedintia olandeza a Consiliului Uniunii Europene si Comisia Europeana cu sprijinul direct al Parlamentului European va organiza in data de 13 iunie 2016 la Amsterdam o Conferinta cu tema 'Actionand impreuna pentru consolidarea Pietei Unice a Uniunii Europene in beneficiul afacerilor si consumatorilor'.
Scopul acestei conferinte este acela de a uni fortele Presedintiei olandeze si Comisiei Europene cu partile interesate pentru a genera o actiune de un inalt nivel politic si de afaceri in consolidarea Pietei Unice.
Totodata, Conferinta creaza o excelenta oportunitate de a releva prioritatile privind o actiune vizand Piata Unica, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii, precum si elaborarea unei agende de implementare a Pietei Unice ce urmeaza a fi adoptata de catre Consiliul European la sfarsitul acestei luni.
Promovarea crearii de locuri de munca, cresterea si investitiile reprezinta una dintre prioritatile cheie ale Comisiei Europene si a Presedintiei Olandeze a Uniunii Europene.
5) Asociatia Profesiilor Liberale din Austria se opune reformei initiate de guvern care ar permite infiintarea de asociatii comune intre sectorul profesiilor liberal si cel comercial
In prezent, in Austria nu este permisa infiintarea de asociatii comune ale profesiilor liberale si ale oamenilor de afaceri.
Recent, Guvernul austriac a initiat un proiect de reforma care prevede infiintarea unor 'asociatii interdisciplinare' pretinzand ca aceasta ar conduce la o 'simplificare administrativa'.
Asociatia Profesiilor Liberale din Austria priveste initiativa guvernului cu ingrijorare, considerand-o drept un pericol potential deorece ar conduce la un atac devastator la fundamentul profesiilor liberale.
Existenta restrictiilor in ceea ce priveste infiintarea de asociatii la care sa participle alaturi de profesionisti liberali si reprezentanti ai sectorului comercial este justificata, in mod obiectiv, de faptul ca sunt necesare mentinerea confindentialitatii si independentei, precum si prevenirea conflictelor de interes.
Mai mult, nu este necesar atat din perspectiva profesionistilor liberali cat si cea a clientilor si consumatorilor de a introduce o posibilitate legala de formare de asociatii impreuna cu reprezentanti ai sectorului comercial.
O colaborare interdisciplinara intre profesionistii liberali si sectorul comercial este deja operationala fara a fi necesara o deschidere a sectorului profesiilor liberale catre cel comercial.
Pentru contracararea initiativei guvernului, asociatiile de profesii liberale si-au unit fortele si au organizat o serie de actiuni printre care scrisori de protest, luari de pozitie in mass media, elaborarea unui studiu care sa demonstreze ca infiintarea unor 'asociatii interdisciplinare' este contraproductiva si afecteaza calitatea serviciilor furnizate clientilor si consumatorilor.
RUDOLF KOLBE, Presedintele Camerei Inginerilor si Arhitectilor din Austria si Presedinte al Consiliului European al Profesiilor Liberale – CEPLIS a avertizat ca o astfel de initiativa ar putea fi luata in oricare stat din Uniunea Europeana si a facut apel la solidaritate pentru mentinerea statutului actual al profesiilor liberale.
6) Asociatia Federala a Profesiilor Liberale din Germania despre modelul german al profesionistului liberal- sablon pentru Europa
Recent, Asociatia Federala a Profesiilor Liberale din Germania a organizat o conferinta care a avut ca tema modelul 'profesionistului liberal'.
Participantii la Conferinta au subliniat faptul ca prin elementele lor sociale, juridice si economice, profesiile liberale sunt o componenta stabila si pregnanta a structurilor de stat ale Republicii Federale Germania.
Serviciile furnizate de catre profesionistii liberali servesc binele public si asigura o buna protectie a consumatorilor.
Tocmai de aceea, modelul 'profesionistului liberal' intr-o structura care si-a dovedit eficacitatea la nivel federal ar trebui introdus ca sablon pentru intreaga Uniune Europeana.
Participantii la Conferinta au adus serioase critici Comisiei Europene care a intensificat actiunile de dereglementare a profesiilor liberale, inclusiv a celor din Germania.
Totodata, ei au relevat marea capacitate de integrare ce caracterizeaza profesiile liberale, cu referire directa la actuala situatie a imigrantilor.
Sporirea continua a numarului salariatilor in sectorul socio-economic al profesiilor liberale constiuie cea ma buna confirmare a modelului ocupational al acestora.
Un rol important in dezvoltarea activitatii profesiilor liberale il au universitatile care pe langa cercetare si educatie au un rol important in formarea de cadre tinere cu inalta calificare, fapt ce conduce la prezervarea si consolidarea fortei de inovare a societatii”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii