ccf

Totusi, ce e de facut?

Data: 03 April 2018, 11:40 | autor: Av. Adrian Toni NEACSU | 0 comentarii | 1840 afisari

Nu stiu cum vor mai stinge acest incendiu. Daca se va dovedi ca acest Protocol a fost aplicat - cu echipe mixte, planuri de actiune si probe obtinute in comun - pentru dosare in care s-au dat in cele din urma condamnari penale, atunci inseamna ca cel putin din 2009 incoace am avut o justitie de tip NKVD. Nu exista alt precedent in lumea civilizata in care justitia sa fie astfel subordonata serviciilor secrete. Suntem un stat de drept esuat, jalnic, rusinos si nu conteaza cati dintre noi am stiut sau nu asta, este suficient ca s-a putut intampla asa. Este un faliment al institutiilor, al regulilor si al mecanismelor de control si autocontrol, dar si al tuturor celor care am detinut functii publice in stat si chiar al intregii clase politice.


Pentru cine mai avea indoieli privind enormitatea pentru statul de drept a unor astfel de colaborari sulfuroase intre procurori si SRI, pacalit de aspectul aparent tehnic al documentului, deja judecatile aspre din spatiul public au avut timp sa fie intelese de toti. O spun asociatiile profesionale ale judecatorilor (UNJR si AMR), specialistii in drept, iar astazi si Daniel Morar, fostul procuror sef DNA si judecator la CCR. Va aduc aminte ca primul care a vorbit de nelegalitatea protocololui a fost chiar Procurorul General, chiar daca apoi si-a inghitit vorbele.

Sunt convins ca in afara de aceasta plangere penala va urma un val de plangeri similare. Practic toti cei trecuti prin justitie in ultimii ani si care au suspiciuni privind implicarea SRI vor face plangeri penale similare. Revizuirile hotararilor penale nu vin singure, ci doar daca se constata ca s-au savarsit infractiuni in legatura cu acele dosare. Prezentarea judecatorilor a unor probe obtinute in mod nelegal este o altfel de infractiune.

Mai cred ca cel mai important este ca Parlamentul sa sesizeze de urgenta Curtea Constitutionala cu un conflict juridic de natura constitutionala creat de CSAT care si-a arogat, prin hotararile pe care le-a dat, competente legislative. CSAT este organ al administratiei publice centrale (art. 119 din Constitutie) si nu are nici un fel de atributie constitutionala sau legala de a asimila faptelor care aduc atingere securitatii nationale din Legea nr. 51/1991 alte fapte sau infractiuni, decat cele care sunt expres trecute acolo. CSAT a functionat ca un Parlament din umbra, ascuns, secret. Asimilarea, prin hotarari secrete, a infractiunilor de evaziune fiscala, de coruptie precum si a oricaror altora similare faptelor care aduc atingere securitatii este un abuz incalificabil de statutul sau constitutional. La Curtea Constitutitionala trebuie sa ajunga toate hotararile CSAT incepand cu cea din 2004 prin care, substituindu-se legiuitorului, s-a creat Autoritatea nationala de interceptari in cadrul SRI si continuand cu Hotararea 17/2005 prin care infractiunile de coruptie au fost date in portofoliul SRI. Toate hotararile CSAT invocate in preambulul Protocolului PICCJ-SRI trebuiesc analizate din perspectiva acestui conflict juridic de natura constituionala.

Comisia SRI, sau poate o comisie speciala, va putea lua urma tuturor documentelor, activitatilor si persoanelor implicate din partea SRI in derularea concreta a Protocolului. Sunt convins ca exista toate urmele scriptice ale acestor activitati, chiar Protocolul le cerea intr-un mod aproape militarizat. Fiecare dosar penal - cu exceptia celor privind securitatea nationala si cele privind criminalitatea organizata si transfrontaliera, unde au competente legale - in care SRI-ul a fost implicat in numele acestui Protocol va trebui identificat. Tot comisia SRI ar trebui apoi sa informeze individual persoanele care au facut obiectul acestui Protocol, pentru ca acestea sa-si apere drepturile in justitie.

In sfarsit, CSM-ul, care de altfel a si fost sesizat, va stabili in ce masura echipele mixte si cooperarea stransa prin planuri de actiune comuna procurori-SRI au adus atingere independentei justitiei. Desigur, sunt convins ce Inspectia Judiciara va fi asaltata de plangeri punctuale impotriva unor procurori in legatura cu care exista suspiciuni ca au efectuat urmari penale de tipul celor descrise in protocol.

Cam asta cred ca se va intampla. Personal cea mai importanta mi se pare sesizarea CCR. Statul de drept trebuie sa aibe el insusi resurse pentru a regla aceste excese.

Sursa: Facebook

 

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.