STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
Data: 21 July 2022, 14:16 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1449 afisari
Prin Decizia 790, Curtea Constitutionala a admis solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.34 alin.(2) din Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata, in esenta, ca textul de lege criticat creeaza o inegalitate intre functionarii publici de executie care pot fi alesi sau numiti intr-o functie de demnitate publica in conditiile in care isi suspenda raporturile de serviciu, potrivit art.94 alin.(1) lit.a) din Legea nr.188/1999, si functionarii publici de conducere si inaltii functionari publici care, potrivit textului de lege criticat, pot fi numiti in functii de demnitate publica doar daca inceteaza raportul de serviciu.
Se creeaza o discriminare intre persoane aflate in situatii identice, fara o justificare, si un privilegiu pentru functionarii publici de executie, arata initatorii. Se sustine ca dupa incetarea mandatului pentru functia sau demnitatea publica, functionarii de executie pot reveni in functia detinuta anterior deoarece raportul lor de serviciu este suspendat, pe cand functionarii publici de conducere si inaltii functionari publici nu mai pot reveni in functie, raportul lor de serviciu incetand potrivit textului de lege criticat. Discriminarea se realizeaza si fata de celelalte categorii de subiecti de drept care candideaza pentru functia eligibila de primar si care, potrivit art.30 din Legea nr.393/2004, la incetarea mandatului de primar au dreptul sa-si reia activitatea in executarea acelorasi contracte de munca sau de numire.
Potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, discriminarea se bazeaza pe notiunea de excludere de la un drept, iar remediul constitutional specific, in cazul constatarii neconstitutionalitatii discriminarii, il constituie acordarea sau accesul la beneficiul dreptului si categoriilor excluse. Potrivit art.27 alin.(2) din Legea nr.188/1999 este interzisa orice discriminare intre functionarii publici, iar potrivit art.1 alin.(2) si alin.(3) din Ordonanta Guvernului nr.137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, principiile egalitatii si al excluderii privilegiilor si nediscriminarii sunt garantate persoanelor aflate in situatii comparabile.
Obiectul exceptiei
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.34 alin.(2) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.365 din 29 mai 2007, care aveau, la data sesizarii Curtii Constitutionale, urmatorul cuprins: „(2) Inaltii functionari publici si functionarii publici de conducere pot fi numiti in functii de demnitate publica numai dupa incetarea, in conditiile legii, a raporturilor de serviciu.”
Textul de lege criticat a fost modificat prin art.I pct.6 din Legea nr.156/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.554 din 3 iulie 2018, fara a prelua solutia legislativa supusa controlului, iar ulterior Legea nr.188/1999 a fost abrogata prin art.597 alin.(2) lit.b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.555 din 5 iulie 2019, cu exceptia anumitor articole, intre care nu se regaseste art.34.
In raport cu evolutia legislativa anterior expusa si avand in vedere cele retinute in Decizia Curtii Constitutionale nr.766 din 15 iunie 2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.549 din 3 august 2011, prin prezenta decizie Curtea arata ca se va pronunta asupra prevederilor art.34 alin.(2) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in redactarea anterioara modificarilor aduse prin Legea nr.156/2018.
In urma analizarii dosarului, CCR a admis obiectia de neconstitutionalitate.
Minuta CCR:
“Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca dispozitiile art.34 alin.(2) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in redactarea anterioara modificarilor aduse prin Legea nr.156/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, sunt neconstitutionale. Definitiva si general obligatorie. Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Inaltei Curti de Casatie si Justitie – Sectia de contencios administrativ si fiscal si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii