Reactia Ministerului Public privind modificarea abuzului in serviciu
Data: 03 July 2018, 19:51 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1481 afisari
Ministerul Public condus de procurorul Augustin Lazar (foto) a dat publicitatii marti, 3 iulie 2018, un comunicat de presa in care se vorbeste despre impactul modificarilor legislative ale Codului penal care vizeaza infractiunile de abuz in serviciu.
Potrivit Ministerului Public, in urma analizei facute privind incriminarea propusa pentru abuzul in serviciu, analiza a evidentiat ca: “textul final restrange nepermis de mult domeniul de aplicabilitate al infractiunii, fiind incalcate dispozitiile Conventiei Natiunilor Unite impotriva coruptiei, adoptata la New York la data de 31 octombrie 2003. Totodata, forma propusa pentru modificarea articolului 297 din Codul penal (abuzul in serviciu) excede aspectelor analizate de Curtea Constitutionala, care nu a pus in discutie limitarea sferei de aplicabilitate a infractiunii.”
In comunicat se mai sustine ca urmare a restrangerii sferei subiectului activ al intractiunii de abuz in serviciu, o categorie larga de functionari va fi exceptata de la raspunderea penala in conditiile in care acestia si-ar incalca atributiile reglementate in mod expres prin lege, consecinta imediata fiind adoptarea unor solutii de clasare in cauzele aflate in cursul urmaririi penale si de achitare in cauzele in care s-a dispus trimiterea in judecata.
Comunicatul Ministerului Public:
"La nivelul Ministerului Public a fost finalizata o analiza privind impactul modificarilor legislative ale Codului penal care vizeaza infractiunile de abuz in serviciu si de neglijenta in serviciu, din perspectiva incalcarii obligatiei statului de a asigura, prin politica sa penala, o protectie efectiva a cetateanului in fata faptelor de natura ilicita care ii aduc atingere drepturilor sau intereselor sale legitime
In ceea ce priveste incriminarea propusa pentru abuzul in serviciu, analiza a evidentiat ca textul final restrange nepermis de mult domeniul de aplicabilitate al infractiunii, fiind incalcate dispozitiile Conventiei Natiunilor Unite impotriva coruptiei, adoptata la New York la data de 31 octombrie 2003. Totodata, forma propusa pentru modificarea articolului 297 din Codul penal (abuzul in serviciu) excede aspectelor analizate de Curtea Constitutionala, care nu a pus in discutie limitarea sferei de aplicabilitate a infractiunii.
Ca urmare a restrangerii sferei subiectului activ al intractiunii de abuz in serviciu, o categorie larga de functionari va fi exceptata de la raspunderea penala in conditiile in care acestia si-ar incalca atributiile reglementate in mod expres prin lege, consecinta imediata fiind adoptarea unor solutii de clasare in cauzele aflate in cursul urmaririi penale si de achitare in cauzele in care s-a dispus trimiterea in judecata. De asemenea, reducerea limitelor pedepselor va opera asupra reducerii termenului privind prescriptia raspunderii penale, ceea ce va conduce la incetarea procesului penal in multe dosare. Totodata, restrangerea sferei beneficiarilor folosului material necuvenit doar la sot, parinti, frati si afini pana la gradul II, legalizeaza practic celelalte fapte de abuz in serviciu ale functionarului public savarsite cu scopul de a obtine un folos material necuvenit pentru alte rude apropiate sau alte persoane.
Pentru a sublinia dimensiunea impactului pe care il pot avea modificarile aduse textului, mentionam ca, in perioada 2014-2017, la nivelul Ministerului Public, au fost trimise in judecata 2099 persoane, prejudiciile cauzate prin faptele comise de catre acestea fiind in suma totala de 4.017.356.809 lei.
In ceea ce priveste abrogarea infractiunii de neglijenta in serviciu, analiza a relevat ca aceasta nu se justifica din perspectiva dispozitiilor Curtii Constitutionale, lasand in afara sferei incriminarii penale faptele ilicite savarsite din culpa care aduc atingere drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau juridice. in perioada 2014-2017, au fost trimise in judecata, la nivelul Ministerului Public, pentru savarsirea infractiunii de neglijenta in serviciu 233 persoane, iar prejudiciul creat prin activitatea infractionala a fost in cuantum de 5.381.726 lei.
Ca urmare a analizei codurilor penale ale mai multor state membre ale Uniunii Europene, a rezultat ca multe dintre acestea contin incriminari generice ale faptei de abuz in serviciu si neglijenta in serviciu. Statele care nu au in legislatia lor penala astfel de incriminari, cu caracter generic, au in schimb o pluralitate de alte infractiuni, care, in dreptul penal romanesc ar fi calificate ca abuz in serviciu”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii