RADULESCU & MUSOI. Principalele modificari legislative in domeniul financiar-bancar - in august 2016 (Buletin legislativ)
Data: 22 September 2016, 13:49 | autor: C.G. | 0 comentarii | 2468 afisari
Casa de avocatura Radulescu & Musoi a dat publicitatii, miercuri 21 septembrie 2016, un buletin legislativ, intocmit de avocatii societatii, cuprinzand principalele modificari legislative din domeniul financiar-bancar aparute in luna august 2016.
>>Buletinul legislativ intocmit de Radulescu & Musoi:
„NORMA A.S.F. NR. 33/2016 PENTRU PUNEREA IN APLICARE A SISTEMULUI DE RAPORTARE CONTABILA LA 30 IUNIE 2016 A SOCIETATILOR DIN DOMENIUL ASIGURARILOR
Norma nr. 33 din 28 iulie 2016 pentru punerea in aplicare a Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2016 a societatilor din domeniul asigurarilor ('Norma nr. 33/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 591 din data de 03 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Norma nr. 33/2016 pune in aplicare Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2016 ('Sistemul') a societatilor din domeniul asigurarilor. Sistemul este prevazut in anexa care face parte integranta din Norma nr. 33/2016.
Categoriile de persoane carora li se aplica Sistemul sunt: (i) asiguratorii si reasiguratorii cu sediul pe teritoriul Romaniei, persoane juridice romane, autorizati sa isi desfasoare activitatea in conditiile Legii nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare; (ii) brokerii de asigurare si/sau de reasigurare autorizati in conditiile Legii nr. 32/2000 privind activitatea si supravegherea intermediarilor in asigurari si reasigurari, cu modificarile si completarile ulterioare; (iii) subunitatile fara personalitate juridica stabilite in Romania in conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015 sau ale Legii nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, care apartin unor persoane juridice cu sediul in state terte; (iv) subunitatile fara personalitate juridica stabilite in Romania in conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015 sau ale Legii nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, care apartin unor persoane juridice cu sediul in alte state membre.
Entitatile anterior prezentate aveau obligatia sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile la 30 iunie 2016 la Autoritatea de Supraveghere Financiara ('A.S.F.'), precum si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, indiferent de forma de organizare si forma de proprietate si in conditiile prevazute de prezenta norma, pana cel tarziu la data de 16 august 2016.
Daca aceasta obligatie nu este indeplinita astfel cum a fost prezentata mai sus, se vor aplica sanctiuni conform prevederilor art. 163 din Legea nr. 237/2015, respectiv art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
La data intrarii in vigoare a Normei nr. 33/2016 a fost abrogata Norma Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 10/2015 pentru punerea in aplicare a Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2015 a societatilor din domeniul asigurarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 si nr. 606 bis din 11 august 2015.
NORMA A.S.F. NR. 32/2016 PENTRU APLICAREA ORIENTARILOR PRIVIND SISTEMELE SI CONTROALELE INTR-UN MEDIU DE TRANZACTIONARE AUTOMAT
Norma nr. 32 din 21 iulie 2016 pentru aplicarea orientarilor privind sistemele si controalele intr-un mediu de tranzactionare automat pentru platformele de tranzactionare, firmele de investitii si autoritatile competente si pentru abrogarea unor dispuneri de masuri ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare ('Norma nr. 32/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 593, din data de 04 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Norma nr. 32/2016 prevede ca Autoritatea de Supraveghere Financiara aplica orientarile privind sistemele si controalele intr-un mediu de tranzactionare automat pentru platformele de tranzactionare, firmele de investitii si autoritatile competente, prevazute in anexa nr. 1, parte integranta a Normei nr. 32/2016, in desfasurarea activitatii sale de supraveghere si control a respectarii dispozitiilor legale ce transpun prevederile Directivei 2004/39/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind pietele instrumentelor financiare, de modificare a Directivelor 85/611/CEE si 93/6/CEE ale Consiliului si a Directivei 2000/12/CE a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Directivei 93/22/CEE a Consiliului si Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind utilizarile abuzive ale informatiilor confidentiale si manipularile pietei (abuzul de piata), aplicabile sistemelor si controalelor impuse pentru sistemele de tranzactionare si pentru intermediari, intr-un mediu de tranzactionare automat sau in legatura cu furnizarea de acces direct la piata sau acces sponsorizat.
Operatorii de piata si de sistem, intermediarii, precum si alte entitati care tranzactioneaza pe cont propriu si acceseaza platformele de tranzactionare in mod direct, in calitate de participanti sau prin acces direct/acces sponsorizat, au obligatia de a lua toate masurile in vederea aplicarii orientarilor prevazute la art. 1 din Norma nr. 32/2016.
Norma nr. 32/2016 are ca partea integranta 2 anexe: (i) Anexa nr. 1 ORIENTaRI Sisteme si controale intr-un mediu de tranzactionare automat pentru platformele de tranzactionare, firmele de investitii si autoritatile competente si (ii) Anexa nr. 2 TABEL DE CONCORDANta.
Anexa nr. 1 din Norma nr. 32/2016 reglementeaza domeniul de aplicare, definitii si obiectivul Norma nr. 32/2016 si stabileste orientari privind sistemele si controalele intr-un mediu de tranzactionare automat pentru platformele de tranzactionare, firmele de investitii si autoritatile competente.
Anexa nr. 2 a Normei nr. 32/2016 prezinta un tabel de concordanta intre normele europene si normele regasite in legislatia romaneasca.
La data intrarii in vigoare a Normei nr. 32/2016 au fost abrogate urmatoarele dispozitii: Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 3 din 15 august 2003; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 5 din 3 octombrie 2003; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 9 din 8 octombrie 2004; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 7/2005; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 8/2005; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 17/2005; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 5 din 4 aprilie 2006; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 2 din 5 martie 2008; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 7 din 13 august 2008; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 9 din 10 septembrie 2008; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 14 din 12 august 2009; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 11 din 21 aprilie 2010; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15 din 13 octombrie 2010; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 3 din 16 februarie 2011; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 7 din 1 iunie 2011; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 7 din 12 martie 2012; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 24 din 20 decembrie 2012; Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 2 din 20 februarie 2013.
PROIECTUL DE REGULAMENT BNR PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA REGULAMENTULUI NR. 4/2014 PRIVIND RAPORTAREA DE DATE SI INFORMATII STATISTICE LA B.N.R.
Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul propriu proiectul de regulament pentru modificarea si completarea Regulamentului nr. 4/2014 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare ('Proiectul de Regulament').
Proiectul de Regulament a fost intocmit in vederea actualizarii prevederile privind colectarea de date statistice necesare compilarii balantei de plati si pozitiei investitionale internationale.
PROIECTUL DE ORDIN BNR PRIVIND MODIFICAREA SI COMPLETAREA ORDINULUI BANCII NAtIONALE A ROMANIEI NR. 6/2015 PENTRU APROBAREA REGLEMENTARILOR CONTABILE CONFORME CU DIRECTIVELE EUROPENE
Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul propriu proiectul de Ordin al Bancii Nationale a Romaniei privind modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene ('Proiectul de Ordin').
Proiectul de Ordin a fost intocmit in vederea asigurararii unui tratament unitar la nivelul economiei nationale, respectiv prin preluarea unor prevederi din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 4160/2015 privind modificarea si completarea unor reglementari contabile, modificarea prevederilor aplicabile Fondului de garantare a depozitelor bancare, urmare modificarii legislatiei generale in acest domeniu, precum si reglementarea contabila a operatiunilor de fiducie.
Principalele prevederi ale Proiectului de Ordin sunt urmatoarele:
(i) preluarea unor prevederi din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 4160/2015 referitoare la tratamentul imobilizarilor corporale si investitiilor imobiliare, parti afiliate si raportul administratorilor;
(ii) actualizarea planului de conturi, a modalitatii de contabilizare a operatiunilor desfasurate, precum si a formularelor aferente situatiilor financiare anuale, corespunzator noului cadru normativ aplicabil Fondului de garantare a depozitelor bancare (Legea nr. 311/20151 si Legea nr. 312/20152 );
(iii) reglementarea contabila a operatiunilor de fiducie din perspectiva rolului de constituitor/ beneficiar ce poate reveni entitatilor care intra in sfera de reglementare contabila a BNR, altele decat institutiile de credit, respectiv:
- stabilirea modalitatii de evidentiere in contabilitate a activelor si datoriilor care fac obiectul masei patrimoniale transferate in fiducie (pe baza criteriilor de evidentiere in contabilitate a activelor/ datoriilor, prevazute de reglementarile contabile aplicabile);
- preluarea unor prevederi referitoare la fiducie aplicabile operatorilor economici, respectiv a celor referitoare la continutul notelor explicative pentru constituitor/ beneficiar si la tipurile de conturi nou introduse.
ORDINUL B.N.R. NR. 6/2016 PRIVIND MODIFICAREA SI COMPLETAREA ORDINULUI B.N.R. NR. 10/2012 PENTRU APROBAREA SISTEMULUI DE RAPORTARE CONTABILA SEMESTRIALA APLICABIL ENTITATILOR CE INTRA IN SFERA DE REGLEMENTARE CONTABILA A B.N.R.
Ordinul nr. 6 din 10 august 2016 privind modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila semestriala aplicabil entitatilor ce intra in sfera de reglementare contabila a Bancii Nationale a Romaniei ('Ordinul nr. 6/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 621, din data de 12 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Principalele modificari prevazute de Ordinul nr. 6/2016:
La Capitolul I 'Norme metodologice privind intocmirea, semnarea, verificarea si depunerea raportarilor contabile semestriale' ('Capitolul I') formularea 'Entitatile completeaza datele de identificare (denumire, adresa, telefonul si numarul de inregistrare la registrul comertului), precum si pe cele referitoare la forma de proprietate si codul unic de inregistrare, fara a se folosi prescurtari sau initiale. In casute se trec codurile care delimiteaza incadrarea entitatii' se inlocuieste cu 'Entitatile completeaza datele de identificare (denumire, adresa, numarul de telefon si numarul de inmatriculare la registrul comertului), precum si pe cele referitoare la forma de proprietate si codul unic de inregistrare, fara a se folosi prescurtari sau initiale. In casute se trec codurile care delimiteaza incadrarea entitatii.'
Astfel, este inlocuita sintagma 'numarul de inregistrare la registrul comertului' cu 'numarul de inmatriculare la registrul comertului'
Capitolul I din Anexa Ordinului nr. 6/2016 prevede si o completare la punctul 2.4.
In acest sens, alineatul (1) 'Entitatile inscriu codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activitati), din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare' se completeaza cu alineatul (2) 'Entitatile completeaza, de asemenea, codul CAEN privind activitatea preponderenta efectiv desfasurata.'
La punctul 3.1. din Anexa se modifica astfel 'Depunerea raportarilor contabile semestriale la Directia supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice se efectueaza pana cel mai tarziu la data de 16 august a anului de raportare.'
Punctul 3.2. 'Netransmiterea fisierelor cu formularele de raportare contabila semestriala completate cu date, pe baza carora au fost listate raportarile contabile semestriale, nedepunerea raportarilor contabile semestriale listate, semnate si stampilate, la termenul prevazut in prezentele norme metodologice, precum si prezentarea de raportari contabile semestriale care contin date eronate sau necorelate se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare' nu mai este prevazut de Ordinul nr. 6/2016.
La capitolul II 'Modelele formularelor de raportare contabila semestriala aplicabile instituitilor de credit', capitolul III 'Modelele formularelor de raportare contabila semestriala aplicabile entitatilor, altele decat institutiile de credit si Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar' si capitolul IV 'Modelele formularelor de raportare contabila semestriala aplicabile Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar', antetul formularelor de raportare contabila semestriala se modifica si este introdus in antet si 'Activitatea preponderenta efectiv desfasurata (denumire clasa CAEN)'.
Totodata se modifica si dispozitiile prevazute in capitolul II 'Modelele formularelor de raportare contabila semestriala aplicabile institutiilor de credit', formatul formularului de raportare contabila semestriala cod 30 'Date informative'.
NORMA A.S.F. NR. 34/2016 PRIVIND SISTEMUL DE RAPORTARE CONTABILA SEMESTRIALA IN DOMENIUL PENSIILOR PRIVATE
Norma nr. 34 din 10 august 2016 privind sistemul de raportare contabila semestriala in domeniul pensiilor private ('Norma nr. 34/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 620, din data de 12 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Norma nr. 34/2016 stabileste modul de intocmire si depunere a raportarilor contabile semestriale pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de A.S.F., in domeniul pensiilor private.
Subiectii carora li se adreseaza Norma nr. 34.2016 sunt urmatorii: (i) societati de pensii, infiintate potrivit prevederilor legale in vigoare; (ii) fonduri de pensii facultative si fonduri de pensii administrate privat, denumite in continuare fonduri de pensii private; (iii) administratori de fonduri de pensii facultative care sunt societati de asigurare sau societati de administrare a investitiilor, pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative; (iv) brokeri de pensii private, societati comerciale infiintate si autorizate potrivit prevederilor legale in vigoare si agenti de marketing persoane juridice, societati comerciale constituite si autorizate de A.S.F., avand ca obiect unic de activitate marketingul prospectului schemelor de pensii facultative; (v) Fondul de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, infiintat potrivit Legii nr. 187/2011 privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private.
Entitatile mai sus mentionate completeaza formularele de raportare contabila semestriala, in lei, folosind planul de conturi aplicabil fiecarei categorii de entitati, conform reglementarilor contabile specifice in vigoare.
Raportarile contabile semestriale trebuie sa ofere o imagine reala a activelor, datoriilor, pozitiei financiare, precum si a rezultatului acestora si semneaza de catre administratorul acestora sau persoana care asigura conducerea entitatii si de catre persoanele in drept, cuprinzand si numele in clar al acestora.
Raportarile contabile semestriale se intocmesc pe baza ultimei balante de verificare a conturilor sintetice la data de 30 iunie a anului pentru care se intocmeste raportarea, in concordanta cu balantele de verificare ale conturilor analitice, dupa inregistrarea operatiunilor evidentiate in documente justificative. In cazul operatiunilor contabile pentru care nu se intocmesc documente justificative, inregistrarile in contabilitate se fac pe baza de note de contabilitate, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare. Corectarea inregistrarilor facute in contabilitate se face pe baza notelor de contabilitate intocmite in acest scop, cu mentionarea documentului, datei si a numarului de ordine al operatiunii care face obiectul corectiei.
Norma nr. 34/2016 cuprinde prevederi si cu privire la:
- sistemul de raportare contabila semestriala aplicabil administratorilor fondurilor de pensii facultative care sunt societati de administrare a investitiilor sau societati de asigurari;
- sistemul de raportare contabila semestriala aplicabil brokerilor de pensii private;
- sistemul de raportare contabila semestriala aplicabil Fondului de garantare;
- instructiuni aplicabile entitatilor care nu au desfasurat activitate;
- verificarea corectitudinii datelor raportarilor contabile semestriale;
La data intrarii in vigoare a Normei nr. 34/2016 se abroga Norma nr. 9/2011 privind sistemul de raportare contabila semestriala in domeniul pensiilor private, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 12/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 12 august 2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
NORMA A.S.F. NR. 36/2016 PENTRU MODIFICAREA ALIN. (5) AL ART. 10 DIN NORMA NR. 26/2014 PRIVIND TRANSFERUL PARTICIPANTILOR INTRE FONDURILE DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT
Norma nr. 36 din 11 august 2016 pentru modificarea alin. (5) al art. 10 din Norma nr. 26/2014 privind transferul participantilor intre fondurile de pensii administrate privat ('Norma nr. 36/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 648, din data de 24 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Norma nr. 36/2016 modifica Alineatul (5) al articolului 10 din Norma nr. 26/2014 privind transferul participantilor intre fondurile de pensii administrate privat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie 2014. ('Norma nr. 26/2014')
Forma anterioara a dispozitiilor art. 10 alin. 5 prevedea faptul ca transferul sumelor prevazute la alin. (3) ('In cazul in care contravaloarea activului personal net al participantului care se transfera este mai mica decat valoarea garantata, diferenta se acopera din provizionul tehnic constituit de administratorul de la care acesta se transfera') se face din contul administratorului fondului de la care se transfera participantul in contul de transfer la fondului administrat de acesta, astfel incat transferul sa se efectueze pana in data de 15 a lunii.
Odata cu Norma nr. 36/2016, termenul prevazut in cadrul dispozitiilor art. 10 alin. 5 a fost modificat si, in acest sens, transferul sumelor reprezentand diferenta prevazuta la alin. (3) se face din contul administratorului fondului de la care se transfera participantul in contul de transfer al noului fond de pensii administrat privat, in numele participantului, in aceeasi zi in care se efectueaza transferul activului personal net al participantului respectiv.
REGULAMENTUL B.N.R. NR. 3/2016 PRIVIND ACTIVELE ELIGIBILE PENTRU PARTICIPAREA LA OPERATIUNILE DE PIATA MONETARA ALE B.N.R. SI ACORDAREA DE FACILITATI PERMANENTE DE CATRE B.N.R.
Regulamentul nr. 3 din 12 august 2016 privind activele eligibile pentru participarea la operatiunile de piata monetara ale Bancii Nationale a Romaniei si acordarea de facilitati permanente de catre Banca Nationala a Romaniei ('Regulamentul nr. 3/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 652 din data de 23 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Regulamentul nr. 3/2016 se aplica participantilor eligibili la operatiunile de piata monetara efectuate de catre Banca Nationala a Romaniei si la facilitatile permanente acordate acestora de catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2000 privind operatiunile de piata monetara efectuate de Banca Nationala a Romaniei si facilitatile permanente acordate de aceasta participantilor eligibili, republicat, cu modificarile ulterioare ('Regulamentul nr. 1/2000').
Regulamentul nr. 3/2016 stabileste:
- termenii si conditiile pentru acceptarea de catre Banca Nationala a Romaniei de instrumente financiare pentru tranzactionare si garantare, denumite in continuare active eligibile, in cadrul operatiunilor de piata monetara ale Bancii Nationale a Romaniei desfasurate cu participanti eligibili si pentru accesarea de facilitati de creditare acordate de catre Banca Nationala a Romaniei participantilor eligibili, denumite in continuare operatiunile Bancii Nationale a Romaniei;
- reguli privind utilizarea si alocarea activelor eligibile;
- sistemul de gestionare a activelor eligibile si masuri de control al riscurilor asociate activelor eligibile;
- metodologia de evaluare a activelor eligibile.
In cadrul dispozitiilor art. 3 din Regulamentul nr. 3/2016 sunt prezentate criteriile generale de eligibilitate pentru instrumentele financiare. In acest sens, pentru a putea fi acceptate drept active eligibile pentru operatiunile Bancii Nationale a Romaniei, instrumentele financiare vor fi evaluate avand in vedere urmatoarele criterii generale de eligibilitate:
a) tipul de emitent;
b) tipul activelor;
c) nivelul de rating;
d) inregistrarea si decontarea instrumentelor financiare.
Ca parte a evaluarii privind includerea in lista activelor eligibile a unei emisiuni de instrumente financiare, pentru a asigura protectia corespunzatoare impotriva riscurilor, Banca Nationala a Romaniei poate lua in considerare si stabili pa baza oricaror informatii pe care le considera relevante si alte criterii de eligibilitate in vederea acceptarii acesteia ca activ eligibil.
Banca Nationala a Romaniei poate solicita emitentului, detinatorului, agentului intermediar sau oricarui tert relevant orice clarificari necesare privind elemente/informatii de natura juridica si/sau tehnica necesare pentru a evalua eligibilitatea instrumentelor financiare.
Potrivit Regulamentului nr. 3/2016, Banca Nationala a Romaniei accepta drept active eligibile pentru tranzactionare si garantare in vederea participarii la operatiunile Bancii Nationale a Romaniei urmatoarele categorii de active eligibile:
a) instrumente de datorie emise de statul roman;
b) instrumente de datorie emise de Banca Nationala a Romaniei;
c) instrumente de datorie emise de institutiile financiare internationale specificate la art. 9 lit. a) din prezentul regulament;
d) instrumente de datorie emise de unitati administrativ- teritoriale ale statului roman, regionale sau locale;
e) instrumente de datorie emise de institutii de credit eligibile, in baza unui portofoliu de creante, conform legislatiei nationale aplicabile in materie.
Regulamentul nr. 3/2016 prevede si regulile privind utilizarea si alocarea activelor eligibile precum si masurile de control al riscurilor, dar si metodologia de evaluare a activelor eligibile.
Incepand cu data intrarii in vigoare a Regulamentului nr. 3/2016, orice referire sau trimitere la active eligibile acceptate de catre Banca Nationala a Romaniei, aferente operatiunilor de piata monetara efectuate de catre Banca Nationala a Romaniei si facilitatilor permanente acordate de aceasta participantilor eligibili, se considera referire sau trimitere la activele eligibile reglementate potrivit acestui regulament.
Dispozitiile cap. II din Regulamentul nr. 1/2000 privind operatiunile de piata monetara efectuate de Banca Nationala a Romaniei si facilitatile permanente acordate de aceasta participantilor eligibili, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 84 din 1 februarie 2008, se abroga incepand cu data intrarii in vigoare a Regulamentului nr. 3/2016.
REGULAMENTUL B.N.R. NR. 2/2016 PRIVIND OPERATIUNILE DE TRANSFER CREDIT SI DEBITARE DIRECTA
Regulamentul nr. 2 din 11 august 2016 privind operatiunile de transfer credit si debitare direct ('Regulamentul nr. 2/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 668 din data de 31 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Regulamentul nr. 2/2016 stabileste cerintele minime obligatorii pentru operatiunile de plata de tip transfer credit si debitare directa denominate in lei, decontate prin intermediul sistemelor de plati de mare valoare, executate pe teritoriul Romaniei intre si in cadrul prestatorilor de servicii de plata. Regulamentul nr. 2/2016 nu se aplica operatiunilor de plata intre diferite unitati ale Trezoreriei Statului.
Potrivit art. 3 din Regulametul nr. 2/2016, un ordin de plata de tip transfer credit trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
- identificarea ca ordin de plata de transfer credit;
- identificarea platitorului, prin nume/denumire si cod unic de identificare a contului de plati al acestuia deschis la institutia platitorului;
- identificarea beneficiarului, prin nume/denumire si cod unic de identificare a contului de plati al acestuia deschis la institutia beneficiarului;
- suma de plata si moneda in care aceasta este denominata;
- elementul sau elementele care sa permita verificarea autenticitatii ordinului de transfer credit stabilit(e) de catre institutia platitorului
Mai mult, institutia platitorului va putea conveni cu platitorul ca acesta sa furnizeze, dupa caz, si elemente suplimentare, cum ar fi, spre exemplu, dar fara a se limita la:
- exprimarea in litere a sumei prevazute in ordinul de plata de transfer credit;
- data inceperii executarii ordinului de plata de transfer credit;
- detalii privind continutul economic al operatiunii care a determinat initierea ordinului de plata de transfer credit.
In cazul platilor efectuate in relatia cu Trezoreria Statului, ordinul de plata de transfer credit va contine in plus urmatoarele elemente obligatorii:
- codul de identificare fiscala al beneficiarului (cod de inregistrare fiscala sau cod unic de inregistrare, CNP sau numar de identificare fiscala, dupa caz);
- codul de identificare fiscala al platitorului (cod de inregistrare fiscala sau cod unic de inregistrare, CNP sau numar de identificare fiscala, dupa caz);
- numarul de evidenta a platii, alocat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, dupa caz;
- numarul ordinului de plata de transfer credit initiat de platitor;
- detalii privind continutul economic al operatiunii;
- data debitarii contului de plati al platitorului de catre institutia platitorului (care se va completa de catre institutia platitorului).
Regulamentul nr. 2/2016 cuprinde si dispozitii privind platile prin debitare directa, specificand-se care sunt elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina un mandat de creditare directa. Nerespectarea prevederilor Regulamentului nr. 2/2016 atrage aplicarea regimului sanctionator prevazut de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei.
La data intrarii in vigoare a Regulamentului nr. 2/2016 se abroga Regulamentul Bancii Nationale Romaniei nr. 2/2005 privind ordinul de plata utilizat in operatiuni de transfer-credit, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 31 martie 2005, si Regulamentul Bancii Nationale Romaniei nr. 3/2005 privind debitarea directa executata prin casa de compensare automata, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 31 martie 2005.
INSTRUCTIUNEA A.S.F NR. 2/2016 PRIVIND INTOCMIREA SI DEPUNEREA SITUATIILOR FINANCIARE LA 30 IUNIE 2016 DE CATRE FONDUL DE GARANTARE A ASIGURATILOR
Instructiunea nr. 2 din 21 iulie 2016 privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare la 30 iunie 2016 de catre Fondul de garantare a asiguratilor ('Instructiunea nr. 2/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 586 din data de 02 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Instructiunea nr. 2/2016 stabileste modul de intocmire a situatiilor financiare semestriale de catre Fondul de garantare a asiguratilor ('Fond') si de depunere a acestora la unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor Publice, cu respectarea prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Normei A.S.F. nr. 15/2016 privind aprobarea Reglementarilor contabile aferente situatiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguratilor.
Potrivit Instructiunii nr. 2/2016, Fondul depune situatiile financiare (raportari contabile la 30 iunie 2016), la unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor Publice, in format hartie si format electronic sau numai in format electronic, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
Fondul intocmeste si depune raportarile contabile la 30 iunie 2016 care cuprind urmatoarele formulare:
- bilant, respectiv situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
- cont de profit si pierdere, respectiv situatia veniturilor si cheltuielilor;
- date informative.
Potrivit Instructiunii nr. 2/2016, raportarile contabile la 30 iunie 2016 sunt semnate de persoanele in drept si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii Fondului si include si numele in clar al acestora. Calitatea persoanei care a intocmit raportarile contabile la 30 iunie 2016 se completeaza cu director economic, contabil-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, potrivit legii.
Fondul completeaza datele de identificare (denumire, adresa si telefon), cele referitoare la incadrarea corecta in forma de proprietate precum si codul unic de inregistrare, citet, si codul privind activitatea, fara a se folosi prescurtari sau initiale.
Raportarile contabile la 30 iunie aprobate de catre Consiliul de Administratie al Fondului se depun la unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor Publice pana cel mai tarziu la data de 16 august 2016.
Nerespectarea prevederilor Instructiunii nr. 2/2016 se sanctioneaza in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
NORMA A.S.F. NR. 35/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA NORMEI A.S.F. NR. 7/2013 PRIVIND FORMA SI CLAUZELE CUPRINSE IN CONTRACTUL DE ASIGURARE OBLIGATORIE A LOCUINTELOR IMPOTRIVA CUTREMURELOR, ALUNECARILOR DE TEREN SI INUNDATIILOR
Norma nr. 35 din 10 august 2016 pentru modificarea si completarea Normei Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 7/2013 privind forma si clauzele cuprinse in contractul de asigurare obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor ('Norma nr. 35/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 654 din data de 25 august 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Principalele modificari aduse prin Norma nr. 35/2016 sunt urmatoarele:
Sintagma 'contractant/asigurat - persoana fizica sau juridica cu interes asigurabil asupra locuintei care face obiectul PAD, respectiv: proprietarul, administratorul, locatorul locuintei, imputernicitul ori reprezentantul legal al acestora, dupa caz, care la incheierea contractului obligatoriu de asigurare a locuintei cu PAID pentru acoperirea riscurilor prevazute la art. 2 lit. b) din Legea nr. 260/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se obliga fata de PAID sa plateasca prima de asigurare obligatorie' este inlocuita cu 'contractant al asigurarii - persoana fizica sau juridica care incheie PAD pentru locuinta asiguratului si se obliga fata de asigurator sa plateasca prima de asigurare, in situatiile si conditiile prevazute de Codul civil;'
Astfel, persoana fizica sau juridica nu trebuie sa mai justifice 'interesul asigurabil al locuintei', ci contractantul asigurarii poate fi orice persoana fizica sau juridica care incheie PAD.
Totodata, se introduce un nou punct la art. 2, punctul 1.9 care are urmatorul cuprins 'emitere electronica - modalitate de emitere a politei PAD simultan cu inregistrarea si stocarea instantanee in sistemul informatic al PAID a datelor cuprinse in polita.'
Potrivit Normei nr. 35/2016, PAD-ul nu trebuie sa mai cuprinda semnatura ambelor parti contractante ci doare semnatura reprezentantului asiguratorului.
Art. 21 din Norma nr. 35/2016 sufera de asemenea modificari 'pentru pagubele produse constructiilor de apele provenite din una dintre cauzele prevazute la pct. 3 si 4, precum si de apele subterane care ies la suprafata terenului, chiar daca stratul de apa care acopera terenul atinge (in exterior) numai partial constructia cu destinatia de locuinta si patrunde si se infiltreaza prin pereti sau prin pardoseala in interiorul acesteia' fiind inlocuita cu 'pentru pagubele produse constructiilor de apele provenite din una dintre cauzele prevazute la pct. 3 si 4 si de apele subterane care ies la suprafata terenului, chiar daca stratul de apa care acopera terenul atinge (in exterior) numai partial constructia cu destinatia de locuinta, patrunde si se infiltreaza prin pereti sau prin pardoseala si din exteriorul acesteia.'
Modificari a suferit si art. 25 alin. 4 'Daca prin plata despagubirii pentru unul ori mai multe evenimente asigurate se atinge suma asigurata prevazuta in PAD, proprietarul este obligat sa incheie o noua asigurare obligatorie, dar numai dupa efectuarea tuturor reparatiilor care sa satisfaca cerintele de locuit ale unei persoane sau familii.' Astfel, prezenta forma stabileste 'Daca prin plata despagubirii pentru un eveniment asigurat se atinge suma asigurata prevazuta in PAD, proprietarul este obligat sa incheie o noua asigurare obligatorie, dar numai dupa efectuarea tuturor reparatiilor care conduc la satisfacerea cerintelor de locuit ale unei persoane sau familii.
In acest sens, trebuie efectuate toate reparatiile care conduc la satisfacerea cerintelor de locuit ale unei persoane si familii si nu care doar sa satisfaca cerintele de locuit ale unei persoane sau familii.
Potrivit Normei 35/2016, persoanele care obtin sau incearca prin orice mijloace sa obtina pe nedrept despagubiri din asigurare sau cele care inlesnesc asemenea fapte se pedepsesc potrivit legii penale ori de cate ori fapta intruneste elementele unei infractiuni, iar despagubirile necuvenit obtinute se recupereaza de la acestea.
La data intrarii in vigoare a Normei nr. 35/2016, se abroga Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 15/2012 de punere in aplicare a Normelor privind forma si clauzele cuprinse in contractul de asigurare obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 22 august 2012, cu modificarile si completarile ulterioare”.
foto: av. Roxana Musoi, Partener Radulescu & Musoi
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii