RADULESCU & MUSOI. Principalele modificari aparute in domeniul financiar-bancar in perioada iunie-iulie 2016 (Buletin informativ)
Data: 10 August 2016, 14:50 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1782 afisari
Casa de avocatura Radulescu & Musoi a dat publicitatii, miercuri 10 august 2016, un buletin legislativ, intocmit de avocatii societatii, cuprinzand principalele modificari legislative din domeniul financiar-bancar aparute in perioada iunie-iulie 2016.
>>Buletinul legislativ intocmit de Radulescu & Musoi:
„REGULAMENTUL A.S.F. NR. 6/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA REGULAMENTULUI CNVM NR. 32/2006 PRIVIND SERVICIILE DE INVESTITII FINANCIARE
Regulamentul nr. 6 din 13 mai 2016 pentru modificarea si completarea Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 32/2006 privind serviciile de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006, si pentru modificarea Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 5/2010 privind utilizarea sistemului de conturi globale, aplicarea mecanismelor cu si fara pre validarea instrumentelor financiare, efectuarea operatiunilor de imprumut de valori mobiliare, a celor de constituire a garantiilor asociate acestora si a tranzactiilor de vanzare in lipsa, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 10/2010 ('Regulamentul nr. 6/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 418, din data de 03 iunie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Regulamentul nr. 6/2016 aduce o serie de modificari si completari Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 32/2006 privind serviciile de investitii financiare, precum:
In situatia in care reprezentantul compartimentului de control intern ia cunostinta in timpul activitatii de eventualele incalcari ale regimului juridic aplicabil pietei de capital, inclusiv ale procedurilor interne ale societatii, acesta are obligatia sa informeze consiliul de administratie/conducatorii si auditorii interni ai S.S.I.F. In cazul in care membrii consiliului de administratie/conducatorii nu iau masurile care se impun in termen de maximum 10 zile de la data informarii prevazute anterior, reprezentantul compartimentului de control intern are obligatia de a notifica de indata A.S.F. cu privire la abaterile de la reglementarile in vigoare constatate.
Este instituita obligatia in sarcina S.S.I.F. de a evidentia distinct, in contabilitate, sumele primite de la clienti si de a utiliza in banca de decontare un cont in nume propriu si un cont in numele clientilor. De asemenea, instrumentele financiare ale clientilor vor fi evidentiate in conturi separate de cele ale S.S.I.F.
Potrivit Regulamentului nr. 6/2016, S.S.I.F. va presta servicii de investitii financiare in numele si pe contul clientilor numai in baza unui contract in forma scrisa, pe suport de hartie sau pe alt suport durabil, care va contine drepturile si obligatiile S.S.I.F. si ale clientului. Contractul va face referire si la o clauza contractuala cu privire la modalitatea de returnare de catre S.S.I.F. a fondurilor banesti detinute in numele clientului, in cazul in care clientul nu poate fi contactat/notificat la adresa indicata prin contractul de intermediere/actele aditionale ale contractului de intermediere intr-un termen prestabilit de catre parti, cu posibilitatea, inclusiv, a incetarii relatiilor contractuale.
Contractul privind prestarea de catre S.S.I.F. de servicii de investitii financiare in numele si pe contul clientului va face referire si la declaratia clientului, prin care mentioneaza ca intelege obligatia de a-si actualiza datele de identificare si de contact ori de cate ori este cazul si ca isi asuma efectele neindeplinirii acestei obligatii.
Regulamentul nr. 6/2016 introduce o obligatie in sarcina intermediarilor de a efectua zilnic, in sistemul informatic de evidenta, reconcilierea detinerilor de fonduri si instrumente financiare inregistrate in contul fiecarui client si in contul propriu, prin verificarea concordantei dintre obligatiile si detinerile de fonduri si/sau instrumente financiare inregistrate in conturile respective.
Mai mult, intermediarii au obligatia evidentierii soldurilor conturilor clientilor in sistemele informatice inclusiv pentru data decontarii.
La deschiderea unui cont de marja este obligatorie semnarea unui contract pentru tranzactii in marja, care sa contina urmatoarele:
a) partile contractante;
b) obiectul contractului;
c) drepturile si obligatiile partilor contractante;
d) responsabilitatile clientului pentru plata sumei imprumutate si a dobanzilor aferente creditului obtinut de la S.S.I.F.;
e) limitele impuse contului de marja, referitoare cel putin la: modalitatea de determinare a cerintelor de marja, modalitatea de constituire si evaluare a marjei initiale si nivelul minim al cerintelor marjei ce trebuie mentinute in cont;
f) clauze referitoare la activele care pot fi constituite sub forma de marja;
g) clauze privind situatia in care marja scade sub nivelul minim al cerintelor de marja, respectiv perioada in care clientul are obligatia sa raspunda apelului in marja si, daca e cazul, transformarea in fonduri banesti a instrumentelor financiare constituite ca marja, in scopul executarii obligatiilor asumate prin operatiunile efectuate in contul de marja;
h) clauze privind exercitarea drepturilor cu privire la instrumentele financiare, respectiv la dobanda aferenta fondurilor banesti, constituite sub forma de marja sau dobandite in urma tranzactiilor in marja;
i) clauze referitoare la inlocuirea de active constituite sub forma de marja din contul de marja si la retragerea/eliberarea activelor la restituirea creditului sau a imprumutului sau pe parcursul derularii contractului-cadru pentru tranzactiile in marja;
j) clauze privind tarifele si comisioanele ce vor fi platite de catre client pentru tranzactiile in marja, precum si stabilirea conditiilor si modalitatilor pentru plata acestora;
k) clauze privind modul de incetare a contractului, inclusiv situatia in care sunt stabilite limitari, restrictii sau interdictii asupra tranzactiilor in marja efectuate de anumite persoane fizice ori juridice sau cu anumite instrumentele financiare;
l) clauze privind posibilitatea rambursarii in avans a creditului;
m) clauzele pentru aplicarea in mod corespunzator a prevederilor legislatiei in vigoare referitoare la ipotecile mobiliare, respectiv la unele contracte de garantie financiara;
n) clauza referitoare la ordinul de vanzare automata a instrumentelor financiare constituite sub forma de marja sau dobandite prin tranzactii in marja;
o) principiile care vor fi aplicate in cazul neplatii la termen.
Inainte de efectuarea unei vanzari in lipsa in baza unui imprumut acordat sau intermediat de catre S.S.I.F., fiecare client trebuie sa isi deschida un cont de marja la respectiva S.S.I.F. Astfel, nu mai este necesar ca intermediarul sa incheie un contract pentru vanzari in lipsa de valori mobiliare.
ORDINUL B.N.R. NR. 4/2016 PRIVIND SUSPENDAREA APLICARII ORDINULUI NR. 1/2016 PRIVIND AMORTIZORUL DE CAPITAL PENTRU RISC SISTEMIC
Ordinul nr. 4 din 27 mai 2016 privind suspendarea aplicarii Ordinului nr. 1/2016 privind amortizorul de capital pentru risc sistemic ('Ordinul nr. 4/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 424, din data de 06 iunie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Ordinul nr. 4/2016 suspenda aplicarea Ordinului nr. 1/2016 privind amortizorul de capital pentru risc sistemic ('Ordinul nr. 1/2016'), publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 15 martie 2016 pana la data de 31 decembrie 2016.
Potrivit Ordinului nr. 1/2016 incepand cu data de 31 martie 2016, Marfin Bank (Romania) S.A., Libra Internet Bank S.A., Banca Romaneasca S.A. - Grupul National Bank of Greece, Piraeus Bank Romania S.A., OTP Bank Romania S.A. mentin, la nivel individual, sub consolidat sau consolidat, dupa caz, un amortizor de capital pentru risc sistemic de 1% pentru toate expunerile acestora.
In acest sens, pana la data de 31 decembrie 2016, aplicarea Ordinului nr. 1/2016 a fost astfel suspendata.
NORMA A.S.F. NR. 29/2016 PENTRU MODIFICAREA ANEXEI NR. 1 LA NORMELE PRIVIND REGISTRUL INTERMEDIARILOR IN ASIGURARI SI/SAU IN REASIGURARI
Norma nr. 29 din 29 iunie 2016 pentru modificarea anexei nr. 1 la Normele privind Registrul intermediarilor in asigurari si/sau in reasigurari, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 10/2007 ('Norma nr. 29/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 486, din data de 29 iunie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Norma nr. 29/2016 modifica si completeaza Normele privind Registrul intermediarilor in asigurari si/sau in reasigurari, puse in aplicare prin Ordinul Presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 10/2007, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din 14 august 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, punctul III al machetei nr. 1, Agenti de asigurare subordonati persoane juridice ('Norma privind registrul Intermediarilor').
In acest sens, Anexa prevazuta in dispozitiile Normei privind registrul intermediarilor a fost modificata si a fost astfel adaugata inca o categorie de persoane ce trebuie mentionata in Registrul agentilor de asigurare, agentilor de asigurare subordonati si al subagentilor si anume persoanele fizice care desfasoara activitate de intermediere in asigurari in cadrul agentului de asigurare subordonat persoana juridica.
Totodata, Norma nr. 29/2016 prevede ca termenul prevazut la art. II din Norma Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 19/2016 pentru modificarea si completarea Normelor privind Registrul intermediarilor in asigurari si/sau in reasigurari, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 10/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 7 aprilie 2016, se proroga pana la data de 30 septembrie 2016.
REGULAMENTUL A.S.F. NR. 7/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA REGULAMENTULUI A.S.F. NR. 16/2014 PRIVIND VENITURILE AUTORITATII DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Regulamentul nr. 7 din 21 iulie 2016 pentru modificarea si completarea Regulamentului Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 16/2014 privind veniturile Autoritatii de Supraveghere Financiara ('Regulamentul nr. 7/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 570 din 27 iulie 2016 si a intrat in vigoare la data de 1 august 2016.
Principalele modificari se refera la urmatoarele aspecte:
Regulamentul nr. 7/2016 stabileste ca dispozitiile Regulamentului Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 16/2014 privind veniturile Autoritatii de Supraveghere Financiara ('Regulamentul nr. 16/2014') se aplica si Fondului de Garantare a Asiguratilor.
Se elimina obligatia operatorilor de piata si operatorilor de sistem de a incasa de la toti participantii care tranzactioneaza in cadrul sistemelor de tranzactionare administrate de acestia sumele reprezentand cotele si tarifele aferente tranzactiilor derulate in cadrul sistemelor de tranzactionare supravegheate si sa efectueze viramentele respective, operatorii avand obligatia de a notifica lunar A.S.F. si toti participantii care tranzactioneaza in cadrul sistemelor de tranzactionare administrate de acestia cu privire la sumele respective.
Obligatia de plata catre A.S.F. a cotelor si tarifelor aferente tranzactiilor derulate in cadrul sistemelor de tranzactionare supravegheate revine participantilor.
De asemenea, se modifica nivelul cotei percepute de A.S.F. pentru monitorizarea tranzactiilor derulate in afara sistemelor de tranzactionare supravegheate, cu exceptia tranzactiilor cu instrumente financiare derivate. Aceste sume se suporta de cumparator si se calculeaza zilnic de catre depozitarii centrali in baza informatiilor primite de la participantii la sistemul de compensare-decontare si registru sau, dupa caz, de la agentii custode care deconteaza tranzactiile efectuate in afara pietei reglementate/sistemelor alternative de tranzactionare.
Participantii sau, dupa caz, agentii custode au obligatia sa incaseze de la toti clientii pentru care efectueaza sau deconteaza tranzactii in afara sistemelor de tranzactionare supravegheate de A.S.F. sumele reprezentand cota perceputa de A.S.F. aplicata la valoarea tranzactiilor zilnice si sa le vireze catre A.S.F.
Tariful reprezentand cota din valoarea ofertelor publice de vanzare nu se aplica in cazul ofertelor publice pentru care nu se aproba un prospect de catre A.S.F., inclusiv in cazul ofertelor publice transfrontaliere efectuate de un emitent pentru care Romania este stat membru de origine si care intentioneaza sa deruleze o oferta publica de vanzare/admitere la tranzactionare pe o piata dintr-un stat membru, altul decat Romania.
Suma datorata A.S.F., in cazul O.P.C.-urilor nou-lansate in cursul a 30 de zile calendaristice, inclusiv cele denominate in valuta, se calculeaza proportional cu numarul de zile de activitate si se determina conform formulei: valoarea activului net/30 de zile x numarul zilelor de activitate x nivelul cotei, unde nivelul cotei este cel prevazut la pct. 1 lit. a) din anexa nr. 2.
Se stabileste ca Asiguratorii/Reasiguratorii datoreaza cota pentru exercitarea activitatii de supraveghere si control din momentul in care sunt autorizati sa functioneze in conformitate cu prevederile legale in vigoare, cota urmand a se vira lunar, raportat la volumul total de prime brute incasate de asiguratori din asigurari generale, mai putin din asigurarile obligatorii de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule (asigurari RCA)/din asigurari de viata/din asigurari RCA.
Se modifica modalitatea de aplicare a unor taxe si sume datorate A.S.F. de catre entitati, precum si modalitatea de calcul si/sau raportare.
Prin Regulamentului nr. 7/2016 se instituie o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, in cazul obligatiilor de plata nedeclarate sau declarate incorect de entitatile supravegheate.
De asemenea, se stabileste ca pentru neachitarea la termen a obligatiilor de plata prevazute la art. 18 alin. (2) din O.U.G. nr. 93/2012 si in conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 7/2016, A.S.F. percepe dobanzi si penalitati de intarziere in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
INSTRUCTIUNEA A.S.F. NR. 2/2016 PRIVIND INTOCMIREA SI DEPUNEREA RAPORTARII CONTABILE SEMESTRIALE DE CATRE ENTITATILE AUTORIZATE, REGLEMENTATE SI SUPRAVEGHEATE DE A.S.F.
Instructiunea nr. 2 din 20 iulie 2016 privind intocmirea si depunerea raportarii contabile semestriale de catre entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara - Sectorul Instrumentelor si Investitiilor Financiare ('Instructiunea nr. 2/2016') a fost publicate in Monitorul Oficial, Partea I nr. 580 din 29 iulie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Instructiunea nr. 2/2016 stabileste sistemul de raportare contabila semestriala a entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara - Sectorul Instrumentelor si Investitiilor Financiare ('ASF – SIIF').
Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de ASF - SIIF intocmesc si depun la ASF - SIIF raportari contabile semestriale care cuprind formularele prevazute la art. 2 din Instructiunea nr. 2/2016, in functie de specificul fiecarei categorii de entitate. Raportarile contabile semestriale se depun la sediul A.S.F., precum si la sediile unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in termen de 2 luni de la incheierea perioadei de raportare.
Entitatile vor completa formularele de raportare contabila semestriala, folosind planul de conturi aplicabil fiecarei categorii, conform reglementarilor contabile aplicabile acestora, in vigoare.
Raportarile contabile semestriale sunt semnate de persoanele in drept si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii si includ si numele in clar al acestora. Persoanele care intocmesc raportarile contabile semestriale pot fi: (a) director economic, contabil-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, care indeplineste conditiile prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991; (b) persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, potrivit legii.
Entitatile care au in subordine sucursale sau subunitati fara personalitate juridica verifica si centralizeaza balantele de verificare ale acestora, intocmind raportarile contabile semestriale.
Subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European nu au obligatia transmiterii la A.S.F. a raportarii contabile semestriale.
Societatile de administrare intocmesc si depun raportari contabile semestriale pentru organismele de plasament colectiv pe care le administreaza, distinct de propriile raportari contabile semestriale. Pentru organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, raportarile contabile semestriale se intocmesc si se depun numai la sediul A.S.F. de catre societatile de administrare, distinct de raportari contabile semestriale.
Entitatile au obligatia de a completa datele de identificare, denumirea entitatii, adresa, telefonul si numarul de inmatriculare in registrul comertului, cele referitoare la incadrarea corecta in forma de proprietate, conform nomenclatorului prevazut in anexa nr. 4 la Instructiunea nr. 2/2016, precum si codul unic de inregistrare, citet, si codul privind activitatea, fara a se folosi prescurtari sau initiale. In caz contrar, se considera ca entitatea nu a putut fi identificata si, in consecinta, se considera ca raportarea contabila semestriala nu a fost depusa.
Formatul electronic al raportarilor contabile semestriale, continand formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta, se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice, ce este pus la dispozitia entitatilor gratuit de unitatile teritoriale ale acestuia sau poate fi descarcat de pe site-ul Administratiei Nationale de Administrare Fiscala.
Nerespectarea prevederilor Instructiunii nr. 2/2016 se sanctioneaza in conformitate cu prevederile titlului X al Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale cap. VI din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
La data intrarii in vigoare a Instructiunii nr. 2/2016 se abroga Instructiunea nr. 5/2006 cu privire la sistemul de raportare contabila semestriala a entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, aprobata prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 70/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 693 din 14 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
PROIECTUL DE REGULAMENT PENTRU MODIFICAREA REGULAMENTULUI BANCII NATIONALE A ROMANIEI NR. 20/2009 PRIVIND INSTITUTIILE FINANCIARE NEBANCARE
Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul propriu Proiectul de regulament pentru modificarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 20/2009 privind institutiile financiare nebancare ('Proiectul de regulament').
Proiectul de regulament a fost intocmit in vederea simplificarii cerintelor privind documentatia pentru categoriile de entitati care fac obiectul inscrierii in Registrul de evidenta.
Potrivit legii nr. Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare ('Legea nr. 93/2009'), institutiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de ajutor reciproc si a caselor de amanet sunt inscrise in Registrul de evidenta.
Astfel, potrivit art. 5 din Legea nr. 93/2009, Registrul de evidenta este registrul deschis si tinut de Banca Nationala a Romaniei, in care sunt inscrise institutiile financiare nebancare care desfasoara activitati de creditare exclusiv din fonduri publice ori puse la dispozitie in baza unor acorduri interguvernamentale, precum si institutiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de amanet sau a caselor de ajutor reciproc. Scopul acestui Registru de evidenta este strict statistic.
In Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 20/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare ('Regulamentul nr. 20/2009'), sunt stabilite cerinte privind documentatia necesar a fi transmisa bancii centrale atat la momentul solicitarii inscrierii in registru, cat si in cazul modificarilor survenite ulterior in situatia acestor entitati.
Scopul Proiectul este reprezentat de simplificarea cerintelor privind documentatia pentru categoriile de entitati care fac obiectul inscrierii in Registrul de evidenta. Mai mult, atat pentru institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul de evidenta, cat si pentru cele inscrise in Registrul general sunt propuse doua modificari menite sa clarifice informatiile necesar a fi furnizate in procesul de inscriere/radiere in/din registru.
PROIECTUL DE ORDIN PRIVIND MODIFICAREA SI COMPLETAREA ORDINULUI BANCII NATIONALE A ROMANIEI NR. 10/2012 PENTRU APROBAREA SISTEMULUI DE RAPORTARE CONTABILA SEMESTRIALA
Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul propriu, la data de 29 iuie 2016, Proiectul de ordin privind modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila semestriala aplicabil entitatilor ce intra in sfera de reglementare contabila a Bancii Nationale a Romaniei ('Proiectul de ordin').
Proiectul de ordin are drept obiectiv modificarea Ordinului BNR nr. 10/2012, in vederea respectarii cerintelor de raportare impuse de Ministerul Finantelor Publice, cuprinse in Ordinul nr. 916/2016 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2016 a operatorilor economici.
Principalele prevederi ale Proiectului de ordin:
- modificari generate de intrarea in vigoare, incepand cu data de 01.01.2016, a Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene (care a abrogat Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2011);
- modificarea formatului formularului de raportare contabila semestriala cod 30 – 'Date informative', conform cerintelor Ministerului Finantelor Publice si actualizarea prevederilor referitoare la Codul fiscal, ca urmare a intrarii in vigoare, incepand cu data de 01.01.2016, a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- modificarea termenului pentru depunerea raportarilor contabile semestriale, pana cel mai tarziu la data de 16.08.2016.
PROIECTUL DE ORDIN BNR PRIVIND MODIFICAREA SI COMPLETAREA REGLEMENTARILOR CONTABILE CONFORME CU STANDARDELE INTERNATIONALE DE RAPORTARE FINANCIARA, APLICABILE INSTITUTIILOR DE CREDIT, APROBATE PRIN ORDINUL BANCII NATIONALE A ROMANIEI NR.27/2010
Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul propriu, la data de 29 iuie 2016, Proiectul de ordin privind modificarea si completarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2010 ('Proiectul de ordin').
Proiectul de ordin are ca principal obiectiv modificarea si completarea Reglementarilor contabile conforme cu IFRS, pentru asigurarea cadrului de reglementare referitor la tinerea evidentei contabile potrivit noilor tratamente contabile prevazute de IFRS 9 Instrumente financiare (care va inlocui standardul IAS 39 Instrumente financiare: Recunoastere si evaluare).
Principalele prevederi ale proiectului de ordin:
- introducerea/ modificarea/ restructurarea unor conturi pentru asigurarea evidentelor contabile necesare respectarii noilor tratamente contabile prevazute de IFRS 9 (care se refera, in principal, la recunoasterea pierderilor asteptate aferente instrumentelor financiare si la clasificarea activelor financiare) si a noilor cerinte de prezentare prevazute de IFRS 7 (astfel cum a fost modificat de IFRS 9), precum si pentru facilitarea indeplinirii cerintelor de raportare prevazute de proiectul noului cadru FINREP;
- introducerea de conturi necesare inregistrarii in contabilitate a operatiunilor de fiducie din perspectiva rolului de constituitor/ beneficiar/ fiduciar ce poate reveni institutiilor de credit;
- introducerea de reguli de inregistrare in contabilitate a operatiunilor de dare in plata;
- introducerea de reguli de inregistrare in contabilitate a dobanzii negative aferente activelor si datoriilor financiare;
- introducerea unui cont pentru inregistrarea in contabilitate a avansurilor incasate de la clienti, reprezentand contravaloarea ratelor de credit, in situatia in care acestia nu au deschise conturi curente la institutiile de credit.
PROIECTUL DE REGULAMENT PENTRU MODIFICAREA REGULAMENTULUI BANCII NATIONALE A ROMANIEI NR. 5/2013 PRIVIND CERINTE PRUDENTIALE PENTRU INSTITUTIILE DE CREDIT
Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul propriu Proiectul de regulament pentru modificarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit ('Proiectul de regulament').
Proiectul de regulament modifica anumite prevederi ale Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit referitoare la amortizoarele de capital in vederea clarificarii ordinii de aplicare a cerintelor privind amortizoarele de capital in raport cu eventuale cerinte impuse de autoritatea competenta in contextul masurilor aferente Pilonului II.
Mai mult, ca urmare a recunoasterii stratificarii mentionate mai sus, Proiectul de regulament vizeaza clarificarea modului in care cerintele de fonduri proprii specifice Pilonului I si Pilonului II contribuie la calculul sumei maxim distribuibile.
PROIECT DE ORDONANTA PRIVIND COMPARABILITATEA COMISIOANELOR AFERENTE CONTURILOR DE PLATI, SCHIMBAREA CONTURILOR DE PLATI SI ACCESUL LA CONTURILE DE PLATI CU SERVICII DE BAZA
Pe site-ul ANPC a fost publicat Proiectul de Ordonanta privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza ('Proiectul de ordonanta').
Prin Proiectul de ordonanta se doreste transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2014/92/UE, respectiv crearea cadrului legal national cu privire la drepturile si obligatiile consumatorilor si ale prestatorilor de servicii de plata atunci cand se presteaza servicii de plata aferente unui cont de plati, respectiv aspecte referitoare la transparenta si comparabilitatea comisioanelor percepute consumatorilor pentru conturile de plati detinute de acestia, la schimbarea conturilor de plati, la facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plati, precum si la deschiderea si utilizarea conturilor de plati cu servicii de baza.
Proiectul de ordonanta se aplica acelor conturi de plati prin care consumatorii pot cel putin sa depuna fonduri intr-un cont de plati, sa retraga numerar dintr-un cont de plati si sa execute respectiv sa primeasca operatiuni de plata, inclusiv transferuri de credit, catre si de la terti.
Potrivit proiectului de ordonanta, aspectele referitoare la comparabilitatea comisioanelor aferente unui cont de plati si la schimbarea conturilor se aplica prestatorilor de servicii de plata, iar aspectele referitoare la asigurarea accesului la conturile de plati se aplica institutiilor de credit.
Proiectul de ordonanta stabileste unele obligatii de informare in sarcina prestatorilor de servicii de plata, referitoare la:
- Lista celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plati – este stabilita obligatia prestatorilor de servicii de plata sa puna la dispozitia consumatorilor informatii care sa le permita acestora sa poata intelege comisioanele, astfel incat sa poata compara ofertele provenind de la prestatori de servicii de plata diferiti si sa ia decizii in cunostinta de cauza cu privire la contul de plati cel mai adecvat nevoilor lor.
Terminologia standardizata, insotita de informatii specifice prezentate intr-un format coerent referitoare la comisioanele aferente celor mai reprezentative servicii legate de conturile de plati, poate ajuta consumatorii sa inteleaga si sa compare comisioanele. Pentru a fi considerate reprezentative, serviciile trebuie sa faca obiectul unui comision la cel putin un prestator de servicii de plata dintr-un stat membru.
In cazul in care serviciile sunt comune unei majoritati a statelor membre, terminologia utilizata pentru definirea acestor servicii trebuie sa fie standardizata la nivelul Uniunii Europene, facand astfel posibila mai buna comparare a ofertelor de conturi de plati la nivelul Uniunii Europene. Pentru a asigura faptul ca listele nationale sunt suficient de omogene, Autoritatea Bancara Europeana ('ABE') identifica, pe baza informatiilor primite de la statele membre, prin intermediul unor proiecte de standarde tehnice de reglementare, serviciile care sunt comune majoritatii statelor membre pentru a propune termeni si definitii standardizate la nivelul Uniunii Europene, in toate limbile oficiale ale institutiilor Uniunii Europene. ABE asigura faptul ca se utilizeaza numai un singur termen pentru fiecare serviciu in oricare dintre limbile oficiale ale fiecarui stat membru. Ulterior, statele membre integreaza eventualii termeni de la nivelul Uniunii Europene si publica lista cu acestia.
Proiectul de ordonanta prevede ca lista cu termenii standardizati se stabileste, in termen de cel mult trei luni de la intrarea in vigoare a standardelor tehnice adoptate de Comisia Europeana privind terminologia standardizata pentru acele servicii care sunt comune cel putin unei majoritati a statelor membre, prin Ordin al Presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, in conformitate cu Lista adoptata de Comisia Europeana.
- Documentul de informare cu privire la comisioane si glosar – pentru a ajuta consumatorii sa compare cu usurinta comisioanele aferente conturilor de plati din piata interna in ansamblu, prestatorii de servicii de plata vor pune la dispozitia consumatorilor un document de informare cu privire la comisioane care sa prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse in lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plati la nivel national. In documentul de informare cu privire la comisioane se vor utiliza termenii si definitiile standardizate stabilite la nivelul Uniunii.
Documentul de informare cu privire la comisioane nu va contine alte comisioane. In cazul in care un prestator de servicii de plata nu ofera un serviciu care figureaza pe lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plati, acesta precizeaza acest lucru. Pentru a ii ajuta pe consumatori sa inteleaga comisioanele pe care trebuie sa le plateasca pentru contul lor de plati, acestora li se va pune la dispozitie un glosar care sa contina explicatii clare, fara caracter tehnic si lipsite de ambiguitate cel putin pentru comisioanele si serviciile prevazute in documentul de informare cu privire la comisioane.
- Situatia comisioanelor suportate – prestatorii de servicii de plata vor informa consumatorii gratuit si cel putin o data pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plati, inclusiv, daca este cazul, rata dobanzii pentru descoperitul de cont si rata dobanzii creditoare.
- Pagina web de comparare a comisioanelor – pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obtine informatii impartiale cu privire la comisioanele percepute si ratele dobanzii aplicate in legatura cu conturile de plati, este necesara asigurarea existentei cel putin a unui site internet de comparare independent din punct de vedere operational de prestatorii de servicii de plata.
Potrivit proiectului de ordonanta, site-urile intermet de comparare pot fi administrate de o autoritate publica si/sau de asociatiile de consumatori luate in evidenta de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor care desfasoara, de cel putin 3 ani, activitati in domeniul protectiei consumatorilor de servicii financiar – bancare.
Proiectul de ordonanta prevede o procedura clara, rapida si sigura prin care prestatorii de servicii de plata vor schimba conturile de plati, inclusiv conturile de plati cu servicii de baza. Aceasta procedura este urmata atat atunci cand consumatorii doresc sa isi schimbe conturile de la un prestator de servicii de plata la altul, cat si atunci cand consumatorii doresc sa faca schimbul intre conturi de plati diferite in cadrul aceluiasi prestator de servicii de plata.
Orice comision pentru serviciul de schimbare a conturilor percepute de prestatorii de servicii de plata ar trebui sa fie rezonabil si sa corespunda costului real suportat de prestatorii de servicii de plata.
Atunci cand solicita sau acceseaza un cont de plati, consumatorii rezidenti in mod legal in Uniune nu fac obiectul discriminarii de catre institutiile de credit din motive de nationalitate sau loc de resedinta sau din alte motive, dupa cum se prevede la articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Conditiile aplicabile detinerii unui cont de plati cu servicii de baza nu trebie sa fie discriminatorii.
Potrivit Proiectului de ordonanta, un cont de plati cu servicii de baza cuprinde urmatoarele servicii: a) servicii care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati; b) servicii care permit depunerea de fonduri intr-un cont de plati; c) servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de credit; d) efectuarea de operatiuni de plata printr-un card de plata, inclusiv plati online, transferuri de credit, inclusiv ordine de plata programata la, dupa caz, terminale bancare, la ghisee si prin intermediul facilitatilor online ale institutiei de credit, debitari directe. Serviciile mentionate se ofera de institutiile de credit in masura in care acestea le ofera deja consumatorilor care detin conturi de plati, altele decat un cont de plati cu servicii de baza”.
foto: av. Roxana Musoi, Partener Radulescu & Musoi
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii