ccf

RADULESCU & MUSOI. Principalele modificari aparute in domeniul financiar-bancar in perioada februarie-martie 2016 (Buletin informativ)

Data: 11 April 2016, 16:40 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1904 afisari

Casa de avocatura Radulescu & Musoi a dat publicitatii, luni 11 aprilie 2016, un buletin legislativ, intocmit de avocatii societatii, cuprinzand principalele modificari legislative din domeniul financiar-bancar aparute in perioada februarie-martie 2016.


Buletinul legislativ intocmit de Radulescu & Musoi:

NORMA A.S.F. NR. 18/2016 PRIVIND CRITERIILE PENTRU EVALUAREA IMPACTULUI INTRARII IN DIFICULTATE A UNUI ASIGURATOR

Norma nr. 18 din 14 martie 2016 privind criteriile pentru evaluarea impactului intrarii in dificultate a unui asigurator asupra pietei de asigurari si asupra altor asigurari („Norma nr. 18/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 218 din 24 martie 2016 si intrat in vigoare la aceeasi data.

Norma nr. 18/2016 reglementeaza criteriile pentru evaluarea impactului pe care intrarea in dificultate a unui asigurator l-ar putea avea asupra pietei asigurarilor, asupra altor asiguratori, asupra conditiilor de finantare si asupra economiei reale, ca urmare a naturii activitatii sale, a structurii actionariatului, a formei juridice, a profilului de risc, a dimensiunii si a statutului juridic sau a interconexiunii sale cu alti asiguratori si a domeniului si complexitatii de activitate, precum si potentialele efecte pe care situatia de dificultate si lichidarea sa ulterioara prin procedurile de insolventa le-ar avea.

Directia care exercita functia de supraveghere din cadrul A.S.F. se ocupa cu analizarea dispozitiilor si strategiilor privind riscurile la care sunt expusi sau ar putea fi expusi asiguratorii, riscurile la care un asigurator expune piata asigurarilor, avand in vedere identificarea si masurarea riscului sistemic, precum si riscurile evidentiate in urma simularilor de criza, avand in vedere natura, amploarea si complexitatea activitatilor unui asigurator.

Totodata, directia care exercita functia de supraveghere stabileste daca dispozitiile, strategiile, procedurile si mecanismele puse in aplicare de asiguratori, fondurile proprii si lichiditatea detinuta de acestia asigura o acoperire adecvata a riscurilor.

In ceea ce priveste activitatea asiguratorului in corelatie cu alti asiguratori sau cu piata asigurarilor, directia care exercita functia de supraveghere analizeaza cateva aspecte, precum sumele recuperabile provenite din achizitia creantelor fata de terti (sau din achizitionarea drepturilor de proprietate asupra bunurilor asigurate), creante din operatiunile de reasigurare si din operatiuni de asigurare intermediate sau datoriile din operatiunile de reasigurare si din operatiuni de asigurare intermediere.

Directia care exercita functia de supraveghere informeaza directia care exercita functia de rezolutie asupra tuturor analizelor si evaluarilor efectuate in baza Normei nr. 18/2016 in vederea includerii informatiilor in cadrul planului de rezolutie ori pentru actualizarea corespunzatoare a acestora.

REGULAMENTUL NR. 2/2106 PRIVIND DETERMINAREA SI PLATA CONTRIBUTIILOR LA FONDUL DE GARANTARE A DEPOZITELOR BANCARE IN FUNCTIE DE GRADUL DE RISC

Regulamentul nr. 2 din 5 februarie 2106 privind determinarea si plata contributiilor la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare in functie de gradul de risc („Regulamentul nr. 2/2016”) a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 120 din 16 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Odata cu intrarea in vigoare a Regulamentului nr. 2/2106, contributiile platite de catre institutiile de credit la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare („Fondul”) nu se vor mai calcula ca procent din valoarea depozitelor garantate, ca pana acum, ci in functie de riscul fiecarei institutii de credit.

Contributia anuala a fiecarei institutii de credit participante se calculeaza prin aplicarea cotei procentuale stabilite de Fond, cu aprobarea Bancii Nationale a Romaniei, asupra soldului depozitelor acoperite in echivalent lei aflate in evidenta respectivei institutii de credit, determinat la data de 31 decembrie a anului precedent celui de plata a contributiei. Pentru anul 2016, contributia se calculeaza utilizand gradul de risc asociat, pe baza datelor raportate de institutiile de credit pentru data de 30 septembrie 2015.

In vederea calcularii contributiei fiecarei institutii de credit participante, Fondul utilizeaza metoda aprobata de Banca Nationala a Romaniei, care ia in considerare Ghidul privind metodele de calcul al contributiilor la schemele de garantare a depozitelor emis de Autoritatea Bancara Europeana.

La data efectuarii platii contributiei, institutiile de credit transmit Fondului, prin fax sau prin e-mail, o copie a formularului declaratiei privind plata contributiei, conform modelului prevazut in anexa nr. 4 la Regulamentul nr. 2/2016, precum si o copie a documentului de plata, urmand ca originalul declaratiei sa fie transmis Fondului in termen de maximum 5 zile de la data platii.

Fondul poate solicita in scris Bancii Nationale a Romaniei debitarea contului curent al institutiei de credit deschis la banca centrala, cu sumele datorate si transferarea sumelor respective in contul curent al Fondului indicat de catre acesta, cu informarea prealabila a institutiei de credit in cauza, in cazul in care aceasta din urma nu plateste contributiile datorate in cuantumul si in termenul legal.

In cazul in care Fondul nu a putut incasa contributiile anuale ce i se cuvin pana la intrarea in faliment a unei institutii de credit participante, acesta va recupera sumele respective in cadrul procedurii falimentului.

NORMA A.S.F. NR. 4/2016 PRIVIND ADMINISTRAREA FONDULUI DE REZOLUTIE PENTRU ASIGURATORI

Norma nr. 4 din 26 ianuarie 2016 privind administrarea fondului de rezolutie pentru asiguratori („Norma nr. 4/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 80 din 03 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Norma nr. 4/2016 reglementeaza conditiile privind constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de rezolutie pentru asiguratori („Fondul de rezolutie”). Fondul de rezolutie se constituie ca structura specializata in cadrul Fondului de garantare a asiguratilor („Fondul de garantare”), in subordinea directa a conducerii executive a Fondului de garantare, pentru a asigura protejarea creditorilor de asigurari.

Asiguratorii definiti la art. 1 alin. (2) pct. 3 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare („Legea nr. 237/2015”), autorizati de A.S.F., datoreaza contributii in scopul constituirii si mentinerii Fondului de rezolutie.

Calculul contributiei la Fondul de rezolutie se efectueaza de catre asiguratori separat pe cele doua categorii de asigurari, respectiv asigurari generale si asigurari de viata, pe baza evidentelor contabile lunare ale acestora, aplicandu-se o cota procentuala raportata la primele brute incasate din activitatea de asigurari directe.

Raportarile privind modul de constituire si de virare a contributiei datorate, pe cele doua categorii de asigurari, conform anexei nr. 1 din Regulamentul nr. 4/2016 se intocmesc si se transmit de catre asigurator lunar Fondului de garantare ca administrator al Fondului de rezolutie, pana in ultima zi lucratoare a lunii curente pentru luna anterioara.

In caz de neachitare la termen a contributiilor datorate Fondului de rezolutie, asiguratorii sunt obligati sa plateasca dobanzi, penalitati de intarziere, calculate in conformitate cu reglementarile aplicabile pentru colectarea creantelor fiscale. Dobanzile si penalitatile vor fi virate in contul Fondului de garantare, in calitate de administrator al Fondului de rezolutie.

Utilizarea resurselor financiare ale Fondului de rezolutie se poate face doar cu respectarea principiilor generale care guverneaza aplicarea masurilor de rezolutie reglementate de Legea nr. 246/2015 si cu respectarea cadrului legal privind ajutorul de stat si nu se pot folosi in mod direct pentru a absorbi pierderile unui asigurator. Fondul de garantare trebuie sa dispuna de sisteme si proceduri adecvate pentru selectarea si punerea in aplicare a masurilor de rezolutie si pentru monitorizarea riscurilor aferente in vederea evitarii falimentului unui asigurator, conform planului de rezolutie elaborat de catre A.S.F., in calitate de autoritate de rezolutie.

Norma nr. 4/2016 stabileste ca fondul de garantare poate fi desemnat si ca administrator temporar, in aplicarea dispozitiilor art. 30 din Legea nr. 246/2015. Astfel, Fondul de garantare, in calitate de administrator temporar, este desemnat fie pentru a conlucra temporar cu organul de conducere al asiguratorului, fie pentru a inlocui temporar organul de conducere al asiguratorului. In decizia A.S.F. pentru desemnarea Fondului de garantare ca administrator temporar se va specifica daca misiunea acestuia vizeaza supravegherea si conlucrarea cu organul de conducere al asiguratorului sau daca acesta a fost desemnat pentru a inlocui temporar organul de conducere al asiguratorului.

A.S.F., in calitatea sa de autoritate de rezolutie, poate desemna Fondul de garantare a asiguratilor si in calitate de administrator de rezolutie, care sa inlocuiasca organul de conducere al institutiei supuse rezolutiei, in aplicarea dispozitiilor art. 49 din Legea nr. 246/2015.

De asemenea, Fondul de garantare poate fi autorizat de A.S.F. sa fie actionar unic al unei institutii-punte, conform prevederilor art. 89 alin. (2) din Legea nr. 246/2015, avand obligatia, potrivit dispozitiilor legale aplicabile, de a asigura toate operatiunile necesare constituirii si functionarii institutiei-punte.

NORMA NR. 5/2016 PRIVIND IDENTIFICAREA SITUATIILOR IN CARE SE CONSIDERA CA UN ASIGURATOR ESTE IN CURS DE A INTRA IN DIFICULTATE SAU ESTE SUSCEPTIBIL DE A INTRA IN DIFICULTATE

Norma nr. 5 din 26 ianuarie 2016 privind identificarea situatiilor in care se considera ca un asigurator este in curs de a intra in dificultate sau este susceptibil de a intra in dificultate („Norma nr. 5/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 80 din 03 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Norma nr. 5/2016 fundamenteaza elementele obiective care sa stabileasca situatia in care se considera ca un asigurator este in curs de a intra in dificultate sau este susceptibil de a intra in dificultate. Stabilirea faptului ca un asigurator este in curs de a intra in dificultate sau este susceptibil de a intra in dificultate se face de catre directia din cadrul A.S.F. care exercita functia de supraveghere.

Pentru a se stabili daca un asigurator este in curs de a intra in dificultate sau este susceptibil de a intra in dificultate, A.S.F. evalueaza elementele obiective in legatura cu nivelul fondurilor proprii eligibile ale unui asigurator si situatia privind adecvarea lichiditatii unui asigurator.

Un asigurator poate sa fie considerat ca fiind in curs de a intra in dificultate sau este susceptibil de a intra in dificultate daca:

- incalca sau daca, potrivit unor elemente obiective, se poate concluziona ca, in viitorul apropiat, acesta va incalca cerintele de capital minim ca urmare a faptului ca asiguratorul a inregistrat sau este susceptibil de a inregistra pierderi care vor conduce la deteriorarea situatiei financiare sau la epuizarea unei parti semnificative a fondurilor proprii, dar fara a se limita la aceasta; sau

- detine active mai mici decat obligatii sau daca potrivit unor elemente obiective se poate concluziona ca, in viitorul apropiat, va detine active mai mici decat obligatii.

Pentru a facilita promptitudinea fluxului de informatii in scopul evaluarii daca un asigurator este in curs de a intra in dificultate sau este susceptibil de a intra in dificultate, directia de supraveghere si directia de rezolutie trebuie sa faca schimb de informatii.

NORMA A.S.F. NR. 11/2016 PRIVIND METODOLOGIA UTILIZATA PENTRU STABILIREA VALORII INSTRUMENTELOR FINANCIARE DERIVATE ATUNCI CAND UN ASIGURATOR SE AFLA IN PROCESUL DE REZOLUTIE

Norma nr. 11 din 28 ianuarie 2016 privind metodologia utilizata pentru stabilirea valorii instrumentelor financiare derivate atunci cand un asigurator se afla in procesul de rezolutie („Norma nr. 11/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 91 din 08 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Norma nr. 11/2016 se aplica asiguratorilor supusi rezolutiei, auditorilor financiari si contrapartilor relevante si are ca obiect reglementarea metodologiei utilizate pentru stabilirea valorii instrumentelor financiare derivate atunci cand un asigurator se afla in procesul de rezolutie.

A.S.F., in calitate de autoritate de rezolutie, isi exercita competentele de reducere a valorii sau de conversie in raport cu o datorie a asiguratorului supus rezolutiei care provine dintr-un instrument financiar derivat. Aceste competente vor fi exercitate numai in momentul scadentei sau dupa rezilierea anticipata a contractelor financiare derivate. La intrarea in procedura de rezolutie, A.S.F., in calitate de autoritate de rezolutie, poate rezilia anticipat orice contract financiar derivat incheiat de un asigurator supus rezolutiei.

NORMA A.S.F. NR. 12/2016 PRIVIND CIRCUMSTANTELE IN CARE POT FI APLICATE MASURILE DE REZOLUTIE

Norma nr. 12 din 28 ianuarie 2016 privind circumstantele in care pot fi aplicate masurile de rezolutie („Norma nr. 12/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 91 din 08 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Obiectul Normei nr. 12/2016 consta in reglementarea unor serii de elemente care stau la baza stabilirii situatiilor in care piata specifica a anumitor active este de asemenea natura incat lichidarea acestora in cadrul procedurii obisnuite de insolventa ar putea avea un efect negativ asupra uneia sau mai multor piete financiare.

Pentru a stabili situatia in care piata specifica a anumitor active este de asemenea natura incat lichidarea acestora in cadrul procedurii obisnuite de insolventa ar putea avea un efect negativ asupra uneia sau mai multor piete financiare, A.S.F. evalueaza elemente precum situatia pietei activelor respective, impactul disponibilizarii acestor active asupra pietelor pe care acestea sunt tranzactionate sau impactul asupra stabilitatii financiare.

Totodata, A.S.F. poate lua in considerare si daca aceste active sau clasele de active comparabile au fost clasificate ca fiind depreciate in scop contabil si daca asiguratorii au constituit provizioane pentru activele respective, daca pierderile inregistrate si fluxurile de numerar instabile in cadrul acestor active sau daca ajustarile de valoare in sens negativ ale activelor sau evolutiile de pret corespunzatoare ale instrumentelor de acoperire aferente acestora sau ale claselor de active comparabile precum si alte elemente stabilite prin Norma nr. 12/2016.

In acest scop, A.S.F. poate lua in considerare (a) daca piata activelor este depreciata, avand in vedere: (i) evolutia lichiditatii pietelor acestor active sau a claselor de active comparabile; (ii) daca aceste active sau clasele de active comparabile au fost clasificate ca fiind depreciate in scop contabil si daca asiguratorii au constituit provizioane pentru activele respective; (iii) pierderile inregistrate si fluxurile de numerar instabile in cadrul acestor active; (iv) ajustarile de valoare in sens negativ ale activelor sau evolutiile de pret corespunzatoare ale instrumentelor de acoperire aferente acestora sau ale claselor de active comparabile; (v) volatilitatea mare a preturilor activelor comparativ cu piata in general, mai ales diferentele de pret neobisnuit de mari dintre diferite piete pentru acelasi activ sau active similare care, in conditii normale de piata, inregistreaza o evolutie identica; (vi) reducerea pretului actiunilor si deteriorarea ratingurilor si a conditiilor de refinantare ale institutiilor care detin sau emit cantitati mari de astfel de active, comparativ cu restul pietei, (b) impactul unei disponibilizari a acestor active asupra pietelor pe care acestea sunt tranzactionate, tinand cont de dimensiunea pietelor in cauza si gama de cumparatori potentiali, impactul estimat al lichidarii activelor asupra preturilor activelor comparabile, dupa caz, intervalul de timp estimat pentru lichidarea activelor in cadrul procedurii obisnuite de insolventa, inclusiv in cadrul unei eventuale vanzari accelerate in situatii de dificultate, (c) impactul asupra stabilitatii financiare, tinand cont de (i) riscul unei crize sistemice, astfel cum reiese in mod evident din numarul, marimea sau importanta altor asiguratori care sunt expusi riscului de a indeplini conditiile de interventie timpurie sau conditiile de rezolutie; (ii) situatia in care vanzarea activelor sau o depreciere a pietelor poate produce un efect de contagiune pentru alte institutii financiare care isi evalueaza aceste active la pretul pietei, precum si (d) alte elemente relevante, cu luarea in considerare de catre A.S.F. a unor imprejurari specifice.

ORDINUL A.N.C.P.I. NR. 117/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA ORDINULUI NR. 1.738/2015 PRIVIND APROBAREA TERMENELOR PENTRU SOLUTIONAREA CERERILOR CARE AU CA OBIECT FURNIZAREA SERVICIILOR DE CATRE A.N.C.P.I.

Ordinul nr. 117 din 1 februarie 2016 pentru modificarea si completarea ordinului Directorului General al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara nr. 1.738/2015 privind aprobarea termenelor pentru solutionarea cererilor care au ca obiect furnizarea serviciilor de catre Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara si unitatile sale subordonate („Ordinul nr. 117/2016”) a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 93 din 09 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Pana in prezent, termenele de eliberare a documentelor si datelor rezultate din furnizarea serviciilor de catre Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara si unitatile sale subordinate erau cele stabilite potrivit Anexei Ordinului nr. 1738/2015, care puteau fi insa modificate prin decizie de catre directorii OCPI. Prin implementarea Ordinului nr. 117/2016, alineatul care prevedea ca directorii OCPI pot modifica termenele a fost abrogat.

Prin Ordinul nr. 117/2016 s-a restrictionat dreptul pe care il aveau directorii de a decide daca este cazul sau nu sa modifice un termen de eliberare. Actul normativ prevede insa o exceptie si anume, situatia in care directorul oficiului teritorial poate stabili, prin decizie, termene mai scurte, cu consultarea prealabila a presedintelui Camerei Notarilor Publici in a carei raza de activitate este situat oficiul teritorial.

Art. 2 al Ordinului nr. 1738/2015 a fost, de asemenea, modificat, astfel incat, daca anterior, in calculul zilelor nu intra prima si ultima zi, prin Ordinul nr. 117/2016 acest aspect a fost modificat si astfel, ultima zi de eliberarea a actelor va intra in calculul stabilit pe zile lucratoare.

NORMA A.S.F. NR. 9/2016 PENTRU PRELUNGIREA TERMENULUI PRIVIND CALCULUL ACTUARIAL AL PROVIZIONULUI TEHNIC PENTRU FONDURILE DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT

Norma nr. 9 din 28 ianuarie 2016 pentru prelungirea termenului prevazut la art. 18 din norma nr. 13/2012 privind calculul actuarial al provizionului tehnic pentru fondurile de pensii administrate privat („Norma nr. 9/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 100 din data de 09 februarie si a intrat in vigoare al aceeasi data.

Norma nr. 9/2016 aduce o modificare cu privire la termenul privind calculul actuarial al provizionului tehnic pentru fondurile de pensii administrate privat, stabilind ca termenul de 6 ani prevazut la art. 18 din Norma nr. 13/2012 privind calculul actuarial al provizionului tehnic pentru fondurile de pensii administrate privat, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 23/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 din 26 septembrie 2012, se prelungeste cu 2 ani.

NORMA A.S.F. NR. 10/2016 PRIVIND COMPETENTELE A.S.F. CU PRIVIRE LA MASURILE DE INTERVENTIE TIMPURIE

Norma nr. 10 din 28 ianuarie 2016 privind competentele Autoritatii de Supraveghere Financiara cu privire la masurile de interventie timpurie, precum si conditiile necesare pentru aplicarea masurilor de interventie timpurie („Norma nr. 10/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 101 din data de 10 februarie si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Norma nr. 10/2016 reglementeaza conditiile aplicarii masurilor de interventie timpurie, in situatia in care un asigurator incalca sau este susceptibil sa incalce cerintele pentru mentinerea autorizarii si procesul de supraveghere si evaluare a indicatorilor calitativi si cantitativi, inclusiv cei financiari, in vederea stabilirii condicilor pentru aplicarea masurilor de interventie timpurie.

A.S.F. decide aplicarea masurilor de interventie timpurie, pe baza utilizarii rezultatelor evaluarii elementelor individuale si ale evaluarii elementelor generale, precum si combinatiile dintre acestea, monitorizarii indicatorilor pe baza procesului de supraveghere si a existentei evenimentelor semnificative.

Directia care exercita functia de supraveghere revizuieste trimestrial incadrarea in categoria de risc, avand la baza principiul proportionalitatii in acest sens directia care exercita functia de supraveghere efectueaza in mod regulat o evaluare cuprinzatoare pe baza unui set minim de masuri care sa asigure identificarea, masurarea, agregarea si monitorizarea in mod adecvat a riscurilor asiguratorului.

Directia care exercita functia de supraveghere utilizeaza 4 categorii de risc:

- categoria 1 - risc imperceptibil;

- categoria 2 - risc scazut;

- categoria 3 - risc mediu;

- categoria 4 - risc ridicat.

Anumite evenimente pot avea un impact major asupra stabilitatii financiare a asiguratorului si astfel sunt intrunite conditiile pentru aplicarea masurilor de interventie timpurie. In categoria evenimentelor care pot avea un impact major asupra stabilitatii financiare a asiguratorului sunt incluse, fara a se limita la acestea, urmatoarele:

- evenimente care conduc la un risc operational ridicat, spre exemplu: frauda, calamitati naturale, deficiente majore ale sistemelor informatice, amenzi aplicate de institutiile publice;

- evenimente care conduc la deteriorarea nivelului obligatiilor asumate si a nivelului fondurilor proprii eligibile ale asiguratorului;

- semnale cu privire la necesitatea revizuirii calitatii activelor si/sau efectuarea unor evaluari independente asupra portofoliului de active;

- evenimente care conduc la scaderea semnificativa a subscrierilor;

- vacantarea posturilor de conducere sau a celor ocupate de persoanele care detin functii-cheie sau alte functii critice fara asigurarea continuitatii activitatii.

ORDINUL O.N.P.C.S.B. NR. 20/2016 PENTRU ABROGAREA ORDINULUI NR. 81/2015 PRIVIND APROBAREA NORMELOR METODOLOGICE DE EFECTUARE A NOTIFICARILOR

Ordinul nr. 20 din 4 februarie 2016 pentru abrogarea Ordinului Presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 81/2015 privind aprobarea normelor metodologice de efectuare a notificarilor si de solutionare a cererilor de autorizare a efectuarii unor transferuri de fonduri („Ordinul nr. 20/2016”) a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 112 din 12 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Ordinul are un articol unic prin care se abroga Ordinul Presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 81/2015 privind aprobarea Normelor metodologice de efectuare a notificarilor si de solutionare a cererilor de autorizare a efectuarii unor transferuri de fonduri, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 4 iunie 2015.

NORMA A.S.F. NR. 13/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA NORMEI A.S.F. NR. 23/2014 PRIVIND ASIGURAREA OBLIGATORIE DE RASPUNDERE CIVILA PENTRU PREJUDICII PRODUSE PRIN ACCIDENTE DE VEHICULE

Norma nr. 13 din 9 februarie 2016 pentru modificarea si completarea Normei Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule („Norma nr. 13/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 127 din 18 februarie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Actul normativ prevede ca asiguratorii sunt obligati sa se ocupe de constatarea pagubelor rezultate in urma unui accident auto in cel mult cinci zile lucratoare de la data notificarii asiguratorului de catre persoana pagubita.

Stabilirea unui termen este o noutate deoarece anterior nu exista niciun termen in care asiguratorii aveau obligatia sa efectueze constatarea pagubelor, dispunandu-se doar ca “avizarea unei daune in legatura cu producerea unui eveniment asigurat prin polita de asigurare RCA obliga asiguratorul RCA raspunzator sa deschida dosarul de dauna, sa efectueze constatarea pagubelor, sa comunice in scris partii prejudiciate cu privire la documentele ce trebuie depuse pentru solutionarea pretentiilor de despagubire si sa solutioneze cererea in termenul legal”.

Modificarile privesc si modalitatea in care asiguratorii RCA din alte state pot avea acces pe piata din Romania.

Pentru ca asiguratorilor RCA din alte state sa aiba acces pe piata din Romania este necesar sa indeplineasca o serie de conditii: sa fie autorizati in statul membru in care au sediul social pentru subscrierea riscurilor de raspundere civila a vehiculelor, exclusiv raspunderea transportatorului; sa dispuna de un reprezentant de despagubiri in fiecare stat situat in limitele teritoriale de acoperire a asigurarii RCA si ale celorlalte state semnatare ale Acordului multilateral; sa efectueze activitate de constatare si lichidare a daunelor cu personal specializat propriu sau mandatat pe tot teritoriul Romaniei; sa dispuna de o dotare cu tehnica de calcul si software adecvate si de personal care sa permita contractarea asigurarii RCA, tinerea unor evidente detaliate privind incheierea, derularea si incetarea asigurarii RCA, gestionarea dosarelor de dauna si transmiterea in format electronic a acestor informati; sa detina un program de reasigurare care garanteaza o retinere proprie prudentiala; sa fie membri ai Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania si ai Asociatiei “Fondul de protectie a victimelor strazii”.

ORDINUL B.N.R. NR. 1/2016 PRIVIND AMORTIZORUL DE CAPITAL PENTRU RISC SISTEMIC

Ordinul nr. 1 din 7 martie 2016 privind amortizorul de capital pentru risc sistemic („Ordinul nr. 1/2016”) a fost Publicat in Monitorul Oficial nr. 193 din data de 15 martie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Ordinul nr. 1/2016 prevede ca incepand cu 31 martie 2016, Marfin Bank (Romania) - S.A., Libra Internet Bank - S.A., Banca Romaneasca - S.A. - Grupul National Bank of Greece, Piraeus Bank Romania - S.A., OTP Bank Romania - S.A. mentin, la nivel individual, subconsolidat sau consolidat, dupa caz, un amortizor de capital pentru risc sistemic de 1% pentru toate expunerile acestora.

REGULAMENTUL A.S.F. NR. 2/2016 PRIVIND APLICAREA PRINCIPIILOR DE GUVERNANTA CORPORATIVA DE CATRE ENTITATILE AUTORIZATE

Regulamentul nr. 2 din 15 martie 2016 privind aplicarea principiilor de guvernanta corporativa de catre entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara („Regulamentul nr. 2/2016”) a fost Publicat in Monitorul Oficial nr. 216 din data de 23 martie 2016 a intrat in vigoare la data publicarii acestuia, urmand a se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2017.

Regulamentul nr. 2/2016 stabileste cadrul normativ unitar de aplicare a principiilor guvernantei corporative in cadrul entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de catre A.S.F. si promoveaza dezvoltarea guvernantei corporative in conditiile aplicarii celor mai bune practici si realizarii unui management prudent.

Regulamentul nr. 2/2016 se aplica urmatoarelor entitati: societati de servicii de investitii financiare; societati de administrare a investitiilor; organisme de plasament colectiv/fonduri de investitii alternative (FIA), constituite prin act constitutiv; administratori de fonduri de investitii alternative (AFIA); depozitari centrali; case de compensare/contraparti centrale; operatori de piata/sistem; societati de asigurare si/sau reasigurare; administratori ai fondurilor de pensii administrate private si administratori ai fondurilor de pensii facultative.

Entitatile mai sus mentionate au obligatia sa adopte masurile corespunzatoare privind aplicarea unui sistem de guvernanta corporativa care sa asigure o administrare corecta, eficienta si prudenta bazata pe principiul continuitatii activitatii.

Regulamentul nr. 2/2016 stabileste o serie de reguli ce trebuie respectate de toate entitatile mentionate mai sus printre care:

- modalitatea de stabilire a structurii si componentei consiliului de administratie, in cazul administrarii in sistemul unitar/ consiliului de supraveghere in cazul administrarii in sistemul dualist unei entitati reglementate („Consiliul”);

- responsabilitatile de baza ale Consiliului cu privire la aplicarea principiilor guvernantei corporative;

- sistemul de control intern al entitatii reglementate, care se instituie la un nivel ierarhic adecvat si raporteaza direct consiliului sau conducerii executive/conducerii superioare;

Regulamentul nr. 2/2016 stabileste in sarcina Consiliului urmatoarele responsabilitati:

a) este responsabil pentru managementul strategic al entitatii reglementate si pentru indeplinirea obiectivelor stabilite;

b) elaboreaza/avizeaza planul de afaceri si efectueaza evaluarea pozitiei financiare a entitatii reglementate;

c) stabileste criterii relevante de monitorizare a rezultatelor activitatii conducerii executive si a entitatii reglementate in ansamblu si evalueaza anual modul de aplicare a criteriilor;

d) analizeaza cel putin o data pe an activitatile desfasurate de catre entitatii reglementate si perspectivele de dezvoltare ale acesteia;

e) aproba apetitul si limitele tolerantei la risc ale entitatii reglementate, precum si procedura pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea, gestionarea si raportarea riscurilor semnificative la care este sau poate fi expusa entitatea reglementata;

f) aproba raportul privind solvabilitatea si situatia financiara, publicat in conformitate cu cerintele A.S.F.;

g) se asigura ca procedura pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea, gestionarea si raportarea riscurilor semnificative este aplicata la nivelul entitatii reglementate, iar in aplicarea acesteia sunt utilizate instrumente, tehnici si mecanisme adecvate;

h) evalueaza semestrial eficienta sistemului de administrare/management a/al riscurilor adoptat de entitatea reglementata, in baza raportului de risc, in functie de politicile, procedurile si controalele efectuate;

i) examineaza in mod regulat politicile privind raportarea financiara, controlul intern si sistemul de administrare/management a/al riscurilor adoptat de entitatea reglementata;

j) asigura implementarea si respectarea principiilor guvernantei corporative in cadrul entitatii reglementate;

k) coordoneaza procesul de elaborare a politicilor scrise, aproba si dispune punerea in practica a acestora si le revizuieste anual;

l) stabileste actiunile si masurile care urmeaza a fi intreprinse pentru eficientizarea activitatii, pe baza constatarilor si recomandarilor functiei de audit intern;

m) se asigura ca functiile-cheie in cadrul entitatii reglementate sunt stabilite astfel incat sa fie adecvate structurii sale organizatorice si in conformitate cu reglementarile aplicabile acesteia;

n) analizeaza in mod regulat eficienta sistemului de control intern al entitatii reglementate si modul de actualizare pentru a asigura o gestionare riguroasa a riscurilor la care este expusa entitatea reglementata;

o) analizeaza, cel putin o data pe an, adecvarea, eficienta si actualizarea sistemului de administrare/management al riscului in vederea gestionarii eficiente a activelor detinute de catre entitatea reglementata, precum si modul de administrare a riscurilor aferente la care aceasta este expusa;

p) asigura elaborarea de proceduri privind identificarea, evaluarea si gestionarea riscurilor semnificative la care entitatea reglementata este sau poate fi expusa;

q) se asigura de respectarea cerintelor privind externalizarea/delegarea unor activitati operationale sau functii, in conditiile aplicarii legislatiei specific, atat inainte de efectuarea acesteia, cat si pe toata durata externalizarii/delegarii;

r) stabileste politica de remunerare a entitatii reglementate, astfel incat aceasta sa corespunda strategiei de afaceri, obiectivelor si intereselor pe termen lung si sa cuprinda masuri pentru prevenirea aparitiei conflictelor de interese;

s) cel putin o data pe an analizeaza si se asigura ca politicile de remunerare sunt consistente, au un management al riscurilor eficient, sunt structurate corect si responsabil si permit si promoveaza o administrare eficienta a riscurilor, fara a conduce la o asumare de riscuri care sa depaseasca nivelul tolerantei la risc al entitatii reglementate;

t) adopta proceduri in scopul identificarii si solutionarii adecvate a situatiilor de conflict de interese si se asigura de dezvoltarea si aplicarea standardelor etice si profesionale pentru a asigura un comportament profesional si responsabil la nivelul entitatii reglementate in vederea prevenirii aparitiei conflictelor de interese;

u) se asigura ca la nivelul entitatii reglementate sunt aplicate proceduri interne de avertizare corespunzatoare pentru comunicarea suspiciunilor reale si semnificative ale personalului angajat cu privire la modul de administrare a activitatii;

v) asigura segregarea activitatilor la nivel individual sau la nivelul entitatii reglementate si aplicarea politicilor/regulamente interne pentru evitarea aparitiei conflictelor de interese directe sau indirecte;

w) in cazul aparitiei unui conflict de interese, are obligatia gestionarii situatiei pentru anularea sau minimizarea efectelor conflictului de interese prin gestionarea adecvata a situatiei create;

x) se asigura ca exista un cadru adecvat de verificare a informatiilor transmise catre A.S.F., la solicitarea acesteia, privind anumite actiuni intreprinse de entitatea reglementata si de verificare a modului in care se aplica legislatia specifica privind raportarea catre A.S.F.;

y) se asigura de existenta strategiei de comunicare a entitatii reglementate;

z) se asigura ca entitatea reglementata detine planuri clare de actiune pentru asigurarea continuitatii activitatii si pentru situatiile de urgenta, pe care le evalueaza semestrial.

In activitatea sa, Consiliul poate avea suportul comitetelor consultative care emit recomandari cu privire tematicile ce fac obiectul procesului decizional.

Comitetele consultative inainteaza Consiliului materiale/rapoarte privind tematicile incredintate de acesta.

Comitetul de audit face recomandari Consiliului privind selectarea, numirea si inlocuirea auditorului financiar, precum si termenii si conditiile remunerarii acestuia.

Conducerea executiva a entitatii reglementate este responsabila pentru administrarea si buna desfasurare a activitatilor entitatii reglementate, inclusiv pentru punerea in aplicare a politicilor, strategiilor si atingerea obiectivelor entitatii reglementate si furnizeaza Consiliului informatii calitative si cantitative in timp util, la solicitarea acestuia sau din proprie initiativa ca urmare a indeplinirii atributiilor in mod operativ si eficient.

De asemenea, conducerea executiva este responsabila pentru integralitatea si corectitudinea raportarilor si a altor informatii cu privire la activitatea si situatia financiara a entitatii reglementate, conform legislatiei specifice aplicabile, avand obligatia de a se asigura ca informatiile transmise catre A.S.F., la solicitarea acesteia, privind anumite actiuni intreprinse de entitatea reglementata sunt disponibile conform legislatiei specifice aplicabile si ca termenul de raportare a informatiilor este respectat. Tot conducerea executiva emite proceduri privind identificarea conflictelor de interese si gestionarea acestora, pe care le supune aprobarii consiliului de Administratie si se asigura de aplicarea standardelor etice si profesionale pentru a asigura un comportament profesional si responsabil la nivelul entitatii reglementate in vederea prevenirii aparitiei conflictelor de interese.

Entitatile reglementate au obligatia sa depuna la A.S.F. declaratia privind aplicarea principiilor de guvernanta corporativa, in termen de 30 de zile de la data aplicarii Regulamentului nr. 2/2016.

NORMA A.S.F. NR. 18/2016 PRIVIND CRITERIILE PENTRU EVALUAREA IMPACTULUI INTRARII IN DIFICULTATE A UNUI ASIGURATOR ASUPRA PIETEI DE ASIGURARI SI ASUPRA ALTOR ASIGURATORI

Norma nr. 18 din 14 martie 2016 privind criteriile pentru evaluarea impactului intrarii in dificultate a unui asigurator asupra pietei de asigurari si asupra altor asiguratori („Norma nr. 18/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 218 din data de 24 martie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Norma nr. 18/2016 reglementeaza criteriile pentru evaluarea impactului pe care intrarea in dificultate a unui asigurator l-ar putea avea asupra pietei asigurarilor, asupra altor asiguratori, asupra conditiilor de finantare si asupra economiei reale, ca urmare a naturii activitatii sale, a structurii actionariatului, a formei juridice, a profilului de risc, a dimensiunii si a statutului juridic sau a interconexiunii sale cu alti asiguratori si a domeniului si complexitatii de activitate, precum si potentialele efecte pe care situatia de dificultate si lichidarea sa ulterioara prin procedurile de insolventa le-ar avea.

Directia care exercita functia de supraveghere, in functie de criteriile pentru procesul de evaluare a impactului intrarii in dificultate a unui asigurator analizeaza dispozitiile, strategiile, procedurile si mecanismele puse in aplicare de asiguratori pentru a se conforma prevederilor Legii si evalueaza: riscurile la care sunt expusi sau ar putea fi expusi asiguratorii; riscurile la care un asigurator expune piata asigurarilor, avand in vedere identificarea si masurarea riscului sistemic; riscurile evidentiate in urma simularilor de criza, avand in vedere natura, amploarea si complexitatea activitatilor unui asigurator.

Cu privire la activitatea asiguratorului in corelatie cu alti asiguratori sau cu piata asigurarilor, directia care exercita functia de supraveghere analizeaza urmatoarele: sumele recuperabile provenite din achizitia creantelor fata de terti (subrogare in drepturile acestora) sau din achizitionarea drepturilor de proprietate asupra bunurilor asigurate, creante din operatiunile de reasigurare si din operatiuni de asigurare intermediate; si datoriile din operatiunile de reasigurare si din operatiuni de asigurare intermediere.

Pe langa riscurile de subscriere, de piata, de credit si operationale, evaluarea efectuata de directia care exercita functia de supraveghere poate include cel putin:

- rezultatele simularii de criza efectuate prin teste necesare care sa evalueze capacitatea asiguratorului de a face fata unor evenimente sau modificari viitoare ale conditiilor economice care ar putea avea efecte nefavorabile asupra pietei de asigurari;

- expunerea la riscul de concentrare si gestionarea acestuia de catre asiguratori;

- soliditatea, caracterul adecvat si metoda de aplicare a politicilor si procedurilor asiguratorilor pentru gestionarea riscului ramas asociat cu utilizarea tehnicilor de minimizare a riscului de subscriere, potrivit prevederilor legale prevazute la art. 1 alin. (2) pct. 37 lit. b) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare;

- masura in care fondurile proprii detinute de un asigurator cu privire la elementul care este disponibil sau poate fi apelat pentru a acoperi integral pierderile, astfel incat sa se asigure continuitatea functiilor critice;

- expunerea la riscul de lichiditate pe termen scurt si lung, masurarea si gestionarea acestuia de catre asiguratori, inclusiv elaborarea de analize ale scenariilor alternative, gestionarea factorilor de minimizare a riscului si planuri de urgenta eficiente;

- rezultatele simularilor de criza realizate de asiguratori care utilizeaza un model intern integral sau partial de calcul SCR pentru acoperirea riscului de piata;

- distribuirea geografica a expunerilor asiguratorilor;

- strategia de afaceri a asiguratorului.

Directia care exercita functia de supraveghere informeaza directia care exercita functia de rezolutie asupra tuturor analizelor si evaluarilor efectuate in baza Normei nr. 18/2016 in vederea includerii informatiilor in cadrul planului de rezolutie ori pentru actualizarea corespunzatoare a acestora.

REGULAMENTUL N.N.R NR. 1/2016 PRIVIND ACTIVITATEA DE EMISIUNE DE OBLIGATIUNI IPOTECARE

Regulamentul nr. 1 din 3 martie 2016 privind activitatea de emisiune de obligatiuni ipotecare („Regulamentul nr. 1/2016”) fost Publicat in Monitorul Oficial nr. 184 din data de 11 martie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Regulamentul nr. 1/2016 se aplica bancilor, caselor centrale ale cooperativelor de credit si bancilor de credit ipotecar reglementand conditiile in care se desfasoara activitatea de emisiune de obligatiuni ipotecare de catre acestea.

Pentru obtinerea aprobarii unor emisiune ipotecare este necesar ca institutia de credit emitenta sa depuna la Directia de supraveghere a BNR o solicitare de aprobare a emisiunii de obligatiuni. Odata cu solicitarea trebuie sa fie depuse si actele necesare care dovedesc indeplinirea cerintelor legale.

Potrivit Regulamentului nr. 1/2016, institutia de credit emitenta trebuie sa dovedeasca existenta capacitatii de organizare corespunzatoare a activitatii de emisiune de obligatiuni ipotecare si a modului de asigurare a integrarii acestei activitati in cadrul general de guvernanta interna si de control al intregii activitati a emitentului.

Totodata, va dovedi ca situatia sa financiara, actuala si de perspectiva, este apta sa asigure protejarea intereselor investitorilor in obligatiuni, inclusiv in conditii de stres.

In situatia in care emisiunea de obligatiuni ipotecare se realizeaza in baza unui prospect de emisiune, iar aprobarea acestuia revine A.S.F., un exemplar al proiectului prospectului de emisiune se depune de emitent la A.S.F., in vederea exercitarii competentelor sale.

Banca Nationala a Romaniei aproba o emisiune de obligatiuni ipotecare numai daca, in urma evaluarii efectuate pe baza documentelor depuse de emitent, constata ca sunt indeplinite toate conditiile.

Aprobarea Bancii Nationale a Romaniei are valabilitate 15 luni de la data comunicarii de catre Banca Nationala a Romaniei a aprobarii cererii de emisiune depuse de emitent. In baza aprobarii de emisiune de obligatiuni ipotecare, emitentul poate realiza in decursul perioadei de valabilitate a aprobarii una sau mai multe oferte de subscriere.

In acest sens, emitentul va depune o serie de documente la Directia de Supraveghere a Bancii Nationale a Romaniei, in scopul instrumentarii solicitarii de aprobare a emisiunii de obligatiuni ipotecare, printre care: cererea de aprobare a emisiunii de obligatiuni ipotecare, proiectul prospectului de emisiune, documentele referitoare la strategia si obiectivele emitentului, documente privind evaluarea mediului de afaceri, descrierea elementelor cadrului de administrare a riscurilor, descrierea procedurilor contabile ce asigura evidentierea distincta a elementelor portofoliului de creante afectat garantarii emisiunii de obligatiuni ipotecare si altele.

Banca Nationala a Romaniei va aproba emiterea de emisiuni ipotecare doar in situatia in care se va costata ca sunt indeplinite toare cerintele prevazute de Legea nr. 340/2015 si din Regulamentul nr. 1/2016. Aprobarea are o valabilitate de 15 luni de la comunicare.

Exista si posibilitatea sa fie refuzata cererea de aprobare a emisiunii de obligatiuni ipotecare, situatie in care calitatea de emitent legata de emisiunea de obligatiuni respectiva va inceta la momentul comunicarii deciziei de respingere, fara, insa, a exista consecinte asupra unei alte emisiuni de obligatiuni aprobata de catre Banca Nationala a Romaniei.

Hotararea de respingere a cererii de aprobare a emisiunii de obligatiuni ipotecare va fi comunicata in scris solicitantului in termen de 5 zile lucratoare de la data la care a fost adoptata, fiind si motivata.

Pe intreaga durata de viata a obligatiunilor ipotecare, emitentul obligatiunilor va trebui sa se asigure ca valoarea actualizata a portofoliului de creante afectat garantarii nu este mai redusa decat valoarea actualizata a obligatiilor de plata asumate prin realizarea emisiunii de obligatiuni ipotecare determinate in urma simularilor de criza.

Portofoliul de creante afectat obligatiunilor ipotecare sau obligatiile de plata asumate prin realizarea emisiunii de obligatiuni ipotecare trebuie sa fie supuse, minimum o data pe luna, unor simulari de criza.

Vor trebui sa fie luate in seama modificarile curbelor de randament relevante pentru emisiunea de obligatiuni, modificarile in cursul de schimb al valutelor, modificarile comportamentului de plata aferent activelor suport bazate pe date istorice referitoare la rambursarile anticipate, diminuarea preturilor pe pietele imobiliare, dar si o eventuala scadere a sumelor dobandite prin executari silite.

Cu privire la nivelul de lichiditate a portofoliului de creante, emitentul este dator sa acoperire obligatiile de plata corespunzatoare unei emisiuni de obligatiuni ipotecare, potrivit scadentelor acestora.

Emitentul va trebui sa detina proceduri pentru asigurarea reflectarii informatiilor disponibile de natura a aduce atingere valorii estimate a fluxurilor de numerar, in cadrul procesului de estimare a intrarilor de numerar asociate creantelor.

Emitentul are obligatia sa intocmeasca si sa publice pe site-ul propriu rapoartele trimestriale prevazute in anexa C a Regulamentului nr. 1/2016, pana cel tarziu in a 15-a zi a lunii urmatoare trimestrului pentru care sunt intocmite.

>>Buletinul legislativ cu principalele modificari aparute in domeniul financiar-bancar in perioada februarie-martie 2016, intocmit de Radulescu & Musoi

foto: av. Mihai Radulescu, Partener Radulescu & Musoi

 

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.