Proteste in instantele din tara. Judecatorii ii cer demisia ministrului Raluca Pruna
Data: 12 September 2016, 15:14 | autor: C.G. | 1 comentarii | 2413 afisari
Judecatorii mai multor instante din tara au declansat actiuni de protest, cerand, printre altele, demisia ministrului Justitiei, Raluca Pruna. Magistratii de la Tribunalul Dolj au declansat protestul in 7 septembrie 2016 purtand banderole albe in sedintele de judecata, iar incepand de luni, 12 septembrie 2016, refuza sa mai solutioneze cauzele de drept comun. La fel au decis sa faca si judecatorii de la Tribunalul Valcea, care nu mai solutioneaza decat cauzele urgente. De asemenea, magistratii de la Tribunalul Arges au declansat un protest declarativ si solicita „depolitizarea justitiei si independenta puterii judecatoresti”, „preluarea bugetului puterii judecatoresti de catre ICCJ”, „eliminarea inechitatilor salariale din sectorul public” si „respectarea si executarea deciziilor judiciare”.
Anuntul Tribunalului Dolj:
„Anunt
Avand in vedere modalitatea in care puterea executiva intelege sa nu aplice prevederile legale: faptul ca nu se aplica deloc hotarari date in dezlegarea unor probleme de drept de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, desi obligatorii – Decizia 32/2015 -, ca hotararile date de Inalta Curte de Casatie si Justitie in recursuri in interesul legii se aplica gresit si cu nerespectarea prevederilor legale care le reglementeaza efectele, ca de multa vreme prevederile legale se aplica diferentiat si discriminatoriu de ordonatorii principali de credite, ca nu se pun in executare hotarari judecatoresti cu caracter executoriu si ca se emit ordonante de urgenta de catre Executiv cu incalcarea competentei de legiferare a acestuia;
Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul Tribunalului Dolj a decis initierea unui protest in sensul celor ce succed:
-puterea executiva sa aplice hotararile date de ICCJ in RIL si HP in concordanta cu normele legale in vigoare;
-Guvernul sa emita acte normative doar cu respectarea legii de abilitare data de Parlament si a normelor constitutionale;
-Guvernul sa puna in executare hotararile judecatoresti;
-aplicarea nediscriminatorie a actelor normative pentru toti destinatarii lor;
-sesizarea Avocatului Poporului pentru a initia controlul de constitutionalitate a OUG 43/2016;
-solicitarea ca presedintele CSM sa ceara CCR sa constate existenta unui conflict intre puterile statului;
-adoptarea Memorandumului trimis de ANR si UNJR;
-demisia ministrului justitiei.
In legatura cu forma protestului, s-a stabilit ca acesta sa aiba loc dupa cum urmeaza:
-prin purtarea unor banderole albe la robe, in sedinta de judecata, in perioada 07.09.2016 – 09.09.2016;
-prin nesolutionarea cauzelor de drept comun incepand cu data de 12.09.2016.
In acest sens, incepand cu data de 12.09.2016 se vor lua in pronuntare doar cauzele avand ca obiect - cauze cu termen foarte urgent in materie penala (masuri cu termen) si in materie civila, in celelalte tipuri de cauze urmand a se acorda termene”.
Comunicatul Tribunalului Valcea:
„Adunarea Generala a Judecatorilor din data de 9.09.2016 a hotarat urmatorele:
1.Solicita public puterii executive sa aplece hotararile date de Instanta Suprema in Recurs in interesul legii si in procedura dezlegarii unor chestiuni de drept, in concordanta cu normele legale in vigoare si sa puna in executare hotararile judecatoresti
2.Puterea executiva sa transpuna de indata in act normative si in masuri admistrative Hotararile Curtii Europene de Justitie pentru a preintampina 'valurile' de litigii generate de neexecutarea de catre executiv a acestor hotarari (cu titlu de exemplu, restituirea taxei de prima inmatriculare, poluare, etc.)
3.Solicita public Guvernului sa emita acte normative doar cu respectarea normelor constitutionale;
4.Solicita aplicarea nediscriminatorie a actelor normative pentru toti destinatarii lor;
5.Aproba memoriul formulat de Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania, Asociatia Magistratilor din Romania si Asociatia Procurorilor din Romania si solicita public Avocatului Poporului sa initieze controlul de constitutionalitate a OUG nr. 43/2016;
6.Solicita public demisia Ministrului Justitiei;
7.Aproba Memorandumul adresat Guvernului, intocmit de Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania si de Asociatia Magistratilor din Romania;
8.Incepand cu data de 12.09.2016 si pana la dispozitii contrare, adoptarea unei forme de protest public constand in solutionarea numai a cauzelor de tip urgent, respectiv:
-in materie penala, cauzele cu inculpati in stare de arest preventiv sau la domiciliu, cauze privind masuri preventive, cauze de competenta judecatorului de drepturi si libertati, contestatii in executare;
-in materie civila, suspendare provizorie, executare silita, incuviintare executare silita, conflict de competenta, ordonanta presedintiala, actiune in suspendare/incetare greva, adoptii, plasamente, curatele, tutela, ordin de protectie;
-in materie de contencios administrativ si fiscal: Asigurare dovezi, incompatibilitate; investire in formula executorie; masuri asiguratorii; ordonanta presedintiala; ordonanta de plata OUG – 119/2007 art. 1013 CPC.; sechestru asigurator; sechestru judiciar; somatie de plata; suspendare executare act administrativ; suspendare executare hotarare civila; suspendare art. 143 NPC/ art. 40 alin. 2 CPC; Suspendare executare art. 484, 507, 512, 700, 718 NCPC/ art. 300, 319 (1), 325 CPC; suspendare provizorie a executarii; asigurare dovezi.
-in materie de insolventa – toate cauzele”.
Comunicatul Tribunalului Arges:
„PROTESTUL JUDECATORILOR TRIBUNALULUI ARGES
-PENTRU DEPOLITIZAREA JUSTITIEI SI INDEPENDENTA PUTERII JUDECATORESTI
-PENTRU PRELUAREA BUGETULUI PUTERII JUDECATORESTI DE CATRE INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
-PENTRU ELIMINAREA INECHITATILOR SALARIALE DIN SECTORUL PUBLIC
-PENTRU RESPECTAREA SI EXECUTAREA DECIZIILOR JUDICIARE.
Prin HOTARAREA NR.2/ 9.09.2016, Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul Tribunalului Arges, convocata potrivit dispozitiilor art. 17 al.1 coroborat cu art. 16 alin.1 lit.c din Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti aprobat prin HCSM nr. 1375/2015, a hotarat declansarea unei forme de Protest la nivel declarativ, pentru depolitizarea justitiei, preluarea bugetului puterii judecatoresti de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, eliminarea inechitatilor salariale din sistemul public, in scopul declarat al protejarii independentei judiciare, cerinta consacrata in Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene ( art.47).
In acest sens, Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul Tribunalului Arges, exprima public dezacordul cu privire la atitudinile publice ale Guvernului fata de puterea judecatoreasca si solicita public implicarea autoritatilor nationale sa intervina pentru a sprijini dobandirea independentei depline a puterii judecatoresti, solutionarea problemelor de sistem specifice (subfinantarea sistemului, numiri politice in functii de conducere, lipsa resurselor umane adecvate, spatii improprii de lucru, lipsa mijloacelor logistice adecvate, discriminari salariale, disfunctii create de aplicarea noilor coduri, cadru legislativ incoerent, supraglomerarea instantelor, interferenta justitiei cu serviciile de informatii etc.), precum si a problemelor practice generate de diferentele de salarizare in sectorul public, astfel:
1. In temeiul art. 112 din Constitutia Romaniei, solicitam interpelarea Primului Ministru de catre Parlamentul Romaniei, in sensul de a da explicatii cu privire la executarea Legii nr. 71/2015 referitoare la gestionarea bugetului curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Puterea judecatoreasca nu beneficiaza de independenta in plan financiar, in conditiile in care bugetul este coordonat de o autoritate politica, de ministrul justitiei. In acest fel, in mod nejustificat puterea politica exercita controlul asupra independentei magistratilor, prin conditionarea suplimentarii schemelor de personal si modul de stabilire a salariilor, efectuand la propriu managementul resurselor umane la instantele de judecata, atributie pe care ar trebui sa o indeplineasca numai conducerea Puterii Judecatoresti, prin Inalta Curte de Casatie si Justitie, conform articolul 136 din Legea nr.304/2004.
Astfel, pentru a indeplini conditiile de aderare la Uniunea Europeana, Parlamentul Romaniei, prin art.136 din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, a hotarat preluarea bugetului instantelor de la Puterea executiva - Ministerul justitiei, la Puterea Judecatoreasca - Inalta Curte de Casatie si Justitie 'Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, atributiile Ministerului Justitiei referitoare la gestionarea bugetului curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor vor fi preluate de Inalta Curte de Casatie si Justitie'.
Intrucat in Romania, din anul 1989 pana in prezent, puterea politica manifestata prin oameni politici care au migrat de la un partid la altul, s-a complacut in aceasta situatie, s-a mentinut puterea judecatoreasca 'sub talpa' puterii executive, care avea majoritate parlamentara!
Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007, clasa politica nu si-a respectat angajamentul privind independenta justitiei, in ceea ce priveste trecerea bugetului puterii judecatoresti de la Ministerul justitiei la Inalta Curte de Casatie si Justitie, asa cum rezulta din art. 40 al OUG nr. 83/2014 aprobata prin Legea 71/2015: 'Termenul prevazut la art. 136 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 1 ianuarie 2017'.
Desi termenul de 1 ianuarie 2017 se apropie, Exectivul inca nu a pregatit capacitatea administrativa necesara preluarii bugetului instantelor judecatoresti de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, motiv pentru care reprezentantul instantei supreme atrage atentia asupra acestui fapt, sustinand ca in aceste conditii nu-si poate exercita aceasta atributie. Se pare ca puterea politica urmareste o noua prorogare a termenului, parcurgand un adevarat 'iter criminis', ignorand si incalcand astfel inca odata fundamentele constitutionale din art.1 alin.(4) din Constitutie: 'Statul Roman se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale'.
Executivul este obligat prin lege sa asigure conditiile tehnice de preluare a bugetului instantelor de judecata, prin alocarea de resurse umane si materiale si logistica necesara, cum ar fi spre exemplu alocarea unui spatiu adecvat in a doua cea mai mare cladire din lume, 'Casa Poporului'.
Pentru a intrerupe continuitatea acestei 'crime constitutionale', chemam toate fortele democratice sa se manifeste pentru asigurarea echilibrului puterilor in stat, facand primii pasi spre asigurarea independentei justitiei, prin trecerea bugetului puterii judecatoresti de la Ministerul justitiei la Inalta Curte de Casatie si Justitie, la 1 ianuarie 2017, asa cum este prevazut in legea pe care Executivul (politicul), refuza sa o execute!
2. Interpelarea Primului Ministru de catre Parlamentul Romaniei, cu privire la modul in care Guvernul intelege sa respecte si sa execute hotararile judecatoresti, in mod nediscriminatoriu, pentru a oferi explicatii cu privire la emiterea unor acte normative cu nerespectarea normelor constitutionale, cum este cazul OUG nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, astfel cum a fost modificata si completata prin OUG nr. 43/2016.
3. Sesizarea Ambasadelor Statelor Membre UE, pentru a sustine independenta justitiei fata de celelalte puteri constitutionale, precum si respectarea legii de catre demnitarii guvernamentali, pentru asigurarea consolidarii independentei puterii judecatoresti si a rolului acesteia in apararea drepturilor omului.
In acest context, Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul Tribunalului Arges, aminteste faptul ca un sistem de justitie subfinantat cronic, precum si neexecutarea deciziilor judiciare, nu va putea conduce la realizarea unui mediu atractiv pentru investitii, deoarece nu genereaza predictibilitate, echitatea, siguranta si stabilitatea sistemului juridic in care functioneaza intreprinderile.
4. Informarea Comisiei Europene si a Comisarului pentru Justitie, a Comisiei Europene pentru Democratie prin Drept (Comisia de la Venetia), cu privire la conflictele si tensiunile aparute in Romania in ceea ce priveste 'separarea puterilor', majoritatea politica din Romania ignorand pozitia de egalitate in rang a puterii judecatoresti fata de executiv si legislativ. In acest sens, Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul Tribunalului Arges, solicita adoptarea unor masuri rapide pentru eliminarea viziunii reductive a justitiei, vazuta doar prin prisma 'luptei impotriva coruptiei', eroare preluata si in Mecanismul de Cooperare si Verificare (conform Memorandumului privind justitia 2016, intocmit de Asociatia Magistratilor din Romania).
5. Sesizarea Consiliului Consultativ al Judecatorilor Europeni, a Asociatiei Europene a Judecatorilor precum si a Uniunii Internationale a Magistratilor, pentru a interveni in scopul exercitarii autoritatii statale, astfel incat cele trei puteri ale statului sa realizeze si sa pastreze un echilibru intre ele si totodata, sa actioneze toate in interesul societatii pe care o servesc.
Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul Tribunalului Arges, solicita public sprijin pentru eliminarea influentelor exercitate de puterea executiva asupra administratiei justitiei, pentru garantarea principiilor democratice ale statului de drept, rezolvarea deficientelor in materia executarii de catre executiv a deciziilor judecatoresti.
Adunarea Generala a Judecatorilor din cadrul Tribunalului Arges, convocata la data de 9 sptembrie 2016, prin HOTARAREA NR.2/ 9.09.2016, atrage atentia asupra faptul ca, in vederea obtinerii obiectivelor care se impun pentru o reforma adecvata a sistemului judiciar, va intreprinde si alte actiuni directe, sistematice, plecand de la amanarea cauzelor pana la suspendarea activitatii.
Toate aceste masuri se impun, intrucat din anul 1989 pana in prezent, sistemul de justitie a fost manipulat de puterea politica, simuland doar, asigurarea independentei justitiei in fata institutiilor europene, fara sa realizeze acest obiectiv constitutional si sa implementeze cerintele europene privind separarea puterilor in stat.
Purtator de cuvant Tribunalul Arges
Judecator MARIANA VARGA- Vicepresedinte Tribunalul Arges".
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# Edelweiss 12 September 2016 22:27 0