Propuneri de completare si modificare a CPP, insusite de CSM
Data: 15 June 2015, 19:07 | autor: C.G. | 0 comentarii | 2337 afisari
In sedinta de luni, 15 iunie 2015, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii si-a insusit urmatoarele propuneri referitoare la modificarea si completarea Codului de procedura penala:
La articolul 111, alin. (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Persoanei vatamate i se aduce la cunostinta cu ocazia primei audieri faptul ca, in cazul in care inculpatul va fi privat de libertate, respectiv condamnat la o pedeapsa privativa de libertate, poate sa fie informata cu privire la punerea in libertate in orice mod sau evadarea acestuia”.
Modificarea art. 230 alin. (5) dupa cum urmeaza:
Alineatul (5) al articolului 230 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Daca persoana vatamata a solicitat instiintarea sa cu privire la eliberarea in orice mod sau evadarea persoanei arestate, judecatorul care a emis mandatul consemneaza aceasta intr-un proces-verbal, pe care il preda organului de politie”.
La articolul 404, alin. (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6) Cand instanta a pronuntat pedeapsa inchisorii, iar persoana vatamata a solicitat instiintarea cu privire la eliberarea in orice mod sau evadarea condamnatului, instanta face o mentiune in acest sens in dispozitivul hotararii”.
Introducerea la art. 111 a 5 noi alineate, alin. (6) – (10), astfel:
- alin. (6) si (7), astfel cum au fost propuse de Ministerul Justitiei, respectiv:
„(6) in cazul persoanelor vatamate, pentru care a fost stabilita in conditiile legii existenta unor nevoi specifice de protectie, organul judiciar poate dispune una sau mai multe dintre urmatoarele masuri, atunci cand este posibil si cand acesta apreciaza ca nu se aduce atingere bunei desfasurari a procesului ori drepturilor si intereselor partilor:
a) audierea acestora in incinte concepute sau adaptate acestui scop;
b) audierea acestora prin intermediul sau in prezenta unui psiholog sau al altui specialist in consilierea victimelor;
c) audierea acestora cat si eventuala lor reaudiere se realizeaza de aceeasi persoana, daca acest lucru este posibil si daca organul judiciar apreciaza ca aceasta nu aduce atingere bunei desfasurari a procesului ori drepturilor si intereselor partilor”.
„(7) Audierea de catre organele de cercetare penala a persoanelor vatamate care au fost victime ale infractiunii de violenta in familie, prevazuta de art. 199 Cod penal, ale infractiunilor de viol, agresiune sexuala, act sexual cu un minor si corupere sexuala a minorilor, prevazute la art. 218 - 221 din Codul penal, ale infractiunii de rele tratamente aplicate minorului, prevazuta la art. 197 din Codul penal, hartuire, prevazuta de art. 208 Cod penal, si hartuire sexuala, prevazuta de art. 223 Cod penal, se efectueaza numai de catre o persoana de acelasi sex cu persoana vatamata, la cererea acesteia, cu exceptia cazului cand organul judiciar apreciaza ca aceasta aduce atingere bunei desfasurari a procesului ori drepturilor si intereselor partilor”.
- alin. (8), cu urmatorul cuprins:
„(8) Daca persoana vatamata este minor, inregistrarea audierii acesteia prin mijloace tehnice audio sau audiovideo este obligatorie in toate cazurile. Atunci cand inregistrarea nu este posibila, acest lucru se consemneaza in declaratia persoanei vatamate, cu indicarea concreta a motivului pentru care inregistrarea nu a fost posibila”.
- alin. (9), in forma in care a fost reformulat de Directia legislatie, documentare si contencios, respectiv:
„(9) Audierea persoanei vatamate de catre organul judiciar care a inregistrat o plangere cu privire la savarsirea unei infractiuni se desfasoara de indata, iar daca acest lucru nu este posibil, se va realiza ulterior depunerii plangerii, fara intarzieri nejustificate”.
- alin. (10), cu urmatorul cuprins:
„(10) Declaratia data de persoana vatamata in conditiile alin. (9) constituie mijloc de proba chiar daca a fost administrata inainte de inceperea urmaririi penale”.
La art. 113 Codul de procedura penala se introduc doua noi alineate, alin. (2) si (3), avand urmatorul cuprins:
„(2) Sunt prezumate vulnerabile victimele-copii, victimele care sunt in relatie de dependenta fata de autorul infractiunii, victimele terorismului, ale criminalitatii organizate, ale traficului de persoane, ale violentei in cadrul relatiilor apropiate, ale violentei sexuale sau ale exploatarii, victimele infractiunilor savarsite din ura si victimele afectate de o infractiune din cauza prejudecatilor sau din motive de discriminare care ar putea avea legatura in special cu caracteristicile lor personale, victimele cu dizabilitati, precum si victimele care au suferit un prejudiciu considerabil ca urmare a gravitatii infractiunii.
(3) Daca persoana vatamata sau partea civila se afla in vreuna dintre situatiile prevazute la alin. (2), organul de urmarire penala ii aduce la cunostinta masurile de protectie care pot fi luate, continutul lor si posibilitatea de a renunta la acestea. Renuntarea persoanei vatamate sau a partii civile la luarea masurilor de protectie se consemneaza in scris si se semneaza de catre aceasta, in prezenta reprezentantului legal, daca este cazul”.
Pe cale de consecinta, textele propuse de Ministerul Justitiei a fi introduse la acest articol ca alin. (2) si (3) vor deveni alin. (4) si (5), astfel:
„(4) Reaudierea persoanei vatamate se face numai daca acest lucru este strict necesar pentru desfasurarea procesului penal.
(5) La audiere, persoana vatamata poate fi insotita, la cererea sa, fie de catre reprezentantul sau legal, fie de catre o alta persoana desemnata de catre persoana vatamata, cu exceptia cazului in care organul judiciar decide motivat in sens contrar”.
La art. 124, dupa alin. (7) se introduce un alineat nou, alin. (8), cu urmatorul cuprins:
„(8) Ori de cate ori organul judiciar nu poate stabili varsta persoanei vatamate si exista motive pentru a se considera ca aceasta este minor, persoana vatamata va fi prezumata a fi minor”.
La alineatul (2) al art. 286, dupa litera d) se introduce o noua litera, lit. d/1), cu urmatorul cuprins:
„d/1) atunci cand este cazul, mentiunea caii de atac disponibile, cu aratarea termenului in care aceasta poate fi exercitata”.
La articolul 289, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Persoana care nu vorbeste sau nu intelege limba romana poate depune plangerea in limba pe care o intelege. Odata cu depunerea plangerii aceasta poate solicita ca, atunci cand este citata, sa primeasca si o traducere a citatiei”.
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat sesizarea Ministerului Justitiei cu propuneri de completare a Codului de procedura penala si a O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, dupa cum urmeaza:
La art. 369 din Codul de procedura penala, dupa alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu urmatorul cuprins:
„(6) La cerere, partile, pe cheltuiala acestora, pot obtine o copie electronica a inregistrarii sedintei de judecata in ceea ce priveste cauza lor, cu exceptia situatiilor in care sedinta nu a fost publica in tot sau in parte”.
Completarea art. 9 din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cu o noua litera, litera m), cu urmatorul cuprins:
„m) cereri pentru obtinerea unei copii electronice a inregistrarii sedintei de judecata, formulate potrivit art. 231 alin. (5) din Codul de procedura civila si art. 369 alin. (6) din Codul de procedura penala – 10 lei”.
De asemenea, Plenul CSM a hotarat sustinerea de catre reprezentantii Consiliului Superior al Magistraturii, in cadrul procedurii parlamentare desfasurate la Camera Deputatilor, a propunerii de introducere a alin. (6) la art. 369 din Codul de procedura penala si a hotarat sustinerea de catre reprezentantii Consiliului Superior al Magistraturii, in cadrul procedurii parlamentare desfasurate la Camera Deputatilor, a amendamentului transmis Camerei Deputatilor de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, referitor la modificarea art. 64 alin. (4) din Codul de procedura penala.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii