Proiect de lege in Camera Deputatilor. Alternativa la inchisoare: pedeapse la domiciliu sau in zilele de sambata si duminica. Vedeti ce infractiuni sunt excluse (Documente)
Data: 15 March 2018, 13:39 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1566 afisari
La Camera Deputatilor se afla inregistrat un proiect de lege privind adoptarea unor masuri care pot sa contribuie la descongestionarea penitenciarelor si astfel la evitarea situatiei in care Romania sa fie obligata printr-o decizie pilot a CEDO la plata unor daune imense din cauza conditiile din inchisori. Este vorba despre un proiect initiat de mai multi senatori PNL, care a fost deja adoptat de Senat, dar care deocamdata nu a intrat in dezbatere la Camera Deputatilor.
Proiectul de lege privind masurile alternative de executare a pedepselor privative de libertate a fost adoptat tacit de Senatul Romaniei, in 7 noiembrie 2017, ulterior fiind trimis la Camera Deputatilor. Initiatorii proiectului propun patru masuri concrete care sa reprezinte alternative la executarea pedepselor privative de libertate. Mai exact, proiectul de lege prevede:
-masura de executare la domiciliu a pedepsei privative de libertate;
-masura de executare fractionala a pedepsei privative de libertate in zilele de sambata si duminica intr-un cadru special infiintat pentru aceasta masura de executare;
-masura de executare a pedepsei in echivalent zile de munca in folosul comunitatii;
-masura de executare a pedepsei privative de libertate in regim mixt, de echivalent zile de munca in folosul comunitatii si de zile de executare sambata si duminica intr-un centru special infiintat.
Iata ce prevad cele patru masuri alternative de executare a pedepselor, in forma proiectului de lege adoptat de Senat:
“Art. 3 - (1) Masura alternativa de executare a pedepsei privative de libertate a executarii la domicilu consta in executarea la domiciliu a pedepsei privative de libertate, cu supraveghere prin bratara electronica.
(2) Masura se poate aplica pentru condamnarea la pedeapsa de pana la 3 ani inchisoare cu executarea acesteia in regim de detentie.
(3) Masura nu se aplica pentru condamnarile privative de libertate aplicate pentru savarsirea de catre condamnat a unei infractiuni cu violenta sau profitand de starea de neputinta fizica sau psihica a victimei, infractiuni de serviciu, infractiuni de coruptie sau cele conexe infractiunilor de coruptie, cat si persoanelor aflate in stare de recidiva.
Art. 4 – (1) Masura alternativa de executare fractionala a unei pedepse privative de libertate consta in executarea pedepsei in regim deschis de detentie numai in zilele de sambata si duminica, numai intr-un cadru de detentie special infiintat in acest scop.
(2) Masura se poate aplica pentru condamnarea la pedeapsa de pana la 4 ani inchisoare cu executarea acesteia in regim de detentie.
(3) Masura nu se aplica privative de libertate aplicate pentru savarsirea de catre condamnat a unei infractiuni cu violenta sau profitand de starea de neputinta fizica sau psihica a victimei, infractiuni de serviciu, infractiuni de coruptie sau cele conexe infractiunilor de coruptie, cat si persoanelor aflate in stare de recidiva.
Art. 5 – (1) Masura alternativa de executare in echivalent a unei pedepse privative de libertatate consta in executarea pedepsei prin prestarea de zile de munca in folosul comunitatii si echivalarea acestora zilelor de executat in regim de detentie. Echivalarea se realizeaza prin raportul de 2 zile de munca in folosul comunitatii la o zi de detentie. Munca se presteaza la unitatea sau unitatile desemnate de judecator in regim de 8 ore/zi, indiferent de intervalul orar.
(2) Masura se poate aplica pentru condamnarea la pedeapsa de pana la 4 ani inchisoare cu executarea acesteia in regim de detentie.
(3) Masura nu se aplica privative de libertate aplicate pentru savarsirea de catre condamnat a unei infractiuni cu violenta sau profitand de starea de neputinta fizica sau psihica a victimei, infractiuni de serviciu, infractiuni de coruptie sau cele conexe infractiunilor de coruptie, cat si persoanelor aflate in stare de recidiva.
Art. 6 – (1) Masura alternativa de executare in regim mixt a unei pedepse privative de libertate consta in executarea pedfepsei prin prestarea de zile de munca in folosul comunitatii in echivalent si de executare a pedepsei in regim deschis de detentie numai in centrul special infiintat pentru executarea masurilor alternative.
(2) Masura se poate aplica pentru condamnarea la pedeapsa de pana la 4 ani inchisoare cu executarea acesteia in regim de detentie.
(3) Masura nu se aplica privative de libertate aplicate pentru savarsirea de catre condamnat a unei infractiuni cu violenta sau profitand de starea de neputinta fizica sau psihica a victimei, infractiuni de serviciu, infractiuni de coruptie sau cele conexe infractiunilor de coruptie, cat si persoanelor aflate in stare de recidiva”.
Conform proiectului de lege, Ministerul Justitiei va trebui sa implementeze dispozitiile de mai sus, prin adoptarea de norme metodologice, in cel mult 18 luni de la publicarea legii, si prin crearea, in spatii noi, a centrelor de detentie pentru executarea masurilor alternative, prin achizitia de bratari electronice in scop de supraveghere a pedepselor la domiciliu si prin angajarea de personal in sistemul de probatiune, norma de angajare fiind de un inspector de probatiune pentru cel mult 60 de persoane care executa o masura alternativa.
De asemenea, se prevede ca legea va intra in vigoare la 12 luni de la publicarea ei in Monitorul Oficial, tocmai pentru a exista timp pentru implementarea dispozitiilor.
Explicatiile initiatorilor: “Masurile propuse sunt adecvate cadrului european in aceasta materie si au fost alese dupa analiza cadrului legislativ in domeniu al statelor membre ale Uniunii Europene”
Proiectul de lege a fost initiat de senatoarea PNL Alina Gorghiu, alaturi de alti zece colegi senatori liberali. In expunerea de motive, acestia arata ca sistemul de pedepse aplicat pentru savarsirea unei infractiuni este similar, in mare parte, celui instituit prin legislatia din 1968, accentul fiind pus pe partea punitiva si mai putin pe realizarea scopului final al politicii penale a oricarui stat, si anume reeducarea si reintegrarea in societate a persoanei condamnate:
“Prin aceasta propunere legislativa se urmareste adoptarea unui set de masuri de executare a pedepsei, cu caracter judiciar, pe care judecatorul sa le poata aplica pentru inlocuirea pedepsei, cu caracter judiciar, pe care judecatorul sa le poata aplica pentru inlocuirea pedepsei cu executare in regim de detentie atunci cand individualizeaza pedeapsa cu inchisoarea. Masurile propuse sunt adecvate cadrului european in aceasta materie si au fost alese dupa analiza cadrului legislativ in domeniu al statelor membre ale Uniunii Europene in special al Cehiei, Italiei, Olandei si Belgiei. (...)
Pentru aplicarea reglementarii este necesar ca statul roman sa procedeze la redimensionarea sistemului de probatiune, astfel incat acesta sa ajunga la 5000 de inspectori de probatiune si la implicarea comunitatilor locale in asigurarea conditiilor pentru exercitarea masurilor alternative”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii