Procurorii din CSM, propuneri pentru numirea si revocarea sefilor marilor parchete
Data: 14 June 2018, 16:51 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1660 afisari
Sectia pentru procurori a CSM condusa de Codrut Olaru (foto) a decis, in sedinta din 12 iunie 2018, sesizarea ministrul Justitiei Tudorel Toader si a presedintelui Comisiei Speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru sistematizarea, unificarea si asigurarea stabilitatii legislative in domeniul justitiei, Florin Iordache, in legatura cu propunerea de modificare a modalitatii de numire a sefilor marilor parchete.
Solicitarea vine in urma deciziei Curtii Constitutionale, care a stabilit ca exista un conflict intre ministrul Justitiei si presedinte cauzat de refuzul presedintelui de a da curs propunerii ministrului Justitiei de revocare din functie a sefei DNA.
Sectia cere ca propunerea de numire si revocare a procurorilor sefi sa se faca de catre presedintele Romaniei, la propunerea procurorilor din CSM, cu avizul ministrului Justitiei. Potrivit unui comunicat al CSM, in masura in care se apreciaza ca propunerea de selectie in aceste functii trebuie sa ramana atributul ministrului Justitiei, Sectia pentru procurori propune si o alta varianta.
Astfel, procurorii sefi sa fie numiti si revocati de catre Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul conform al Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.
Comunicatul CSM:
“In sedinta din data de 12 iunie 2018, Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat sesizarea domnului Tudorel Toader, Ministrul justitiei si a domnului Florin Iordache, Presedintele Comisiei Speciale comune a Camerei Deputaților si Senatului pentru sistematizarea, unificarea si asigurarea stabilitații legislative in domeniul justiției, in legatura cu propunerea de modificare a dispozitiilor art. 54 alin. (1) si (4) din Legea nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care reglementeaza procedura de numire si, respectiv, de revocare din cele mai inalte functii de conducere in cadrul Ministerului Public.
In concret, avand in vedere Decizia Curtii Constitutionale nr. 358/2018, Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a propus modificarea dispozitiilor art. 54 alin. (1) si (4) din Legea nr.303/2004, dupa cum urmeaza:
'Art. 54.- (1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestuia sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul ministrului justitiei, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.
(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin. (1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul ministrului justitiei. Sectia pentru procurori se poate sesiza din oficiu, la cererea adunarii generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie ori al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, pentru motivele prevazute la art. 51 alin. (2) care se aplica in mod corespunzator.'
In masura in care se apreciaza ca, totusi, propunerea de selectie in aceste functii trebuie sa ramana atributul ministrului justitiei, Sectia pentru procurori a propus modificarea normei mai sus mentionata, dupa cum urmeaza:
'Art. 54.- (1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestuia sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul conform al Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.
(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin. (1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, care se poate sesiza din oficiu, la cererea adunarii generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie ori al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, cu avizul conform al Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, pentru motivele prevazute la art. 51 alin. (2) care se aplica in mod corespunzator.'
In ambele cazuri, Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii considera ca modificarea legislativa propusa asigura consolidarea rolului pe care insasi Legea fundamentala il atribuie Consiliului Superior al Magistraturii prin dispozitiile art. 133 alin. (1) din Constitutia Romaniei”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii