PREVEDERI NECONSTITUTIONALE– Motivarea CCR privind Legea privind prevenirea si combaterea terorismului: “Procedeul folosit de legiuitor prin care face trimitere la definitia 'terorismului', iar nu la elementele unei alte norme de incriminare este contrar normelor de tehnica legislativa si, pe cale de consecinta, a dispozitiilor art.1 alin.(5) din Constitutie”
Data: 23 July 2018, 14:17 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1337 afisari
Curtea Constitutionala a Romaniei a dat publicitatii motivarea Deciziei 451 din 28 iunie 2018 privind admiterea obiectiei de neconstitutionalitate formulata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, si a constatat ca sintagma „ansamblul relatiilor sociale” din cuprinsul dispozitiilor art.I pct.1 [cu referire la art.1], precum si dispozitiile art.I pct.26 [cu referire la art.32, partea introductiva a alin.(1)], pct.28 [cu referire la art.32, partea introductiva a alin.(3)] si pct.31 [cu referire la art.33, partea introductiva a alin.(1)] din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sunt neconstitutionale.
Judecatorii constitutionali au constatat ca sintagma „ansamblul relatiilor sociale” din cuprinsul dispozitiilor art.I pct.1 [cu referire la art.1] din legea criticata nu indeplineste cerintele de calitate a legii, stabilite jurisprudential si consacrate constitutional. In acest sens, Curtea a retinut ca, reglementand in materia prevenirii si combaterii terorismului, prin folosirea unei sintagme avand caracter de noutate in aceasta materie, era necesar ca legiuitorul sa indeplineasca obligatia, stabilita in art.25 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, de a configura, in mod explicit, notiunea „ansamblul relatiilor sociale”, avand in vedere sensul vast al acesteia si faptul ca, fata de materia in care este folosita, aceasta nu poate avea sensul comun si nici cel retinut de doctrina pentru o serie de infractiuni specifice. De asemenea, Curtea a retinut ca mentinerea sintagmei „ansamblul relatiilor sociale” in definitia „terorismului” - in afara unei interpretari oficiale, contextuale a acestei notiuni - nu permite identificarea ariei de incidenta a normelor de incriminare ale art.32 alin.(1) si (3) si art.33 alin.(1) din Legea nr.535/2004, avand in vedere ca, potrivit art.I, pct.26, pct.27 si pct.28 din legea criticata, acestea se vor completa cu „conditiile art.1” in care fapta urmeaza a fi savarsita.
Extras din decizia CCR:
“Autoarea exceptiei sustine ca art.I pct.1 [cu referire la art.1] din legea criticata, care defineste notiunea de 'terorism', cu referire la expresiile 'ansamblul relatiilor sociale', 'factorii materiali', 'relatiile internationale ale statelor', 'securitatea nationala sau internationala' are caracter general si imprecis, iar dispozitiile art.I pct.26, pct.28 si pct.31 din legea criticata, care modifica normele de incriminare cuprinse in art.32 alin.(1) si alin.(3), precum si in art.33 alin.(1) din Legea nr.535/2004, includ cerinta ca fapta sa fie savarsita 'in conditiile art.1', astfel incat considera ca definirea acestor infractiuni nu permite stabilirea sferei de aplicare a normelor de incriminare si incalca standardele de claritate, precizie si previzibilitate, consacrate in jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Examinand continutul normativ al dispozitiilor art.I pct.1 [cu referire la art.1] din legea criticata, Curtea constata ca, definind 'terorismul', legiuitorul a reglementat cu privire la relatiile sociale a caror existenta, formare si normala desfasurare sunt conditionate de apararea 'vietii, integritatii corporale sau sanatatii oamenilor', a 'ansamblului relatiilor sociale', a 'factorilor materiali', a 'relatiilor internationale ale statelor', a 'securitatii nationale si internationale'. (...)
Curtea constata ca, in indeplinirea obligatiei de transpunere a Directivei (UE) 2017/541, legiuitorul national, definind 'terorismul' stabileste ca acesta reprezinta acele 'actiuni, inactiuni, amenintari cu privire la acestea, care prezinta pericol public', sunt motivate politic, religios sau ideologic si sunt savarsite in unul dintre scopurile enumerate, respectiv intimidarea populatiei sau a unui segment al acesteia, prin producerea unui puternic impact psihologic, constrangerea unei autoritati publice ori organizatii internationale sa indeplineasca, sa nu indeplineasca sau sa se abtina de la indeplinirea unui anumit act, destabilizarea grava sau distrugerea structurilor politice fundamentale, constitutionale, economice ori sociale ale unui stat sau organizatii internationale - scopuri prevazute, in mod similar, in directiva - fara a prelua si cerinta, stabilita in actul european, ca aceste actiuni/inactiuni/amenintari prin natura sau contextul lor sa aduca o atingere grava 'unei tari sau unei organizatii'. Legiuitorul national a stabilit, in schimb, ca actiunile, inactiunile, amenintarile ce prezinta pericol public, sunt motivate politic, religios si ideologic, si sunt savarsite intr-unul dintre scopurile mentionate, afecteaza 'viata, integritatea corporala sau sanatatea oamenilor', 'ansamblul relatiilor sociale', 'factorii materiali', 'relatiile internationale ale statelor', 'securitatea nationala si internationala', asadar o sfera larga de notiuni care vizeaza persoana, cu drepturile si libertatile sale, patrimoniul public si privat, societatea ca ansamblu de relatii interumane, ordinea publica nationala si internationala, desi, aparent, vointa legiuitorului a fost aceea ca, definind 'terorismul', sa reglementeze, printr-o enumerare exhaustiva, relatiile sociale atasate setului de notiuni ce-si au corespondent intr-una dintre valorile sociale mentionate, ce pot fi afectate prin actiunile/inactiunile/amenintarile specificate. (...)
Curtea constata ca reglementarea, prin art.I pct.26 [cu referire la art.32 partea introductiva a alin.(1)], pct.28 [cu referire la art.32 partea introductiva a alin.(3)] si pct.31 [cu referire la art.33 partea introductiva a alin.(1)] din legea criticata, a normelor de incriminare a 'actelor de terorism' si a infractiunii de terorism, prevazuta in art.33 din Legea nr.535/2004, ca norme incomplete, desi nu este, in sine, nepermisa, procedeul folosit de legiuitor prin care face trimitere la definitia 'terorismului', iar nu la elementele unei alte norme de incriminare este contrar normelor de tehnica legislativa si, pe cale de consecinta, a dispozitiilor art.1 alin.(5) din Constitutie”.
>> Decizia 451 din 28 iunie 2018
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii