Presedintele Senatului solicita Guvernului returnarea Raportului MCV catre Comisia Europeana
Data: 05 February 2016, 13:31 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1421 afisari
Presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu (foto), solicita Guvernului returnarea Raportului MCV catre Comisia Europeana, pentru a fi refacut, si propune inceperea unei proceduri diplomatice pentru incetarea activitatii Mecanismului de Cooperare si de Verificare.
Intr-un comunicat de presa emis vineri, 5 februarie 2016, Calin Popescu Tariceanu, in calitate de copresedinte ALDE si de senator, critica Raportul MCV aratand ca acesta „are un ton paternalist care induce opiniei publice concluzia ca autoritatile romane nu sunt capabile sa-si rezolve problemele fara recomandarile pretioase primite de la birocratia Uniunii Europene”. De asemenea, presedintele Senatului subliniaza faptul ca in Raport exista aprecieri, concluzii si recomandari care contrazic dispozitii din Constitutia Romaniei.
Comunicatul de presa semnat de Calin Popescu Tariceanu:
„In calitate de copresedinte ALDE si de senator, resping Raportul si cer Guvernului sa returneze Raportul catre Comisia Europeana pentru a fi refacut, tinand cont de observatiile si criticile venite dinspre partea romana. Prezentul raport MCV contine multe erori si omisiuni, prin care Romaniei i se recomanda sa-si incalce propria Constitutie si o serie de libertati proprii democratiilor parlamentare.
Propun inceperea unei proceduri diplomatice pentru incetarea activitatii Mecanismului de Cooperare si de Verificare si pentru ca Romania sa se bucure de acelasi tratament aplicat tuturor tarilor membre ale UE.
Critici pe marginea textului Raportului
1. Ca observatie generala, Raportul are un ton paternalist care induce opiniei publice concluzia ca autoritatile romane nu sunt capabile sa-si rezolve problemele fara recomandarile pretioase primite de la birocratia Uniunii Europene: 'MCV continua sa joace un rol important in Romania, fiind un factor determinant pentru reforma...' Analizand retrospectiv, Rapoartele privind MCV consemneaza in fiecare an progrese inregistrate de societatea romaneasca, dar ele nu reusesc vreodata sa atinga o perfectiune ipotetica, neatinsa de nicio tara din UE, asa incat MCV devine pentru Romania un instrument folosit perpetuu, care ne transforma intr-o tara de rang inferior comparativ cu celelalte tari membre. in plus, autoritatile publice romane par sa se confrunte cu o serioasa problema de eficienta a propriilor capacitati de a-si realiza rolul constitutional si legal, de vreme ce Comisia Europeana raporteaza anual progrese, dar acestea nu sunt nicicand suficiente.
2. In Raport exista aprecieri, concluzii si recomandari care contrazic dispozitii din Constitutia Romaniei. Pentru a sustine aceasta afirmatie, iata cateva citate din Raport insotite de scurte comentarii explicative.
'Raman frecvente criticile la adresa magistratilor exprimate de catre politicieni si in mass-media... Ar trebui luate masuri pentru a remedia tendinta continua ca magistratii sa faca obiectul unor critici personale in exercitarea functiilor lor... Autoritatile parlamentare pot avea un rol in ceea ce priveste monitorizarea comentariilor exprimate de alesii in forul legislativ'.
Aceasta critica nesocoteste dreptul la libera exprimare garantat de Constitutie. Atunci cand un parlamentar face declaratii politice sau isi exprima diferite opinii referitoare la realitati concrete, el face acest lucru in numele cetatenilor pe care ii reprezinta. Cetatenii au adesea perceptii critice la adresa magistratilor si nu se poate cere unui parlamentar sa ignore preocuparile cetatenilor.
'Asa cum s-a recomandat anul trecut, faza actuala a reformei codurilor juridice ale Romaniei ar trebui incheiata rapid printr-un acord in Parlament privind modificarea codurilor, adoptandu-se NUMAI (s.a.) modificarile care respecta opiniile institutiilor judiciare, astfel cum au fost prezentate de guvern... Parlamentul ar trebui sa solutioneze situatia, respectand opinia autoritatilor judiciare'.
Modul imperativ de adresare contrazice art. 69 alin. (2) din Constitutie privitor la nulitatea mandatului imperativ. Este neconstitutional sa impui Parlamentului cum sa legifereze. Decizia normativa apartine, potrivit Constitutiei, Parlamentului, nu initiatorului unui proiect de lege.
'Ar trebui sa se adopte criterii obiective pentru luarea si motivarea deciziilor cu privire la ridicarea imunitatii parlamentarilor si sa se asigure faptul ca imunitatea nu este folosita pentru a se evita cercetarea si urmarirea penala a infractiunilor de coruptie'.
Evaluarea parlamentara a cererii de incuviintare a arestarii unui senator sau deputat este o evaluare din punct de vedere politic si nu o analiza judiciara, care are criterii obiective. Senatul nu s-a opus cercetarii si urmaririi penale in nicio speta in care a fost parte a procedurii, cu o singura exceptie: atunci cand DNA a depasit linia rosie, incercand sa ancheteze oportunitatea unei decizii politice luata de un fost membru al Guvernului in exercitarea atributiilor sale, prin incalcarea principiului constitutional al separatiei puterilor in stat. In baza atributiilor si drepturilor sale, Senatul s-a opus in cateva imprejurari arestarii preventive a unor parlamentari, fara ca aceste refuzuri sa-i impiedice pe procurori sa-si continue urmarirea penala si sa finalizeze rechizitoriul.
Cat despre cerinta din Raport privind motivarea de catre Parlament a deciziilor sale, ea nu doar ca nu are suport constitutional sau legal, dar nici nu ar putea fi realizata tehnic. Ar insemna sa fie redactate sute de motivari pentru o singura decizie a Parlamentului. Fiecare parlamentar voteaza conform propriilor convingeri si da socoteala pentru votul sau doar in fata alegatorilor si nu in fata DNA, a Ministerului Public sau a Ministerului de Justitie.
'Deciziile adoptate de Parlament cu privire la faptul de a permite sau nu organelor de urmarire penala sa ii trateze pe parlamentari ca pe niste cetateni obisnuiti sunt in continuare lipsite de criterii obiective'. Imunitatea parlamentara nu este o inventie romaneasca si nu e proprie doar Romaniei, ci tuturor statelor membre ale UE. Imunitatea ii deosebeste pe parlamentari de cetatenii obisnuiti in toata Europa, iar ea se refera in Romania doar la declaratiile politice.
Omisiuni ale Raportului
Pe langa critici neintemeiate, Raportul, care se doreste o analiza exhaustiva, are mari lacune, redate in continuare.
Raportul nu abordeaza cel mai important subiect care a preocupat Justitia in ultimul an: prezenta intr-un fel sau altul a unor ofiteri sau acoperiti intre magistrati, prezenta confirmata de fostul presedinte al Romaniei.
Raportul nu face referire la 'scurgerea' premeditata de la DNA catre presa a unor informatii din dosare aflate in faza de ancheta si nici la incalcarea flagranta a prezumtiei de nevinovatie si a dreptului la propria imagine de catre aceiasi procurori.
In timp ce Parlamentul, fostul prim-ministru si presedintele Senatului 'sunt pusi la colt', pentru ca ar fi afectat independenta Justitiei prin declaratii si nu manifesta respect pentru hotarari judecatoresti, in Raport nu se face nicio referire la atitudinea inacceptabila a procurorului-sef al DNA din Raportul de activitate al Directiei Nationale Anticoruptie prezentat public in 2015. Raportul DNA critica instantele de judecata, inclusiv ICCJ, pentru achitarea definitiva si irevocabila, dar nelegala si netemeinica dupa parerea DNA, a 128 de inculpati trimisi in judecata de DNA. Nici afirmatia presedintelui Romaniei, potrivit careia 'Judecatorii din Brasov nu indeplinesc conditia de independenta si impartialitate', nu apare in Raportul Comisiei Europene, dupa ce acestia i-au dat o decizie neconvenabila.
Sper ca opiniile exprimate in acest comunicat sa reprezinte punctul de pornire pentru o mai larga dezbatere publica la obiect si nepartizana”.
sursa foto: www.dcnews.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii