Presedintele Romaniei sesizeaza CCR pe modificarile aduse Legilor Justitiei (Declaratia)
Data: 02 May 2018, 13:17 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1287 afisari
Presedintele Romaniei Klaus Iohannis (foto) va sesiza Curtea Constitutionala a Romaniei in legatura cu modificarile aduse in Parlamentul Romaniei Legii 303/2004 privind statutul judecatorilor, Legii 304/2004 privind organizarea judiciara si Legii 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
Anuntul a fost facut de presedintele Iohannis, miercuri 2 aprilie 2018, intr-o declaratie de presa, pe care a sustinut-o la Palatul Cotroceni.
Declaratia de presa a presedintelui Romaniei Klaus Iohannis:
„Buna ziua!
Astazi, despre legile justitiei, dar haideti sa ne amintim un pic cum am ajuns pana aici.
In toamna lui 2016, a fost campanie electorala pentru parlamentare si PSD a imbrobodit poporul cu un program numai lapte si miere.
Si au castigat alegerile si au ajuns la guvernare. Dar a urmat cu totul si cu totul altceva. A inceput asaltul asupra justitiei din partea PSD.
Atunci, probabil va amintiti, la inceputul anului 2017, au venit cu acea infama Ordonanta de urgenta a Guvernului 13. Acea Ordonanta am reusit sa o oprim impreuna. Sute de mii de romani de buna credinta au protestat atunci in strada pentru acest lucru.
Asaltul s-a mutat in Parlament, iar rezultatul demersului parlamentar de modificare a legilor justitiei a ajuns acum si in faza in care se cere promulgarea acestor legi.
Procedura originala, ca sa nu ma exprim altfel, graba lipsita de orice justificare si modul autoritar in care s-au desfasurat dezbaterile parlamentare au determinat, in final, foarte multa neincredere.
Reforma justitiei, cum este clamata de PSD, este in continuare contestata de asociatiile profesionale ale magistratilor si trezeste mari ingrijorari ale partenerilor externi.
Nu putem sa asistam pasiv la o rescriere din mers a Constitutiei.
Intr-o democratie autentica, separatia puterilor in stat inseamna colaborare constructiva pentru realizarea interesului public, respect reciproc intre institutii, dar, mai ales, echilibrul si controlul reciproc dintre acestea. Legile justitiei au rol esential in punerea in aplicare a acestor principii.
Intregul pachet legislativ a fost adoptat de Parlament, atentie, intr-o saptamana, si apoi, natural, au fost necesare mai bine de patru luni si trei decizii al Curtii Constitutionale pentru a corecta unele prevederi.
Toate acestea dovedesc faptul ca rezultatul deliberarilor parlamentare ar fi avut de castigat daca textele ar fi fost mai bine fundamentate si pe larg dezbatute.
Ma voi referi, asadar, in continuare la cele trei legi – este vorba de Legea nr. 303/2004 referitoare la statutul magistratilor, Legea nr. 304/2004 referitoare la organizarea judecatoreasca si Legea nr. 317/2004 referitoare la organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii -, chiar daca ele vor ajunge pe rand la promulgare.
Constat, chiar de la inceput, ca ele nu sunt deplin adecvate nici cadrului constitutional intern, si nici standardelor europene in materie.
Unele dispozitii ale Legii de modificare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor au fost declarate neconstitutionale in doua randuri.
Cu toate acestea, chestiuni referitoare la integritatea ori raspunderea magistratilor contravin in continuare Constitutiei, iar statutul procurorului este mult fragilizat.
Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara a venit deja la promulgare si am constatat ca, in forma la care a ajuns, dupa ce a fost o data reexaminata de Parlament, inca mai ridica probleme.
Noile reguli privind admiterea in magistratura pot avea consecinte importante asupra functionarii instantelor cu riscul de a bloca actul de justitie. Apoi, sunt create noi structuri, menite nu sa eficientizeze justitia, ci sa timoreze magistratii.
In paralel, sunt eliminate garantii ale independentei organizatorice a justitiei, prin cresterea rolului Ministrului Justitiei in detrimentul CSM.
Nici Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii nu are o redactare mai fericita, caci ea instituie o segregare a garantului independentei justitiei prin transferul masiv de atributii de la plenul CSM la sectii, probabil dupa dictonul divide et impera.
In mod evident, in forma in care se prezinta acum, pachetul legislativ de modificare a legilor justitiei nu corespunde nici exigentelor unui stat de drept si democratic, asa cum Constitutia Romaniei proclama emblematic in articolul 1, si nici asteptarilor romanilor, care isi doresc o justitie independenta, bazata pe lege si neinfluentabila.
Am decis, ca atare, sa trimit intregul pachet legislativ inapoi la Curtea Constitutionala si, in paralel, sa sesizez Comisia de la Venetia.
De aceea, fac un apel catre Curtea Constitutionala de a nu se grabi si a conlucra cu organismul european care contribuie de aproape 30 de ani la dezvoltarea unui patrimoniu constitutional comun in Europa si care sprijina statele care doresc sa puna structurile juridice si institutionale in acord cu standardele si bunele practici internationale in materie de democratie, preeminenta a dreptului si a protectiei drepturilor omului, inclusiv prin acordarea unui sprijin constitutional de urgenta.
Sunt convins ca judecatorii Curtii Constitutionale isi respecta statutul de garanti ai suprematiei Legii fundamentale si de aparatori ai democratiei prin drept, astfel incat vor avea toata deschiderea pentru un demers care isi propune sa asigure respectarea in Romania a principiilor si valorilor democratiei europene.
Dupa ce Curtea se va exprima asupra acestor chestiuni, voi face o noua analiza a legilor si voi decide atunci daca se impune o reexaminare.
Va multumesc!”
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii