Precizari ale Ministerului Justitiei cu privire la decizia-pilot a CEDO privind conditiile de detentie din Romania
Data: 25 April 2017, 19:46 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1414 afisari
Ministerul Justitiei, condus de ministrul Tudorel Toader (foto), a dat publicitatii marti, 25 aprilie, un comunicat de presa privind Hotararea pilot pronuntata de CEDO privind conditiile de detentie.
Iata comunicatul Ministerului Justitiei:
"Curtea Europeana a Drepturilor Omului a pronuntat marti, 25 aprilie 2017, hotararea-pilot in cauza Rezmives si altii impotriva Romaniei (nr. 61467/12, 39516/13, 48231/13 si 68191/13) in ceea ce priveste conditiile de detentie din inchisorile si centrele de retinere si arest preventiv din Romania.
intemeindu-si cererea pe articolul 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (interzicerea torturii si a tratamentelor inumane sau degradante), reclamantii s-au plans de conditiile de detentie din penitenciarele Gherla, Aiud, Oradea, Craiova, Targu-Jiu, Pelendava, Rahova, Tulcea, Iaşi si Vaslui, precum si din centrul de retinere si arest preventiv Baia Mare.
Hotararea Curtii ramane definitiva in termen de 3 luni de la data pronuntarii, daca retrimiterea cauzei in fata Marii Camere nu a fost ceruta (art. 44 alin. 2 lit. b din CEDO).
Curtea a solicitat statului roman ca, in termen de 6 luni de la data ramanerii definitive a hotararii, sa prezinte, in cooperare cu Comitetul de Ministri ai Consiliului Europei, un calendar pentru punerea in aplicare a masurilor care sa solutioneze problema supra-aglomerarii carcerale si a conditiilor de detentie.
Potrivit Deciziei Curtii, masurile asteptate din partea Romaniei vor fi structurate pe doua paliere:
masuri de natura administrativa, prin care sa se reduca supra-aglomerarea si sa se imbunatateasca conditiile materiale de detentie si
masuri de natura legislativa care sa asigure un recurs eficient pentru vatamarea suferita, de natura
recursului preventiv
recursului compensatoriu specific.
Curtea mentioneaza cu titlu exemplificativ o serie de masuri suplimentare care pot fi analizate de Guvern in vederea solutionarii problemei conditiilor de detentie:
imbunatatirea functionarii sistemului de probatiune
simplificarea procedurii de acces la liberarea conditionata.
In cuprinsul hotararii, Curtea a retinut progresele inregistrate in Romania, a apreciat masurile adoptate de statul roman de natura sa conduca la reducerea fenomenului de suprapopulare in penitenciare si a incurajat continuarea eforturilor in aceasta directie.
Trebuie subliniat faptul ca CEDO nu aplica nicio sanctiune pecuniara statului roman pentru problema sistemica semnalata (conditiile din penitenciare), acordand satisfactie echitabila reclamantilor din cauza (17850 euro pentru 4 reclamanti, cu titlu de prejudiciu moral si cheltuieli de judecata).
Prin hotararea pilot, Curtea a decis sa amane examinarea cauzelor similare care nu au fost comunicate Guvernului Romaniei pana la adoptarea planului de masuri.
Demersuri ale Ministerului Justitiei pentru imbunatatirea conditiilor de detentie
Ministerul Justitiei va continua implementarea masurilor cuprinse in Memorandumul privind calendarul de masuri necesare imbunatatirii conditiilor de detentie si a sistemului de probatiune, aprobat de Guvernul Romaniei in luna aprilie 2016.
In plan normativ
In luna noiembrie 2016, a fost initiat de catre Ministerul Justitiei un proiect de lege pentru completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, prin adoptarea unui mecanism compensatoriu in zile-castig, reglementat ca masura generala de degrevare a penitenciarelor, in cadrul institutiei liberarii conditionate. Astfel, mecanismul compensatoriu este conceput ca un instrument juridic potrivit caruia, in vederea acordarii liberarii conditionate, in calculul pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata, se include, indiferent de regimul de executare a pedepsei, ca masura compensatorie, si executarea pedepsei intr-un spatiu mai mic de 3 mp/detinut, caz in care, pentru fiecare perioada de 30 zile consecutive executate in astfel de conditii, se vor considera executate, suplimentar, 3 zile din pedeapsa aplicata. Proiectul de lege a fost adoptat in sedinta Guvernului din 23 noiembrie 2016 si transmis Senatului in data de 9 decembrie 2016. Senatul a adoptat cu modificari proiectul in data de 13 martie 2017. Proiectul este in prezent in dezbaterea Camerei Deputatilor (camera decizionala), unde a fost inregistrat in data de 14 martie 2017.
De asemenea, Guvernul a adoptat, la data de 31 ianuarie 2017, la propunerea Ministerului Justitiei, un proiect de lege pentru gratierea unor pedepse si a unor masuri educative privative de libertate. Proiectul de lege este in prezent in dezbaterea Senatului, in calitate de prima camera sesizata, unde a fost inregistrat la data de 1 februarie 2017.
In plan administrativ, la nivelul Administratiei Nationale a Penitenciarelor, in perioada 2016-2017:
Au fost create 679 de noi locuri de cazare prin lucrari de investitii si reparatii curente
Au fost supuse lucrarilor de reparatii curente 2657 camere de detentie
Au fost modernizate 200 de locuri la penitenciarul Bacau
Lucrari de executie in derulare cu termen de implementare in anul 2017
Crearea a 40 de locuri noi de detentie si modernizarea altor 282 locuri de detentie (Penitenciarul Deva)
Crearea a 200 de locuri noi de detentie la Penitenciarul Giurgiu
Crearea a 96 de locuri noi de detentie la Penitenciarul Gaesti
Consolidarea sistemului de probatiune
s-au facut demersuri in sensul acoperii directiilor de actiune si masurilor stabilite prin calendarul de implementare a memorandumului, atat in ceea ce priveste completarea cadrului normativ prin adoptarea legislatiei subsecvente, precum si implementarea masurilor privind suplimentarea resurselor umane si imbunatatirea conditiilor de lucru pentru serviciile de probatiune.
masurile aplicate au fost validate de datele statistice corespunzatoare activitatii inregistrate de serviciile de probatiune in perioada 2015-2016, interval in care s-a resimtit efectul noii orientari a politici penale in materia regimului sanctionator aplicabil persoanelor care au savarsit infractiuni: la finele anului 2015, aproximativ 28.000 de persoane se aflau in detentie si aproximativ 42.000 de persoane in probatiune, la inceputul anului curent - aproximativ 27.000 de persoane se aflau in regim de detentie, iar peste 56.000 de persoane in probatiune.
Ministerul Justitiei reitereaza angajamentul sau de a continua eforturile pentru remedierea situatiei privind conditiile de detentie din sistemul penitenciar romanesc in scopul de a se conforma standardului impus de Conventia pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale si de jurisprudenta Curtii".
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii