Pozitia AMR fata de Raportul MCV
Data: 02 February 2016, 13:32 | autor: A.P. | 0 comentarii | 2090 afisari
Asociatia Magistratilor din Romania, prezidata de judecatorul Gabriela Baltag (foto), a dat publicitatii, marti 2 februarie 2016, punctul sau de vedere cu privire la continutul ultimului Raport al Comisiei Europene privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si de Verificare (MCV).
"Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) retine ca fiind neconform continutul Raportului Comisiei Europene privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare dat publicitatii la Bruxelles la 27.01.2016 si, prin urmare, nepotrivit entuziasmul autoritatilor care au impartasit in totalitate concluziile mentionate.
Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) doreste sa aminteasca faptul ca un raport politic, asa cum este cel amintit mai sus, nu poate sa surprinda complet si cu obiectivitate realitatea justitiei romanesti, dupa cum se contureaza aceasta, prin implinirile si dificultatile pe care le traieste in fiecare zi.
Este adevarat ca Romania a inregistrat progrese importante in lupta impotriva coruptiei, indiferent de nivelul pana la care a operat acest flagel social distructiv de progres, aceasta bariera in calea modernizarii statului, dar identificarea, absolutizarea realizarilor justitiei numai cu acest segment reprezinta o prezentare hiperbolizata.
Enumerarea doar a unor institutii apreciate ca fiind cheie in '...ce priveste consolidarea credibilitatii si profesionalismului sistemului judiciar prin obtinerea, in timp, a unor rezultate solide', excluzand, cu exceptia instantei supreme, din acest demers, activitatea majoritatii celorlalte instante, esentiale in infaptuirea progreselor din ultimii ani, dovedeste o intelegere deformata a fenomenului judiciar romanesc.
Tragerea la raspundere penala, prevenirea si, in final, reducerea fenomenului de coruptie nu reprezinta doar atributul unei structuri de parchet, iar mentionarea unor cauze pentru care nu exista o solutie finala, ca fiind un simbol, este o atitudine nespecifica modalitatii de evidentiere a justitiei care '...nu doar trebuie facuta, trebuie sa se si vada ca s-a facut justitie' (n.a. - Comentariu asupra Principiilor de la Bangalore privind conduita judiciara, valoarea 3 Integritatea, 3.2, Editura C.H. Beck, pag. 77), adica actul de justitie trebuie finalizat.
Atunci cand aminteste despre respectarea drepturilor si libertatilor cetatenilor, raportul nu precizeaza care este impactul pe care trebuie sa-l aiba asupra sistemului judiciar recenta Rezolutie legislativa a Parlamentului European referitoare la propunerea de directiva privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumtiei de nevinovatie si ale dreptului de a fi prezent la proces in cadrul procedurilor penale.
Se impunea a fi facute precizari mai ales sub aspectul garantarii de masuri adecvate din partea autoritatilor publice atunci cand acestea comunica informatii catre mass-media referitoare la persoanele suspectate sau acuzate ca fiind vinovate atat timp cat nu s-a dovedit, conform legii, ca sunt vinovate, dar si demersurile ce se impun pentru ca aceste persoane sa nu mai fie prezentate in public sau in instanta prin utilizarea de masuri de constrangere fizica, decat in anumite situatii specifice sau din motive de securitate.
Sustinerea faptului ca intrarea in vigoare a noilor coduri a fost un succes, prin indicarea unei perceptii generale de satisfactie din partea practicienilor, minimalizand impactul si consecintele negative pe care le presupun multiplele decizii de neconstitutionalitate, dar si necorelarile legislative identificate, care nu au fost inlaturate, reprezinta o situatie diferita de adevaratul impact al procesului reformator asupra sistemului judiciar.
Neabordarea unor subiecte esentiale ce au preocupat justitia, mai ales in anul 2015, care nici pana in prezent nu sunt pe deplin lamurite, anume stabilirea masurii in care exista sau nu o implicare a serviciilor de informatii in actul de judecata, dar si confirmarea cu documente, a verificarilor ce trebuiau realizate pentru intreaga perioada, de la intrarea in vigoare a legii, pentru a stabili cu certitudine daca in justitie sunt agenti sau colaboratori ai organelor de securitate, ca politie politica sau lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii, reprezinta o dovada ca monitorizarii i-au scapat aspecte importante in examinarea independentei si credibilitatii sistemului judiciar.
Problema numirilor in functiile de conducere pentru marile parchete, dar si pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, numiri ce se vor realiza in anul 2016, situatie deloc neglijabila, obliga la o analiza si din perspectiva excluderii oricarei invoieli politice, care daca se va repeta, la fel ca in trecut, va fi in masura sa afecteze intreaga procedura, indiferent cat de transparenta, clara si predefinita se recomanda.
Astfel, judecatorii si procurorii trebuie alesi in vederea ocuparii acestor functii pe criteriile de profesionalism, independenta, integritate, criterii deja consacrate, fiind excluse alte abordari care pot duce la pierderea increderii sociale in sistemul judiciar.
Niciunele dintre neregularitatile semnalate nu beneficiaza in raportul prezentat de o abordare corespunzatoare, in masura sa ne convinga ca exista cu adevarat dorinta de a se realiza o radiografie anuala, completa si obiectiva a sistemului judiciar, motiv pentru care Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) solicita ca pe viitor sa fie inlaturate toate disfunctiile precizate.
judecator Gabriela Baltag
Presedinte Asociatia Magistratilor din Romania"
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii