Plenul CSM sesizeaza Ministerul Justitiei cu o serie de propuneri privind modificarea Legilor nr. 303/2004, 304/2004 si 317/2004
Data: 29 October 2015, 12:43 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1829 afisari
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat, in sedinta din 27 octombrie 2015, sesizarea Ministerului Justitiei cu o serie de propuneri importante de modificare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, a Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
Solutiile Plenului CSM:
"Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat sesizarea Ministerului Justitiei cu urmatoarele propuneri de modificare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(1) Functiile de judecator, procuror, magistrat-asistent si asistent judiciar sunt incompatibile cu exercitarea oricaror alte functii publice sau private, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior si a celor de instruire din cadrul Institutului National al Magistraturii si al scolii Nationale de Grefieri, precum si a activitatilor didactice de formare si perfectionare desfasurate de institutiile de pregatire profesionala a altor profesii juridice, in conditiile legii'.
La articolul 5, dupa alineatul (1), se introduce un nou alineat, alineatul (1/1) cu urmatorul cuprins:
'(1/1) Indeplinirea unor misiuni temporare in strainatate in cadrul unor organizatii internationale sau al institutiilor Uniunii Europene, exercitarea unor activitati pe termen scurt ca expert, manager de proiect, consilier rezident ori echivalent in cadrul unor programe cu finantare internationala in interesul justitiei, precum si calitatea de expert in domeniul formarii profesionale juridice, in conditiile legii, nu sunt incompatibile cu functiile de judecator, procuror, magistrat-asistent si asistent judiciar'.
Dupa articolul 33, se introduce un nou articol, articolul 33/1, cu urmatorul cuprins:
Art. 33/1 - '(1) Persoanele care au ocupat minim 10 ani functia de judecator sau procuror, care nu au fost sanctionate disciplinar, nu au avut abateri de la Codul deontologic, au avut numai calificativul 'foarte bine' la toate evaluarile si si-au incetat activitatea din motive neimputabile, pot fi numite, fara concurs sau examen, in functiile vacante de judecator sau procuror, la instante sau parchete de acelasi grad cu cele unde au functionat sau la instante ori parchete de inferior. Nu pot fi numite in functiile de judecator sau procuror persoanele care au facut parte din serviciile de informatii inainte de 1990 sau au colaborat cu acestea.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 14 alin. (2). Procedura de verificare a indeplinirii acestor conditii se stabileste prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) In vederea numirii in functia de judecator sau procuror, persoanele prevazute la alin. (1) sustin un interviu in fata Plenului Consiliului Superior al Magistraturii'.
La articolul 39, alineatele (2), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'(2) In raport de vechimea in functia de judecator, respectiv de procuror, evaluarea se realizeaza dupa cum urmeaza:
a) o data la 2 ani, pentru judecatorii si procurorii cu o vechime intre 1 si 5 ani;
b) o data la 3 ani, pentru judecatorii si procurorii cu o vechime intre 5 si 10 ani;
c) o data la 4 ani, pentru judecatorii si procurorii cu o vechime intre 10 si 15 ani;
d) o data la 5 ani, pentru judecatorii si procurorii cu o vechime intre 15 si 20 ani'.
'(4) Evaluarea prevazuta la alin. (1) se face de comisii constituite prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii, separat pentru judecatori si procurori, formate din presedintele instantei sau, dupa caz, presedintele de sectie, respectiv de conducatorul parchetului sau procurorul sef de sectie, de la instanta sau parchetul din care face parte persoana evaluata, precum si 2 sau mai multi judecatori sau procurori de la instanta sau parchetul ierarhic superioare, desemnati de colegiul de conducere al acestei instante sau parchet. Daca presedintele instantei sau conducatorul parchetului au aceeasi specializare cu judecatorul sau procurorul evaluat, acestia sunt membri in comisia de evaluare chiar si la instantele si parchetele la care exista sectii. Evaluarea presedintelui instantei, a vicepresedintelui si a presedintelui de sectie, se face de o comisie formata din presedintele instantei superioare, presedintele sectiei corespunzatoare specializarii judecatorului evaluat, precum si un judecator de la instanta superioara, desemnat de colegiul de conducere. Evaluarea conducatorului parchetului, a adjunctului acestuia si a procurorului sef de sectie, se realizeaza de o comisie de la parchetul ierarhic superior, din care face parte conducatorul acestuia, un procuror cu functie de conducere corespunzatoare specializarii procurororului evaluat si un alt procuror desemnat de colegiul de conducere. Evaluarea presedintilor, vicepresedintilor si a presedintilor de sectie de la curtile de apel sau de la Curtea Militara de Apel se face de o comisie compusa din judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, desemnati de colegiul de conducere al acestei instante'.
'(5) Din comisiile de evaluare a procurorilor de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, inclusiv a celor din cadrul Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si Directiei Nationale Anticoruptie, pot face parte, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori prim-adjunctul sau adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie sau adjunctii acestora, procurorii sefi de sectie sau, pentru Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, procurorii sefi serviciu, precum si procurori desemnati, dupa caz, de colegiul de conducere al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie, de colegiul de conducere al Directiei Nationale Anticoruptie sau de colegiul de conducere al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism'.
La articolul 44, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
Art. 44 - '(1) Pot participa la concursul de promovare la instantele sau parchetele imediat superioare judecatorii si procurorii care au avut calificativul 'bine' sau 'foarte bine' la ultima evaluare, nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani si indeplinesc urmatoarele conditii minime de vechime:
a) 7 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, pentru promovarea in functiile de judecator de tribunal sau tribunal specializat si procuror la parchetul de pe langa tribunal sau la parchetul de pe langa tribunalul specializat;
b) 10 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, din care 2 ani vechime efectiva in functia de judecator de tribunal sau tribunal specializat sau procuror la parchetul de pe langa tribunal sau la parchetul de pe langa tribunalul specializat, procuror in cadrul DNA sau DIICOT, pentru promovarea in functiile de judecator de curte de apel si procuror la parchetul de pe langa aceasta; c) 12 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, din care 2 ani vechime efectiva in functia de procuror la parchetul de pe langa curtea de apel, procuror in cadrul DNA sau DIICOT, pentru promovarea in functia de procuror la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) La calcularea vechimii prevazute la alin. (1) nu se ia in considerare perioada in care judecatorul sau procurorul a avut calitatea de auditor de justitie, a fost detasat la institutii din afara sistemului judiciar, precum si alte perioade in care nu a functionat efectiv in cadrul instantelor sau parchetelor. Perioada in care judecatorul a fost desemnat in calitate de judecator de supraveghere a privarii de libertate, precum si perioadele in care judecatorul sau procurorul a fost detasat in cadrul autoritatii judecatoresti sau al Ministerului Justitiei, a fost inspector judiciar sau membru al Consiliului Superior al Magistraturii se iau in considerare la calcularea vechimii prevazute la alin. (1)'.
La art. 44, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
'(4) Vechimea prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie indeplinita la data expirarii perioadei de inscriere la concurs'.
Articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 45 – '(1) Judecatorii si procurorii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 44 pot participa la concurs, in vederea promovarii pe loc, in limita numarului de locuri aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Concursul pentru promovarea pe loc se organizeaza cel putin o data la 2 ani'.
Articolul 46 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 46 - '(1) Concursul de promovare consta in:
a) o proba scrisa cu caracter teoretic si practic;
b) o proba avand ca obiect evaluarea actelor intocmite de candidati sau care privesc activitatea acestora, din ultimii 3 ani in cadrul autoritatii judecatoresti sau Ministerului Justitiei;
(2) Punctajul maxim ce poate fi atribuit la probele de concurs este de 100 de puncte, distribuite astfel:
a) 60 de puncte pentru proba prevazuta alin. (1) lit. a);
b) 40 de puncte pentru proba prevazuta la alin. (1) lit. b).
(3) Proba prevazuta alin. (1) lit. a) este eliminatorie. Punctajul minim pentru a fi declarat admis la probele de concurs este urmatorul:
a) 40 de puncte pentru proba prevazuta la alin. (1) lit. a);
b) 20 puncte pentru proba prevazuta la alin. (1) lit. b).
(4) Punctajul minim pentru a fi declarat admis la concurs este de 70 de puncte.
(5) Procedura de desfasurare a concursului, inclusiv modalitatea de contestare a rezultatelor, aspectele supuse verificarii in cadrul probei prevazute la alin. (1) lit. b), precum si materiile la care se sustine proba scrisa prevazuta la alin. (1) lit. a), in functie de specializare, se stabilesc prin Regulamentul privind organizarea si desfasurarea concursului de promovare a judecatorilor si procurorilor, cu respectarea prevederilor art. 43.
(6) Dispozitiile art. 30 alin. (6) se aplica in mod corespunzator'.
Dupa articolul 47, se introduce un nou articol, articolul 47/1, cu urmatorul cuprins:
Art. 47/1 - '(1) Judecatorii si procurorii care au promovat in functii de executie nu pot fi transferati, timp de cel putin 2 ani de la data promovarii. Judecatorii nu pot fi numiti in functia de procuror, iar procurorii nu pot fi numiti in functia de judecator aceeasi perioada de timp.
(2) Dispozitiile alin. (1) teza I nu se aplica daca, in situatii exceptionale, transferul este necesar pentru buna desfasurare a activitatii instantei sau parchetului la care se solicita transferul. Dispozitiile alin. (1) teza I nu se aplica nici judecatorului sau procurorului cu privire la care starea sanatatii sale, a sotului/sotiei, a unei rude de gradul I sau a altei persoane aflate in intretinerea acestuia impune prezenta sa intr-o alta localitate sau care se afla in alte situatii exceptionale, intervenite dupa data promovarii in functie'.
La articolul 48, alineatele (8) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'(8) Numirea judecatorilor care au obtinut rezultatul cel mai bun la concurs sau, dupa caz, au fost declarati admisi la examen in functiile pentru care au candidat se face pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii, o singura data, in conditiile prevazute la alin. (1)'
(9) Numirea judecatorilor in celelalte functii de conducere se face pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea presedintelui instantei'.
La articolul 49, alineatele (8) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'(8) Numirea procurorilor care au obtinut rezultatul cel mai bun la concurs sau, dupa caz, au fost declarati admisi la examen in functiile pentru care au candidat se face pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii, o singura data, in conditiile prevazute la alin. (1).
(9) Numirea in celelalte functii de conducere la parchete se face pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie'.
Articolul 50 se modifica si va avea urmatorul continut:
Art. 50 - '(1) Pentru numirea in functii de conducere, sunt necesare urmatoarele conditii minime de vechime:
a) pentru functia de presedinte, vicepresedinte la judecatorie, prim-procuror la parchetul de pe langa judecatorie si adjunct al acestuia, o vechime efectiva de 6 ani in functia de judecator sau procuror, iar pentru functia de presedinte de sectie la judecatorie, o vechime efectiva de 4 ani in functia de judecator sau procuror;
b) pentru functia de presedinte si vicepresedinte de tribunal sau tribunal specializat, precum si presedinte de sectie la tribunal, prim-procuror al parchetului de pe langa tribunal sau al parchetului de pe langa tribunalul pentru minori si familie, adjunct al acestuia si procuror sef sectie al parchetului de pe langa tribunal sau al parchetului de pe langa tribunalul pentru minori si familie, o vechime efectiva de 10 ani in functia de judecator sau procuror; c) pentru functia de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie la curtea de apel, procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel si adjunct al acestuia, procuror sef sectie al parchetului de pe langa curtea de apel, o vechime efectiva de 12 ani in functia de judecator sau procuror.
(2) Dispozitiile art. 44 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(3) Vechimea prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie indeplinita la data expirarii perioadei de inscriere la concurs, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 48 alin. (9) si 49 alin. (9), in care candidatii trebuie sa intruneasca cerintele de vechime la data formularii propunerii de catre presedintele instantei, respectiv de catre procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) In vederea participarii la concursul sau examenul pentru numirea in functii de conducere, judecatorul sau procurorul trebuie sa functioneze la instanta sau, dupa caz, parchetul la care este vacanta functia de conducere pentru care isi depune candidatura. Dispozitiile prezentului alineat se aplica in mod corespunzator si pentru numirea in functiile de conducere prevazute la art. 48 alin. (9) si 49 alin. (9).
(5) Prin derogare de la dispozitiile alin. (4), in situatia in care la doua concursuri consecutive pentru numirea intr-o functie de conducere nu se prezinta niciun candidat, la urmatorul concurs sau examen organizat pentru numirea in aceeasi functie de conducere pot participa si judecatori sau, dupa caz, procurori de la alta instanta sau parchet din circumscriptia aceleiasi curti de apel sau parchet de pe langa curtea de apel, care au dreptul sa functioneze la instanta ori parchetul pentru care isi depun candidatura.
(6) In cazul in care la o judecatorie sau un parchet de pe langa judecatorie unde este vacanta functia de presedinte, vicepresedinte sau presedinte de sectie, respectiv de prim-procuror sau adjunct al acestuia, niciun judecator sau procuror nu indeplineste conditiile de vechime prevazute de lege pentru ocuparea acestor functii, sau nu-si exprima acordul in vederea delegarii si, din motive obiective, nu pot fi delegati judecatori sau procurori de la alte instante sau parchete din circumscriptia aceleiasi curti de apel, poate fi delegat in respectiva functie de conducere oricare dintre judecatorii sau procurorii care functioneaza la acea judecatorie sau parchet de pe langa judecatorie'.
La articolul 51, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 51 - '(1) La expirarea mandatului functiei de conducere judecatorii sau procurorii pot ocupa, in conditiile prevazute de art. 48, 49 si 50, o functie de conducere la aceeasi instanta sau la acelasi parchet ori la alta instanta sau parchet ori revin la instantele sau parchetele de unde provin sau, daca exista posturi vacante, la o instanta sau parchet unde au dreptul sa functioneze potrivit legii'.
Dupa articolul 51 se introduce un nou articol, articolul 51/1, cu urmatorul cuprins:
Art. 51/1 - '(1) Suspendarea, in orice mod, a raportului de munca nu suspenda curgerea duratei mandatelor functiilor de conducere prevazute la art. 48 si 49.
(2) Imposibilitatea exercitarii atributiilor pe o perioada mai mare de 1 an atrage incetarea mandatelor functiilor de conducere prevazute la art. 48 si 49'.
La art. 52, alin. (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(3) Pot participa la concursul de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie judecatorii si procurorii care au cel putin gradul de curte de apel sau parchet de pe langa curtea de apel, care au indeplinit efectiv cel putin 3 ani functia de judecator la curtea de apel sau de procuror la parchetul de pe langa curtea de apel ori la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, au obtinut calificativul 'foarte bine' la ultimele 3 evaluari, nu au fost niciodata sanctionati disciplinar si au o vechime efectiva in functia de judecator sau procuror de cel putin 15 ani. Dispozitiile art. 44 alin. (2) se aplica in mod corespunzator'.
La articolul 53, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(3) Numirea in functiile prevazute la alin. (1) se face pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data'.
La articolul 54, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de Presedintele Romaniei la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii dintre procurorii care au o vechime minima de 12 ani in functia de judecator sau procuror, au cel putin gradul de parchet de pe langa tribunal, care au indeplinit efectiv cel putin 5 ani functia de procuror la un parchet de pe langa tribunal sau la un parchet ierarhic superior, pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.
(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin. (1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii care se poate sesiza din oficiu, la cererea unei treimi din numarul membrilor sau la cererea a doua treimi din numarul total al membrilor adunarii generale corespunzatoare unitatii de parchet la care se exercita functia de conducere, pentru motivele prevazute la art. 51 alin. (2) care se aplica in mod corespunzator'.
La articolul 55, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 55 - '(1) Numirea in celelalte functii de conducere in cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si al Directiei Nationale Anticoruptie se face pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, de catre Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, dupa caz'.
La articolul 58, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(5) Dupa incetarea detasarii, judecatorul sau procurorul revine in functia detinuta anterior. Daca judecatorul sau procurorul detasat se afla in situatia prevazuta la alin. (6) si nu a optat pentru functia de conducere sau nu a exprimat nici o optiune, la incetarea detasarii se aplica in mod corespunzator prevederile art. 51 alin. (1)'.
La articolul 58, dupa alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (6), (7) si (8), cu urmatorul cuprins:
'(6) Daca judecatorul sau procurorul detasat ocupa o functie de conducere la instante sau parchete, in termen de 30 de zile de la hotararea Consiliului Superior al Magistraturii prin care s-a dispus detasarea opteaza pentru functia de conducere sau pentru functia pe care o ocupa prin detasare.
(7) In cazul in care judecatorul sau procurorul detasat nu a optat pentru functia de conducere sau nu a exprimat nici o optiune, functia de conducere respectiva devine vacanta la expirarea termenului prevazut la alin. (6). Daca judecatorul sau procurorul opteaza pentru functia de conducere detinuta anterior, detasarea inceteaza la expirarea termenului prevazut la alin. (6).
(8) Prevederile alin. (6) si (7) se aplica in mod corespunzator si in situatia in care judecatorul sau procurorul era detasat anterior ocuparii functiei de conducere'.
La articolul 62 alineatul (1), dupa litera c), se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
'd) in cazul prevazut la art. 52 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata'.
La articolul 62, dupa alineatul (1/1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1/2) si (1/3), cu urmatorul cuprins:
'(1/2 ) Judecatorul sau procurorul care sufera de o alta afectiune decat cea prevazuta la alin. (1) lit. b), care-l pune in imposibilitate de a-si exercita atributiile poate fi suspendat din functie, la cererea sa sau a colegiului de conducere al instantei sau parchetului. Aceasta masura se poate dispune numai dupa epuizarea duratei pentru care se acorda concediile medicale si indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca in sistemul de asigurari sociale de sanatate. Afectiunea se stabileste printr-o expertiza de specialitate care se efectueaza de comisia medicala, numita in conditiile art. 14 alin. (2) lit. e). Suspendarea din functie se dispune pana la insanatosire. Prin raportul de expertiza comisia stabileste termenul in care magistratul urmeaza sa revina la reexaminare.
(1/3 ) In situatii personale deosebite, la cererea judecatorului sau procurorului, Consiliul Superior al Magistraturii poate dispune suspendarea din functie a acestuia, pe o durata de cel mult 3 ani, daca masura nu afecteaza buna functionare a instantei sau parchetului'.
La articolul 62, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'(3) In perioada suspendarii din functie dispuse in temeiul alin. (1) lit. a), a/1) si c) si alin. (1/3) judecatorului si procurorului nu ii sunt aplicabile dispozitiile referitoare la interdictiile si incompatibilitatile prevazute la art. 5 si 8 si nu i se platesc drepturile salariale. Aceasta perioada nu constituie vechime in magistratura.
(4) In perioada suspendarii dispuse in temeiul alin. (1) lit. b) si d) si alin. (1/2), judecatorului sau procurorului i se plateste o indemnizatie egala cu 80% din drepturile salariale corespunzatoare gradului profesional detinut si ii sunt aplicabile dispozitiile referitoare la interdictiile si incompatibilitatile prevazute la art. 5 si 8'.
La articolul 62, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
'(5) Dupa expirarea termenului mentionat la alin. (12 ) si efectuarea de catre comisia medicala de specialitate, numita in conditiile art. 14 alin. (2) lit. e), a noii expertize, Consiliul Superior al Magistraturii poate hotari incetarea suspendarii si repunerea in functie a judecatorului sau procurorului, prelungirea acesteia sau, daca boala este ireversibila, propune eliberarea din functie prin pensionare'.
La articolul 63, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(2) Daca se dispune clasarea, achitarea sau incetarea procesului penal fata de judecator ori procuror ori s-a dispus restituirea cauzei la parchet, suspendarea din functie inceteaza, iar judecatorul sau procurorul suspendat este repus in situatia anterioara, i se platesc drepturile banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din functie si i se recunoaste vechimea in magistratura pentru aceasta perioada'.
Articolul 64 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 64 - '(1) In cazul prevazut la art. 62 alin. (1) lit. b), boala psihica se stabileste printr-o expertiza de specialitate. La sesizarea presedintelui instantei sau a conducatorului parchetului ori a colegiilor de conducere, Consiliul Superior al Magistraturii dispune prezentarea magistratului la expertiza de specialitate.
(2) Suspendarea din functie se dispune pana la insanatosire, constatata prin expertiza medicala de specialitate efectuata de comisia prevazuta la art. 14 alin. (2) lit. e). Prin raportul de expertiza comisia stabileste termenul in care magistratul urmeaza sa revina la reexaminare.
(3) Dispozitiile art. 62 alin. (5) se aplica in mod corespunzator.
(4) In cazul in care magistratul refuza nejustificat sa se prezinte, in termenul stabilit, la expertiza de specialitate, Consiliul Superior al Magistraturii dispune suspendarea din functie a acestuia. Pe perioada suspendarii din functie pentru acest motiv, judecatorului si procurorului nu i se platesc drepturile salariale si nu ii sunt aplicabile dispozitiile referitoare la interdictiile si incompatibilitatile prevazute la art. 5 si 8. Aceasta perioada nu constituie vechime in magistratura. Suspendarea din functie inceteaza prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii, ca urmare a prezentarii magistratului la expertiza de specialitate.
(5) Perioadele in care magistratii beneficiaza de indemnizatiile prevazute la art. 62 alin. (4) constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, pentru aceste indemnizatii datorandu-se contributia de asigurari sociale reglementata de prevederile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, si ale legii bugetului asigurarilor sociale de stat, care se achita bugetului asigurarilor sociale de stat'.
Dupa articolul 64 se introduce un nou articol, articolul 64/1, cu urmatorul cuprins:
Art. 64/1 - '(1) In cazul prevazut la art. 62 alin. (1/3), postul vacantat ca urmare a suspendarii din functie poate fi ocupat pe perioada nedeterminata iar la incetarea suspendarii judecatorul sau procurorul revine la aceeasi instanta sau parchet pe un post vacant. Daca nu exista un post vacant la instanta sau parchetul unde a functionat judecatorul sau procurorul, acesta poate opta pentru unul dintre posturile vacante de la instantele sau parchetele unde are dreptul sa functioneze potrivit legii.
(2) Suspendarea din functie poate inceta si anterior duratei pentru care a fost dispusa, prin hotararea Consiliului Superior al Magistraturii, la cererea judecatorului sau procurorului'.
La articolul 65/1, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
'(2) In cazul in care judecatorul sau procurorul exercita calea de atac prevazuta de lege impotriva hotararii de eliberare din functie sau impotriva hotararii prin care se propune eliberarea din functie, acesta va fi suspendat din functie pana la solutionarea definitiva a cauzei de catre instanta competenta.
(3) In perioada suspendarii, judecatorului sau procurorului nu ii sunt aplicabile dispozitiile referitoare la interdictiile si incompatibilitatile prevazute la art. 5 si 8 si nu i se platesc drepturile salariale. In aceeasi perioada, judecatorului sau procurorului i se platesc contributiile de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii. Dispozitiile art. 63 alin. (2) se aplica in mod corespunzator'.
La articolul 67, dupa alineatul (3), se introduce un nou alineat, alineatul (3/1), cu urmatorul cuprins:
'(3/1) Fostii magistrati-asistenti cu o vechime de cel putin 10 ani in aceasta functie, care au fost eliberati din functie din motive neimputabile, pot fi numiti fara concurs in functia de magistrat-asistent si isi pastreaza gradul avut la data eliberarii din functie'.
Articolul 76 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 76 - '(1) Judecatorii si procurorii sunt liberi sa organizeze sau sa adere la organizatii profesionale locale, nationale sau internationale, in scopul apararii intereselor lor profesionale, precum si la cele prevazute de art. 11 alin. (3).
(2) Judecatorii si procurorii cu o vechime de cel putin 18 de ani in aceste functii, care au fost eliberati din functie din motive neimputabile, au dreptul sa devina, fara examen, avocati sau mediatori'.
II. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat sesizarea Ministerului Justitiei cu urmatoarele propuneri de modificare a Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
La art. 41, alin. (2) se modifica astfel:
'(2) Componenta sectiilor si completelor specializate se stabileste de presedintele instantei, in raport cu volumul de activitate, tinandu-se seama de specializarea judecatorului'.
La art. 45, alin. (1) se modifica astfel:
'(1) In functie de volumul de activitate si de complexitatea cauzelor, la curtile de apel, tribunale, tribunale specializate, judecatoriile care isi au sediul in resedintele de judet, precum si la judecatoriile din municipiul Bucuresti, presedintele poate fi ajutat de 1 - 2 vicepresedinti, iar la celelalte judecatorii, presedintele poate fi ajutat de un vicepresedinte'.
La art. 94, alin. (1) se modifica astfel:
'(1) In functie de volumul de activitate, la parchetele de pe langa curtile de apel, tribunale, judecatoriile care isi au sediul in resedintele de judet, precum si judecatoriile din municipiul Bucuresti, procurorul general sau, dupa caz, prim-procurorul poate fi ajutat de 1 - 2 adjuncti, iar la parchetele de pe langa tribunalele pentru minori si familie si celelalte judecatorii, prim-procurorul poate fi ajutat de un adjunct'.
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat sesizarea Ministerului Justitiei cu propunerea de modificare a art. 55 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
Art. 55 - '(1) Revocarea din functia de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii se propune de presedintele Consiliului ori de o treime din membri, in situatia in care persoana in cauza nu mai indeplineste conditiile legale pentru a fi membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii, in cazul neindeplinirii sau indeplinirii necorespunzatoare a atributiilor in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii sau in cazul aplicarii oricarei sanctiuni disciplinare.
(2) In sensul alin. (1), prin neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor in cadrul Consiliului se intelege nesocotirea obligatiilor si indatoririlor administrative si jurisdictionale care incumba calitatii de membru al Consiliului Superior al Magistraturii si care deriva din legi si regulamente.
(3) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la sesizarea formulata potrivit alin. (1), poate dispune revocarea din functia de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Revocarea din functia de presedinte sau vicepresedinte se propune de o treime din numarul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(5) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la sesizarea formulata potrivit alin. (4), poate dispune revocarea din functia de presedinte sau vicepresedinte al Consiliului Superior al Magistraturii.
(6) Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii pot fi revocati si la cererea adunarilor generale de la nivelul instantelor sau parchetelor pe care le reprezinta, pentru neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor in cadrul Consiliului, precum si pentru fapte de natura a aduce atingere grava independentei si prestigiului justitiei. Dispozitiile alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.
(7) Hotararea de revocare se ia cu votul majoritatii judecatorilor sau procurorilor care functioneaza la nivelul instantelor sau parchetelor pe care le reprezinta membrul Consiliului Superior al Magistraturii a carui revocare se cere.
(8) In cazul adunarii generale comune a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si a Directiei Nationale Anticoruptie, decizia de revocare a reprezentantului acestora se ia cu votul majoritatii procurorilor in exercitiu. in cadrul adunarii generale voteaza si procurorii din structurile teritoriale ale acestora.
(9) Decizia de revocare a reprezentantului Inaltei Curti de Casatie si Justitie se ia cu votul majoritatii judecatorilor in exercitiu de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(10) Procedura de revocare poate fi declansata de orice adunare generala de la nivelul instantelor sau parchetelor pe care le reprezinta membrul Consiliului Superior al Magistraturii a carui revocare se cere. Organizatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor pot sesiza adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor in vederea declansarii procedurii de revocare.
(11) Hotararea de declansare a procedurii de revocare se ia cu votul a doua treimi din numarul judecatorilor sau procurorilor care functioneaza la instanta sau parchetul in care se organizeaza adunarea generala.
(12) Hotararea de declansare a procedurii de revocare se va publica pe site-ul instantei sau parchetului declansator si pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii. Celelalte instante sau parchete reprezentate de membrul Consiliului supus revocarii vor putea transmite instantei sau parchetului declansator, in termen de 15 zile de la publicare, motive suplimentare de revocare.
(13) Instanta sau parchetul care a declansat procedura de revocare, va publica pe site centralizarea motivelor de revocare. In termen de 30 de zile de la publicarea pe site a motivelor de revocare se vor organiza adunarile generale ale tuturor instantelor sau parchetelor reprezentate de membrul cu privire la care s-a declansat procedura de revocare.
(14) Adunarea generala de la nivelul instantei sau parchetului care a declansat procedura de revocare va solicita membrului ales a carui revocare se cere, exprimarea unui punct de vedere cu privire la motivele de revocare, inainte de data stabilita pentru intrunirea adunarilor generale; punctul de vedere exprimat va fi comunicat tuturor instantelor sau parchetelor pe care le reprezinta membrul ales. Refuzul membrului ales de a exprima un punct de vedere nu impiedica intrunirea adunarilor generale.
(15) In termen de 15 zile de la data intrunirii adunarilor generale, instanta declansatoare, respectiv parchetul, va transmite Consiliului Superior al Magistraturii sesizarea motivata impreuna cu materialele intocmite de toate adunarile generale si centralizarea voturilor.
(16) Verificarea legalitatii procedurii de revocare se va realiza de catre un raportor desemnat de catre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dintre membrii sai, in termen de 15 zile de la inregistrarea sesizarii semnate si motivate de reprezentantii adunarilor generale prevazute la alin. (15). Raportorul desemnat de catre Plen nu devine incompatibil.
(17) In cazul in care se constata incalcari ale legii in procedura de revocare, Plenul Consiliului dispune masurile necesare pentru inlaturarea acestora, inclusiv repetarea intrunirii adunarilor generale, numai la instantele sau parchetele la care s-au acestea s-au constatat.
(18) Raportul intocmit de raportor se inainteaza Plenului Consiliului Superior al Magistraturii care, in urma analizei acestuia, poate:
a) dispune completarea raportului, atunci cand apreciaza ca acesta nu este complet. Completarea se efectueaza de catre raportor in termen de cel mult 15 de zile de la data cand a fost solicitata;
b) constata ca sunt intrunite conditiile prevazute de lege pentru revocarea membrului ales al Consiliului si dispune revocarea din functie a acestuia. Dispozitiile art. 57 alin. (2) se aplica in mod corespunzator;
c) respinge cererea de revocare in cazul in care motivele de revocare invocate nu sunt dintre cele prevazute alin. (6).
(19) Hotararea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii poate fi atacata cu contestatie, de orice persoana interesata, la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in termen de 5 zile de la pronuntare. Contestatia formulata impotriva hotararii prin care se dispune revocarea din functie a unui membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii este suspensiva de executare'.
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a apreciat ca adunarea generala care declanseaza procedura de revocare nu poate solicita Inspectiei Judiciare intocmirea unui raport cu privire la motivele de revocare a membrului Consiliului Superior al Magistraturii, pe care sa-l comunice ulterior celorlalte instante/parchete".
foto: jud. Marius Tudose, presedinte al CSM
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii