Persoanele fara venituri vor plati asigurarile de sanatate
Data: 18 September 2015, 13:56 | autor: Adrian Toni Neacsu | 0 comentarii | 3155 afisari
O stafie bantuie Codul fiscal. Desi inca specialistii in fiscalitate nu s-au pus pe deplin de acord, mai au ceva timp, majoritatea accepta ca in noua reglementare fiscala exista o dispozitie potrivit cu care persoanele fara nici un fel de venit vor datora contributia la sistemul public de sanatate (CASS). Noul cod fiscal, cu bune si rele, a fost deja promulgat si va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016.
Insa care este situatia acum, sub regimul a ceea ce urmeaza sa devina vechiul cod fiscal? In prezent, persoanele ce nu realizeaza nici un fel de venituri si nici nu intra intr-o situatie speciala exceptata, pentru a dobandi calitatea de asigurat, au obligatia platii contributiei individuale la asigurarile de sanatate. Plata CASS nu este deci obligatorie, dar persoana respectiva nu are statut de asigurat si nu poate beneficia, teoretic, de sistemul public de sanatate. Daca doreste sa apeleze la sistemul public de sanatate fie suporta integral costurile, fie plateste contributia de asigurari de sanatate. Aceasta prevedere a fost aplicata deficitar in practica si a dus la situatii juridice complicate.
Probabil si din acest motiv, noul Cod fiscal inoveaza si introduce obligatia platii CASS de catre toate persoanele care declara ca nu realizeaza nici un fel venituri. Astfel, potrivit art. 180 din noul Cod fiscal „Persoanele fizice care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei se suporta din alte surse, datoreaza lunar contributie de asigurari sociale de sanatate si au obligatia sa solicite inregistrarea la organul fiscal competent, in termen de 15 zile de la data la care se incadreaza in aceasta categorie”.
Voi explica aceste prevederi precum si pe celelalte cu care se coreleaza in modul cel mai simplu care imi este accesibil mie:
1. In primul rand, nu mai exista posibilitatea unei persoane de a ramane in afara sistemului public de sanatate. Contributia de asigurari sociale de sanatate este obligatorie pentru toate persoanele care nu sunt exceptate in mod expres si este o obligatie fiscala de sine statatoare. Neplata ei nu inseamna doar ruperea de sistemul public medical ci se contabilizeaza drept obligatii fiscale restante, pasibile de a fi executate silit de organele fiscale ale statului.
2. Persoanele care declara ca nu realizeaza nici un fel de venit sunt obligate sa se inregistreze fiscal la administratia financiara, dand astfel o declaratie pe propria raspundere. Declaratia astfel completata va putea sta la baza atragerii unei raspunderi penale daca se dovedeste ca in realitate realizau un venit. Declaratia mincinoasa in fata organului fiscal poate constitui fie infractiunea de fals in declaratii (inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau amenda penala), fie chiar o infractiune de evaziune fiscala (inchisoare de la 2 la 8 ani), prin ascunderea sursei de impozitare sau taxare. In acest fel banii obtinuti la negru (nedeclarati in nici un fel) vor deveni extrem de riscanti si probabil ca acesta este principalul mecanism prin care legiuitorul incearca sa fiscalizeze munca la negru.
3. Prevederea privind obligatia platii CASS pentru persoana care nu realizeaza nici un fel de venituri nu se aplica celor al caror sot are calitatea de asigurat si plateste contributia de asigurari. Nu se aplica de asemenea parintilor fara venituri proprii care se afla in intretinerea legala a fiului/fiicei asigurate. Lista completa a exceptarilor este prevazuta in art. 154 si mai contine de exemplu copiii, studentii, persoanele cu handicap, ori femeile insarcinate sau lauze.
4. Obligatia inregistrarii la organul fiscal si a platii contributiei de asigurari de sanatate priveste de fapt persoanele care realizeaza exclusiv venituri la negru (nedeclarate), cei care practica agricultura de subzistenta si nu primesc pensie sau ajutor social, elevii si studentii care au incheiat studiile, au iesit din somaj si inca nu s-au angajat, casnicele care nu au un sot asigurat, precum si pe cei care efectiv nu au absolut nici o sursa de venit si nici nu se afla in intretinerea legala a unui asigurat. Obligatia priveste si persoanele plecate in strainatate o perioada mai mare de 183 de zile, care si-au ales rezidenta fiscala in Romania si care declara ca nu realizeaza venituri. Dupa aprecierile unor specialisti ar fi vorba in total de cca 1,5 – 2 milioane de persoane aflate in una din situatiile care obliga la inregistrare fiscala si plata asigurarilor CASS.
5. In sfarsit, persoana fara venit va datora, ulterior inregistrarii declaratiei lui, o contributie lunara de asigurari de sanatate de 5,5% din salariul minim brut pe tara. Plata se face trimestrial, pana pe data de 25 a ultimei luni, iar anual se emite o decizie de impunere de catre organul fiscal. Daca Guvernul se tine de cuvant si salariul minim pe economie va fi din ianuarie 2016 de 1.200 lei, inseamna ca valoarea lunara a contributiei este de 66 lei, adica 198 lei trimestrial si 792 lei anual.
O astfel de reglementare poate suscita in mod legitim nedumeriri. „E o prostie. Vor trebui sa dea din nou amnistie, nu au cum sa colecteze”, spunea de exemplu colegul meu, avocat specializat Gabriel Biris, citat de ziare.com. Tot teoretic, pot fi gasite justificari suficient de temeinice. Cine beneficiaza de serviciul public de sanatate trebuie sa contribuie, iar contributia lunara este infinit mai mica decat eventuala suportare integrala a serviciilor medicale de catre persoana neasigurata. Cred ca principalul obiectiv al celor care au redactat aceste prevederi in Codul fiscal a fost insa altul. Disciplinarea persoanelor care declara ca nu realizeaza nici un fel de venit dar totusi obtin venituri la negru si punerea lor sub presiune pentru a-si fiscaliza veniturile sub sanctiuni de natura penala. Ramane desigur intrebarea ce se va intampla cu situatia persoanelor care cu adevarat nu realizeaza nici un fel de venit si nici nu sunt asigurati, direct sau indirect. Daca nu au, de unde sa dea? Dar asta e deja problema si raspunderea politicienilor.
sursa: ziaruldevrancea.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii