Ordonanta privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, adoptata de Guvern
Data: 16 July 2015, 12:56 | autor: L.J. | 0 comentarii | 2037 afisari
Guvernul Romaniei a adoptat, miercuri 15 iulie 2015, Ordonanta privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative.
Ordonanta prevede scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru a tuturor contribuabililor care solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala eliberarea unor certificate, adeverinte sau alte asemenea documente. Masura vine in sprijinul contribuabililor care vor fi scutiti de drumurile si timpul alocat achizitionarii acestor timbre, se arata intr-un comunicat emis de Guvernul Romaniei. Spre exemplu, anul trecut, ANAF a emis circa 4,5 milioane de documente pentru a caror eliberare a fost necesara achizionarea de catre contribuabili a timbrelor extrajudiciare. In prezent, sunt scutiti de la plata taxelor extrajudiciare contribuabilii care solicita certificate necesare pentru obtinerea unor drepturi privind asistenta sociala, asigurarile sociale si protectia sociala. Extinderea scutirii de la plata taxelor extrajudiciare pentru toti contribuabilii are scopul sa reduca birocratia si sa faciliteze comunicarea prin mijloace electronice. De pilda, contribuabilul poate solicita si primi prin mijloace electronice (prin intermediul Spatiului Privat Virtual – platforma electronica a ANAF care faciliteaza relatia contribuabilului cu organele fiscale) certificat de atestare fiscala ori adeverinta de venit. insa, potrivit legislatiei acum in vigoare, trebuie sa se deplaseze la oficiul postal sau, dupa caz, la organul fiscal local/trezorerie/ alta entitate autorizata sa incaseze impozite si taxe, pentru achitarea taxe de timbru, care este de 2 lei. Scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru, masura decisa astazi, va contribui la extinderea comunicarii electronice intre contribuabil si ANAF, prin emiterea in format electronic a mai multor acte administrative fiscale si procedurale.
De asemenea, actul normativ elimina obligativitatea aplicarii stampilei atat pe declaratiile, cererile si alte documentele depuse de catre persoane fizice, persoane juridice de drept privat asa cum sunt definite in Codul civil, precum si de catre entitatile fara personalitate juridica, la institutii sau autoritati publice, cat si pe documentele sau alte inscrisuri emise intre aceste entitati sau persoane. Regula nu se aplica persoanelor juridice de drept public care vor aplica stampila pe documentele emise de catre acestea, conform regulilor aplicabile in prezent. Masura are scopul sa reduca birocratia si sa simplifice regulile administrative.
Actul normativ completeaza prevederile legale referitoare la tipurile de garantii in sensul extinderii garantiilor financiare cu un nou tip: polita de asigurare de garantie. Prin aceasta modificare, se ofera posibilitatea contribuabililor sa depuna drept garantie scrisori de garantie/ polite de asigurare de garantie emise si de alte institutii de credit sau alte institutii financiare autorizate, nu numai de catre cele bancare.
De asemenea, se creeaza o regula speciala de aplicare a masurilor de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat de la autoritati sau institutii publice sume certe, lichide si exigibile. In astfel de situatii, in baza documentelor furnizate de debitor, organul de executare va institui poprirea asupra sumelor datorate de aceste autoritati sau institutii publice. Modificarea legislativa are drept scop evitarea executarilor silite a sumelor din conturile bancare sau a bunurilor debitorilor, masuri inechitabile in conditiile in care debitorii au, in acelasi timp, sume de incasar de la autoritati sau institutii publice.
O alta reglementare adoptata astazi prin Ordonanta va da contribuabilului posibilitatea de a obtine suspendarea executarii silite prin depunerea unei scrisori de garantie bancara/ polita de asigurare de garantie si pe parcursul solutionarii actiunii in contencios administrativ.
Totodata, in cazul popririi bancare, s-a prevazut un termen de 3 zile pentru ca bancile sa plateasca sumele indisponibilizate. Acest interval creeaza premisele evitarii situatiilor de executari multiple, atunci cand au fost poprite si indisponibilizate sume existente in mai multe conturi bancare. Astfel, in acest interval de timp, debitorul, dupa ce a fost informat de banca sa cu privire la popririle instituite, poate solicita organului fiscal mentinerea doar a uneia dintre popriri si ridicarea celorlalte care depasesc debitul inscris in titlul executoriu ce face obiectul popririi.
Un set de modificari aduse de ordonanta adoptata astazi vizeaza prelungirea unor termene prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Masura a fost luata avand in vedere faptul ca identificarea celor mai bune solutii tehnice de implementare a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, precum si a procedurii de supraveghere si monitorizare a functionarii acestora, necesita o perioada mai lunga pentru documentare si alegere a solutiilor legislative. In acest context, unele termene se prelungesc cu cate sase luni, respectiv:
-Autorizarea de catre Comisie numai a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, incepand cu data de 1 aprilie 2016;
-Interzicerea comercializarii aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal incepand cu data de 1 iulie 2016;
-Obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili incepand cu data de 1 octombrie 2016;
-Obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii, incepand cu data de 1 ianuarie 2017;
-Obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici, incepand cu data de 1 mai 2017.
De asemenea, actul normativ stipuleaza ca in cazul politistilor care participa sau au participat in anul 2015 la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman in comun cu fortele armate ale Romaniei sau similare celor prevazute la art. 2 din Legea nr. 121/2011 privind participarea fortelor armate la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman, pentru fortele armate, se efectueaza regularizari ale drepturilor banesti cuvenit pe perioada misiunilor, in vederea acordarii acestor drepturi la nivelul stabilit prin actele normative in vigoare. Astfel, se asigura, prin regularizare, acelasi nivel al drepturilor banesti cuvenite pe intreaga perioada a participarii politistilor la misiunile respective in anul 2015, atat pentru cei care continua misiunea, cat si pentru cei care sunt inlocuiti, asigurandu-se astfel o echitate prin eliminarea oricaror discriminari in retribuirea personalului care desfasoara aceleasi activitati, in aceleasi conditii.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii