Noul Regulament de procedura al Tribunalului Uniunii Europene
Data: 22 June 2015, 12:17 | autor: C.G. | 0 comentarii | 2430 afisari
Tribunalul Uniunii Europene a dat publicitatii noul Regulament de procedura ce urmeaza sa intre in vigoare la 1 iulie 2015.
Intr-un comunicat de presa emis de Tribunalul Uniunii Europene se arata ca acest nou Regulament – semnat de presedintele Tribunalului, Marc Jaeger – este rezultatul unui proces initiat in 2012 si ca urmeaza sa inlocuiasca Regulamentul de procedura din 1991.
Comunicatul Tribunalului Uniunii Europene:
"La 1 iulie 2015, vor intra in vigoare un nou Regulament de procedura si noi dispozitii de aplicare, in scopul de a ameliora derularea procedurilor in fata Tribunalului.
Noul Regulament de procedura
Noul Regulament de procedura al Tribunalului, rezultatul unui proces initiat in 2012, va inlocui Regulamentul de procedura din 1991. Pe parcursul timpului, acesta din urma a fost modificat in numeroase randuri in vederea adaptarii si ameliorarii mecanismelor procedurale in functie de nevoi si de evolutii. Intrucat aceasta abordare parcelara si-a atins limitele, s-a impus o reforma completa, care a deschis calea unei restructurari a textului original si introducerii unor noi dispozitii. in acest cadru, au fost urmarite mai multe obiective.
Normele de procedura au fost adaptate la realitatea contenciosului dedus in prezent judecatii Tribunalului prin efectuarea unei distinctii clare intre cele trei categorii principale de actiuni, fiecare avand caracteristici proprii:
–actiunile directe, in cadrul carora sunt deosebit de numeroase incidentele procedurale, cererile de interventie si cererile de aplicare a regimului de confidentialitate;
–actiunile in domeniul proprietatii intelectuale;
–recursurile formulate impotriva deciziilor Tribunalului Functiei Publice.
Eforturile deja intreprinse de mai multi ani in vederea ameliorarii eficientei instantei au fost continuate in domeniul procedural in vederea consolidarii capacitatii de examinare a cauzelor, intr-un termen rezonabil si cu respectarea cerintelor procesului echitabil, in conformitate cu cerintele care rezulta din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. In aceasta privinta, merita in special sa fie mentionate:
–extinderea domeniului de aplicare, la cauzele de proprietate intelectuala, al dispozitiilor referitoare la judecatorul unic;
–simplificarea, in cauzele de proprietate intelectuala, a normelor referitoare la stabilirea limbii de procedura si la derularea procedurii scrise (un singur schimb de memorii);
–simplificarea regimului interventiei (nu mai este prevazuta admiterea interventiei in cazul in care cererea este depusa dupa expirarea termenului legal de sase saptamani de la publicarea, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), a avizului privind introducerea actiunii);
–posibilitatea ca Tribunalul sa se pronunte fara parcurgerea fazei orale a procedurii in actiunile directe, atunci cand niciuna dintre partile principale nu a solicitat organizarea unei sedinte de audiere a pledoariilor;
–posibilitatea Tribunalului de a se pronunta fara parcurgerea fazei orale a procedurii in recursuri, chiar si in prezenta unei cereri formulate de catre o parte;
–clarificarea drepturilor conferite intervenientilor;
–transferul, in beneficiul presedintilor de camera, a anumitor competente decizionale conferite anterior camerei si simplificarea formei anumitor decizii, prevazandu-se noi cazuri in care nu se mai statueaza printr-o ordonanta (de exemplu, suspendarea si conexarea);
–indicatia potrivit careia Tribunalul se pronunta cat mai curand cu putinta cu privire la o exceptie de inadmisibilitate sau de necompetenta, cu privire la o cerere de nepronuntare asupra fondului sau la orice alt incident, precum si cu privire la o cerere de interventie sau la o contestare a cererii de aplicare a regimului de confidentialitate.
S-a urmarit sa se garanteze omogenitatea mecanismelor procedurale care reglementeaza contenciosul dedus judecatii instantelor Uniunii Europene, tinandu-se seama in special de Regulamentul de procedura al Curtii de Justitie intrat in vigoare la 1 noiembrie 2012 si in acelasi timp de particularitatile actiunilor directe care opun o persoana fizica sau juridica ori un stat membru unei institutii a Uniunii.
Instanta va dispune de norme care sa ii permita sa adopte modalitatea de organizare pe care o considera cea mai adecvata in functie, printre altele, de numarul de judecatori care o compun si de norme prin care se urmareste sa se confere un efect util modificarii statutare privind crearea postului de vicepresedinte al Tribunalului.
Au fost identificate solutii la situatiile procedurale ramase fara raspuns pana in prezent in normele de procedura, in special: conditiile in care o cauza poate face obiectul unei reatribuiri, adaptarile concluziilor cererii introductive pe parcursul procesului sau masurile care se impun dupa depunerea unui inscris in executarea unei activitati de cercetare judecatoreasca dispuse de Tribunal. Pe de alta parte, a fost elaborat un nou mecanism procedural specific in scopul de a reglementa tratamentul procedural al informatiilor sau al inscrisurilor ori mijloacelor materiale de proba confidentiale care tin de siguranta Uniunii ori a celei a unuia sau a mai multe dintre statele sale membre ori de desfasurarea relatiilor lor internationale, precum si derogarile de la principiul contradictorialitatii care pot decurge din acesta. Regimul mentionat, prevazut la articolul 105 din Regulamentul de procedura, nu va fi totusi efectiv decat dupa publicarea unei decizii a Tribunalului de stabilire a normelor de securitate in vederea protejarii acestor date.
Anumite mecanisme au fost rationalizate: suprimarea cerintei formale care revenea avocatului care reprezinta o persoana juridica de drept privat de a dovedi ca mandatul sau a fost eliberat de o persoana calificata in acest sens, renuntarea la posta electronica ca modalitate de depunere a actelor de procedura (in vederea evitarii anumitor dificultati intalnite in mod obisnuit si pentru a favoriza recurgerea la aplicatia e-Curia).
in sfarsit, din punct de vedere formal, lizibilitatea regulamentului a fost sporita gratie definirii principalelor notiuni utilizate, restructurarii de ansamblu si stabilirii unui titlu pentru fiecare articol.
Dispozitiile de aplicare
In temeiul Regulamentului de procedura, Tribunalul a adoptat mai multe acte care vor intra de asemenea in vigoare la 1 iulie 2015.
In conformitate cu articolul 224 din noul Regulament de procedura, instanta, dupa ce a consultat statele membre, Consiliul, Comisia, Parlamentul, OAPI si CCBE, a adoptat, la 20 mai 2015, Dispozitii practice de punere in aplicare a Regulamentului de procedura al Tribunalului.
Aceste dispozitii, care abroga si inlocuiesc Instructiunile pentru grefier din 5 iulie 2007 si Instructiunile practice pentru partile care compar in fata Tribunalului din 24 ianuarie 2012, explica, precizeaza si completeaza anumite dispozitii din Regulamentul de procedura. Ele urmaresc in special sa ofere reprezentantilor partilor indicatii cu privire la prezentarea si la depunerea actelor de procedura si a inscrisurilor sau a mijloacelor materiale de proba si sa le permita sa tina seama de elemente pe care instanta trebuie sa le ia in considerare. Este necesar sa se precizeze ca prevederile referitoare la accesul tertilor la dosar, la anonimat si la omiterea unor date fata de public, cuprinse in prezent in Instructiunile practice pentru parti, nu figureaza in Dispozitiile practice de punere in aplicare, ci au fost transcrise in noul Regulament de procedura. In acelasi mod, importanta limitarii intinderii memoriilor a fost consolidata prin inserarea, in cadrul Regulamentului de procedura, a normei enuntate in prezent in Instructiunile practice pentru parti. Modalitatile de aplicare a acestei dispozitii, precum si consecintele incalcarii sale repetate sunt descrise in Dispozitiile practice de punere in aplicare.
Formularul de asistenta judiciara, prevazut de Regulamentul de procedura, a trebuit sa fie adaptat pentru a integra extinderea domeniului de aplicare al asistentei judiciare la persoanele juridice. Pe de alta parte, din punct de vedere formal, au fost evidentiate informatiile destinate sa faciliteze intelegerea lor de catre persoane care nu sunt reprezentate de un avocat. Noul formular de asistenta judiciara, care va fi publicat in JOUE si va fi accesibil pe site-ul Curtii de Justitie a Uniunii Europene, va trebui sa fie utilizat incepand cu 1 iulie 2015.
In sfarsit, cele trei liste de verificare la care fac trimitere Dispozitiile practice de punere in aplicare sunt accesibile pe site-ul Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Aceste documente, destinate sa ii ajute pe reprezentantii partilor, furnizeaza informatii privind modul de prezentare si de depunere a unei cereri introductive in format hartie sau prin intermediul aplicatiei e-Curia si privind derularea unei sedinte de audiere a pledoariilor".
>>Noul Regulament de procedura al Tribunalului Uniunii Europene
foto: Marc Jaeger, presedinte al Tribnalului Uniunii Europene
sursa foto: cvce.eu
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii