NNDKP. Sinteza prevederilor legale si a consecintelor practice generate de Legea nr. 15/2016, privind fumatul in spatii publice
Data: 08 March 2016, 17:11 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1805 afisari
Legea nr. 15/2016 privind modificarea si completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun, prin care se introduc noi restrictii in ceea ce priveste fumatul, va intra in vigoare in data de 17 martie 2016. Avocatul Ana-Maria Baciu (foto), Partener NNDKP, a realizat o sinteza a prevederilor legale si a consecintelor practice generate de adoptarea noii legi, care vine in ajutorul tuturor fumatorilor, angajatorilor si proprietarilor de localuri publice.
Principalele modificari relevante din Legea nr. 15/2016, potrivit av. Ana-Maria Baciu:
„(I) se modifica definitia spatiului public inchis in sensul in care prin 'spatiu public inchis se intelege orice spatiu accesibil publicului sau destinat utilizarii colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperis, plafon sau tavan si care este delimitat de cel putin doi pereti, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent';
(II) se modifica definitia spatiului inchis de la locul de munca in sensul in care prin 'spatiu inchis de la locul de munca se intelege orice spatiu care are un acoperis, plafon sau tavan si care este delimitat de cel putin doi pereti, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, aflat intr-un loc de munca, astfel cum este definit in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare';
(III) se interzice in mod expres fumatul in toate spatiile publice inchise, spatiile inchise de la locul de munca, mijloacele de transport in comun, locurile de joaca pentru copiii, exceptie facand celulele pentru detinuti din penitenciarele de maxima siguranta;
(IV) se instituie, in sarcina persoanelor responsabile din institutiile si unitatile care administreaza spatiile mentionate la pct. (I) si (II), obligatia de a elabora si pune in aplicare regulamente interne in vederea asigurarii respectarii interdictiei prevazute la pct. (III), inclusiv prin prevederea incalcarii ca abatere disciplinara grava si marcarea spatiilor mentionate cu indicatoare prin care sa se indice 'Fumatul interzis' si folosirea simbolului international, respectiv tigareta barata de o linie transversala;
Nerespectarea interdictiei prevazuta la pct. (III) constituie contraventie si se sanctioneaza in mod diferentiat dupa cum autorul incalcarii este o persoana fizica sau persoana juridica, astfel:
a) in cazul persoanelor fizice - amenda contraventionala de la 100 lei la 500 lei;
b) in cazul persoanelor juridice:
b.1.) amenda contraventionala de 5.000 lei la prima abatere;
b.2.) amenda contraventionala de 10.000 lei si cu sanctiunea complementara de suspendare a activitatii pana la remedierea situatiei care a dus la suspendarea activitatii, la a doua abatere;
b.3.) amenda contraventionala de 15.000 lei si sanctiunea complementara de inchidere a unitatii, in situatia unei noi abateri.
Prin urmare, consecintele practice ce decurg din intrarea in vigoare a Legii nr. 15/2016 constau in principal in faptul ca fumatul va deveni interzis in spatiile accesibile publicului sau aflate la locul de munca ce prezinta configuratia descrisa de lege. Totodata, din perspectiva raporturilor cu angajatii, acelasi act normativ instituie si obligatia de a modifica regulamentul de ordine interioare in sensul pct. (IV), precum si de a semnaliza restrictia de a fuma prin simboluri grafice si vizuale”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii