NECONSTITUTIONALITATEA LEGII PRIVIND SECURITATEA SISTEMELOR INFORMATICE - “Initiatorul nu a respectat obligatia legala conform careia Consiliul Suprem de Aparare a Tarii avizeaza proiectele de acte normative initiate sau emise de Guvern privind securitatea nationala”
Data: 18 July 2018, 13:04 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1217 afisari
Curtea Constitutionala a Romaniei a dat publicitatii motivarea Deciziei 455 din 4 iulie 2018 privind admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice, obiectie formulata de Presedintele Romaniei.
In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate, Presedintele Romaniei sustine ca legea criticata contravine dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (5), in componenta sa privind principiul legalitatii si principiul securitatii raporturilor juridice si art. 119 referitor la Consiliul Suprem de Aparare a Tarii. In urma deliberarilor, CCR, cu unanimitate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate formulata de Presedintele Romaniei si a constatat ca Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice este neconstitutionala, in ansamblul ei.
Curtea a retinut ca in cadrul procedurii legislative, initiatorul nu a solicitat avizul Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in conformitate cu art.4 lit.d) pct.1 din Legea nr.415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, potrivit caruia una dintre atributiile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii consta in avizarea proiectelor de acte normative initiate sau emise de Guvern privind, intre altele, securitatea nationala. Asa fiind, Curtea a statuat ca actul normativ a fost adoptat cu incalcarea prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(5) care consacra principiul legalitatii si ale art.119 referitoare la atributiile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Extras din decizia CCR:
“Desi norma constitutionala, exprimand rolul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii de coordonare unitara a activitatilor care privesc securitatea nationala, nu face niciun fel de referire expresa la obligatia initiatorilor proiectelor de acte normative de a solicita avizul acestei autoritati, avizarea proiectelor de acte normative ce privesc securitatea nationala este tratata in Legea nr.415/2002, mai sus mentionata, si care reprezinta o reflectare a normei constitutionale consacrate de art.119 din Legea fundamentala.
De aceea, indiferent ca este vorba de o competenta acordata prin lege sau direct prin textul Constitutiei, autoritatile sunt obligate sa o aplice si sa o respectein virtutea art.1 alin.(5) din Constitutie, potrivit caruia 'in Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie'. O atare concluzie se impune datorita faptului ca principiul legalitatii este unul de rang constitutional (a se vedea Decizia Curtii Constitutionale nr.901 din 17 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 21 iulie 2009). In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat ca lipsa avizului autoritatilor publice implicate nu conduce in mod automat la neconstitutionalitatea legii asupra careia acesta nu a fost dat, intrucat ceea ce prevaleaza consta in obligatia Guvernului de a-l solicita. Imprejurarea ca autoritatea care trebuie sa emita un astfel de aviz, desi i s-a solicitat, nu si-a indeplinit aceasta atributie 'constituie o intelegere gresita a rolului sau legal si constitutional, fara a fi insa afectata constitutionalitatea legii asupra careia nu a fost dat avizul'. In cauza de fata Curtea constata ca, dimpotriva, avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii nu a fost solicitat.
Asa fiind, potrivit art.4 lit.d) pct.1 din Legea nr.415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, acesta 'avizeaza proiectele de acte normative initiate sau emise de Guvern privind securitatea nationala', iar potrivit art.9 - Avizarea proiectelor din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, '(1) in cazurile prevazute de lege, in faza de elaborare a proiectelor de acte normative initiatorul trebuie sa solicite avizul autoritatilor interesatein aplicarea acestora,in functie de obiectul reglementarii'. De asemenea, art.31 alin.(3) din aceeasi lege prevede ca 'Forma finala a instrumentelor de prezentare si motivare a proiectelor de acte normative trebuie sa cuprinda referiri la avizul Consiliului Legislativ si, dupa caz, al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, Curtii de Conturi sau Consiliului Economic si Social'. Asadar, in temeiul acestor dispozitii legale, Guvernul avea obligatia de a solicita avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii atunci cand a elaborat proiectul Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice.
Pentru argumentele expuse, intrucat in cadrul procedurii legislative, initiatorul nu a respectat obligatia legala, conform careia Consiliul Suprem de Aparare a Tarii avizeaza proiectele de acte normative initiate sau emise de Guvern privind securitatea nationala, Curtea constata ca actul normativ a fost adoptat cu incalcarea prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(5) care consacra principiul legalitatii si ale art.119 referitoare la atributiile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii”.
>>Decizia 455 din 4 iulie 2018
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii