NECONSTITUTIONALITATEA IN LEGEA NOTARILOR - “Incalca prevederile constitutionale privind dreptul la pensie”
Data: 27 January 2020, 11:14 | autor: L.J. | 1 comentarii | 1719 afisari
Lumea Juridica prezinta Decizia 591/2019 privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.62 alin.(1), (2) si (3) din Legea notarilor publici si a activitatii notarialenr.36/1995, exceptie ridicata de Vasilica Craciun in Dosarul nr.1202/111/CA/2017 al Curtii de Apel Oradea – Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscalsi careformeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 2758D/2017.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea arata ca, deoarece face parte dintre drepturile fundamentale, dreptul la pensie, limitele lui, cotele de contributie, stagiile, obligatiile si celelalte aspecte care il vizeaza nu pot fi stabilite decat prin lege, act normativ care poate fi supus controlului de constitutionalitate. Or, in conditiile in care toate aceste aspecte sunt stabilite de Uniunea Nationala a Notarilor Publici printr-o hotarare a Consiliului Uniunii (precum si prin Regulamentul de functionare al Casei de Pensii a Notarilor Publici si prin Statutul acesteia), ocolind in acest fel controlul de constitutionalitate care ar putea fi declansat de orice persoana care justifica un interes, autoarea apreciaza ca se impune anularea acestor acte ca fiind nelegale.
Mai mult, dispozitiile criticate sunt neconstitutionale intrucat stabilesc obligativitatea unui sistem privat de pensii, complementar celuipublic, adica o dubla obligatie de contributivitate. Astfel, potrivit art.62 alin.(2) din lege, desi sunt asigurati in sistemul propriu de pensii, notarii publici nu beneficiaza de exceptia specifica prevazuta la art.150 din Codul fiscal, astfel ca pentru activitati independente datoreaza contributia de asigurari socialesi la sistemul public de pensii. Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate ii incalca dreptul de proprietate asupra sumelor de bani pe care a fost obligata sa le achite, sub sanctiunea suspendarii din profesie, catre Casa de Pensii a Notarilor Publici, sume stabilite prin regulamentul sau statutul acestei autoritati, iar nu printr-o lege. De asemenea, prevederea care impune obligatia dea participa la doua sisteme de pensii in acelasi timp este neconstitutionala, incalcand dreptul fundamental la pensie al persoanelor care au calitatea de notar public.
Extras din decizia CCR:
“Analizand exceptia de neconstitutionalitate invocata, Curtea retine ca aspectele esentiale ale dreptului la pensie al notarilor publici, deci ale unui drept fundamental al cetatenilor apartinand acestei categorii profesionale, nu au fost stabilite printr-un act de reglementare primara, ci prin acte cu caracter administrativ, cu forta juridica inferioara legii, emise deConsiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, organul de conducere al organizatiei profesionale. Astfel, Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr.36/1995, in mod contrar dispozitiilor art.47 alin.(2) din Legea fundamentala, nu cuprinde aspecte substantiale, esentiale in materia dreptului fundamental la pensie, precum: contribuabilii la sistemul propriu de pensii, persoanele asigurate, contributiile asiguratilor, perioada de contributie, categoriile de pensii, calculul pensiilor, categoriile de ajutoare financiare, emiterea deciziilor de pensionare, caile de atac impotriva deciziilor emise de Casa de pensii a Notarilor Publici si alte asemenea elemente.
Or, reglementarea dreptului la pensie nu poate fi realizata prin acte administrative cu caracter normativ, cu rang infralegal,care nu respecta exigentele de stabilitate, previzibilitate si accesibilitate, inerente unui act de reglementare primara. Mai mult, avand in vedere ca actele de reglementare secundara au, de obicei, un grad sporit de instabilitate, suportand schimbari succesive in timp, delegarea implicita, prin omisiunea deliberata de reglementare la nivel de norma primara, a atributiei de reglementare a elementelor esentiale ale dreptului la pensie catre organul de conducere al unei organizatii profesionale determina o stare de incertitudine juridica, cu consecinte prejudiciabile asupra drepturilor persoanelor care, in temeiul legii, fac parte din respectiva organizatie profesionala.
Or, este de notorietate faptul ca actele administrative cu caracter normativ pot fi emise numai pe baza si in executarea legii, trebuie sa se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza si in executarea carora au fost emise si nu pot contine solutii normative care sa inlocuiasca legea.
Pentru argumentele expuse, Curtea constata ca dispozitiile art.62 alin.(1) si (3) din Legea nr.36/1995, in forma anterioara modificarii operate prin Legea nr.206/2016, precum si dispozitiile art.63 alin.(1) si (4) din Legea nr.36/1995, in forma republicata ca urmare a modificarii operate prin Legea nr.206/2016, care pastreaza in dreptul pozitiv solutia legislativa criticata de autoarea exceptiei de neconstitutionalitate, incalca prevederile constitutionale ale art.47 alin.(2) privind dreptul la pensie, precum si cele ale art.1 alin.(5), in componenta sa referitoare la previzibilitatea si accesibilitatea legii, intrucat persoanele care cad sub incidenta legii se pot raporta doar la prevederile lacunare ale acesteia, astfel ca nu sunt in masura sa isi adapteze conduita in mod corespunzator si nici sa aiba reprezentarea precisa a drepturilor lor, care, desi au consacrare constitutionala, nu se regasesc in cadrul normativ adoptat de statul roman. Sub acest aspect, Curtea retine ca statul nu si-a indeplinit obligatia constitutionala referitoare la masurile de protectie sociala, care sa asigure cetatenilor sai care exercita profesia de notar public beneficiul dreptului la pensie”.
>>Decizia CCR
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# dobre ion 22 February 2020 07:59 0