NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA MAPN - “Nu prevede expres conditiile prelungirii mandatului sefului Statului Major al Apararii si procedura de urmat”
Data: 02 July 2019, 11:20 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1254 afisari
Lumea Juridica prezinta motivarea Deciziei 391/2019 privind obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.39 alin.(5) din Legea nr.346/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii Nationale, exceptie ridicata de instanta de judecata, din oficiu, in Dosarul nr.180/2/2019 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, instanta de judecata se refera mai intai la admisibilitatea acesteia, apreciind, in esenta, ca in cauza nu este in discutie 'numai o chestiune de interpretare' a textului criticat, sens in care sunt sustinerile partilor, ci 'inclusiv imprecizia acestuia cu conotatie neconstitutionala'. De asemenea, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate are legatura cu solutionarea cauzei, 'date fiind obiectul cauzei si textele legale incidente, pe care partile si-au bazat argumentele'. In continuare, instanta sustine ca art.39 alin.(5) din Legea nr.346/2006 este neconstitutional, in sensul ca tinde sa limiteze atributiile constitutionale ale Presedintelui Romaniei, in ceea ce priveste calitatea sa de comandant suprem al fortelor armate romane, potrivit art.92 alin.(1) teza intai din Constitutie. Se sustine ca, prin prisma acelorasi prevederi constitutionale, textul de lege criticat incalca si prevederile art.80 alin.(1) din Constitutie, intrucat 'ii limiteaza sefului statului rolul esential de garant al independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii, deoarece induce solutia partajarii atributiilor sefului statului cu detinatorii altor functii publice inalte, dar care nu sunt mentionati in aceste texte constitutionale, anume ministrul apararii nationale'. Potrivit motivarii instantei, calitatea de comandant al fortelor armate, respectiv atributia constitutionala a Presedintelui Romaniei de comandant suprem militar, conferita de art.92 alin.(1) din Constitutie, nu sunt circumscrise de textul constitutional niciunei intermedieri sau limitari, nu sunt conditionate de actiunile sau inactiunile altor actori politici, indiferent de pozitionarea acestora in stat. Acolo unde legiuitorul constituant a dorit 'sa supuna decretul presedintelui unei cenzuri', prin contrasemnarea sa de catre prim-ministru, a prevazut expres aceste ipoteze, cum sunt cele enumerate in art.100 alin.(2) din Constitutie. Similare sunt si cazurile in care presedintele isi exercita anumite atributii pe baza propunerilor altor autoritati publice sau formulate de inalti demnitari, cand decretul presedintelui nu poate fi emis in absenta propunerilor respective (de exemplu, art.125 si art.134 din Constitutie, referitoare la numirea in functie a magistratilor definitivi, inclusiv a judecatorilor inamovibili). De asemenea, art.92 alin.(1) din Constitutie nu are nici o trimitere la vreo lege ('potrivit legii'), care sa detalieze ulterior modul de organizare si functionare a fortelor armate. Se conchide astfel ca presedintele Romaniei ”isi poate exercita aceasta atributie constitutionala esentiala pentru fiinta statului de management al fortelor armate” in cadrul normativ creat de art.92 alin.(1), anume exercita direct atributia si calitatea de comandant al fortelor armate.
Extras din decizia CCR:
Citește continuarea pe Monitorul Justiției
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii