NAIDIN vs. ROMANIA - Interdictia de a ocupa functii publice impusa persoanelor care au colaborat cu Securitatea in timpul regimului comunist este nediscriminatorie si justificata, intrucat urmareste scopuri legitime precum protejarea sigurantei publice si a drepturilor si libertatilor altora. Neincalcarea Art. 8 in conjunctie cu Art. 14 din Conventie
Data: 06 August 2015, 13:25 | autor: A.P. | 0 comentarii | 2222 afisari
In cauza Petre Naidin contra Romaniei, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a constatat neincalcarea Art. 8 in conjunctie cu Art. 14 din Conventie.
Curtea a stabilit ca tratamentul diferit aplicat reclamantului Petre Naidin, fost colaborator al politiei politice in timpul regimului comunist, respectiv eliminarea oricarei posibilitati a acestuia de a fi angajat intr-o functie publica, a urmarit scopuri legitime, precum protejarea securitatii nationale, a sigurantei publice si a drepturilor si libertatilor altora.
Judecatorii europeni au retinut ca interdictia aplicata reclamantului a fost o masura proportionala in raport cu scopul legitim al statului de a asigura loialitatea persoanelor responsabile pentru protejarea interesului general.
Extras din hotarare:
"46. Curtea reaminteste ca o diferenta de tratament este discriminatorie daca 'ii lipseste justificarea obiectiva si rezonabila', adica daca nu urmareste un 'scop legitim' sau daca nu exista un 'raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit' (Sidabras si Dziautas vs. Lituania, par. 51).
47. In speta, Curtea observa ca art. 50 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici introduce o distinctie intre persoanele care doresc sa se integreze sau reintegreze in serviciul public, intemeiata pe trecutul acestora. La fel ca in cazul restrictiilor instituite in numeroase tari postcomuniste, persoanele care au colaborat cu Securitatea nu pot fi integrate sau reintegrate in functia publica (pentru dispozitiile anumitor sisteme juridice nationale referitoare la restrictiile privind accesul la un loc de munca pentru motive politice, a se vedea Sidabras si Dziautas, citata anterior, par. 30 si urm.).
48. Curtea ia act de decizia Curtii Constitutionale din 24 ianuarie 2006, conform careia interdictia privind accesul la functia publica al fostilor colaboratori cu politia politica este justificata de loialitatea care se doreste din partea tuturor functionarilor fata de regimul democratic.
49. In aceasta privinta, Curtea reaminteste ca, din principiu, statele au interes legitim de a reglementa conditiile de angajare in serviciul public. Un stat democratic are dreptul de a impune ca functionarii acestuia sa fie loiali principiilor constitutionale care stau la baza sa (Vogt vs. Germania, par. 59; Sidabras si Dziautas, citata anterior, par. 52).
50. In speta, Curtea trebuie sa tina seama in special de situatia Romaniei sub regimul comunist si de faptul ca, pentru a evita repetarea experientei trecute, statul trebuie sa se intemeieze pe o democratie care se poate apara prin ea insasi (Vogt, citata anterior, par. 59; Sidabras si Dziautas, citata anterior, par. 54; Bester vs. Germania - decizie; Knauth vs. Germania - decizie).
51. Avand in vedere considerentele precedente, Curtea admite ca diferenta de tratament aplicata reclamantului, si anume eliminarea oricarei posibilitati a acestuia de a fi angajat in functia publica, viza scopuri legitime, in speta, protejarea securitatii nationale, a sigurantei publice si a drepturilor si libertatilor altora (a se vedea, mutatis mutandis, Rekvenyi vs. Ungaria – Marea Camera, par. 41; Sidabras si Dziautas, citata anterior, par. 55).
52. Ramane sa se stabileasca daca masura in litigiu era proportionala.
53. Reclamantul denunta caracterul absolut al interdictiei si neluarea in considerare a naturii nesemnificative, in opinia acestuia, a actiunilor sale.
54. In ceea ce priveste primul argument al reclamantului, Curtea observa ca perspectivele profesionale ale reclamantului nu au fost eliminate decat in ceea ce priveste functia publica. Functionarii publici, in special cei care ocupa posturi cu un grad inalt de raspundere, de natura celor in care doreste sa se reintegreze reclamantul, exercita o parte din suveranitatea statului. Interdictia aplicata reclamantului nu este asadar disproportionata in raport cu scopul legitim al statului de a asigura loialitatea persoanelor responsabile pentru protejarea interesului general.
55. Curtea subliniaza, de asemenea, ca nu exista nicio restrictie impusa de stat in ceea ce priveste perspectivele reclamantului de angajare in sectorul privat, chiar si in cadrul unor intreprinderi care pot prezenta o anumita importanta pentru interesele statului in domeniul economic, politic sau in materie de securitate. De asemenea, reclamantului nu i se interzice sa ocupe un post in alt domeniu al sectorului public, care nu implica exercitarea puterii publice".
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii