MOTIVAREA DECIZIEI CCR PE CODUL ADMINISTRATIV - “Comisia speciala parlamentara devine titular al dreptului de initiativa legislativa, ceea ce este in contradictie cu normele constitutionale invocate si jurisprudenta Curtii Constitutionale”
Data: 06 July 2018, 12:37 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1785 afisari
Curtea Constitutionala a Romaniei a dat publicitatii motivarea Deciziei 393 din 6 iunie 2018 privind admiterea obiectiei de neconstitutionalitate formulata de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvati Romania privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea Codului administrativ.
Curtea a retinut ca dispozitiile art. art.1 lit.e) teza intai din Hotararea Parlamentului nr.20/2018, potrivit caruia ”Comisia poate avea rol de initiator al propunerilor legislative in domeniul(…)” contravin prevederilor art.74 alin.(1) din Constitutie, care prevad expres si limitativ titularii dreptului de initiativa legislativa, si anume Guvernul, deputatii, senatorii si, cu indeplinirea unor conditii speciale, un numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot. Potrivit CCR, nefiind inclusa in aceasta enumerare, o comisie parlamentara nu poate exercita in nume propriu acest drept, deoarece reprezinta o entitate distincta de cea a membrilor sai parlamentari, doar acestia din urma avand dreptul de initiativa legislativa, in virtutea rolului lor constitutional.
Extras din decizia CCR:
“In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate, se arata ca Hotararea Parlamentului 20/2018 contravine dispozitiilor art.74 alin.(1), art.147 alin.(4), art.1 alin.(5) si art.64 alin.(4) si (5) din Constitutie.
Dispozitiile art.1 lit.e) din hotararea examinata incalca prevederile art.74 alin.(1) si ale art.147 alin.(4) din Legea fundamentala, deoarece atribuie Comisiei speciale comune pentru elaborarea Codului administrativ 'rol de initiator al propunerilor legislative in domeniul care face obiectul Comisiei'.
Or, normele constitutionale invocate enumera expres si limitativ titularii dreptului de initiativa legislativa – Guvernul, deputatii, senatorii sau un numar de cel putin 100.000 de cetateni – fara ca printre acestia sa se numere si comisia parlamentara. In acelasi sens a stabilit si Curtea Constitutionala prin Decizia nr.828/2017, retinand ca 'de principiu, elaborarea nu inseamna ca insasi Comisia speciala sa iniţieze proiectul/propunerea legislativa, pentru ca aceasta nu are drept de initiativa legislativa. Rolul de initiator atribuit de dispozitiile art.1 lit.e) Comisiei speciale comune presupune recunoasterea unui veritabil drept de initiativa legislativa al acestei Comisii, caruia ii corespunde obligatia corelativa a Parlamentului de a dezbate initiativa promovata si nu se rezuma la simpla elaborare a unei propuneri legislative ce ar fi fost promovata in Parlament de unul dintre subiectele de drept prevazute de art.74 alin.(1) din Constitutie. (...)
In ce priveste dispozitiile art.1 lit.e), Curtea retine ca sunt criticate din perspectiva nerespectarii prevederilor art.74 alin.(1) din Constitutie, deoarece, potrivit tezei intai al textului vizat, 'Comisia poate avea rol de initiator al propunerilor legislative in domeniul care face obiectul Comisiei (...)'. Prin urmare, comisia speciala parlamentara devine titular al dreptului de initiativa legislativa, ceea ce este in contradictie cu normele constitutionale invocate si jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr.828/2017, determinand, astfel, si incalcarea art.147 alin.(4) din Legea fundamentala, cu privire la efectul general obligatoriu al deciziilor Curtii.”
>>Decizia 393 din 6 iunie 2018
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii