MODERNIZAREA AEROPORTULUI HENRI COANDA – Dosarul fostului secretar de stat in ministerul Transporturilor Marin Anton, acuzat de luare de mita: “A primit in conturile bancare ale societatii suma de 22.760.654 lei, reprezentand contravaloarea unor lucrari care nu au fost realizate, cu titlu de comision”
Data: 13 July 2018, 12:42 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1350 afisari
Prin rechizitoriul intocmit la data de 22.12.2017 in dosarul 502/P/2016, DNA a dispus trimiterea in judecata a inculpatilor:
ANTON MARIN - (...), pentru comiterea infractiunii de luare de mita, prev. de art. 289 alin. 1 Cod penal rap. la art. 6 din Legea nr. 78/2000, cu aplic. art. 5 alin. 1 Cod penal;
IONESCU ADRIAN MIHAI – (...), pentru complicitate la infractiunea de luare de mita, prev. de art. 48 rap. la art. art. 289 alin. 1 Cod penal rap. la art. 6 din Legea nr. 78/2000, cu aplic. art. 5 alin. 1 Cod penal;
Procurorii DNA au retinut in rechizitoriu faptul ca: “In anul 2009, se afla in derulare un contract modernizare a Aeroportului International Henri Coanda, in cadrul caruia, in executarea actului aditional nr. 9/07.12.2007, incepuse proiectarea unui nou terminal. Statutul tarii noastre de membru al UE, precum si perspectiva aderarii la spatiul Schengen impunea o reactualizare a obiectivului de investitii, concomitent cu aprobarea, la nivelul ministerului transporturilor si infrastructurii a unor indicatori tehnico-economici actualizati.
Compania internationala care avea de executat lucrarile la noul terminal predase proiectul si intreaga documentatie catre beneficiar - Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (C.N.A.I.B.) la finalul anului 2008 si urma ca aceasta din urma sa se ocupe de obtinerea avizelor si aprobarilor necesare demararii lucrarilor.
Cu toate ca C.N.A.I.B. a inaintat solicitarea de aprobare a noilor indicatori tehnico-economici inca de la inceputul lunii februarie 2009, pana in luna iunie 2009, la nivelul Ministerului transporturilor si infrastructurii nu se luase inca vreo decizie, iar din cauza lipsei de finantare, lucrarile pe santierul Otopeni stagnau.
In aceste imprejurari, in perioada iunie – noiembrie 2009, inculpatul Anton Marin, in calitatea mentionata mai sus, a acceptat promisiunea si ulterior, a primit, de la reprezentantul filialei din Romania a companiei internationale care avea in executare contractul de modernizare la aeroportul Otopeni (martor in cauza), suma totala de 22.760.654 lei (aproximativ 5,3 milioane euro la cursul de schimb din acea perioada), ce reprezenta un comision de 3,5% din valoarea cu care urma sa se suplimenteze contractul de executie a lucrarilor.
Banii respectivi au fost primiti de inculpat pentru a aviza, in perioada 15 iunie - 17 iulie 2009, documentatia privind obiectivul de investitii 'Dezvoltare si Modernizare Aeroport International Bucuresti – Otopeni (…)', nota de fundamentare si proiectul de hotarare de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizati ai obiectivului de investitii mentionat mai sus, precum si aprobarea continuarii lucrarilor si a finantarii obiectivului respectiv.
Ca urmare a acestor demersuri, proiectul de hotarare de guvern a fost adoptat, fiind emisa Hotararea de Guvern nr. 852/2009, act administrativ necesar pentru incheierea actului aditional nr. 10 din data de 21.08.2009 la contractul din data de 30.04.1992 pentru Dezvoltarea si Modernizarea Aeroportului International Bucuresti – Otopeni, avand ca parti Compania Nationala Aeroportul International Henri Coanda – Bucuresti si societatea omului de afaceri. Banii au fost primiti de inculpatul Anton Marin prin intermediul unei societati comerciale unde acesta avea calitatea de asociat.
Inculpatul Anton Marin a beneficiat de ajutorul inculpatului Ionescu Adrian Mihai care, in luna iunie 2009, cu ocazia unei intalniri pe care acesta din urma a avut-o cu reprezentantul companiei internationale, i-a specificat acestuia 'pretentiile' primului inculpat precum si modalitatea de remitere a banilor. Astfel, intre compania internationala si societatea controlata de inculpatul Anton Marin a fost incheiat un contract de subantrepriza, suma de 22.760.654 lei fiind achitata prin transfer bancar, in perioada 23 iulie – 20 noiembrie 2009, si reprezenta contravaloarea unor lucrari de organizare santier care nu au fost executate in realitate. Suma de bani obtinuta in modalitatea de mai sus a fost folosita in interesul firmei unde inculpatul Anton Marin era asociat”.
Solutia:
“Dispun:
Trimiterea in judecata, in stare de libertate, a inculpatilor:
ANTON MARIN - (...), pentru comiterea infractiunii de luare de mita, prev. de art. 289 alin. 1 Cod penal rap. la art. 6 din Legea nr. 78/2000, cu aplic. art. 5 alin. 1 Cod penal;
IONESCU ADRIAN MIHAI – (...), pentru complicitate la infractiunea de luare de mita, prev. de art. 48 rap. la art. art. 289 alin. 1 Cod penal rap. la art. 6 din Legea nr. 78/2000, cu aplic. art. 5 alin. 1 Cod penal;
(...)
In temeiul art. 329 din C.proc.pen., prezentul rechizitoriu, insotit de copii certificate si de dosarul cauzei, se inainteaza Tribunalului Bucuresti, instanta competenta sa judece cauza in fond, potrivit art. 35 alin. 1 si art. 41 alin. 1 lit. a) C.proc.pen., urmand a fi citate urmatoarele persoane:
INCULPATI:
ANTON MARIN - (...);
IONESCU ADRIAN MIHAI - (...).
MARTORI :
(...)
Stabilesc cheltuieli judiciare in cuantum de 20.000 lei care, in conformitate cu dispozitiile art. 274 alin. 1, 2 din C.proc.pen., vor fi suportate de inculpati astfel: 10.000 lei de catre inculpatul ANTON MARIN si 10.000 lei de catre inculpatul IONESCU ADRIAN MIHAI".
Extras din rechizitoriu:
“La inceputul anului 2008, “grupul (...)”, din care face parte si (...), a inceput proiectarea unui nou terminal. Dupa depunerea primului proiect, a rezultat ca datorita aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si perspectivei intrarii in spatiul Schengen, cerintele beneficiarului, respectiv Aeroportul International Henri Coanda – Bucuresti, s-au schimbat fundamental. Astfel, la solicitarea beneficiarului, respectiv Compania Nationala Aeroportul International Henri Coanda-Bucuresti (la data respectiva), “grupul (...)” a reproiectat la sfarsitul anului 2008 noul terminal, proiectare pe care a predat-o beneficiarului, care la randul sau a pregatit noii indicatorii tehnico-economici, urmand sa-i inainteze catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pentru emiterea unei hotarari de guvern prin care sa se aprobe acesti indicatori. La sfarsitul lunii februarie 2009, reprezentantii Aeroportului International Henri Coanda – Bucuresti au inaintat documentatia catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Cu toate acestea ,pana in luna mai 2009 nu fusese emisa hotararea de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico -economici reactualizati , timp in care grupul (...) inregistra pierderi , (...)
(...)
In a doua parte a lunii mai 2009, in cadrul unei intalniri de lucru in judetul Constanta, care a avut loc pe un santier apartinand (...), (...) s-a intalnit cu inculpatul IONESCU ADRIAN MIHAI, in calitate de director general adjunct al Directiei de Coordonare si Monitorizare Autostrazi din cadrul CNADNR (la acea data), si fost consilier al ministrului transporturilor si infrastructurii. Acesta din urma i-a comunicat celui dintai ca, daca grupul (...) doreste sa mai execute lucrari la Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti, (...) (reprezentantul grupului (...) in Romania), trebuie sa-l contacteze. (...)
Dupa aproximativ doua-trei zile, (...) l-a contactat telefonic pe inculpatul IONESCU ADRIAN MIHAI si a stabilit cu acesta o intalnire la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Intalnirea a avut loc la inceputul lunii iunie 2009, pe holurile ministerului, la etajul unu, ocazie cu care inculpatul IONESCU ADRIAN MIHAI i-a comunicat (...) ca, pentru emiterea unei hotarari de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizati, act administrativ necesar pentru incheierea actului aditional nr. 10 la contractul din 30.04.1992, trebuie sa plateasca o suma de bani reprezentand 3,5% din valoarea cu care urma sa se suplimenteze contractul, respectiv diferenta dintre valoarea actelor aditionale nr. 9 si nr. 10 la contractul din data de 30.04.1992 pentru Dezvoltarea si Modernizarea Aeroportului International Bucuresti – Otopeni.
Intrucat (...) nu a dat un raspuns, dupa o zi - doua, tot la inceputul lunii iunie 2009, acesta s-a intalnit din nou cu inculpatul IONESCU ADRIAN MIHAI tot la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, de aceasta data la discutii participand si inculpatul ANTON MARIN, care s-a prezentat ca fiind secretar de stat in acelasi minister.
(...) Le-a comunicat inculpatilor IONESCU ADRIAN MIHAI si ANTON MARIN ca se supune conditiilor impuse de cel dintai la prima intalnire si reiterate cu aceasta ocazie, respectiv plata unei sume de bani reprezentand 3,5% din valoarea cu care urma sa se suplimenteze contractul, respectiv diferenta dintre valoarea actelor aditionale nr. 9 si nr. 10 la contractul din data de 30.04.1992 pentru Dezvoltarea si Modernizarea Aeroportului International Bucuresti – Otopeni, acestia doi asigurandu-l totodata ca ii vor rezolva problema (efectuarea demersurilor necesare pentru emiterea unei hotarari de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizati pentru obiectivul Dezvoltarea si Modernizarea Aeroportului International Bucuresti – Otopeni)”.
>>Rechizitoriul intocmit la data de 22.12.2017 in dosarul 502/P/2016
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii