MJ. Strategia Nationala Anticoruptie 2016–2020, in dezbatere publica
Data: 21 June 2016, 12:01 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1375 afisari
Ministerul Justitiei a lansat in dezbatere publica proiectul de hotarare a Guvernului privind aprobarea Strategiei Nationale Anticoruptie pe perioada 2016–2020, a seturilor de indicatori, riscurilor asociate obiectivelor si masurilor din strategie si a surselor de verificare, a inventarului masurilor de transparenta institutionala si de prevenire a coruptiei, precum si a standardului de publicare a informatiilor de interes public.
Potrivit MJ, propunerile si observatiile referitoare la proiectul de act normativ supus dezbaterii pot fi transmise in scris, pana la data de 1 iulie 2016, pe adresa Ministerului Justitiei, str. Apolodor nr. 17, sector 5, Bucuresti, pe fax, la nr. 037 204 1060 sau la adresa de e-mail sna@just.ro.
Comunicatul MJ privind proiectul SNA 2016–2020:
„Ministerul Justitiei supune dezbaterii publice proiectul de hotarare a Guvernului privind aprobarea Strategiei Nationale Anticoruptie (SNA) 2016–2020.
La elaborarea strategiei au fost avute in vedere concluziile si recomandarile auditului independent al SNA 2012-2015, realizat cu sprijinul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).
In termen de trei luni de la aprobarea strategiei, toate institutiile publice centrale si locale, inclusiv cele subordonate, coordonate, aflate sub autoritate, precum si intreprinderile publice, vor indeplini procedurile de aderare la strategie, iar in termen de sase luni vor elabora si transmite Ministerului Justitiei planurile de integritate aferente.
Ministerul Justitiei va prezenta, in iulie 2018, un raport intermediar de progrese si, dupa caz, propuneri de actualizare a strategiei.
Ce propune Strategia Nationala Anticoruptie (SNA) 2016-2020
Scopul principal al SNA[1] 2016-2020 este promovarea integritatii, prin aplicarea riguroasa a cadrului normativ si institutional de prevenire si combatere a coruptiei in Romania.
Pentru fiecare tip de interventie, sunt identificate obiective generale si specifice. Toate acestea sunt dezvoltate prin asumarea transparentei decizionale si a guvernarii deschise ca principii ale prezentului document strategic, dublate de o abordare axata pe trei directii de interventie strategica in domeniul anticoruptie: prevenire, educatie si combatere.
SNA 2016–2020 propune cresterea calitatii si impactului implementarii prevederilor privind transparenta institutionala in sectorul public. Efectul masurilor de transparenta institutionala va fi in continuare potentat prin corelarea SNA cu actiunile asumate prin Parteneriatul pentru Guvernare Deschisa.
Totodata, sunt propuse modificari legislative privind trei dintre masurile preventive care nu si-au dovedit pana acum eficienta in practica (consilierul de etica, interdictiile post-angajare si protectia avertizorului de integritate).
Strategia mentine paradigma care a stat la baza SNA 2012–2015, si anume aceea a asimilarii cu un esec de management a oricarui nou dosar al Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) si al Agentiei Nationale de Integritate (ANI). Aceasta abordare va fi consolidata prin introducerea unor mecanisme concrete de gestionare a esecului de management prin evaluari ex-post, dezvoltarea de masuri particularizate post incident si corelarea evaluarii performantei manageriale cu cea a integritatii institutionale.
SNA 2016–2020 va continua sa acorde prioritate masurilor preventive in sectoarele expuse la coruptie. Progresul limitat al preventiei in intervalul 2012–2015 a condus la alegerea strategica de a mentine sectoarele identificate in strategia anterioara si suplimentarea acestora cu cele ale educatiei si sanatatii. Strategia reflecta, totodata, cele mai recente angajamente asumate de Romania in plan international in cadrul Summit-ului Anticoruptie de la Londra, fiind incluse masurile anticoruptie aferente Parteneriatului pentru o Guvernare Deschisa, recomandarile GRECO din rundele III si IV de evaluare, precum si reiterarea unui obiectiv strategic national – aderarea la OCDE, inclusiv la Conventia si Grupul de lucru anti-mita.
Strategia urmareste cresterea gradului de cunoastere si intelegere a standardelor de integritate de catre angajati si de catre beneficiarii serviciilor publice,consolidarea performantei in combaterea coruptiei prin mijloace penale si administrative, cu accent pe stabilitatea legislativa si institutionala a cadrului
anticoruptie care a generat performante in activitatea DNA si ANI, precum si cresterea gradului de recuperare a produselor infractiunilor, urmand cele mai bune practici din alte state membre UE si consolidarea practicii judiciare, prin nou-infiintata Agentie Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI).
Implementarea SNA
SNA 2016–2020 continua abordarea strategiei precedente in ceea ce priveste implementarea la nivelul autoritatilor si institutiilor publice a planurilor de integritate. Astfel, fiecare institutie care adera la SNA urmeaza sa isi dezvolte propriul plan de integritate, inclusiv companiile cu capital de stat. Secretariatul tehnic al SNA, asigurat de Ministerul Justitiei (MJ), va continua sa ofere expertiza, indrumare si suport metodologic pentru aceste demersuri. Pentru autoritatile publice locale, MJ va continua parteneriatul cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), asigurand in acest fel coordonarea masurilor de implementare a SNA si la nivel local.
Implementarea SNA se va realiza sub autoritatea si in coordonarea ministrului justitiei, cu raportare catre Guvern. Ministerul Justitiei va comunica, anual, Parlamentului Romaniei o sinteza a stadiului implementarii SNA. In sprijinul procesului de monitorizare se vor mentine platformele de cooperare dezvoltate in cadrul SNA 2012-2015: platforma autoritatilor independente si a institutiilor anticoruptie; platforma administratiei publice centrale; platforma administratiei publice locale – coordonata in parteneriat cu MDRAP; platforma mediului de afaceri; platforma societatii civile. Platformele vor fi convocate semestrial sau ori de cate ori este nevoie”.
[1]Documentul are un caracter multidisciplinar si este adresat tuturor institutiilor publice reprezentand puterea executiva, legislativa si judecatoreasca, autoritatilor publice locale, mediului de afaceri si societatii civile.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii