Ministerul Justitiei. Concluziile raportului Corpului de Control al Ministrului privind activitatea ANC
Data: 06 March 2016, 10:58 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1410 afisari
Ministerul Justitiei a dat publicitatii, joi 3 noiembrie 2016, un comunicat de presa referitor la concluziile raportului Corpului de Control al Ministrului privind activitatea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie (ANC).
Comunicatul MJ:
„Ministrul Justitiei a dispus Corpului de Control al Ministrului in data de 14 decembrie 2015 efectuarea unei actiuni de control al activitatii Autoritatii Nationale pentru Cetatenie (ANC). Controlul dispus s-a finalizat in 12 februarie 2016, prin redactarea unui raport. Principalele concluzii desprinse din raport pot fi sintetizate astfel:
Probleme de legalitate
Vicepresedintele ANC a delegat, fara motivare, dreptul de semnatura pentru si in numele vicepresedintelui, pe perioade nedeterminate, unor sefi de serviciu/sef de birou/directori, cu invocarea gresita a reglementarilor aplicabile.
Conform Regulamentului de Organizare si Functionare (ROF) al ANC, numai presedintele poate sa delege dreptul de semnatura, motivat, vicepresedintilor.
S-au constatat incalcari ale Regulamentului de evaluare a activitatii profesionale a angajatilor, precum si ale dispozitiilor referitoare la promovarea in functii de conducere.
Prin mutarea a doua posturi aferente functiei de personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor de la Serviciile Elaborare proiecte de ordin ale Presedintelui ANC, respectiv de Consiliere si relatii publice, in cadrul Serviciului Juridic si Contencios, s-au incalcat dispozitiile art. 1 alin. (4) din ROF ANC, potrivit carora 'Organigrama, regulamentul de organizare si functionare si statul de functii ale ANC se aproba prin ordin al Ministrului Justitiei'. In consecinta, s-a modificat implicit statul de functii al ANC, fara a exista vreun ordin al Ministrului Justitiei care sa justifice legalitatea unei astfel de masuri.
Probleme de eficienta institutionala
Corpul de Control a constatat intarzieri foarte mari in solutionarea cererilor de cetatenie in majoritatea dosarelor examinate, in conditiile in care termenul prevazut de lege este de 5 luni. Timpul mediu de procesare si solutionare a cererilor de acordare/redobandire a cetateniei romane in raport cu prevederile art. 11 din Legea cetateniei romane nr. 21/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, nu a fost respectat. De exemplu, pentru perioada 2013-2015, situatia se prezinta astfel: in 2013, timpul mediu a fost de 18,21 luni; in 2014, timpul mediu a fost de 14,63 luni; in 2015, timpul mediu a fost de 9,6 luni.
Probleme de ordin administrativ
Biroul pentru Depunerea Juramantului, Evidente si Retragere Cetatenie este subdimensionat.
Membrii Comisiei pentru Cetatenie solutioneaza lucrari si in alte structuri din ANC, fapt ce ingreuneaza activitatea Comisiei.
Secretariatul Tehnic al Comisiei – inregistrari dosare functioneaza deficitar.
Disfunctii in procesele de management
ANC a contractat o firma privata de paza, desi institutia poate sa beneficieze de servicii de paza ale Jandarmeriei Romane, ceea ce ar reduce costurile aferente.
S-a constatat existenta unui climat organizational conflictual si o lipsa de comunicare intre managementul superior si angajati.
Desi incheierea de procese-verbale ale sedintelor de depunere a juramantului este oportuna din perspectiva ulterioarelor reclamatii sau in cazuri in care se solicita retragerea cetateniei (de pilda, in baza unor suspiciuni asupra corectitudinii cu care s-au evaluat solicitantii, inclusiv cunoasterea limbii romane), s-a constatat ca aceasta nu se realizeaza in practica.
Probleme de comunicare publica si transparenta
Regulamentul de ordine interioara, precum si rapoartele anuale de activitate nu erau publicate pe site-ul institutiei.
S-a constatat informarea deficitara a solicitantilor cu privire la stadiul dosarelor de cetatenie. Spre exemplu, sectiunea Stadiul dosarului pe site-ul ANC nu continea toate informatiile relevante pentru beneficiari intre etapa de depunere a dosarului, cea a termenelor procedurale, respectiv cea a solutionarii acestuia.
Au fost incalcate prevederile regulamentare privind promovarea in functii de conducere. Intr-un caz, numirea s-a facut fara sa se tina cont de rezultatele evaluarii celui in cauza. Astfel, desi pentru promovare era nevoie de calificativul 'Foarte Bine', persoana promovata primise doar calificativul 'Bine'.
In plus, s-a constatat ca nu au fost respectate dispozitiile regulamentare privind contestatiile. De pilda, o contestatie a fost admisa de Vicepresedintele ANC fara respectarea Regulamentului, care prevede ca solutionarea contestatiei se realizeaza de catre un alt director care nu a facut evaluarea initiala, respectiv fara motivarea admiterii/respingerii contestatiei.
Prin mutarea a doua posturi aferente functiei de personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor de la Serviciile Elaborare proiecte de ordin ale Presedintelui ANC, respectiv de Consiliere si relatii publice, in cadrul Serviciului Juridic si Contencios, s-au incalcat dispozitiile art. 1 alin. (4) din ROF ANC, potrivit carora 'Organigrama, regulamentul de organizare si functionare si statul de functii ale ANC se aproba prin ordin al Ministrului Justitiei'. In consecinta, Vicepresedintele ANC a modificat implicit statul de functii al institutiei, fara a exista un ordin al Ministrului Justitiei care sa justifice legalitatea unei astfel de masuri.
Luand in considerare Raportul Corpului de Control, precum si obligatiile Ministerului Justitiei in calitate de autoritate ierarhic superioara ANC, Ministrul Justitie intelege sa sprijine ANC prin masuri care vor conduce la eficientizarea activitatii acestei institutii.
Spre exemplificare, merita mentionata o comparatie intre numarul cererilor analizate de catre Comisia pentru Cetatenie in urmatoarele intervale de timp, care indica degradarea performantei ANC in ultimele patru luni:
-perioada 06.11.2015–03.03.2016: 7.794 cereri analizate de Comisia pentru Cetatenie;
-perioada 06.11.2014–03.03.2015: 19.531 cereri analizate de Comisia pentru Cetatenie;
-perioada 06.11.2013–03.03.2014: 22.313 cereri analizate de Comisia pentru Cetatenie;
-perioada 06.11.2012–03.03.2013: 21.275 cereri analizate de Comisia pentru Cetatenie.
Ministrul Justitiei acorda o atentie deosebita tuturor problemelor semnalate de personalul din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie si asigura toate partile interesate ca va sprijini orice demers menit sa promoveze eficienta institutiei.
Raportul Corpului de Control a aratat ca interimatul asigurat de vicepresedinte a condus la o degradare a performantei institutionale a Autoritatii Nationale pentru Cetatenie. Prin propunerea numirii unui profesionist din cadrul personalului ANC in functia de presedinte, Ministrul Justitiei doreste sa dea un semnal clar de incredere in profesionalismul angajatilor acestei institutii.
Ministrul Justitiei considera ca ANC este o institutie de maxima importanta si intelege sa ia toate masurile necesare pentru ca aceasta sa functioneze ca un serviciu public de calitate, la cele mai inalte standarde de profesionalism”.
foto: Raluca Pruna, ministru al Justitiei
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii