Ministerul Justitiei a anuntat adoptarea Strategiei Nationale Anticoruptie 2016-2020: „Combaterea coruptiei prin forta coercitiva a statului este si trebuie mentinuta”
Data: 12 August 2016, 16:23 | autor: A.P. | 0 comentarii | 1334 afisari
Ministerul Justitiei a dat publicitatii, vineri 12 august 2016, un comunicat de presa privind adoptarea Strategiei Nationale Anticoruptie 2016-2020, in cadrul sedintei de miercuri 10 august 2016 a Guvernului Romaniei.
Comunicatul MJ:
„Strategia Nationala Anticoruptie (SNA) 2016-2020 a fost adoptata in sedinta de Guvern de miercuri, 10 august 2016, ca urmare a unui amplu proces de consultare publica, derulat in perioada 17 iunie - 29 iulie a.c. Aproximativ 90 de institutii publice, organizatii neguvernamentale, asociatii de afaceri, societati cu capital de stat sau privat au fost consultate sau au participat la dezbaterile publice si reuniunile tehnice organizate de Ministerul Justitiei in perioada februarie – iulie 2016.
Totodata, Strategia Nationala Anticoruptie (SNA) 2016–2020 a fost elaborata avand in vedere concluziile evaluarii realizate de Ministerul Justitiei cu privire la implementarea SNA 2012-2015, precum si concluziile si recomandarile raportului de evaluare independenta a impactului SNA 2012-2015.
Astfel, Ministerul Justitiei continua un demers de politica publica anticoruptie inceput cu multi ani in urma. Noul document strategic nu demoleaza ceea ce s-a construit pana in prezent ci, dimpotriva, construieste pe baza a ceea ce s-a realizat pana acum, propunand masuri de corectare a ceea ce nu a functionat.
Noua strategie propune institutiilor publice si societatii, in general, o schimbare de paradigma, prin accentul pus pe masurile de preventie si educatie, pentru a preintampina faptele de coruptie. Aceasta schimbare de accent implica responsabilitate la nivel managerial, in toate institutiile si intreprinderile publice.
Prin noua SNA, fiecare manager de institutie publica trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru aplicarea unor politici si standarde interne menite sa previna faptele de coruptie, inainte de toate prin oferirea unui exemplu personal de integritate si apoi prin dispunerea masurilor preventive necesare. Combaterea coruptiei prin forta coercitiva a statului este si trebuie mentinuta, insa ea nu e suficienta pentru o reducere decisiva a fenomenului coruptiei pe termen lung.
Din perspectiva SNA, lupta impotriva coruptiei este un exercitiu continuu si este normal si necesar ca accentul sa fie pus pe componenta de preventie, cu atat mai mult cu cat exista o reala cerere din partea cetatenilor cu privire la reformarea functiei publice si la eficientizarea administratiei publice, in general.
Prin adoptarea SNA, Guvernul Romaniei asuma transparenta actului decizional si guvernarea deschisa drept cerinte obligatorii pentru o guvernare responsabila, in folosul cetatenilor.
Noua SNA va continua o serie de bune practici care au fost identificate in implementarea strategiei anterioare, precum: consultarea in cadrul platformelor de cooperare cu institutii ale administratiei publice centrale si locale, cu institutii independente, precum si cu societatea civila si cu mediul de afaceri sau misiunile de evaluare tematica in cadrul institutiilor publice, coordonate de Ministerul Justitiei.
Noua strategie vizeaza si cresterea integritatii, reducerea vulnerabilitatilor si a riscurilor de coruptie in mediul de afaceri si in special in companiile de stat, una dintre masurile propuse fiind implementarea planurilor de integritate ca cerinte obligatorii pentru intreprinderile publice.
Prin includerea acestui obiectiv in strategie, Romania continua demersurile de a deveni membru cu drepturi depline al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) si al grupurilor de lucru relevante ale organizatiei, in special al Grupului de lucru Anti-mita. Aceasta presupune, de asemenea, aderarea la Conventia OCDE si punerea in aplicare a acesteia.
Ca element de noutate, intreprinderile la care statul este actionar vor trebui sa publice in format deschis indicatorii economici si de performanta, inclusiv bugetele si subventiile primite de la autoritati publice, atat prin structuri ale administratiei publice centrale, cat si locale.
La conferinta de presa, ministrul Justitiei a afirmat: 'Pentru ca aceasta strategie sa nu ramana doar un document pe hartie, ar trebui sa ne gandim ca numai anul trecut Romania a fost a cincea jurisdictie din Uniunea Europeana in privinta bunurilor sechestrate, cu o cifra de jumatate de miliard de euro; va invit la un exercitiu de imaginatie: ce se poate face cu jumatate de miliard de euro? Un spital dotat la cheie costa intre 100 si 120 de milioane de euro, ganditi-va cate scoli putem face, cati copii pot fi educati in mod corect si demn sau cate salarii ar putea creste'.
Ministerul Justitiei si-a consolidat structura proprie, astfel incat viitorul secretariat al SNA sa isi poata derula eficient activitatile in implementarea noii strategii. De asemenea, Ministerul Justitiei mizeaza pe sprijinul tuturor institutiilor publice pentru aplicarea noii SNA si dezvoltarea planurilor sectoriale de integritate”.
foto: Raluca Pruna, ministru al Justitiei
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii