Ministerul Finantelor, precizari privind tratamentul fiscal aplicabil in cazul darii in plata. Reactia avocatului Piperea
Data: 17 May 2016, 13:47 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1820 afisari
Ministerul Finantelor Publice a dat publicitatii, luni 16 mai 2016, un comunicat de presa prin care aduce cateva precizari legate de tratamentul fiscal aplicabil in cazul darii in plata. Potrivit comunicatului MF, „darea in plata a unui bun imobil este considerata, din punct de vedere fiscal, un transfer al dreptului de proprietate imobiliara din patrimoniul personal si se impoziteaza in conformitate cu prevederile art. 111 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la valoarea declarata in actul de dare in plata”. In replica, avocatul Gheorghe Piperea (foto) a transmis, printr-o postare pe pagina sa de Facebook, ca „art. 111 din Codul fiscal este plasat de legiuitor in materia impozitului pe venitul persoanelor fizice”, iar „consumatorul care da in plata imobilul nu face un venit din acest act, ci isi asuma o pierdere, in schimbul stergerii unei datorii”. Astfel, precizeaza avocatul, „darea in plata e un faliment simplificat, iar a lua impozite de la un falit este aberant”.
Comunicatul Ministerului Finantelor Publice:
„In urma solicitarilor venite pe tema impozitarii imobilelor ce fac obiectul darii in plata, Ministerul Finantelor Publice va comunica urmatoarele:
Darea in plata a unui bun imobil este considerata, din punct de vedere fiscal, un transfer al dreptului de proprietate imobiliara din patrimoniul personal si se impoziteaza in conformitate cu prevederile art.111 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, la valoarea declarata in actul de dare in plata.
Impozitul este datorat de catre debitor si se plateste conform prevederilor Codului fiscal.
Concret, in cazul unui imobil dobandit in 2008 cu un debit pentru care se face darea in plata de 500.000 de lei (prin debit intelegem datoriile din contractele de credit cu tot cu accesorii, fara costuri suplimentare) si cu o valoarea minima stabilita de Camerele notarilor publici, de 400.000 de lei, valoarea la care se calculeaza impozitul pe venit este cea a debitului, adica la 500.000 de lei.
Mentionam ca, atat Legea nr.77/2016, privind darea in plata, cat si Legea nr.227/2015, privind Codul fiscal nu cuprind exceptii de la plata impozitului pe venitul din transferul bunurilor imobile din patrimoniul personal in cazul stingerii unor debite prin darea in plata”.
Mesajul avocatului Gheorghe Piperea:
„Cateva idei de contracarat komunikatul MF referitor la modul in care 'trebuie' impozitat transferul proprietatii imobilului ipotecat de la consumator la banca, in vederea eliberarii de datorii:
(i) Legea nr.77/2016 a darii in plata nu isi propune sa elimine neclaritati din codul fiscal - e o treaba pe care ar trebui sa o faca MF;
(ii) art. 111 din Codul fiscal este plasat de legiuitor in materia impozitului pe venitul persoanelor fizice; consumatorul care da in plata imobilul nu face un venit din acest act, ci isi asuma o pierdere, in schimbul stergerii unei datorii; darea in plata e un faliment simplificat, iar a lua impozite de la un falit este aberant;
(iii) daca, totusi, fiscul roman tine mortis sa ia bani de la saraci si sa dea la bogati (ca, de exemplu, la bancile abonate la Programul Prima Casa, finantat cu banii nostri), atunci trebuie observat ca operatiunea de dare in plata reglementata de Legea nr.77/2016 nu prea isi are locul in legea fiscala; la art. 111 alin.4 din Codul fiscal se spune ca impozitul de 2-3 % se aplica la valoarea declarata de parti in contract; daca banca va veni la negociere/incheierea actului, se va agrea o valoare pe care partile o vor declara in curpinsul actului notarial si, de asemenea, se va conveni o modalitate de plata a acestui impozit (cine si in ce proportie il suporta); daca nu, nu; consumatorul, in caz de refuza al autentificarii, va merge in instanta (in 30 de zile, 30 de saptamani sau 30 de luni), unde se va stabili daca se plateste si cine plateste acest impozit; in timpul procedurii, consumatorul nu plateste nimic, ceea ce va face ca, pur si simplu, banca sa implore o negociere;
(iv) pentru cel care face notificare de stergere a datoriilor, fiind in situatia de a fi fost deja executat si evacuat, acest impozit este indiferent. Asa ca discutia este inutila, iar cei care spera ca Legea 77/2016 va fi blocata de aceasta discutie artificiala sunt naivi”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii