Mesajul procurorului general al Romaniei, Tiberiu Nitu, cu ocazia Zilei Justitiei
Data: 06 July 2015, 12:03 | autor: L.J. | 0 comentarii | 2098 afisari
Prezent la evenimentul dedicat celebrarii celei de-a XXI-a aniversare a Zilei Justitiei, duminica 5 iulie 2015, in Sala pasilor pierduti a Curtii de Apel Bucuresti, procurorul general al PICCJ, Tiberiu Nitu, a tinut un discurs in care anuntat ca este momentul ca, la nivelul intregului Minister Public, sa fie infiintate structuri de politie judiciara, constituite din ofiteri si agenti de politie judiciara specializati, care sa fie implicati exclusiv in efectuarea actelor de urmarire penala in cauzele aflate pe rolurile parchetelor.
Discursul procurorului general al Romaniei, Tiberiu Nitu:
"Stimati invitati,
Dragi colegi,
Sunt onorat sa particip la acest moment aniversar si va multumesc, domnule presedinte, pentru invitatie.
Cred ca este mai putin important sa vorbesc despre realizarile si parcursul procurorilor din cadrul Ministerului Public in anul care a trecut de la precedenta aniversare a Justitiei. Este mai putin important pentru ca aceste lucruri sunt cunoscute atat de dumneavoastra cat si de opinia publica: raportul MCV de la inceputul anului precum si sedintele de bilant ale unitatilor de parchet au prezentat pe larg parametrii activitatii noastre, eforturile depuse pentru implementarea noilor coduri penale, problemele cu care ne confruntam, dar si prioritatile pentru anul in curs.
De asemenea, am convingerea ca sunt in asentimentul dumneavoastra daca afirm ca reforma institutionala a sistemului judiciar inceputa in anul 2004 este consolidata, cel mai important castig – in ceea ce priveste Ministerul Public – fiind impunerea - de iure si de facto – a statutului de magistrat al procurorului. Acest statut reprezinta – pentru noi, dar si pentru cetateni – una dintre garantiile faptului ca ne putem exercita profesia in mod impartial si independent.
Cu totii cunoastem si recunoastem pasii importanti care s-au facut in ultimii ani pentru ridicarea standardelor calitatii actului de justitie. Am fost, in egala masura, beneficiarii dar si artizanii reformelor.
Justitia este insa, in primul rand, un serviciu public. In consecinta, unul dintre cele mai importante criterii de apreciere a calitatii actului de justitie, a muncii judecatorilor si procurorilor, este perceptia opiniei publice asupra activitatii noastre. Ori, dupa cum bine stiti, gradul de incredere al populatiei in justitie se afla, de multa vreme, pe un trend ascendent. Mai mult, un sondaj de opinie realizat in luna mai a.c. arata ca 30 % dintre romani considera Justitia drept institutia publica cea mai importanta a democratiei, alte institutii indicate de intervievati obtinand procente mai mici.
Mai sunt insa multe lucruri de facut, iar eu despre acestea doresc sa va vorbesc si, mai ales, sa va solicit sprijinul. Este vorba despre luarea de masuri rapide pentru reorganizarea parchetelor si rezolvarea problemei distributiei neuniforme a resurselor umane in Ministerul Public. Cunoasteti foarte bine aceasta stare de lucruri, a fost discutata cu toti factorii responsabili, am expus punctul meu de vedere in acest sens.
In calitate de sef al Ministerului Public, consider ca este momentul sa dam o eficienta sporita dispozitiilor articolului 131 din Constitutia Romaniei. Va rog sa imi permiteti sa va reamintesc doar continutul alineatului 3: 'Parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata, conduc si supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, in conditiile legii'. Se poate observa ca, reorganizarea parchetelor este strans legata de o reorganizare a politiei judiciare. Structurile specializate ale Ministerului Public – DNA si DIICOT – beneficiaza de corpuri politienesti specializate, eficienta acestui mod de lucru fiind validata de rezultatele deosebite obtinute. Este momentul sa instituim acest sistem la nivelul intregului Minister Public. In acest sens, consider ca este oportuna infiintarea in cadrul Politiei Romane a unei structuri de politie judiciara, constituita din ofiteri si agenti de politie judiciara specializati, care sa fie implicati exclusiv in efectuarea actelor de urmarire penala in cauzele aflate pe rolurile parchetelor.
In legatura cu acest deziderat, va reamintesc faptul ca echilibrarea volumului de activitate, jurisprudenta unitara la nivelul Ministerului Public, rationalizarea parchetelor sunt si obiective in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare.
Consider ca acest proiect de rationalizare a parchetelor impreuna cu reorganizarea politiei judiciare reprezinta masuri esentiale si obligatorii pentru a desavarsi reformele din ultimii ani. Sunt convins ca rationalizarea parchetelor ar duce la o echilibrare a volumului de activitate, inlaturand dezechilibrele existente atat in plan vertical, intre unitatile de parchet de grade diferite, cat si in plan orizontal, intre unitatile de parchet de acelasi grad.
Stiu ca am iesit din nota caracteristica acestui tip de eveniment, dar – fiind vorba de o aniversare – am dorit sa fac publica, inca o data, dorinta pe care o avem noi, procurorii, si care, speram, cu sprijinul tuturor factorilor responsabili, sa se indeplineasca pana la urmatoarea aniversare a Zilei Justitiei.
Si, pentru ca ma apropii de finalul interventiei mele, va rog sa imi permiteti sa transmit multumirile mele Consiliului Superior al Magistraturii si Ministerului Justitiei, partenerii cei mai importanti ai Ministerului Public in perioada care a trecut de la ultima celebrare a Zilei Justitiei, perioada in care, doar printr-o foarte buna colaborare, am reusit sa gestionam problemele sistemului judiciar.
Totodata, doresc sa amintesc suportul extrem de important pe care l-am primit in toata aceasta perioada din partea partenerilor nostri europeni si sa multumesc reprezentantilor ambasadelor prezente pentru sprijinul acordat atat in derularea unor proiecte cat si pentru interesul aratat fata de activitatea noastra.
De asemenea, vreau sa transmit multumirile mele presei, in special ziaristilor acreditati pe langa institutiile judiciare, si sa ii asigur ca apreciez eforturile depuse, precum si interesul fata de activitatea Ministerului Public.
In final, va rog sa imi permiteti sa le multumesc tuturor celor care contribuie zi de zi la bunul mers al infaptuirii justitiei: judecatori, procurori, avocati, notari, grefieri, executori judecatoresti!
Felicitari pentru sarbatoarea de astazi si mult succes!".
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii