MEDIUL ONLINE, PROPICE CONTRAFACERII – Avocatul Adrian Cavescu, colaborator ROMINVENT, ridica problema fenomenului comercializarii de servicii si produse contrafacute in spatiul virtual si a pericolului pe care il reprezinta pentru Romania lipsa unor reglementari legislative in domeniu: "Era digitala a debutat in domeniul contrafacerii cu anunturi online de genul OLX, tocmai.ro... Mediul online ofera un suport specializat celor interesati in a comercializa produse contrafacute"

Data: 14 decembrie 2015, 18:33 | autor: L.J. | 0 comentarii | 941 afisari

Adrian Cavescu (foto), avocat colaborator ROMINVENT – cea ma importanta societate care activeaza in domeniul proprietatii intelectuale din Romania – trage un semnal de alarma asupra pericolului pe care il reprezinta contrafacerea in mediul on-line si asupra usurintei cu care un anonim poate detine o platforma in care poate desfasura o activitate ilicita. Acest tip de activitati pot fi desfasurate din cauza lacunelor legislative din domeniu. Ce este mai grav este ca, desi fenomenul ia amploare de la o zi la alta, autoritatile tolereaza in continuare astfel de activitati, desi, in general, aceste actiuni produc prejudicii semnificative Statului roman, nefiind platite impozite, taxe si contributii, in conditiile in care, in general, nu se emit facturi fiscale, certificate de garantie sau conformitate. In acest caz, si drepturile consumatorului sunt nerespectate.


Prezent la cea de-a XVII-a editie a Simpozionului "Contrafacerea si pirateria in domeniul proprietatii intelectuale" organizat de Rominvent, avocatul Adrian Cavescu, prezentandu-si tema "De ce este mediul on-line propice contrafacerii?" a subliniat ca din experienta ultimelor dosare gestionate de Rominvent a putut constata o crestere alarmanta a actelor de contrafacere, intermediate in mediul on-line, motiv pentru care se impune luarea unor masuri imediate pentru stoparea acestor actiuni.

Teza avocatului Adrian Cavescu, colaborator Rominvent, privitoare la contrafacerea in mediul on-line:

"Mediul online poate fi un loc unde afacerile oneste si cinstite isi gasesc locul, dar si unde persoanele care se ocupa cu comercializarea de servicii si produse contrafacute pot, de asemenea, sa isi desfasoare activitatile. O sa detaliem de ce este mediul online propice contrafacerii si cat de usor este. Este foarte usor sa inregistrezi un domeniu de internet, caruia ii atribui un site si, practic, intr-o zi esti online, unde poti comercializa produse si servicii nestingherit. Acest tip de actiuni se regasesc in dosare penale, cat si civile aflate pe rolul instantelor si poarta numele de "comert complementar" pe care nu il regasim in magazine, in forma in care il cunoastem. Acest tip de comert, comertul complementar a deputat imediat dupa revolutie prin asa numitul comert din sacosa, in special din Turcia, urmat de comertul din portbagaj de cel din piete si targuri, cum ar fi targul Vitan si apoi complexele en-gross de la marginea Bucurestiului, precum Europa sau Dragonul Rosu, pe care noi le evitam. Nu stim de ce le evita insa si Politia. Din pacate, daca nu primesti raspunsul intr-un an de la formularea unei plangeri penale cu privire la acest tip de comert, e clar ca se evita acordarea unui raspuns. Era digitala a debutat in domeniul contrafacerii cu acele anunturi online de genul OLX, tocmai.ro, care in prezent sunt adevarate magazine on-line, unde persoane oneste isi vindeau din casa, dar unde si-au gasit locul si cei care vand produse contrafacute. Acestia au adevarate magazine online acasa. Am vazut utilizatori care se ocupa cu vinderea a sute de produse.

Mediul online ofera un suport specializat celor interesati in a comercializa produse contrafacute pentru ca este foarte usor de accesat si, in special, exista lacune legislative in acest domeniu. Trebuie sa venim cu acte normative, sa gestionam putin procesul online. In Romania, oricine poate sa isi inregistreze un domeniu si poate sa isi deschida un magazin online. Acest lucru nu se intampla in Marea Britanie, spre exemplu, unde nu poti achizitiona un domeniu de internet fara a face dovada ca este comerciant. In Romania, nici macar copia buletinului nu iti cere.

Ne plac reduceri, iar credibilitatea crescuta in randul publicului fata de acest tip de comert este un alt factor de dezvoltare a acestei piete, intrucat rareori se pune la indoiala veridicitatea informatiilor transmise si niciodata nu se intreba de ce un produs are un pret redus pe internet.

In general, privim ofertele de pret de genul: discounturi, reduceri, solduri din magazinele online ca fiind ceva normal.

Daca insa acordam o mai mare atentie acetor pagini de internet, constatam cu usurinta ca informatiile de tipul "doar azi, reduceri de 70%" sunt in fapt oferte care se regasesc in mod obisnuit. Toti aici veti regasi si concepte care sfideaza legile marketingului, respectiv "reduceri de inceput de sezon".

Comertul cunoaste in prezent o crestere importanta pe segmentul online, datorita unor factori care favorizeaza acest fenoment, idetificati in cele ce urmeaza, cu titlu de exemplu, astfel:

-Lipsa timpului liber necesar efectuarii cumparaturilor in mod traditional pe fondul usurintei cu care facem azi cumparaturi pe internet.

-Mediul online sfideaza distanta dintre cumparatori si furnizori. Accesul facil la internet si imbunatatirea constanta a serviciilor de curierat rapid sunt factori relevanti in cresterea ponderii comertului din online.

-Retelele sociale, care cunosc, la randul lor, o crestere relevanta in atentia publicului, constituie adevarate rampe de lansare de natura de natura a trimite consumatorii catre comertul online. Reteta este simpla, Facebook, Twitter, etc, vand spatii publicitare comerciantilor interesati de promovarea on-line, care prin abordarea unor reclame agresive, de genul "numai azi... reduceri de 70%" conduce imediat la captarea atentiei si astfel, prin simpla accesare a link-ului ajung "doar la un click distanta" pe site-urile magazinelor online.

-Usurinta cu care azi accesam si beneficiem de serviciile bancare, carora in mod inevitabil li se asociaza un card bancar, ce face posibile cumparaturile din spatiul virtual.

-Au contribuit apoi si serviciile de tip "rate fara dobanda" posibile datorita asocierii comerciantilor cu bancile, care ofera consumatorului produse si servicii, altfel inaccesibile.

De aceste facilitati s-au aratat interesati si cei care pun pe piata produse contrafacute. Lipsa unor reglementari normative si existenta unor lacune legislative fac ca azi, o persoana sa poata "deschide" un "magazin online" fara a intruni minimele conditii legale, chiar fara a fi un comerciant, in sensul legal.

Este extrem de simplu sa infiintam un magazin online pentru a facilita comertul pe internet si implicit a pune pe piata produse contrafacute. Etapele sunt relativ simple si usor de realizat, avand nevoie doar de o adresa valida de e-mail, de un domeniu de internet si de un site.

Ce este mai periculos este ca dobandirea acestora poate fi realizata sub un anonimat total, cu date nereale sau chiar mai rau, folosind datele de indentificare ale unui tert.

Primul pas este acela al inregistrarii adresei de e-mail, pe yahoo.com, spre exemplu. Aici, poate fi inregistrata o adresa de e-mail folosind date nereale.

Apoi se inregistreaza un domeniu de internet. Intram pe rotld.ro, inregistrare domenii noi, rezervam domeniul de internet "vandprodusecontrafacute.ro" Institutul de Cercetari si Informatica trimite factura proforma catre adresa de e-mail, dupa achitarea careia suntem titularii domeniului de internet.

Din nefericire, trebuie sa semnalam ca datele titularului nu sunt dezvaluite de site-ul rotld.ro, lipseste un formular de contact sau acesta nu contine datele titularului, lipsesc termenii legale din site.

De altfel, ulterior putem observa ca produsele furnizate de astfel de site-uri nu sunt insotite de factura, declaratie de conformitate si certificatul de garantie, ori informatiile vanzatorului din factura provin de la o persoana juridica radiata, dizolvata, cu activitate suspendata, inactiva.

Sunt din pacate situatii in care, mai multe produse achizitionate din acelasi site sunt insotite de facturi provenind de la vanzatori diferiti.

In ultima perioada am constat si noi o reactie pozitiva din partea Politiei, dar mai ales a Vamii. In ultimul an suntem asaltati cu retineri din Vama, unele dintre ele chiar curajoase si pentru asta tin sa multumim. Circuitul banilor intr-un astfel de procedeu nu este cel normal, prin banca. Curierul va incasa banii, produsul fiind vandut printr-un curier rapid".

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.