Manifest pentru Lege si Justitie
Data: 04 July 2018, 15:14 | autor: Gheorghe MOROSANU, fost judecator | 0 comentarii | 1524 afisari
Alegeri:
Justitia romana va fi cu adevarat independenta cind colectivele de judecatori si procurori vor fi lasate sa-si aleaga singure conducatorii - presedinti si prim-procurori - la toate nivelurile. Valabil si pentru alte domenii de stat: scoli, spitale, biblioteci, teatre etc.
Anticoruptia nu trebuie sa fie o "lupta"; trebuie sa fie o revenire la normalitate.
Normalitate inseamna in primul rind transparenta deplina, adica accesul nelimitat al publicului, al presei si al societatii civile la toate actele si actiunile care implica bani publici: contracte, salarii, investitii etc.
Justitia romana de astazi inseamna nu numai birocratie exacerbata si formalism innebunitor si idiot; inseamna:
- bataie de joc
- indolenta
- indiferenta
- atentat la timpul si viata cetatenilor tarii
- crima.
Justitia sa fie infaptuita pentru oameni, nu pentru oameni politici.
Personajele centrale ale actului de justitie sint justitiabilul si judecatorul.
Misiunea judecatorului este sa rezolve probleme umane, disfunctionalitati din societate, nu sa aplice texte, exceptii si formule sacramentale.
Stiinta dreptului se practica in intilniri profesionale, in conferinte, cursuri, reviste si carti de drept. In sala de judecata si in hotaririle judecatoresti limbajul trebuie sa fie pe intelesul tuturor.
Invatamintul juridic sa fie introdus din primii ani de scoala: toti copiii si tinerii sa primeasca notiuni de baza privind: drepturile elementare ale omului, egalitatea cetateanului cu statul in toate procedurile, titulatura si competenta organelor de jurisdictie, drepturi constitutionale si CEDO.
Textele hotaririlor judecatoresti sa fie scurte, logice, clare. Juristii, ca si politicienii, lucreaza cu cuvinte, vorbite si scrise. Scrisul se invata. Exemple, modele: Rebreanu, Creanga, Flaubert, Stendhal, codul civil napoleonian, fostul cod civil roman, dar si cursurile de jurnalistica elementara.
(Anti-model, enormitate, caz concret: O decizie de anulare a cererii pentru netimbrare - 16 pagini compacte, scris marunt. O tin la dispozitia cui vrea sa o vada.)
Constitutia:
Constitutia sa fie citita, recitita, invatata pe de rost, predata in scoli, in litera si spiritul ei.
Va trebui modificata in mai multe privinte. Cu titul de exemplu:
- sa nu mai permita presedintelui tarii sa aiba partidul MEU, guvernul MEU; singura solutie reala ar fi ca toti aspirantii la presedintie sa candideze ca independenti;
- CSM sa fie al judecatorilor, si sa fie alcatuit in majoritate din societatea civila; procurorii sa fie un corp respectabil, cu statut separat, dar in deplina egalitate de tratament cu avocatii.
- nimeni sa nu poata fi adus cu mandat decit daca, legal citat, a refuzat sa se prezinte;
- catusele sa fie folosite numai in cazuri extreme, pentru persoane violente, prinse in flagrant;
- actele din dosarul penal care transpar in presa sa fie declarate nule;
- imunitatea parlamentarilor, a presedintelui si a ministrilor sa fie deplina pentru activitati administrative si declaratii politice; parchetele nu ancheteaza acte, actiuni si declaratii politice si administrative si legislative;
- sa se instituie transparenta deplina si accestul nelimitat al presei, al societatii civile si al oricarui cetatean, (fara a trebui sa justifice un interes), la toate datele, intrunirile, contractele, documentele in cadrul carora este vorba despre bani publici;
- sedintele de judecata sa fie publice, putind fi transmise live de orice post radio/TV; judecatorul care este stresat de jurnalisti si de reflectoare nu este apt pentru a exercita aceasta functie;
- raspunderea penala a judecatorilor si procurorilor pentru fapte comise in exercitiul functiei cu rea credinta sau/si grava neglijenta dovedite: actiunea in regres a statului este obligatorie; sanctiuni penale pentru persoana care are obligatia acestei actiuni in regres si nu o promoveaza;
Judecatorul trebuie sa gindeasca liber, degajat, original. (Orice om este original - numai sistemele totalitare si birocratice vor sa ne uniformizeze.) Cel care nu are si nu isi asuma aceasta libertate, nu are ce cauta in justitie.
Justitia este parte a sistemului democratic. Democratia inseamna alegerea conducatorilor de catre colectivele respective. sefii din justitie - presedinti si primi procurori, de la toate nivelurile! trebuie sa fie alesi de catre colectivele respective.
Valabil pentru toate domeniile - de ex. directorii de scoli, de spitale etc.
Exista erori profesionale ale judecatorilor si procurorilor?
Sa le identifice si sa le puna in discutie chiar colectivele respective, prin Colegiul profesional, intrunit in adunarea generala.
Exista judecatori si procurori corupti?
Sa-i arate si sa-i puna in discutie chiar colectivele respective, prin Consiliul de onoare, intrunit in adunarea generala.
Ambele, colegiu/consiliu, cu participarea publicului, evident si a presei, si a oricui. Adica a societatii civile reale. Daca adunarea generala considera ca sint fapte grave, sa sesizeze CSM, sau Parchet, sau ce crede.
Reforma justitiei se va incheia cu adevarat in Romania cind nimeni nu va mai spune judecatorilor "Sa traiti, dom' procuror!"
Coduri - dezastru
Despre codurile penale toata tara a aflat ca sint dezastruoase, fiind taxate ca neconstitutionale in sute de articole.
Marele monstru este Codul de procedura civila. Este codul anularii cererii, al indepartarii cosmice a justitiei fata de cetatean. Sint zeci si sute de exemple pe care le-am dat in aceasta carte.
Singura solutie este revenirea de urgenta (chiar prin ordonanta de urgenta, desi am declarat ca urasc aceste reglementari) la fostul cod.
Degrevarea instantelor de incarcatura de dosare
Avem la indemina o gramada de solutii simple, pe care nu le vede nimeni:
- comisii de judecata
- restructurarea textelor - hotariri, incheieri etc., mai pe scurt
- mediatori angajati la instante
- eliminarea cauzelor necontencioase, cum ar fi:
- actiuni in constatare si perfectare - la notari;
- tutele/curatele: la primarii;
- cauze degeaba: taxe de mediu etc.
- plingerile contraventionale sa fie analizate in prima instanta de sefii organului constatator;
- judecator de serviciu - eliminarea procedurii prealabile scrise;
- mai vezi
Judecatorul de serviciu
- institutie de reinstituit
Dintr-o fariseica problema de impartialitate, birocratii justitiei au taiat orice legatura intre justitiabil si judecator. Se impune de urgenta reinstituirea functiei de judecator de serviciu; el sa dea petentului toate lamuririle, sa-i dirijeze toate corecturile posibile. Se fie secondat de persoana responsabila cu repartizarea aleatorie a dosarelor, pentru a-i fixa pe loc primul termen de judecata. Si mediator. Si grefier. Si computer-copiator etc.
Imensa stufosenie legislativa
- dictatura ordonantelor
- vorba lui Creanga: scrie lung, pentru ca nu poate scrie scurt;
- disperarea data de ineficienta manageriala a (prim)-ministrilor si parlamentului (vezi Codul fiscal, modificat in prostie, de sute de ori);
- boala reglementarilor de aplicare;
- ordonantele guvernamentale reprezinta un abuz clar, prin folosirea in exces, si un abuz de drept, prin depasirea competentelor date de Constitutie.
Lipseste un Justinian, sau macar un Napoleon.
Legea presei:
E necesara o lege a presei, dar nu ca sa limiteze accesul si libertatea, ci pentru a consacra o libertate maxima si un acces nelimitat al presei si al oricarui cetatean la tot ce inseamna informatie publica, ba chiar si un sprijin financiar si facilitati fiscale din partea statului.
Apropo, uncle Sam, in loc sa sustina cauze si persoane cu probleme, ar fi bine sa ne ofere lectia primului amendament.
CSM - o structura imensa, birocratizata si politizata grobian:
- formalism exagerat, politizare gretoasa;
- dupa separarea apelor cu procurorii, CSM-ul trebuie sa fie al judecatorilor, dar jumatate plus 1 din membri sa fie din societatea civila;
- descentralizarea, multe sarcini sa coboare la instante;
Executorii judecatoresti
- la dispozitia instantelor
Acum sint privatizati, independenti, excesiv birocratizati, ineficienti. Trebuie sa revina la dispozitia instantelor, altfel, hotaririle noastre ramin niste glume slabe.
Executarea pedepselor, degrevarea puscariilor, pedepse atipice:
Sint solutii simple:
- toti condamnatii neviolenti sa-si plateasca paguba, sa-si rascumpere zilele de puscarie cu bani, si sa plece acasa;
- cei care nu pot plati, sa lucreze la salubritate si pe santierele patriei, pe vechiul sistem "la locul de munca".
Ministrul Justitiei trebuie sa fie un (fost) judecator activ, care cunoaste sistemul din interior si de la baza. Varianta: Ministru politic, secondat de un secretar de stat judecator practician care sa aiba misiunea de a tine permanent legatura cu instantele, dar sa ia si pulsul doleantelor masei de justitiabili.
Justitia in domeniul economic:
- recunoasterea dreptului comercial, ca ramura distincta, prin elaborarea unui Cod comercial;
- reinstituirea celeritatii prin lege, in cauzele comerciale;
- simplificarea procedurii falimentului;
- interdictia expresa a falitilor de a reinfiinta firme cu titulatura putin schimbata, sub numele unor rude;
ANTICORUPTIE - DNA
Nu ne luptam cu o institutie, cu atit mai putin cu o persoana.
"Lupta", "lupta de clasa" sint inventii si obsesii ale regimurilor totalitare.
Procurorii nu pot fi de trei feluri - cum nici judecatorii nu sint de mai multe feluri. Procurorii trebuie sa fie un singur corp, respectabil, fara neaparat a timora, intr-un singur organ, departajati pe trepte de jurisdictie/vechime, ca si judecatorii, si specializati: infractiuni cu violenta, "gulere albe", infractiuni financiare etc.
- adevarata societate civila se bazeaza pe voluntariat si pe inocenta activistilor.
Cu acesti voluntari inocenti se poate reforma societatea romaneasca. Dar cu minima conditie a respectarii principiilor privind transparenta democratica a tuturor deciziilor din stat.
In fine, ambasadele sa fie atentionate, cu toata gentiletea diplomatica, sa-si vada de treaba lor, astfel:
- Mafia s-a nascut in Italia si a cucerit America, in fratie cu mafia Rusa.
Final - Speranta:
1. Speranta mea este la judecatori, dar si la toti juristii: procurori, avocati, consilieri juridici, grefieri.
Judecatori:
- nu va lasati "coordonati" de nimeni.
- ginditi cu capul vostru;
- scrieti cu cuvintele voastre, nu ale procurorilor, nu ale inspectorilor judiciari.
2. Speranta mea este la societatea civila, dar nu la ONG-isti finantati, ci la adevaratii voluntari, activisti ai societatii civile, idealisti.
Activistii societatii civile nu pot fi decit voluntari si idealisti.
3. Ultima si adevarata speranta s-ar putea sa fie la studentii de la drept, daca vor fi invatati sa fie umani si rationali, nu formalisti si partinic-politici.
Totusi, PS: Nu cumva Parlamentul ar trebui sa faca tot ce nu s-a facut?
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii