LEGEA 303/2004. DECIZIA CCR 252/19.04.2018 – Admiterea obiectiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, obiectie formulata de un numar de 89 de deputati
Data: 10 May 2018, 13:02 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1639 afisari
Curtea Constitutionala a dat publicitatii motivarea din 19.04.2018 privind admiterea obiectiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, obiectie formulata de un numar de 89 de deputati. CCR a declarat neconstitutionale modificarile privind raspunderea magistratilor.
In motivare se arata ca CCR nu poate sa se substituie legiuitorului in sensul de a oferi expresia normativa exacta a erorii judiciare, in schimb, ii poate stabili elementele structurale. Judecatorii constitutionali arata ca legiuitorului ii revine, in schimb, obligatia de a stabili, din punct de vedere normativ, ipotezele pe care le considera a fi erori judiciare: "Astfel, Curtea stabileste criterii/ exigente/ valente de natura constitutionala in functie de care legiuitorul trebuie sa edicteze legile, insa, nu are ea insasi misiunea de a formula texte de lege, aceasta competenta revenind, in exclusivitate, legiuitorului”.
In motivare se mai arata ca legiuitorul nu s-a preocupat sa dea o valoare normativa corespunzatoare considerentelor din decizia Curtii Constitutionale, ci s-a marginit sa le preia tale quale in cuprinsul legii. Or, in realitate, legiuitorul trebuia sa dea o expresie normativa elementelor/ imprejurarilor/ situatiilor care pot fi incadrate in notiunea de eroare judiciara pentru a stabili criterii clare si univoce, pana la urma, instantelor judecatoresti chemate sa aplice si sa interpreteze lege: “Mai mult, un text caruia ii lipseste claritatea, precizia, acuratetea si caracterul univoc va deveni lipsit de eficienta in procesul de aplicare a legii, existenta sa normativa, desi incontestabila, neputand, prin urmare, duce la nasterea unor noi raporturi juridice”.
CCR precizeaza ca referirile din forma propusa pentru art.96 alin.(4) din Legea nr.303/2004 la Codul de procedura penala, Codul civil si Codul de procedura civila sunt la fel de generale, neputandu-se cunoaste care dintre incalcarile normelor de drept material sau procesual produc vatamari grave ale drepturilor/ libertatilor persoanei. In acest context, legiuitorul trebuie sa detalieze cu privire la normele care pot da nastere unor asemenea vatamari si sa stabileasca nivelul de intensitate al incalcarii pentru a evita reluarea judecarii unei cauze, solutionate printr-o hotarare judecatoreasca definitiva. In caz contrar, s-ar aduce atingere autoritatii lucrului judecat si, implicit, securitatii raporturilor juridice element component al securitatii juridice prevazut de art.1 alin.(5) din Constitutie.
In motivarea deciziei de admitere se mai arata ca raportul Inspectiei Judiciare, fara a fi conform, este un element de reper pentru functionarii Ministerului Finantelor Publice in aprecierea introducerii actiunii in regres, remediindu-se, astfel, situatia semnalata prin Decizia nr.45 din 30 ianuarie 2018 referitoare la lipsa unui mecanism de filtru pentru exercitarea actiunii in regres și la necesitatea evitarii introducerii mecanice de catre Ministerul Finantelor Publice a acestei actiuni in regres: “Fiind consultativ, raportul Inspectiei Judiciare, pe de o parte, nu poate fi atacat in justitie, iar, pe de alta parte, nu produce el insuși efecte juridice, tocmai pentru ca nu tine de competenta autoritatii judecatorești decizia de exercitare a actiunii in regres a magistratului, in schimb, solutionarea actiunii astfel declansate este de competenta instantelor judecatorești. Nu este de competenta puterii judecatoresti sa aprecieze cand este oportuna sau nu declansarea unei actiuni in regres, ci a administratiei, revenindu-i acesteia din urma competenta de a stabili la nivel infralegal o procedura care sa ii permita o evaluare a relei-credinte sau gravei-neglijente a judecatorului/ procurorului, in conditiile in care statul a fost deja 'condamnat' pentru eroare judiciara. Prin urmare, pe calea acestei evaluari se evita introducerea mecanica a actiunilor in regres ori de cate ori s-a constatat o eroare judiciara, chiar in lipsa relei-credinte sau gravei-neglijente a judecatorului/ procurorului”.
>>Decizia CCR nr. 252 din 19.04.2018
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii