KLAUS IOHANNIS, VICTORIE LA CCR - “Admite obiectia”
Data: 09 June 2020, 13:35 | autor: L.J. | 0 comentarii | 4968 afisari
Lumea Juridica prezinta Decizia 190/2020 a Curtii Constitutionale privind solutionarea obiectiei de neconstitutionalitate referitoare la Legea pentru completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011, formulata de presedintele Romaniei Klaus Iohannis.
In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca legea supusa controlului de constitutionalitate contravine prevederilor art.61 alin.(2) si ale art.75 alin.(1) din Constitutie, fiind deturnata vointa initiatorilor, contrar principiului bicameralismului dezvoltat in jurisprudenta Curtii Constitutionale. De asemenea, legea criticata incalca dispozitiile art.78 din Constitutie referitoare la intrarea in vigoare a legii.
Extras din decizia CCR:
"Propunerea legislativa in forma initiatorilor a fost adoptata tacit de prima Camera sesizata –Camera Deputatilor.
Examinand continutul juridic al formei legii adopate de Camera decizionala, Curtea constata deosebirea majora de continut in raport cu forma propunerii legislative adoptata de Camera de reflectie. Astfel, se observa ca a fost eliminata modificarea legislativa propusa de initiatori, fiind introduse si aprobate cu totul alte dispozitii, cuprinzand solutii legislative diferite, fara legatura cu intentia de legiferare si, implicit, cu forma initiala a legii.
Astfel, completarile vizeaza titlul II - Invatamantul preuniversitar, capitolul II- Structura sistemului national de invatamant preuniversitar, sectiunea 1- Dispozitii generale, unde, dupa articolul 25 referitor la formele de organizare a invatamantului preuniversitar se introduce art.25/1 vizand posibilitatea desfasurarii on-line a activitatilor, precum si obligatia Ministerului Educatiei si Cercetarii de a elabora Metodologia derularii activitatilor in unitatile de invatamant in sistem on -line. De asemenea, in titlul III - Invatamantul superior, capitolul III - Organizarea studiilor universitare, sectiunea 3 - Forme de organizare, dupa art.139 care reglementeaza formele de organizare a programelor de studii se introduce art.139/1, care se refera la posibilitatea desfasurarii on-line a acestor activitati.
In sfarsit, la sectiunea 6- Examene de finalizare a studiilor, cuprinsa in acelasi capitol si acelasi titlu al legii, dupa art.143, care detaliaza examenele de finalizare a studiilor in invatamantul superior, se introduc trei noi articole referitoare la posibilitatea de desfasurare on-linea examenelor, a admiterii si, de asemenea, la prelungirea acreditarii si autorizarii provizorii a programelor de studii universitare de licenta si ale domeniilor de masterat, precum si a organizatiilor furnizoare de educatie din invatamantul preuniversitar si superior.
Este evidenta lipsa oricarei legaturi a formei legii adoptate de Camera decizionala cu initiativa legislativa si forma legii adoptata de Camera de reflectie. Cele doua forme constituie, practic, doua legi diferite, aceasta fiind o situatie tipica in care o singura Camera a Parlamentului a legiferat. In concluzie, intrucat interventiile aduse de Senat au schimbat total forma legii adoptate de prima Camera, iar textele adoptate nu au facut obiectul initiativei legislative si nu au fost dezbatute in Camera de reflectie, legea adoptata incalca principiul bicameralismului. (…)
In acord cu sutinerile autorului sesizarii, Curtea constata ca textul legal citat incalca prevederile art.78 din Constitutie, potrivit carora 'Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei'.
Sensul clar al textului constitutional este subliniat in jurisprudenta Curtii Constitutionale, prin care s-a retinut ca 'un text de lege modificat sau nou-introdus nu poate intra in vigoare inaintea implinirii termenului prevazut de art.78 din Constitutie, respectiv 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a actului normativ modificator' (a se vedea Decizia nr.568 din 2 noiembrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1060 din 26 noiembrie 2005).(...)
Admite obiectia de neconstitutionalitate formulata de Presedintele Romaniei si constata ca Legea pentru completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011 este neconstitutionala in ansamblul sau”.
>>Decizia CCR
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii